Linux niet afsluiten maar stroom eruit trekken?

Pagina: 1
Acties:

• geerttttt
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 24-11 16:58

geerttttt

Manisch positief

Topicstarter
Ik zit met een projectje waarbij een 'servertje' eens per week zijn werk moet doen.
Op die dag wordt door een medewerker de stroom aangezet in die ruimte, waardoor de server ook stroom krijgt.
Deze server gaat draaien op een distro (ubuntu of fedora o.i.d.) zonder grafische meuk, deze streamt dan een videofeed naar het internet.

Een uurtje later is de ruimte niet meer nodig, dus gaat de stroom in die ruimte er weer af.
Dat betekent dus dat de server zomaar afgekapt wordt.

Dat is in ieder geval de meest handige oplossing voor de situatie zoals die daar is. Nu is de vraag echter, kan dit zomaar zonder dat dit problemen kan gaan geven op de server? Is er anders wellicht een manier om dit voor elkaar te krijgen dat dit wel kan? Ik weet dat een keertje niet zo erg is, maar structureel weet ik niet of de server niet ooit het loodje legt..

Iemand die hier wat meer over kan zeggen? :?

Oost west, 127.0.0.1 best!

• DeOS
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 09:53
Lijkt mij vragen om hardware storingen.

Repeat after me: I Will Use Google Before Asking Stupid Questions

• Marzman
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Marzman

They'll never get caught.

Een cronjob maken die net voor dat uur de server afsluit?

Of de stroom regelen via de pc. Ik heb zelf een USB stekkerdoos die wordt afgesloten bij het afsluiten van Windows en waar na het opstarten van Windows de stroom weer op gaat. Zoiets zal er ook wel voor Linux zijn.

[ Voor 65% gewijzigd door Marzman op 27-11-2009 20:07 ]

☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.

• Boudewijn
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Want?
Zeker als je vanaf een read only gemount flash geheugen werkt kan dat gewoon prima.
Readonly disk kan afaik ook wel hoor ;).

• Marzman
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Marzman

They'll never get caught.

Alleen wordt die disk dan niet netjes "geparkeerd"

☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.

Verwijderd

Wat als de medewerker ziek is of vergeet?

Verwijderd

Marzman schreef op vrijdag 27 november 2009 @ 20:08:
Lijkt me geen groot probleem zolang niemand er mee gaat slepen. En fsck ruimt de niet compleet afgehandelde acties op je fs wel op bij de volgende boot.

• sebastius
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 02-12 11:44

sebastius

Laten we lekker link gaan doen

Marzman schreef op vrijdag 27 november 2009 @ 20:08:
Dat is tegenwoordig niet meer. Sinds de 286 ongeveer parkeren harddisks zichzelf :)

• BarthezZ
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online

BarthezZ

anti voetbal en slechte djs!

Misschien is een klein UPSje een goede optie? Kan je die een signaal uit laten sturen als de stroom plat is en kan de server netjes afsluiten, hoeft niet heel prijzig te zin want de ups hoeft het maar kort uit te houden.

• Graviton12
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 23-05 12:53
sebastius schreef op vrijdag 27 november 2009 @ 20:12:
[...]

Dat is tegenwoordig niet meer. Sinds de 286 ongeveer parkeren harddisks zichzelf :)
offtopic:
Lol ik dacht net hetzelfde :)
Wat was het weer gewoonweg "park" intypen zeker?

• geerttttt

geerttttt

Manisch positief

Topicstarter
Boudewijn schreef op vrijdag 27 november 2009 @ 20:06:
Want?
Zeker als je vanaf een read only gemount flash geheugen werkt kan dat gewoon prima.
Readonly disk kan afaik ook wel hoor ;).
Readonly?... dan zou ik 2 partities moeten maken waarbij het hele OS e.d. in read only geladen wordt en dan de andere partitie read/write aangezien ik dus het e.e.a. moet streamen. Neem aan dat ie toch een soort buffer moet houden en hierdoor telkens wel wat moet wegschrijven?

• Nvidiot
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 03-06 16:38

Nvidiot

notepad!

Je zou /tmp in een ramdrive kunnen zetten? Het minste werk lijkt me de hierboven genoemde oplossing met een klein UPS-je wat een nette shutdown doet.

