Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien
Toon posts:

Google bomb of virus?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik beheer de website van een sportclub waar normaal gesproken 100 unieke bezoekers per dag komen. Nu checkte ik net de stats en zag dat er vandaag 500 bezoekers waren.

Een stijging van 500% kan natuurlijk niet normaal zijn dus ben even wat dingen gaan checken. Alle extra bezoeken kwamen vandaag van 16:48 tot 16:51 maar wel allemaal van verschillende IP's. Ze kwamen allemaal via de google search waarbij gezocht werd met bijna allemaal dezelfde steekwoorden die bij 1 artikel paste.

Nu zat ik te denken aan een google bom maar daar wordt gezocht met steekwoorden die niet van toepassing zijn op het artikel terwijl dit wel het geval was. Het enige wat ik kon bedenken was dat er een soort virus actief was geworden of via een algoritme deze steekwoorden zocht en zodanig op onze site kwam.

Heeft iemand zoiets wel eens meegemaakt of andere ideeën erover?

• Marzman
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Marzman

They'll never get caught.

Welke zoekwoorden en waarom maak je jezelf er druk over?

☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.

Verwijderd

Als ze erop komen door zoekwoorden gericht op bijvoorbeeld versienummers, filenames, php code van je CMS systeem of andere services dan is dat natuurlijk wel zeer verdacht. Dan is de kans aanwezig dat er in ieder geval iemand of een meestal bot probeert bekende lekken zoekt of zelfs probeert te misbruiken.
Bij gewone zoekwoorden hoeft er niet zozeer iets aan de hand de zijn. Wat voor soort woorden zijn het?

Is je CMS systeem en andere code helemaal up to date? Geen andere rare dingen gemerkt? Geen rare admin user erbij bijvoorbeeld?

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 27-11-2009 23:59 ]

• Marzman
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Marzman

They'll never get caught.

Het kan ook dat op een populaire site gewoon een linkje naar die zoekwoorden stond of dat de zoekwoorden populair zijn door een recente gebeurtenis.

☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.

Verwijderd

Topicstarter
Ik maak me niet echt zorgen maar vond het toch wat vreemd. Het zijn geen zoekwoorden die duiden op verdachte zaken. Het systeem is zelfgeschreven en tot nu toe nog geen fouten gevonden.