Toon posts:

Realtek geen 5.1

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hallo allemaal, ik heb een probleem. Ik heb een 5.1 thuisbioscoop aangesloten op de computer, de kabel is een tulp die van de aux van de receiver naar een 3.5mm jackplug achter in de pc gaat. Het gaat hier om een onboard geluidskaart, de realtek alc662.

Nou heb ik de nieuwste drivers geïnstalleerd van realtek (win7 R237), in de software staat het systeem nu op 5.1 surround en ook bij de geluidsmanager van windows.

Echter als ik op test druk, dan gaat er alleen geluid over de 2 front speakers in combo met de sub. Ik krijg geen test signaal over de sub, center en 2 rear speakers.

Met geen mogelijkheid krijg ik nu het systeem zo ver dat ik lekker een filmpje met 5.1 geluid kan kijken.

Ik heb geprobeerd af te spelen met MPC, VLC, WMP, powerdvd. Bij geen enkel programma werkt de 5.1.

Als ik het zo lees in de beschrijving op internet van mijn mobo dan moet het wel degelijk 5.1 ondersteunen.

Wat doe ik fout?

In de tussentijd heb ik nog het een en ander doorgelezen en het is dus gewoon niet mogelijk met zo'n on board kaart 8)7.

[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 28-11-2009 00:06 ]

• NLoldebroek
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 09-11 14:32
Ik zal je vertellen, ik heb bijna dezelfde situatie, mijn 5.1 Realtek werkt ook nog niet fijn.. Ben ook druk aan het zoeken naar een oplossing ;)
Erg ko*ten zo.

[ Voor 25% gewijzigd door NLoldebroek op 07-12-2009 22:12 ]

• Tsurany
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Voor zover ik het snap wil je 5.1 signaal versturen met een 3.5mm naar 2x tulp kabeltje? Want in dat geval wil je 5.1 sturen over een kabel die enkel geschikt is voor stereo vanuit een aansluiting op je geluidskaart die enkel geschikt is voor stereo.

Als je nou eens verteld wat je 'thuisbioscoop' precies is en welke aansluitingen je gebruikt op je computer.

[ Voor 18% gewijzigd door Tsurany op 07-12-2009 22:15 ]

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

• D4NG3R
  • Registratie: Juli 2009
  • Nu online

D4NG3R

kiwi

:)

Voor 5.1 ben je minstens 3 kabels nodig! (1x stereo, 1x stereo rear (Blauwe poort) 1x centre & subwoofer (Roze poort) Das bij mijn geluidskaart teminste zo (en ook bij de on board geluidskaart)

Komt d'r in, dan kö-j d’r oet kieken

• Masterlans
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 09:31
Je zult moeten kijken of je een optische of digitale uitgang op je pc hebt om van 5.1 geluid te kunnen genieten ben ik bang.
Eventueel (als je dat hebt) kan het over een HDMI-kabel, afhankelijk van je hardware.

• EDIT
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 22:55
5.1 hoort gewoon te werken, heb het prima werkend gehad op mijn onboard Realtek (voordat ik een aparte geluidskaart aanschafte).

Controleer of de kabels zijn aangesloten (1 kabel voor de front left/right, 1 kabel voor front mid/subwoofer, 1 kabel voor rear right/left), controleer welke instellingen je gebruikt in de driver (staat de juiste output geselecteerd?).

EDIT: Soort van spuit 11 zie ik al :P

[ Voor 8% gewijzigd door EDIT op 07-12-2009 22:19 ]

• redwing
  • Registratie: Juni 1999
  • Nu online
D4NG3R NL schreef op maandag 07 december 2009 @ 22:15:
Voor 5.1 ben je minstens 3 kabels nodig! (1x stereo, 1x stereo rear (Blauwe poort) 1x centre & subwoofer (Roze poort) Das bij mijn geluidskaart teminste zo (en ook bij de on board geluidskaart)
Mijn DVD speler is via 1 tulp stekker aangesloten op mijn stereo en kan toch echt 5.1 aan. Afhankelijk van hoe het signaal dus wordt over gestuurd kan het echt wel via 1 snoer. Nu is dit natuurlijk niet altijd het geval en moet je wel goed controleren wat er aangesloten moet zijn om 5.1 aan te kunnen (op mijn stereo kun je b.v. ook alle kanalen apart aansluiten)

[removed]

• Tsurany
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Daarom moet je dus geen termen als tulp stekker gebruiken in zo'n geval, dan zeg je gewoon dat hij met 1 kabel digitaal (coaxiaal) is aangesloten.