What a caterpillar calls the end, the rest of the world calls a butterfly. (Lao-Tze)

• CyBeR
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

CyBeR

💩

Koop in plaats van een reguliere pc zo'n embedded dingetje wat eigenlijk bedoeld is om als router ofzo gebruikt te worden. Die hebben vaak nog best wat CPU aan boord en draaien vanaf een CF kaartje. Daar zitten geen bewegende onderdelen in en ze kunnen heel goed tegen dit soort mishandeling.

Een van deze dingetjes bijvoorbeeld: http://www.pcengines.ch/alix.htm

Ik heb er hier zoeen met OpenBSD voor m'n internet.

[ Voor 17% gewijzigd door CyBeR op 27-11-2009 21:04 ]

All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Jup die dingen werken prima, heb er ook een zwik :).

Read only want dan kun je je fs er niet mee vernaggelen. Het lijkt me nasty als je hem nodig hebt en je gaat uitgebreid fscken/

• Graviton12
Je bedoelt zoiets?
http://www.marvell.com/pr...r/kirkwood/sheevaplug.jsp

Heb deze in de muur zitten als firewall, draait Debian maar alleen met ssh dus geen X.

• geerttttt

geerttttt

Manisch positief

Topicstarter
Tja, die kleine dingetjes zijn wel grappig, maar ik moet ook bijv. een video in port erop hebben, en die zal ik niet zo snel op die apparaatjes vinden denk ik...

• laurencevde
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 02-10 18:14
goedkoop usb-"tv"-kaartje eraan? (hoeft geeneens een tuner te hebben...)

Have a taste of freedom. It is sometimes a bitter pill. To me though, this is the sweetness of the GPL

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Mwa gewoon een standaard pc vindt dit ook niet zo erg hoor.
Je kunt ze redelijk mishandelen, dus dit lijkt me wel mee te vallen.

Als je beetje oppast met je fs gaat het wel goed.

• Bob
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 06:26

Bob

Zo licht moet je er nu ook weer niet over gaan denk ik. De harde schijf parkeert zijn leeskop inderdaad, maar niet op de normale, rustige manier. Het wordt soms een emergency park genoemd en HD's zijn niet gemaakt om die emergency parks gedurende hun hele leven te doen.
http://www.pixelbeat.org/.../#Power-Off_Retract_Count

• AirX
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 18:20

AirX

Tweak Guru

Je kunt uiteraard een SSD gebruiken... heb je geen parkeer problemen :)

• leuk_he
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 28-11 09:35

leuk_he

1. Controleer de kabel!

Boudewijn schreef op zaterdag 28 november 2009 @ 23:03:
Als je beetje oppast met je fs gaat het wel goed.
Zo read-only mogelijk configureren, en ander no-atime aanzetten. Als hij echt heftige dingen gaat schrijven gaat het fout, maar de theorie(!) zegt dat met logging file systeem (EXT3 enzo, niet ext2) hij kan recoveren.

streamen is toch alleen lezen van schijf?

Of dat goed staat ingesteld zodat hij altijd goed recovered isde vraag. Sommige systemen vliegen in maintenance mode en dan moet je alsnog onderhoud doen.

[ Voor 4% gewijzigd door leuk_he op 28-11-2009 23:15 ]

Need more data. We want your specs. Ik ben ook maar dom. anders: forum, ff reggen, ff topic maken
En als je een oplossing hebt gevonden laat het ook ujb ff in dit topic horen.

• Ultraman
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 02-12 21:33

Ultraman

Moderator Harde Waren

Boefje

Als je met read-only af kunt, doen!
Zo niet, dan zou ik je schijven mounten met, sowieso 'noatime', maar ook 'sync'. Sync gebruik je ook voor bijvoorbeeld USB media die je aan hangt. Zolang de disk niet bezig is kun je ze dan in principe uit de USB trekken. Handig als je omgaat met volkstammen die dat zonder blikken en blozen doen, je USB stick/drive er uit trekken als jij zegt dat het document/bestand er op staat. Erg handig, net als de default in Windows (Optimize for quick removal).
Sync doet:
sync
All I/O to the file system should be done synchronously. In case of media with limited number of write cycles (e.g. some flash drives) "sync" may cause life-cycle shortening.
Werkt trouwens alleen voor ext, fat en ufs voor zover ik weet.
Zorgt ervoor dat data direct wordt weggeschreven ipv eerst een aardige buffer aan te maken en die als een blok weg te schrijven.
Graviton12 schreef op vrijdag 27 november 2009 @ 20:21:
[...]

