[Laptop] De eerste keer voor de batterij

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb een laptop aangeschaft, en ik heb nu een paar vragen over de batterij.

1. Moet de batterij de eerste keer (of eerste paar keren) 100% worden opgeladen en daarna 100% leeg worden gemaakt (net als bij een tandenborstel) ?

2. De eerste week heb ik de batterij niet nodig, kan ik de laptop gewoon zonder accu opstarten ?

3. Als een batterij een tijd niet wordt gebruikt (bijvoorbeeld omdat ik er weinig mee reis), moet de batterij er dan ook uit. En moet hij dan eerst "op" raken ?

Bij voorbaat dank. :)

PS De getting started / quick start booklet bevat bijzonder weinig informatie over de operatie van de batterij.

[ Voor 9% gewijzigd door Verwijderd op 27-11-2009 21:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CherandarGuard
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 14-10-2024
1. Dat is wel het beste ja.

2. Ja.

3. Voor zover ik weet zijn daar geen problemen mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
CherandarGuard schreef op vrijdag 27 november 2009 @ 21:35:
1. Dat is wel het beste ja.

2. Ja.

3. Voor zover ik weet zijn daar geen problemen mee.
Als de stekker erin zit wordt de batterij opgeladen ook als de laptop aan is? (sorry ben echt een noob met laptops)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nzxtquad
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 10:17
ja dan word tie ook opgeladen GE0RGE

ps: Afhankelijk van je energiestand word de laptop sneller / langzamer opgeladen als het goed is.
laag energieverbruik tijdens aanstaan + opladen -> sneller opladen
hoog energieverbruik tijdens aanstaan + opladen -> langzamer opladen

[ Voor 76% gewijzigd door nzxtquad op 27-11-2009 21:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pedorus
  • Registratie: Januari 2008
  • Niet online
Ik neem aan dat je eerst ook op Wikipedia hebt gekeken? Volgens mij staat daar het antwoord op je 2e en 3e vraag... De eerste vraag is een beetje lastiger, waarschijnlijk ga je het verschil niet zien. :)

Vitamine D tekorten in Nederland | Dodelijk coronaforum gesloten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Nu online
1. 1x is voldoende, meerdere keren slijt hij alleen maar hard van
2. Ja kan prima
3. Ja dat is wel beter. Het beste is om hem in de koelkast te leggen, op 40% lading.

Niet helemaal leeg, want dan gaat hij snel kapot. Vooral in de koelkast scheelt veel, want door warmte gaat het chemische proces in de batterij sneller verlopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
glennabraas schreef op vrijdag 27 november 2009 @ 21:44:
ja dan word tie ook opgeladen GE0RGE

ps: Afhankelijk van je energiestand word de laptop sneller / langzamer opgeladen als het goed is.
laag energieverbruik tijdens aanstaan + opladen -> sneller opladen
hoog energieverbruik tijdens aanstaan + opladen -> langzamer opladen
Oh. Ook goed om te weten. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gleighton
  • Registratie: November 2008
  • Niet online
Uit, met stekker erin -> Nog sneller opladen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nzxtquad
  • Laatst online: 10:17
Touche
Gleighton schreef op vrijdag 27 november 2009 @ 21:48:
Uit, met stekker erin -> Nog sneller opladen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Terror
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 13:55
Huidige generatie batterijen (lithium-ion) moet je nooit helemaal ontladen. Opladen mag op elk willekeurig moment. De batterij komt op maximale sterkte als je in de eerste week telkens tot 100% oplaad.

Laptop functioneerd prima zonder batterij op de netstroom

Minder op/ontlaad cycli = langere levensduur v/d batterij

[ Voor 10% gewijzigd door Terror op 27-11-2009 22:04 ]

Dell XPS M1530 (Red) | T8300 | 4 GB | 750 GB 7200 rpm | 8600m GT | Wifi N | 1440x900 LG | 9 Cells | Windows 8.1 Pro x64

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Terror schreef op vrijdag 27 november 2009 @ 22:02:
Huidige generatie batterijen (lithium-ion) moet je nooit helemaal ontladen. Opladen mag op elk willekeurig moment. De batterij komt op maximale sterkte als je in de eerste week telkens tot 100% oplaad.

