[Mandriva & NFS] Hangen bij afsluiten

Pagina: 1
Acties:

• Josefien
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 06-11 23:49
Op mijn thuisnetwerk heb ik een aantal cliënt draaien op Mandriva 2009 en 2010. Allemaal hebben ze een over NFS gekoppelde /home en maken ze gebruik van LDAP voor de centrale user-database (geconfigureerd via Mandriva Control Center).

Het probleem nu, is dat zodra ik nfs en LDAP heb ingestelt, de cliënt soms (de één vaker dan de ander) hangen bij het afsluiten. Soms beland je dan op een tekst-inlog, maar je niks in kunt voeren (schakelen tussen consoles met CTL+ALT+F1/F2, etc. lukt echter wel, maar geen invoer). Ik heb dan het gevoel dat het systeem al afgesloten is, maar niet uitgaat.

Soms blijft het systeem hangen aan het einde van het "splash-screen".

In beide gevallen moet ik het systeem met de knop uitzetten, maar dit is uiteraard niet fijn. Ik vraag me af waar het aan ligt, aan nfs of LDAP?

De nfs is via de volgende regel in fstab gekoppeld:
code:
1
192.168.117.51:/home  /home  nfs  rw,hard,intr,nosuid  0  0

LDAP is geconfigureerd in de MCC, met de optie "disconnect-modus" uitgevinkt. Overigens weet ik niet wat deze functie doet, standaard staat hij namelijk aangevinkt, kan iemand mij uitleggen wat die optie doet?

• mpol
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 15-06 22:26

mpol

root@localhost

Weet je zeker dat het door NFS of LDAP komt? Blijft hij ook hangen als je geen LDAP en NFS gebruikt?
Het lijkt eerder een ACPI fout te zijn. Je zou eens kunnen booten met noapic of lapic (of wat zijn die opties ook al weer).

https://timelord.nl

• burne
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

burne

Mine! Waah!

kienwaiwong schreef op vrijdag 27 november 2009 @ 23:54:
Ik vraag me af waar het aan ligt, aan nfs of LDAP?
Hij hangt waarschijnlijk omdat je nfs al unmounted hebt op het moment dat er nog files open zijn op /home.

Probeer 'hard' in /etc/fstab eens te vervangen met 'soft'. Dan zou 'ie in ieder geval na 30 seconden alsnog af moeten sluiten.

Omdat te testen zou je op een tekstconsole tail -f /var/log/syslog aan kunnen zetten en dan een shutdown geven. Op die console moet je dan

mount: mount to NFS server '192.168.117.51' failed: timed out (retrying).

langs zien komen.

[ Voor 32% gewijzigd door burne op 29-11-2009 12:18 ]

I don't like facts. They have a liberal bias.

• Josefien
mpol schreef op zondag 29 november 2009 @ 12:12:
Weet je zeker dat het door NFS of LDAP komt? Blijft hij ook hangen als je geen LDAP en NFS gebruikt?
Het lijkt eerder een ACPI fout te zijn. Je zou eens kunnen booten met noapic of lapic (of wat zijn die opties ook al weer).
Ik weet het wel zeker dat het door LDAP & nfs komt, omdat de PC's pas problemen geven als ze zijn aangesloten op LDAP & nfs ;)
burne schreef op zondag 29 november 2009 @ 12:15:
[...]

Hij hangt waarschijnlijk omdat je nfs al unmounted hebt op het moment dat er nog files open zijn op /home.

Probeer 'hard' in /etc/fstab eens te vervangen met 'soft'. Dan zou 'ie in ieder geval na 30 seconden alsnog af moeten sluiten.

Omdat te testen zou je op een tekstconsole tail -f /var/log/syslog aan kunnen zetten en dan een shutdown geven. Op die console moet je dan

langs zien komen.
De optie om te "soft-mounten" heb ik al geprobeerd, maar dat leek niets te helpen. Ik ga het voor de zekerheid nog eens proberen. Het vervelende is namelijk dat het probleem niet elke keer optreed, soms wel soms niet. Het kan ook liggen aan bepaalde software i.c.m. ldap/nfs, want sommige huisgenoten hebben er vaker last van dan de andere...

• Josefien
Ik heb diverse PC's bekeken, en ik ontdekt dat het eigenlijk twee verschillende problemen zijn. Het terugvallen op een tekst-inlog en dan blijven hangen, komt steeds minder voor, maar het probleem bij het hangen van de bootsplash gebeurt vaker.

Ik heb daarop de bootsplash uitgezet en kan nu zien dat het probleem zit in het niet kunnen afkoppelen van de /tmp:

Echter, hoe kan ik dit oplossen? De PC start elke keer op met een lege /tmp, en het enige wat op de PC wordt gedaan is inloggen met KDM/Gnome-desktop en dan een paar webpagina's laden met Firefox. Daar kan het toch niet aan liggen?

[ Voor 5% gewijzigd door Josefien op 03-07-2016 17:04 ]

• burne
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

burne

Mine! Waah!

kienwaiwong schreef op zaterdag 12 december 2009 @ 15:29:
Echter, hoe kan ik dit oplossen? De PC start elke keer op met een lege /tmp, en het enige wat op de PC wordt gedaan is inloggen met KDM/Gnome-desktop en dan een paar webpagina's laden met Firefox. Daar kan het toch niet aan liggen?
http://www.linuxjournal.com/article/4288 geeft je wat tips. Kun je daar wat mee?

(ik ben lui)

I don't like facts. They have a liberal bias.

• Rainmaker
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 14-07-2024

Rainmaker

RHCDS

"Unmounting NFS" gaat goed, staat erboven.

Ik denk niet dat je probleem te maken heeft met nfs / ldap.

Misschien zou je wat in het init script moeten gaan hacken (localmount is dat volgens mij) en bovenaan "stop" even lsof | grep "/tmp" moeten zetten.

Doe dit niet onderaan, want dan is je /usr/bin dir al geunmount :)

We are pentium of borg. Division is futile. You will be approximated.

• Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 25-11 22:28

peace, love & linux

Je netwerk interface gaat down voordat de nfsshares geunmount worden. Dat gaat natuurlijk niet lukken.

• Josefien
Ik heb het inmiddels opgelost door de /tmp niet meer op tmpfs te laten koppelen. Het blijkt namelijk dat dit maar op 2 van de 10 installaties zo is geregeld, geen idee hoe dat komt. De rest van de installaties heeft geen aparte mount voor /tmp, op die systemen wordt /tmp gewoon als map op de root-partitie gezet en elke keer geleegd bij het opstarten.

Het andere probleem wat het hangen veroorzaakt (terugkeren naar een tekst-inlog zonder invoer) ben ik de afgelopen tijd niet meer tegengekomen, voorlopig heb ik daar dus geen oorzaak van kunnen vinden.
Pagina: 1