Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Molecom
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 19-09-2022
Ook ik ben in de markt voor een nieuwe TV. Nu heb ik nog een Aristona bakbeest maar die gaat nu definitief weg.

Wensen
Gezien de kijkafstand van 2,5 meter is 37 inch voor ons (ik en mijn vriendin) ruim voldoende. Bovendien wil mijn vriendin geen glimmend bakbeest (lees 42inch met glossy lijst) in de woonkamer. Hiermee was ik al 1 illusie armer. Het zal dus geen Plasma TV worden. Stiekum had ik gehoopt dat er nog goede 37inch plasma's waren maar alleen Panasonic staat nog in de pricewatch met 4 HD ready modellen. Daar er in de toekomst zeker een bluray speler komt is Full HD een pré.

Verder gaan we binnekort over op Ziggo Alles in 1 met digitale TV. Tot de tijd dat we een bluray speler hebben moet een oud model Yamaha DVD-speler maar voldoen. Dit betekent dat we voorlopig nog geen echt Full HD materiaal op onze TV bekijken maar omdat de TV echt nog even mee moet, gaat dat in de toekomst zeker wel het geval zijn. Ik ben dus beperkt tot Full HD LCD schermen met het liefst een matte "lijst".

De keuzes
Bij LCD-TV's doemen er bij mij allerlei angstbeelden op als "motion blur" en "resolution loss". Toch ben ik me gaan oriënteren en eenmaal binnen bij BCC kon ik niet om het mooie design van de Pioneer KRL-37V heen. Er werd Discovery HD getoond met birdsview beelden van rennende (hoe kan het ook anders) rendieren in Lapland. En ja hoor daar zag je idd de bekende resolution loss. Verder was het beeld echter perfect. Zeker vergeleken met de omliggende LCD Schermen. De grotere Panasonic 42 inch plasma's toonde dezelfde beelden en dat zag er dan wel weer beter uit. Daarmee bedoel ik dat bewegende beelden meer detail bevatten. Verder viel van de aanwezige LCD's kwa design ook de Sony'KDL-40ZX1 op. Verder oriënterend op het internet liep tegen de Philips 42PFL9803H aan. Dit is geen 37inch maar als referentie neem ik hem toch even mee.

Reviews
Kwa beeldkwaliteit en motion blur effecten komt de philips in de review van trustedreviews het beste uit de bus. Echter is die geen optie vanwege de grootte. De sony heeft maar 1 hdmi (1080p) aansluiting op't scherm. De rest loopt via de wireless reciever en die kan alleen 1080i (dus geen 1080p) beelden aan. Ook zitter er geen boxen standaard bij. Verder spreekt de review van veeeel motion blur. Dan blijft de Pioneer over. Naast Trustedreviews heb ik uiteraard ook hier en hier op tweakers rondgekeken.

Motion blur en resolution loss
Als ik dus de over het motion blur en resolution loss effect heen kan komen, wordt het de Pioneer. Nu las ik in een onderzoek van Displaymate dat het hele motion blur verhaal echter een achterhaald verhaal is. Feitelijk zit de blur of in het aangeleverde beeldmateriaal of in onze hersenen. De LCD's hebben wel "blur" maar bij bewegende beelden kunnen we het nauwelijks waarnemen. Als ik ervanuit ga dat ze dat onderzoek deugdelijk hebben uitgevoerd (en de tekst lezend geloof ik van wel) dan blijft alleen resolution loss over. Daarbij moet ik wel aantekenen dat in mijn beleving motion blur het "spoor" is wat een bewegend beeld op het scherm trekt en resolution loss het feit is dat een bewegend beeld minder detail bevat.
Mocht ik het daarbij mis hebben dan sta ik open voor reacties.

Vragen
Omdat hele volkstammen gewoon LCD's kopen en zich hier nooit zorgen over maken (je hoort ze er ook nooit over) zit ik nu met de volgende vragen:

1) Hoe ervaren jullie (op jullie eigen LCD's) het hele motion blur/resolution loss gedoe? Maw stoort het jullie bij het kijken?
2) Zijn resolution loss en motion blur benamingen voor hetzelfde of voor verschillende dingen?
3) Zijn er toch nog plasma alternatieven?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Slogra
  • Registratie: April 2004
  • Niet online
Die motion blur heeft puur te maken met de bron. Films (en aardig wat series) zijn geschoten op slechts 24fps. Ik ga ervan uit dat die beelden met rendieren ook slechts 24fps zijn. Er is dus veel motion blur nodig om actiescenes toch redelijk vloeiend te laten lijken. Als je een film stopzet midden in een actiescene zie je dat het beeld helemaal niet scherp is. Dat is de motion blur die dus al bij de bron aanwezig is. Dit krijg je nooit meer meer scherp.
Het beeld kan scherper lijken wanneer er meer contrast is, daarom is contrast ratio belangrijk en waarschijnlijk ook de reden dat jij plasma mooier vindt.

Bij andere bronnen zoals games (60fps) ligt het anders. Er is geen (of zeer weinig) motion blur. Elk beeldje is haarscherp. Elke motion blur die hierbij ziet wordt veroorzaakt door de tv, dus dat is een betere test dan een film.
Het testen is wat moeilijker omdat een winkel meestal geen computer heeft aangesloten. