[Mac OS X] Gebruiken als data layer bridge ipv gateway

Pagina: 1
Acties:

• Kheldar
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 30-12-2025
Op dit moment heb ik mijn Xbox360 aan het internet hangen via de draadloze verbinding van mijn Macbook. Hiervoor heb ik internet sharing aanstaan in MacOS en als resultaat bevindt de xbox zich in zijn eigen kleine subnetwerk. De Macbook werkt dus als extra gateway en dat is toch eigenlijk onnodig ingewikkeld en ook wel een beetje vies.

Ik zou dus graag mijn Macbook als (data layer) bridge/switch willen gebruiken tussen de wlan en de RJ45-poort, zodat hij als transparant doorgeefluik voor IP en hoger werkt. Op die manier kan de Xbox zelf een IP ophalen bij de router en is hij onderdeel van hetzelfde netwerk als alle wlan-apparaten.

Nu is mijn vraag: kan ik in MacOS (makkelijk) zo'n echte bridge opzetten? Op het internet kan ik hier erg weinig over vinden, omdat iedereen de standaard gateway-optie in MacOS een bridge noemt, waardoor de echte bridge-optie een speld in de hooiberg is geworden...

Plaatje van de situatie:
code:
1
2
3
WLAN
ROUTER 192.168.1.1 <-----> 192.168.1.100 MACBOOK 10.0.0.1 <-----> 10.0.0.2 XBOX360
DHCP                 wifi                                  kabel

PS Ik weet dat dit met een accesspoint (eventueel met custom firmware) ook op te lossen is, maar aangezien dit voor mij maar een tijdelijke situatie is, zou ik het graag met enkel de Macbook doen.

• T_E_O
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 19-01 10:48

• Kheldar
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 30-12-2025
Ben zelf ook nog even aan het zoeken geweest en was deze post idd ook tegengekomen. Het schijnt voor twee ethernetpoorten idd wel mogelijk te zijn, maar door de hardware in de WIFI-adapter is het daarmee fysiek niet mogelijk.

Voor een echte layer 2 bridge zou de WIFI-adapter van de Macbook alle MAC-adressen van de apparaten aan de RJ45-zijde moeten accepteren. De WIFI-adapter mikt echter data voor MAC-adressen die niet zijn eigen zijn weg op hardware niveau, dus voordat de gebruiker erbij kan. Het is dus op dit moment onmogelijk om een echte layer 2 bridge te maken.

Het is wel mogelijk om de apparaten aan de RJ45-kant dezelfde address space te geven, middels layer 3 routing. Aan de WIFI-kant worden meerdere IP-adressen geaccepteerd (wel allemaal op hetzelfde MAC-adres) en middels een stukje software worden deze IP-adressen vervolgens aan het juiste MAC-adres gekoppeld en op de RJ45-aansluiting gezet.

Er zijn iig twee betaalde tools die bovenstaande methode gebruiken (Flying Buttress en de eerder genoemde IPNetRouterX), maar het lijkt erop dat niet alle apparaten dit accepteren. Onder andere de Xbox360 weigert op deze manier een IP-adres op te halen via DHCP. Misschien dat het echter voor andere apparaten wel werkt...

Meer info in deze twee posts:
Xbridge: Network bridging in OS X
Packet Manipulation with Xbridge

• Whieee
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 16:13

Whieee

Moderator Apple Talk

⌘ + ⌥ + ⎋

En simpelweg een router aanschaffen is geen optie?

Launching containers into space