Synchronisatie Desktop <> NAS <> Laptop

Pagina: 1
Acties:

• Stiggy
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 23:40
Ik heb de volgende situatie:
  1. Een PC die ik voor 'power stuff' gebruik.
  2. Een laptop die ik door het hele huis sleep als ik geen zin heb om achter de PC te zitten.
  3. Een simpel network schijfje (LaCie Internet Space).
  4. PC en laptop staan dus zelden (maar soms wel) op hetzelfde moment aan.
Ik had het volgende bedacht: Ik sync de 'My Documents' folder van zowel mijn PC als mijn laptop met een 'My Documents' op mijn NAS. Dit met een progje dat in de achtergrond draait en zelf changes detect.

Op deze manier dacht ik altijd maximaal performance te hebben: ik werk dan altijd vanaf de locale hdd, zowel op laptop als PC. Ik heb natuurlijk niet voor niets een SSD in de PC en een snelle HDD in de laptop. :) Bovendien kan ik zo mijn laptop meteen ergens mee naar toe nemen; er altijd de actuele stand van zaken op.

Ik krijg dit echter niet fatsoenlijk voor elkaar. Sync programma's die stilletjes in de achtergrond draaien zijn er al niet zo heel veel? Van degene die ik gevonden heb is Allway Sync volgens mij de beste. Maar het detecten van changes op de NAS gaat niet geweldig (ziet 'ie meestal niet) en als je bv een file op de PC weg gooit, wordt er gesynced: file op NAS ook weg (goed). Even later synct de laptop en denkt: Hee! ik heb een file die niet op de NAS staat en wordt er dus naar toe geschreven. En als dan de PC weer synct is de file weer fijn terug. 8)7

Is mijn opzet zo'n rare gedachte? Moet toch mogelijk zijn om volautomagisch de 'My Documents' folders op 2 PC's hetzelfde te houden met tussenkomst van een NAS?

• ebia
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 25-11-2025
Je kunt ook een share aanmaken op je nas en dan je Mydocuments folder laten redirecten daar naartoe (en dat op beide computers). Nadeel is wel dat je dan geen lokale kopie hebt van je data (en je dus altijd netwerkconnectiviteit moet hebben).

• MrNGm
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 05-11-2025
Misschien om te overwegen: Dropbox. Je stelt een bepaalde folder in als 'My Dropbox' (niet te verwarren met de Dropbox die in Mac OS X zit) en als je daar bestanden in zet, worden deze gesynchroniseerd met een server van Dropbox. Deze bestanden zijn dan overal bereikbaar (mits internetverbinding) en je kan dus ook meerdere computers hebben met een 'My Dropbox' folder. Deze wordt dan mooi gesynchroniseerd met de data op de Dropbox servers.
Daar komt bij dat, op moment dat je een aanpassing aan een bestand doet, deze wijziging ook wordt opgeslagen. Je krijgt een soort van undo-historie, maar dan van je bestanden.

Enige is dat je met een maximum van 2GB zit, als je er geen geld voor wil betalen ;) Ik gebruik het zelf voor de opslag van wat plaatjes (lolcats, failblog etc), website backup en schooldocumenten. Hiervoor is het aardig geschikt, maar naarmate je meer data erop zet, hoe langer het duurt voordat een nieuwe computer is gesynchroniseerd :)

Voordeel: je hebt altijd lokaal een kopie en wijzigingen worden bij een internetverbinding automatisch bijgehouden.
Nadeel: 'slechts' 2GB en je weet niet waar je data uiteindelijk terecht komt ('een' server van Dropbox)

Wat ik daarvoor gebruikte (om die bewuste Dropbox folder tussen Linux en Windows uit te wisselen, want in Linux had ik het nog niet geinstalleerd) was SyncToy van Microsoft (in combinatie met Ext2fsd vanwege verschillend filesystem, maar dat terzijde).

Nu is jouw situatie uiteraard totaal anders, omdat je 1 'centraal' medium hebt (je NAS) en 2 aparte media (PC & laptop) waarbij je wil zorgen dat ze alledrie dezelfde inhoud hebben. Ik heb het idee dat je met SyncToy op PC & laptop en NAS als deel van een folder pair wel een eind kan komen, ik heb echter nog niet de mogelijkheden om dit zelf te testen, dus wellicht kan jij je ervaringen beschrijven 8)

Verwijderd

Windows LiveSync is ideaal. Het is een hele mooie oplossing. Was eerst van een ander bedrijf, weet de naam niet meer, maar Microsoft heeft het overgenomen.

Het herkent wijzigingen en synchroniseert zoals je wenst. Daarvoor heb ik veel programma's gebruikt, maar die werkten gewoon niet goed. Synctoy heb ik gebruikt, die werkte wel aardig, maar dan dien je een USB-key te gebruiken. Via internet zulke perfecte automatische synchronisatie is natuurlijk ideaal.