offtopic:
Lol ik dacht net hetzelfde :)
Wat was het weer gewoonweg "park" intypen zeker?
offtopic:
Jup, daar was "PARK" voor. Progseltje in je /DOS map. Vroeg of je zeker was, druk Y of J (NL), je hoorde ding klik zeggen en je PC kon uit. :D

[ Voor 53% gewijzigd door Ultraman op 28-11-2009 23:27 ]

Als je stil blijft staan, komt de hoek wel naar jou toe.

• Rainmaker
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 14-07-2024

Rainmaker

RHCDS

Mijn ervaring is dat ext3 dit prima kan hebben. Even los van de overige hardware, waarvan ik niet zeker weet hoe die reageert.

Je zou het eventueel nog "helemaal" safe kunnen maken met een RAID controller met batterij backup.

We are pentium of borg. Division is futile. You will be approximated.

• Tags NL
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 02-12 09:19

Tags NL

Harmful or Harmless?

geerttttt schreef op vrijdag 27 november 2009 @ 20:02:
Ik zit met een projectje waarbij een 'servertje' eens per week zijn werk moet doen.
Op die dag wordt door een medewerker de stroom aangezet in die ruimte, waardoor de server ook stroom krijgt.
Deze server gaat draaien op een distro (ubuntu of fedora o.i.d.) zonder grafische meuk, deze streamt dan een videofeed naar het internet.

Een uurtje later is de ruimte niet meer nodig, dus gaat de stroom in die ruimte er weer af.
Dat betekent dus dat de server zomaar afgekapt wordt.
Snap de situatie niet echt waarin dit gebeurd? Waarom gaat die machine en stroom alleen maar een keer per week aan en waarom een uur later er weer af?

https://powershellisfun.com

• JumpStart
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

JumpStart

thinking of stardust

Bob schreef op zaterdag 28 november 2009 @ 23:08:
Zo licht moet je er nu ook weer niet over gaan denk ik. De harde schijf parkeert zijn leeskop inderdaad, maar niet op de normale, rustige manier. Het wordt soms een emergency park genoemd en HD's zijn niet gemaakt om die emergency parks gedurende hun hele leven te doen.
http://www.pixelbeat.org/.../#Power-Off_Retract_Count
Waar, in de informatie waar je naar linkt, staat dat een Power Off Retract niet gemaakt is om normaal gebruikt te worden?

Voor zover ik kan zien in het bijbehorende octrooi wordt de energie van de draaiende platters, via de electromotor die dan als dynamo functioneert, gebruikt om de koppen te parkeren. Niets uitzonderlijks omdat iedere electromotor als dynamo kan werken. De stappenmotor die normaal de koppen positioneert doet niets anders dan dat het onder stroom ook zou doen, "in a controlled fashion" nog wel, alleen komt de stroom nu ergens anders vandaan.

Als je één keer per weer een zogenaamde Big Red Switch doet (oftewel hard de stroom er vanaf) dan zie ik nog niet dat dit meteen tot hardwarematige problemen aan je HD gaat geven.

ALL-CAPS WITH NO PUNCTUATION IS SO MUCH TRUER TO THE WAY THOUGHTS HURTLE OUT OF THE HUMAN BRAIN THAN CAREFULLY MANICURED AND PUNCTUATED SENTENCES COULD EVER BE

• laurencevde
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 02-10 18:14
Waar is dit voor? De schoonmaker in de gaten houden?

Het is bijna onmogelijk bestandssysteem/os/schijf-combo te krijgen die perfect is vwb random uitzetten... Ze zijn er nogal mee bezig in de linux-kernel om al het mogelijke af te vangen, maar er is niemand die je durft te garanderen dat corruptie onmogelijk is... RO mounten of een UPS is in een situatie als dit dan ook de enige veilige mogelijkheid. Ook omdat het journal nalopen/bestandssysteem checken de boottijd flink kan verhogen, en het lijkt me ook de bedoeling om vrijwel instant-on te worden?

