Hallo,
Ik heb wat problemen met de volgende config:
Corsair XMS3 - 4 GB ( 2 x 2 GB ) - DIMM 240-pins - DDR3 - 1333 MHz / PC3-10666 - CL9
GigaByte GA-MA785GMT-UD2H - Firmware F3
AMD Black Edition AMD Phenom II X4 955 / 3.2 GHz
500 Watt voeding, geen extra videokaart
Met het geheugen op 1066 Mhz geen problemen, maar zet ik 'm op 1333 Mhz dan wordt het systeem instabiel.
Freezes en spontane reboots.
Verdachten zijn de memory settings. Ik heb wat zitten spelen met de ram voltage (tussen 1.5 en 1.8) en dat heeft wel invloed maar weg gaat het probleem niet.
Onderstaand de bios instellingen. Dit zijn de waarden die het bord zelf heeft ingesteld na optimal voorkeuze en daarna handmatig 9/9/9/24 ingesteld. de T-waarden tussen haakjes zijn de waarden waar ik nu nog afwijk van de SPD waarden. Ik heb de instellingen ook al een tijdje op de SPD waarden gehad, maar uiteindelijk ook daarop freezes.
BIOS instellingen:
DRAM Configuration:
DCTs Mode [Unganged]
DDR3 Timing Items [manual]
CAS# latency [Auto] 9T
RAS to CAS R/W Delay [Auto] 9T
Row Precharge Time [Auto] 9T
Minimum RAS Active Time [Auto] 24T
1T/2T Command Timing [Auto] 2T
TwTr Command Delay [Auto] 4T (SPD:5T)
Trfc0 for DIMM1 [Auto] 110ns
Trfc2 for DIMM2 [Auto] -
Trfc1 for DIMM3 [Auto] 110ns
Trfc3 for DIMM4 [Auto] -
Write Recovery Time 8T (SPD:10T)
Precharge Time [Auto] 4T (SPD: 5T)
Row Cycle Time [Auto] 27T (SPD: 33T)
RAS to RAS Delay [Auto] 4T (SPD:5T)
Bank Intereaving [Enabled]
Channel Interleave [Enabled]
DDR3 Voltage Control heb ik nu op +0.05V staan (1,65V), maar zodra ik de DDR3 terug op 1333Mhz zet gaat het dus mis.
Ik ben geen overclocker en vindt nu ook niet zo belangrijk, maar als ik 'm stabiel kan krijgen op 1333 Mhz dat zou mooi zijn.
Enig idee welke aanpak ik het best kan volgen?
Ik heb wat problemen met de volgende config:
Corsair XMS3 - 4 GB ( 2 x 2 GB ) - DIMM 240-pins - DDR3 - 1333 MHz / PC3-10666 - CL9
GigaByte GA-MA785GMT-UD2H - Firmware F3
AMD Black Edition AMD Phenom II X4 955 / 3.2 GHz
500 Watt voeding, geen extra videokaart
Met het geheugen op 1066 Mhz geen problemen, maar zet ik 'm op 1333 Mhz dan wordt het systeem instabiel.
Freezes en spontane reboots.
Verdachten zijn de memory settings. Ik heb wat zitten spelen met de ram voltage (tussen 1.5 en 1.8) en dat heeft wel invloed maar weg gaat het probleem niet.
Onderstaand de bios instellingen. Dit zijn de waarden die het bord zelf heeft ingesteld na optimal voorkeuze en daarna handmatig 9/9/9/24 ingesteld. de T-waarden tussen haakjes zijn de waarden waar ik nu nog afwijk van de SPD waarden. Ik heb de instellingen ook al een tijdje op de SPD waarden gehad, maar uiteindelijk ook daarop freezes.
BIOS instellingen:
DRAM Configuration:
DCTs Mode [Unganged]
DDR3 Timing Items [manual]
CAS# latency [Auto] 9T
RAS to CAS R/W Delay [Auto] 9T
Row Precharge Time [Auto] 9T
Minimum RAS Active Time [Auto] 24T
1T/2T Command Timing [Auto] 2T
TwTr Command Delay [Auto] 4T (SPD:5T)
Trfc0 for DIMM1 [Auto] 110ns
Trfc2 for DIMM2 [Auto] -
Trfc1 for DIMM3 [Auto] 110ns
Trfc3 for DIMM4 [Auto] -
Write Recovery Time 8T (SPD:10T)
Precharge Time [Auto] 4T (SPD: 5T)
Row Cycle Time [Auto] 27T (SPD: 33T)
RAS to RAS Delay [Auto] 4T (SPD:5T)
Bank Intereaving [Enabled]
Channel Interleave [Enabled]
DDR3 Voltage Control heb ik nu op +0.05V staan (1,65V), maar zodra ik de DDR3 terug op 1333Mhz zet gaat het dus mis.
Ik ben geen overclocker en vindt nu ook niet zo belangrijk, maar als ik 'm stabiel kan krijgen op 1333 Mhz dat zou mooi zijn.
Enig idee welke aanpak ik het best kan volgen?