Laptop functioneerd prima zonder batterij op de netstroom

Minder op/ontlaad cycli = langere levensduur v/d batterij
Nice, thanks allemaal. :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HBSVDK
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 13:42
hoe kan het toch dat als ik mijn 9cell dellxps 16 batterij helemaal opgeladen heb, dan de laptop standbye zet, de laptopbatterij de volgende ochtend nog maar op 5 procent is (is hij automatisch in hibernate gegaan)? (en dan dus niet verder ontlaad)

Als ik de laptopbatterij helemaal opgeladen (100 % uit de laptop haal en 1 week niet gebruik , om vervolgens te gebruiken, mijn 6cell (die geen problemen heeft), dat de 9cell dan wel op 100/99 procent vol blijft?

[ Voor 36% gewijzigd door HBSVDK op 28-11-2009 00:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knul
  • Laatst online: 07-09 16:10
Heb me dit eigenlijk al een hele tijd afgevraagd: Is het slecht om je laptop op netstroom te laten zitten terwijl de accu al 100% is?

Heb net even CPUID Hardware Monitor gedraait, staat dat ik nog 53160 mWh van de (bedoelde) oorspronkelijke 54830 mWh overheb. Is dit een groot verlies in ruim een half jaar tijd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lourini
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 10-09-2024
Knul schreef op zaterdag 28 november 2009 @ 00:40:
Heb me dit eigenlijk al een hele tijd afgevraagd: Is het slecht om je laptop op netstroom te laten zitten terwijl de accu al 100% is?
Vraag ik me eigenlijk ook wel af... Mijn laptop staat zelden op de accu te draaien, zit eigelijk alleen maar aan de stroom als ik aan het werk ben :P
Misschien beter om de accu er dan uit te laten? Geen idee...

i7-7700K / 32GB DRAM / 3x GTX 1070 8GB / 2x500GB SSD + 3x3TB HDD / 2x Dell Ultrasharp U2515H

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GoldenSample
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online

GoldenSample

Huub, Huub, Barbatruc!

Knul schreef op zaterdag 28 november 2009 @ 00:40:

Heb net even CPUID Hardware Monitor gedraait, staat dat ik nog 53160 mWh van de (bedoelde) oorspronkelijke 54830 mWh overheb. Is dit een groot verlies in ruim een half jaar tijd?
Nee, juist het 1 na beste (beste is dat ding dus in de koelkast te leggen op +/- 40% en niet gebruiken).
Dat ding 'slijt' van laad cycli dus hoe minder hoe beter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LED-Maniak
  • Registratie: Oktober 2003
  • Nu online
Wat een gezeur over die batterijen 8)7

Ben ik nou de enige die denkt, gewoon gebruiken?
Ik heb mijn laptop nu 11 maanden, 302x opgeladen en ontladen. Health van de accu is 98%. Er heel voorzichtig mee zijn en alleen maar aan denken kost meer stress dan het je ooit aan batterijtijd gaat opleveren.

Gewoon gebruiken dus!

Als je hem op netstroom hebt: batterij er gewoon in laten, er zit slimme electronica in die het laden regelt. Eens in de zoveel tijd helemaal leeg laten gaan(tot laptop uitvalt) en dan weer helemaal vullen. Goed voor conditie van de laptop. In de regel is dit bijvoorbeeld: thuis volledig opladen, gebruiken in de trein, op locatie volledig opladen, gebruiken daar, weer in de trein en thuis weer volledig opladen.

En als je de accu een paar maanden niet gebruikt, dan wel even rond de 40% geladen houden en koel opbergen(koelkast hoeft niet, mag wel). Een kelder is ook goed.

[ Voor 10% gewijzigd door LED-Maniak op 28-11-2009 01:08 ]

Mitsubishi externe temperatuur sensor (Home Assistant compatible): V&A - ClimaControl - Ook voor Panasonic & LG.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GoldenSample
  • Niet online

GoldenSample

Huub, Huub, Barbatruc!

LED-Maniak schreef op zaterdag 28 november 2009 @ 01:07:

Ik heb mijn laptop nu 11 maanden, 302x opgeladen en ontladen. Health van de accu is 98%. Er heel voorzichtig mee zijn en alleen maar aan denken kost meer stress dan het je ooit aan batterijtijd gaat opleveren.

Gewoon gebruiken dus!