Ik denk niet dat harde schijven dergelijk misbruik leuk vinden, dus dat wordt flash-geheugen... Dat het kan wil nog niet zeggen dat hun levensduur er niet door achteruit gaat...
Maar volgens mij is van een hoop flash-kaartjes de wear-leveling/remapping niet helemaal atomic, wat betekent dat hij data kan verliezen... Ook weer een reden om read-only te gaan...

Ik zou zo'n mini-pc'tje pakken, eentje met voldoende geheugen om de buffer van de video-stream in op te slaan, er een flash-kaart indrukken, en die ro-mounten (let op dat een standaard distro daarop aangepast moet worden...). En natuurlijk een goedkope usb-video-in...

Have a taste of freedom. It is sometimes a bitter pill. To me though, this is the sweetness of the GPL

• ik222
  • Registratie: Maart 2007
  • Niet online
De beste oplossing die al genoemd is overigens lijkt mij toch echt een kleine ups neerzetten die de server zodra de stroom eraf gaat gewoon netjes afsluit. Dan heb je helemaal geen probleem.

• Fiber
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 17:36

Fiber

Beaches are for storming.

Of een oude laptop gebruiken. Die hebben een ingebouwde "UPS".... ;)

[ Voor 1% gewijzigd door Fiber op 28-11-2009 23:59 . Reden: " " ]

Keep your wits sharp, your heart open and your gun loaded. And never mess with mother nature, mother in-laws and, mother freaking Ukrainians.

• swbr
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 15:50
Maak gewoon een script dat een 'sleep 1800' en daarna een 'init 0' doet, en zet dat in je /etc/init.d en maak de juiste symlinks aan zodat het bij het booten uitgevoerd wordt.

If you try and take a cat apart to see how it works, the first thing you have on your hands is a non-working cat. -DNA

• Tsurany
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

UPS? Zodra de stroom eraf gaat stuurt hij een signaal die de PC vervolgens afsluit.

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

• RemcoDelft
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 03-05 10:30
Antaresje schreef op zondag 29 november 2009 @ 00:00:
Maak gewoon een script dat een 'sleep 1800' en daarna een 'init 0' doet, en zet dat in je /etc/init.d en maak de juiste symlinks aan zodat het bij het booten uitgevoerd wordt.
Zoiets :)

Of neem Puppy Linux, start standaard op van USBstick (of desgewenst van disk), laadt alles in het geheugen, waarna je de disk met hdparm meteen uit kan laten gaan. Trek je de stekker er uit, ben je alle veranderingen kwijt. Simpel, klein en snel.

• geerttttt

geerttttt

Manisch positief

Topicstarter
Ok, meer opties dus. Flash geheugen is dus iig aan te raden wil ik echt gebruik gaan maken van power-off mogelijkheden.

Ik moet het maken voor een bedrijf waar eens per week een presentatie is, deze moeten gestreamd worden naar het internet. Er werken daar 2 mannetjes (om en om) die de geluidsapparatuur aanzetten. Ik kan hem wel vragen om gewoon eerst de pc uit te zetten en dan pas de kast, maar in praktijk denk ik dat dit vergeten gaat worden, en ik wil het ook graag zo maken dat er voor hun situatie niks verandert.

Een andere optie is dus een UPS, maar aangezien hij in een klein rack (1/4e rack ofzo) geplaatst moet worden is dat qua ruimte al niet zo heel erg ruim daarbinnen.

Daarnaast, ik ben niet zo bekend met UPS systemen, kunnen die echt een signaal doorgeven aan de betreffende pc dat hij op noodstroom werkt zodat de pc zichzelf kan uitschakelen?

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 18:44
geerttttt schreef op zondag 29 november 2009 @ 15:22:

Een andere optie is dus een UPS, maar aangezien hij in een klein rack (1/4e rack ofzo) geplaatst moet worden is dat qua ruimte al niet zo heel erg ruim daarbinnen.

Daarnaast, ik ben niet zo bekend met UPS systemen, kunnen die echt een signaal doorgeven aan de betreffende pc dat hij op noodstroom werkt zodat de pc zichzelf kan uitschakelen?
Ja dat kunnen ze.