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

• redwing
  • Nu online
Tsurany schreef op maandag 07 december 2009 @ 22:25:
Daarom moet je dus geen termen als tulp stekker gebruiken in zo'n geval, dan zeg je gewoon dat hij met 1 kabel digitaal (coaxiaal) is aangesloten.
Klopt, alhoewel ik er in mijn geval toch echt een standaard tulp-stekkertje tussen heb zitten die zonder problemen werkt. De enige kabel die ik nl. nog had liggen was zo'n composiet kabel met beide geluidskanalen ook via een tulp stekker (oftewel een kabel met aan beide kanten 3*tulp, rood wit en geel) Daarvan heb ik een van de kabels gepakt en dat werkt perfect ook al is het geen coax-kabeltje.

Maar dit is redelijk off-topic omdat de geluidskaart het dus schijnbaar zowiezo niet aankan onafhankelijk wat voor stekkers hij heeft :)

[ Voor 9% gewijzigd door redwing op 07-12-2009 22:43 ]

[removed]

• D4NG3R
  • Nu online

D4NG3R

kiwi

redwing schreef op maandag 07 december 2009 @ 22:22:
[...]

Mijn DVD speler is via 1 tulp stekker aangesloten op mijn stereo en kan toch echt 5.1 aan. Afhankelijk van hoe het signaal dus wordt over gestuurd kan het echt wel via 1 snoer. Nu is dit natuurlijk niet altijd het geval en moet je wel goed controleren wat er aangesloten moet zijn om 5.1 aan te kunnen (op mijn stereo kun je b.v. ook alle kanalen apart aansluiten)
Dit is nog steeds 2.1 max, Het LIJKT inderdaad surround. Maar dat is het niet.

Als er maar 2 signalen (audio Left & Audio Right) kunnen worden verstuurd over 1 kabel.. Mag je mij vertellen hoe jij 5 signalen verstuurd ;).

• Tsurany
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

D4NG3R NL schreef op maandag 07 december 2009 @ 22:43:
[...]

Als er maar 2 signalen (audio Left & Audio Right) kunnen worden verstuurd over 1 kabel.. Mag je mij vertellen hoe jij 5 signalen verstuurd ;).
Digitaal natuurlijk. Een digitaal signaal gaat wel over 1 kabel en dat is idd zo'n kabel met tulp stekker. Maar dat is wel een coax kabel, althans zo ken ik hem. Is idd dezelfde als voor component video bijv.

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Omdat het hier gaat om het aansluiten van speakers
> AUD

• redwing
  • Nu online
Tsurany schreef op maandag 07 december 2009 @ 22:46:
[...]

Digitaal natuurlijk. Een digitaal signaal gaat wel over 1 kabel en dat is idd zo'n kabel met tulp stekker. Maar dat is wel een coax kabel, althans zo ken ik hem. Is idd dezelfde als voor component video bijv.
Inderdaad digitaal, ik heb gewoon dolby 5.1 via een enkele kabel. Maar dit is hetzelfde verhaal als met HDMI kabels. Op zich is het leuk om hele goede kwaliteit kabel te hebben maar voor een kabel van 20 cm heb je niets speciaals nodig. Bij mij werkt dus gewone stereo-kabel en heb zelfs ooit wel eens luidsprekerkabel hiervoor gebruikt.
D4NG3R NL schreef op maandag 07 december 2009 @ 22:43:
[...]

Al zou het niet digitaal zijn zou het zelfs maar 1 signaal zijn (ik heb het over echte tulpstekkers welke 1 op 1 zijn. Als je daarmee stereo wilt heb je dus 2 lijnen nodig. Of zoals met de kabel die ik nu gebruik, 1 voor composiet (beeld) en 2 voor geluid links en rechts.

[ Voor 32% gewijzigd door redwing op 07-12-2009 23:18 ]

[removed]

• kaajee
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 28-11 12:26
Ik denk (niet lullig bedoeld) dat jij (redwing) je maar niet meer in deze (niet door jouw gestarte) topic moet bemoeien. Het lijkt er sterk op dat je niet helemaal weet waar je het over hebt en daarmee zorg je voor alleen maar verwarring.

Er moet onderscheid gemaakt worden in het digitaal of analoog doorgeven van signalen. Welke kabel daarvoor gebruikt wordt doet in eerste instantie niet zo veel ter zake.