Als je hem op netstroom hebt: batterij er gewoon in laten, er zit slimme electronica in die het laden regelt. Eens in de zoveel tijd helemaal leeg laten gaan(tot laptop uitvalt) en dan weer helemaal vullen. Goed voor conditie van de laptop. In de regel is dit bijvoorbeeld: thuis volledig opladen, gebruiken in de trein, op locatie volledig opladen, gebruiken daar, weer in de trein en thuis weer volledig opladen.

En als je de accu een paar maanden niet gebruikt, dan wel even rond de 40% geladen houden en koel opbergen(koelkast hoeft niet, mag wel). Een kelder is ook goed.
Mwah, wat ik doe: als er een stopcontact in de buurt is dat gebruiken.
Kost geen stress en weinig moeite maar je accu blijft wel veel langer goed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LED-Maniak
  • Nu online
Mwah, nee, daar wordt je accu dan weer erg lui van na verloop van tijd. Eens in de zoveel tijd(zeg eens in de twee weken) volledig ontladen is zeker goed voor de batterij.

Mitsubishi externe temperatuur sensor (Home Assistant compatible): V&A - ClimaControl - Ook voor Panasonic & LG.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GoldenSample
  • Niet online

GoldenSample

Huub, Huub, Barbatruc!

luiheid kent een lithium ion accu in principe niet.

overigens gaat ie bij mij sowieso elke week wel een keer helemaal leeg in een lange treinreis

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hahn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 06:56
GoldenSample schreef op zaterdag 28 november 2009 @ 01:27:
luiheid kent een lithium ion accu in principe niet.

overigens gaat ie bij mij sowieso elke week wel een keer helemaal leeg in een lange treinreis
Ga je dan ook echt door totdat je laptop volledig uitvalt, of vind jij het 'leeg' als er nog een paar procent in zit en je de laptop zelf uitzet, omdat je er niet veel langer meer mee kan werken?

The devil is in the details.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

LED-Maniak schreef op zaterdag 28 november 2009 @ 01:07:

Gewoon gebruiken dus!

Ook mijn manier van werken. Mijn vorige laptop had na 6 jaar wel nog maar ongeveer 1/3 van haar oorspronkelijke accuduur. In het begin gaat het verval behoorlijk traag, maar op een bepaald moment kom je op een punt waarbij de maximale levensduurte snel naar beneden valt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LED-Maniak
  • Nu online
Mute schreef op zaterdag 28 november 2009 @ 01:34:
[...]

Ga je dan ook echt door totdat je laptop volledig uitvalt, of vind jij het 'leeg' als er nog een paar procent in zit en je de laptop zelf uitzet, omdat je er niet veel langer meer mee kan werken?
Ik ga door tot de laptop uitvalt. Wordt ook aangeraden door een hoop fabrikanten.
Dan ben ik mijn data niet kwijt, want net voordat hij dus echt helemaal leeg is slaat hij het complete systeem op om de volgende keer verder te gaan. Maar ik heb een macbook pro dus dat werkt waarschijnlijk net even anders dan een windows systeem waarbij je wel meteen alles kwijt bent(dus eigenlijk heb ik een ingebouwde threshold die ik niet kan veranderen waarbij de mac zegt: ik ben op dus ik ga uit).

[ Voor 18% gewijzigd door LED-Maniak op 28-11-2009 01:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RaptorRVL
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 08-09 22:29
Pfoe, ik lees hier toch wel wat vage dingen wat betreft de accu's. Het valt me op dat nog erg veel 'goede tips van vroeger' altijd weer de kop op steken bij moderne accu's. Het zijn geen NiCd of NiMH accu's, onthou dat wel! Wat goed voor die dingen is, is erg slecht voor lithium of lipo accu's.

Misschien moeten mensen dit eens lezen: http://electronics.howstuffworks.com/lithium-ion-battery.htm
De informatie die als bron is gebruikt is ook erg interessant om te lezen.

Ik quote maar even:
Lithium-ion battery packs are expensive, so if you want to make yours to last longer, here are some things to keep in mind:

Lithium ion chemistry prefers partial discharge to deep discharge, so it's best to avoid taking the battery all the way down to zero. Since lithium-ion chemistry does not have a "memory", you do not harm the battery pack with a partial discharge. If the voltage of a lithium-ion cell drops below a certain level, it's ruined.

Lithium-ion batteries age. They only last two to three years, even if they are sitting on a shelf unused. So do not "avoid using" the battery with the thought that the battery pack will last five years. It won't. Also, if you are buying a new battery pack, you want to make sure it really is new. If it has been sitting on a shelf in the store for a year, it won't last very long. Manufacturing dates are important.