En een UPS hoeft niet zo heel groot te zijn hoor.
Ik heb hier een APC SmartUPS 700VA, die is ongeveer 37cm diep, 17cm hoog, en 15cm breed.

Hij weegt wel aardig wat, dus daar moet je wel even opletten met je rek.

• Graviton12
UPS'en van tegenwoordig zijn niet meer de UPS'en van 10 jaar terug die enkel stroom leveren :)

• schaduw
  • Registratie: Augustus 1999
  • Niet online

schaduw

schaduw

misschien is een laptop zo te configureren dat hij zichzelf (netjes) afsluit als de netspanning afgesloten wordt en hij op de accu verder zou moeten?

• Tsurany
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Dat kan op een laptop prima. Kies een accu percentage en kies wat hij daarbij als actie moet uitvoeren.

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

• daft_dutch
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 02-12 20:33

daft_dutch

>.< >.< >.< >.<

schaduw schreef op zondag 29 november 2009 @ 15:45:
misschien is een laptop zo te configureren dat hij zichzelf (netjes) afsluit als de netspanning afgesloten wordt en hij op de accu verder zou moeten?
dit doe je door wat aantepassen in /etc/acpid/actions/

>.< >.< >.< >.<

• Sprite_tm
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 29-10 06:07

Sprite_tm

Semi-Chinees

Desalniettemin denk ik dat een appliance PC ook prima mogelijk is. Theoretisch gezien (ik heb het zelf nog nooit uitgeprobeerd) zou je zelfs een LiveCD kunnen maken, hetzij 'echt' op CD-formaat hetzij als harde-schijf-image. Je OS boot dan, maar alle writes gaan ipv naar de HD/CDROM naar RAM toe; iirc heet dat geintje 'unionfs'. Zorg dus dat je een klein OSje netjes op die HD installeert zoals je het wil, zorg dan dat de HDs als unionFS gemount worden en als 't goed is kan je zorgen dat de HD vanaf dat moment niet meer beschreven word -> geen fscks nodig, geen hangende sectoren, geen vollopende disks, uitschakel-proof apparaat :)

Relaxen und watchen das blinkenlichten. | Laatste project: Ikea Frekvens oog

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Is netboot anders nog een idee?

• mcDavid
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 01-12 21:06
Oppassen met het aanraden van een UPS! Bedenk goed dat dat ding ook maar een uurtje de tijd heeft om bij te laden!

+ veel laadcycly en in ontladen toestand een week weggezet worden... dingen waar een UPS niet van houdt..

[ Voor 32% gewijzigd door mcDavid op 01-12-2009 11:27 ]

• arie_papa
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 18:58

arie_papa

Running on Ubuntu

Kun je niet gewoon booten vanaf live cd / flash ism read only, en de stream mounten via een netwerk share?
Zeker bij flash kun je je systeem helemaal afconfigureren en daarnaast ook zorgen voor een makkelijke backup (2e identieke flashkaart)
De netwerkshare heeft verder geen last van de stroomonderbreking en je kunt makkelijker het werk voorbereiden

Statistieken zijn als bikini's: wat ze tonen is erg suggestief, wat ze niet tonen is essentieel

• H!GHGuY
  • Registratie: December 2002
  • Niet online

H!GHGuY

Try and take over the world...

compactflash met zoveel mogelijk read-only/ramdisk.

Meeste embedded devices hebben exact dit soort aanpak.

ASSUME makes an ASS out of U and ME

• geerttttt

geerttttt

Manisch positief

Topicstarter
Dat unionfs is wel een leuk idee, is naar kijken. kan dat ook met een gewone debian of ubuntu installatie welke ik dan unionfs maak bijv?

• Sprite_tm
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 29-10 06:07

Sprite_tm

Semi-Chinees

Lijkt me wel jah :) Voor zover ik weet moet je de kernel wel recompileren omdat unionfs last time I checked nog niet in de normale kernel zat. Verder lijkt het me een gevalletje RTFM; als die tig liveCDs het voorelkaar hebben zou het met een HD niet zo heel veel moeilijker moeten wezen.

Relaxen und watchen das blinkenlichten. | Laatste project: Ikea Frekvens oog

Pagina: 1