Voor je bookmarks is overigens Foxmarks ideaal. Weet niet of je het nodig hebt, maar is ook zulke mooie software. (Firefox add-on)

Ik werk zelf namelijk vaak op verschillende locaties, werk, thuis, laptop/reizen. Dan is synchronisatie erg belangrijk en het lijkt aardig lastig daarvoor goede oplossingen te vinden.

Eventueel kun je Synctoy gebruiken om steeds handmatig te synchroniseren, maar dat is echt de moeite niet waard. Bij Live Sync staan bestanden wel op beide computers, maar dat hoeft geen nadeel te zijn. Mijn werk-folder is maar 300mb en het gaat juist supersnel ook onderwerp als je 8.000 werkbestanden lokaal hebt opgeslagen en bij internetverbinding wordt alles gesynchroniseerd.

Lifehacking ftw. :)

• Stiggy
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 23:40
Bedankt voor de reacties. Helaas toch niet wat ik zoek.
@ebia: Als ik folders redirect ben ik het performancevoordeel van de snelle SSD/HDD kwijt
@MrNGm en kurt1970: met 'cloud synchronisatie' had ik die hele nas niet nodig gehad, dan kan ik net zo goed meteen via de cloud de laptop en PC syncen. Maar ik hou het toch liever locaal.

SynToy heb ik ook wel eens geprobeerd. Maar voor zover ik me herinner kon die niet in de achtergrond draaien en al helemaal niet getriggered worden door file system changes.

Ennuh, bookmarks syncen? Daar heb je toch geen plugin voor nodig; dat zit al jaren standaard in Opera! ;)

• ebia
Stiggy schreef op zaterdag 28 november 2009 @ 12:03:
Bedankt voor de reacties. Helaas toch niet wat ik zoek.
@ebia: Als ik folders redirect ben ik het performancevoordeel van de snelle SSD/HDD kwijt
@MrNGm en kurt1970: met 'cloud synchronisatie' had ik die hele nas niet nodig gehad, dan kan ik net zo goed meteen via de cloud de laptop en PC syncen. Maar ik hou het toch liever locaal.
(Kleine) documenten zou ik lekker centraal op je nas houden, of je nu 1 of 2 tellen doet over het wegschrijven van een file is toch niet echt zo'n probleem lijkt me? En als je juist (grote) video's wilt kijken lijkt me dat ook handiger centraal te regelen dan telkens zo'n bulk heen en weer kopiëren? (Mits je nas niet toereikend is in snelheid voor dat werk)... (maar dan moet je mss een andere nas overwegen?)

Ik begrijp je probleem denk ik niet zo goed... Je hebt een nas, maar je wilt toch liever lokaal werken voor de snelheid? Wat doe je precies op die laptop of pc wat zo snel moet zijn en wat persé in sync moet zijn met elkaar?

• ljsquare
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 11-02 22:16
ebia schreef op zaterdag 28 november 2009 @ 01:44:
Je kunt ook een share aanmaken op je nas en dan je Mydocuments folder laten redirecten daar naartoe (en dat op beide computers). Nadeel is wel dat je dan geen lokale kopie hebt van je data (en je dus altijd netwerkconnectiviteit moet hebben).
Echter als je offline bestanden aanzet, heb je ze wel op je hdd, als er geen netwerk connectie is.

Laurens-Jan Merkx

• ebia
ljsquare schreef op donderdag 03 december 2009 @ 23:23:
[...]

Echter als je offline bestanden aanzet, heb je ze wel op je hdd, als er geen netwerk connectie is.
Dat dan weer wel... Maar het hele idee is volgens mij juist alle data op beide computers hetzelfde te hebben, dus met één machine offline (en niet gesynced) krijg je automatisch een discrepantie met de data van de andere machine. M.a.w. je moet wel netwerken (hey, daarvoor heeft men toch netwerken uitgevonden? ;))

En als je eenmaal een NAS hebt zie ik de noodzaak van het syncen niet meer zo, als je gewoon je data van en naar je fileservert kan pompen. Okee, ik begrijp dat als je een workstation hebt je bepaalde dingetjes lokaal wilt zetten voor de snelheid, maar is het dan noodzakelijk dat deze zaken ook persé lokaal op de laptop komen? Als TS iets meer uitleg geeft over wat hij precies doet (qua werk) en zijn eisen met betrekking tot snelheid en functionaliteit kunnen we wellicht betere adviezen geven.

[ Voor 6% gewijzigd door ebia op 03-12-2009 23:31 ]

• dik_voormekaar
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 13-02 14:06
Ik gebruik zelf SyncBack SE.
Ik heb dan een PC en een Laptop beide synchroniseren met m'n web/backup server.
Ik weet niet of dat dan wel voor jou werkt, want dit programma werkt volgens mij ongeveer hetzelfde als AllwaySync.

Verwijderd

Foldershare/Microsoft Live Sync prachtige software. En verder snap ik ook niet waarom je wilt synchroniseren met een fileserver. Die fileserver is toch bedoeld op gemapped te worden op je laptop en desktop?

• dik_voormekaar
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 13-02 14:06
Dat doe je dus om een lokale kopie op je laptop te hebben wanneer je buiten de deur bent.
Pagina: 1