Avoid heat, which degrades the batteries.
Wil je de accu voor langere tijd bewaren, doe dat dan in de koelkast zoals al eerder is gezegd. NIET in vriezer, want dat is ook slecht :). Er is wel genoeg info te vinden op internet hoe je het beste de accu's moet opslaan (% geladen en temperatuur).

[ Voor 0% gewijzigd door RaptorRVL op 28-11-2009 03:28 . Reden: typo's ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Michel242186
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 09:15
volgens mij is het ook belangrijk om de laptop 's nachts niet in het stopcontact te gooien en de hele nacht te laten opladen...als de batterij vol is gaat hij wel op druppelladen, maar dat is juist slecht voor batterij.
dus gewoon opladen en dan de stekker eruit wanneer hij vol is.

Meestal is bij mij na 2 jaar intensief gebruik mijn accu 50% van zijn sterkte te kwijt.

[ Voor 13% gewijzigd door Michel242186 op 28-11-2009 08:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Terror
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 13:55
Correct. Op 100% aan de netspanning laten hangen is feitelijk niets anders een heel veel korte op en ontlaad cycli =slecht voor de levensduur.

[ Voor 10% gewijzigd door Terror op 28-11-2009 10:39 ]

Dell XPS M1530 (Red) | T8300 | 4 GB | 750 GB 7200 rpm | 8600m GT | Wifi N | 1440x900 LG | 9 Cells | Windows 8.1 Pro x64

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GENETX
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 10-09 07:07
Helemaal niet. De accu wordt gewoon helemaal niet meer opgeladen op dat moment. Een stukje elektronica zorgt er voor dat de accu helemaal niet meer wordt opgeladen wanneer deze vol is. Sterker nog, mijn Asus notebook laadt hem niet eens op als er een beetje energie uit "lekt". Dwz dat de accu eerst naar 100% wordt gepompt en vervolgens met rust wordt gelaten. Later zakt deze naar 98/97% en Windows geeft netjes aan dat de accu vol is en niet opgeladen wordt.

Wel zit er een ander nadeel aan, lithium ion accu's kunnen slecht tegen warmte. In de schaduw op kamertemperatuur bewaren is het beste. De warmte van je laptop zal de accu slechter maken.

-------------------------

Ook klopt het niet dat helemaal leegtrekken niet goed is. Wederom zorgt een stukje elektronica er voor dat dit niet gebeurt. Als je accu echt helemaal leeg zou zijn dan zou je hem namelijk nooit meer op kunnen laden. Houd in de gaten dat de accuduur die Windows (alsook in Linux en Mac OS X) aangeeft enkel een indicatie is. Het zijn lithiumaccu's, die lopen niet schuin af qua voltage itt een loodaccu. Nee, die zijn een hele tijd stabiel en zullen dan na verloop van tijd ineens geen spanning meer afgeven. Daaraan kun je dus eigenlijk niet eens meten hoeveel energie er nog in zit. Het grote probleem bij de elektrische scooters waar ik op school momenteel aan werk. Lange tijd brandt hij groen, maar je kan ineens stil komen te staan door dit grapje.

Wat er echt gebeurt is een berekening van de energie die er in is gekomen en er weer uit is getrokken. Zoals je je kan voorstellen komt hier naar verloop van tijd een "mismatch" in en zul je de accu moeten hercalibreren. Het kan zijn dat er in de accu nog 20% aan energie zit, maar Windows zegt dat er nog 5% in zit en wil afsluiten om gegevens te bewaren. Dan verkort je de accuduur van je notebook, puur doordat de gegevens niet meer kloppen. Juist door hem helemaal leeg te trekken kan Windows de accustand weer hercallibreren waardoor je mogelijk weer accuduur terugkrijgt.

------

Kortom, gebruik je accu lekker, laat hem er in en maak je niet zo zorgen. Ik vraag me af of je echt wint als je de accu constant tussen de 40 en 80% wilt houden om hem te "sparen". Mijn accu gaat na 2 jaar studentenleven (lees: misbruik) nog prima mee en heb niets ingeleverd. De accu van de Eee PC T91 die ik ook heb kan er niet eens uit. Gebruik je producten lekker, dan werk je ook het prettigst, want stress om een accu is slecht voor je eigen gezondheid.
Pagina: 1