Digitaal kan prima 5.1 doorgegeven worden door 1 kabel; optisch als coaxiaal. Coxiaal/elektrisch kan idd door een eenvoudige tulp-tulp kabel getransporteerd worden, beter is om een speciale digitale kabel te gebruiken (weerstand technisch).
Het decoderen van het digitale audio signaal gebeurt dan in het externe apparaat (receiver/actieve boxenset met ingebouwde (DTS/DD5.1) decoder)

Analoog kan ook 5.1 doorgestuurd worden. De decodering vindt dan echter plaats binnen je computer (de geluidskaart). Je zult dan alle kanalen (lees: boxen) apart moeten doorsturen. Dus inderdaad 6 kanalen (5+1): linksvoor, rechtsvoor, linksachter, rechtsachter, center en subwoofer). Het aansloten externe apparaat moet dan dus ook beschikken over de 6 respectievelijke ingangen.
Hiervoor gebruik je in de regel 3 verloopjes: van stereo mini jack naar 2x tulp/cinch, aangezien de computer geluidskaarten in de regel uitgevoerd zijn met mini jack uitgangen.

• FeaR
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 23:04

FeaR

In GoT we trust

D4NG3R NL schreef op maandag 07 december 2009 @ 22:15:
Maar dat is niet echt de normale indeling..
Roze is veelal een microfoon-ingang en blauw een line-in. De "normale" standaard kleuren zijn:
  • Groen: front left en right
  • Zwart: rear left en right
  • Geel: center en subwoofer
Maar voor de meeste software geld tegenwoordig dat je kanalen toe kan kennen. Dus al doe je de verkeerde stekker in het verkeerde gaatje dan kan je dat software-matig nog goed toekennen.
kaajee schreef op dinsdag 08 december 2009 @ 12:36:
Ik denk (niet lullig bedoeld) dat jij (redwing) je maar niet meer in deze (niet door jouw gestarte) topic moet bemoeien. Het lijkt er sterk op dat je niet helemaal weet waar je het over hebt en daarmee zorg je voor alleen maar verwarring.
Waarom dat?
Iemand roept dat hij wel echt Dolby Digital 5.1 surround heeft over één kabel. Dus dan kan het zijn dat hij zijn set net als de situatie van TS heeft aangesloten. Wat dus nooit zou kunnen omdat je voor analoog altijd meerdere kabels nodig hebt: drie voor 3,5mm jack en zes voor RCA met meerkanaals in. Dus als Redwing dat verbeterd dat het dan om digitaal gaat dan is daar naar mijn mening niets mis mee. Geef je wel gelijk als het gaat om hoe confused de TS wellicht nu zal zijn, maar dat kan je nu eenmaal hebben met audio waar je dingen op verschillende manieren aan kan sluiten.
Tsurany schreef op maandag 07 december 2009 @ 22:13:
Als je nou eens verteld wat je 'thuisbioscoop' precies is en welke aansluitingen je gebruikt op je computer.
Dat zou wel flink helpen inderdaad. Want als je set niet beschikt over dan wel een digitale ingang of meerkanaals analoge ingangen ga je geen echt 5.1 surround krijgen.

Some people just need a high-five.... In the face.... With a chair.

• D4NG3R
  • Nu online

D4NG3R

kiwi

FeaR1986 schreef op dinsdag 08 december 2009 @ 13:46:
[...]

Maar dat is niet echt de normale indeling..
Roze is veelal een microfoon-ingang en blauw een line-in. De "normale" standaard kleuren zijn:
  • Groen: front left en right
  • Zwart: rear left en right
  • Geel: center en subwoofer
Maar voor de meeste software geld tegenwoordig dat je kanalen toe kan kennen. Dus al doe je de verkeerde stekker in het verkeerde gaatje dan kan je dat software-matig nog goed toekennen.
Ik heb wel degenlijk gelijk ;) Ja, roze is een Microfoon poort.. Maar hij kan (op bijna elke PC) worden ingesteld om Centre & Subwoofer door te sturen.

Afbeeldingslocatie: http://img189.imageshack.us/img189/2626/naamloosmm.png

Dat plaatje hoort bij het stuurprogramma voor On-Board geluid.. Zelfs met dat ding wat er standaard inzat kan ik 5.1 krijgen ;)

[ Voor 30% gewijzigd door FeaR op 09-12-2009 00:50 ]

• SaiBork
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 02-11-2023
Ligt meer aan het aantal onboard aansluitingen wat je hebt ;)
Bij de oudere borden met inderdaad maar 3 aansluitingen krijg je bovenstaand.
Met de nieuwere heb je ook de overige kleuren.

En via een beetje google lijkt de Realtek chip waar de TS het over heeft alleen te beschikken over de groene, blauwe en roze poort. Wat ik begrijp uit de TS is dat het aangesloten wordt op alleen de blauwe poort en dit gaat simpelweg nooit 5.1 uitsturen. En zal dus echt minstens alle 3 de aansluitingen moeten gebruiken.

• Castor385
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 22:42
Ik weet niet zeker of het de oplossing is voor de TS, maar met mijn systeem (SPDIF coax aangesloten) moest ik aangeven dat het op die manier was aangesloten (1).

en (2) in het AC3filter met SPDIF passthrough moest ik, voor mijn versterker, aangeven dat er GEEN 48Khz signaal moest worden doorgegeven.

In eerste instantie had ik ook alleen stereo geluid, maar na het instellen van SPDIF passthrough kreeg ik wel 5.1 geluid. Nadeel wat ik toen had was dat het geluid enorm stotterde. Dat bleek te komen doordat er in 48khz naar de versterker werd gestuurd, terwijl deze alleen 44,1 aan bleek te kunnen.

Edit: Ik lees niet helemaal goed. De TS heeft zo te lezen niet een SPDIF coax aansluiting op de geluidskaart.

[ Voor 8% gewijzigd door Castor385 op 08-12-2009 14:38 ]

Study everything, You'll find something you can use

• FeaR

FeaR

In GoT we trust

D4NG3R NL schreef op dinsdag 08 december 2009 @ 14:14:
[...]Ik heb wel degenlijk gelijk ;) Ja, roze is een Microfoon poort.. Maar hij kan (op bijna elke PC) worden ingesteld om Centre & Subwoofer door te sturen.
Ik heb nooit gezegd dat je geen gelijk hebt. Het is alleen niet de normale kleurstelling die vanaf het begin wordt aangehouden als default door fabrikanten. En zoals gezegd kan je tegenwoordig dus softwarematig alles toch wel aanpassen. Maar gezegd dat je ongelijk hebt heb ik nooit...

• FikkieHo
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 14-11 14:17

FikkieHo

Wokmaster

Lijkt mij in ieder geval handig om reactie van de TSer af te wachten..

Vliegtuigjes bouwer - i.o.

• FeaR

FeaR

In GoT we trust

FikkieHo schreef op woensdag 09 december 2009 @ 00:57:
Lijkt mij in ieder geval handig om reactie van de TSer af te wachten..
Is ook zo, maar ik wilde mijn gelijk even halen })

• redwing
  • Nu online
kaajee schreef op dinsdag 08 december 2009 @ 12:36:
Ik vraag me eigenlijk af wat jij nu precies anders zegt dan ik (behalve dan dat jij het wat uitgebreider opschrijft) ? Enige wat ik nl. zeg is dat je voor 5.1 niet per definitie 3 kabels nodig hebt, mits je signaal maar digitaal is. Oftewel precies wat jij ook uitlegt :)

En dat geluidsaparatuur wat aansluitingen betreft voor verwarring kan zorgen is bekend (zoals FeaR1986 ook al aangeeft) Als ik naar mijn PC kijk en dan naar mijn receiver heb ik al 4 verschillende manieren van aansluiten om 5.1 geluid te krijgen.

Dat de discussie in de tussentijd niet zozeer meer over de TS gaat ben ik het helemaal mee eens, maar die was er al achter dat zijn kaart het zowiezo niet aankon. Aangezien TERW_DAN dit topic na die melding nog verplaatst heeft met de opmerking dat het vooral over het aansluiten van speakers gaat leek het me logisch dat de discussie dus daar verder over zou gaan.

[removed]

• Edje040
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 12-12 16:01
Mijn broer heeft hetzelfde probleem gehad maar dan met een externe X-fi. Probleem ligt in het feit dat als je via PDIF de test doet er altijd stereo uit komt. Download eens een testproggie of duw er eens een DVD met 5.1 in...grote kans dat het gewoon werkt...bij mijn broer in ieder geval wel...

Zo niet: dan heb ik niks gezegd ;)

Verwijderd

gewoon SRS sandbox installeren en an is er wel 5.1.
en met veel betere sound instellingen.

• KeRsTmAnNeKe
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 12-12 09:48
Als de situatie van de TS is zoals begrepen wordt door de meesten in dit topic heeft hij het stereo aangesloten... en dan kan je software installeren tot je een ons weegt, 5.1 zal het nooit worden.

Helaas is er niet meer op gereageerd sinds de start van het topic... dus weten we nog steeds niet hoe het echt zit.
Pagina: 1