Windows 7 bootdisk aanmaken.

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Hallo mede Tweakers.

Ik begin eerst met mijn verhaal:
3 dagen geleden is een van mijn harde schijven in mijn RAID0 array overleden. Dus zoals vele onder jullie weten is dat een complete data loss:( .
Omdat de schijf mechanisch defect is en ik geen garantie meer heb wilde ik me een nieuwe aankopen en deze terug in RAID0 zetten met mijn andere nog intacte schijf. Nu wou ik een SSD gebruiken als bootdisk zodat als mijn RAID0 array weer neer gaat ik nog een werkomgeving heb.

Welnu omdat de SSD maar 40Gb is kan daar onmogelijk al mijn data op. Dus wil ik mijn RAID0 array voordata opslag gebruiken.
Het enige wat ik wil weten is of het voldoende is om de 'Windows' map op de SSD te laten en de rest (Program Files en Mijn documenten enz.) te verplaatsen naar de RAID0 array.
Zal mijn systeem dan werken of moet ik nog het een en ander aanpassen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mental
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 20-10-2020
Ehm, raid 0 voor data opslag is niet slim, het is wel snel maar het risico dat het plat gaat is bijzonder groot.
Je zou windows kunnen installeren op de ssd en daarna via een bootable WinPE omgeving je diskconfiguratie kunnen aanpassen:

- Program Files renamen naar Program Files.old
- Lege Program Files map aanmaken
- Je raid0 array als mountpoint C:\Program Files geven
- De inhoud van Program Files.old overzetten naar Program Files

Wat je natuurlijk ook kan doen is je raid0 array simpelweg een mountpoint van C:\Program Files2\ geven en daar voortaan je zooi installeren.
Je my documents / desktop kan je relatief eenvoudig redirecten, google is daar bijzonder behulpzaam in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Mental schreef op vrijdag 27 november 2009 @ 20:53:
Ehm, raid 0 voor data opslag is niet slim, het is wel snel maar het risico dat het plat gaat is bijzonder groot.
Je zou windows kunnen installeren op de ssd en daarna via een bootable WinPE omgeving je diskconfiguratie kunnen aanpassen:

- Program Files renamen naar Program Files.old
- Lege Program Files map aanmaken
- Je raid0 array als mountpoint C:\Program Files geven
- De inhoud van Program Files.old overzetten naar Program Files

Wat je natuurlijk ook kan doen is je raid0 array simpelweg een mountpoint van C:\Program Files2\ geven en daar voortaan je zooi installeren.
Je my documents / desktop kan je relatief eenvoudig redirecten, google is daar bijzonder behulpzaam in.
Ik ben me bewust van het feit dat RAID0 zo zijn nadelen heeft, maar hoe dan ook wens ik dit risico voor mijn data te nemen.
Omdat ik dus bewust ben dat de redundantie van mijn data 0,0 is maak ik ook regelmatig een backup.

Hoe dan ook omdat ik geen ervaring heb met WinPE toestanden had ik graag wat verdere toelichting gehad.
Dank bij voorbaat.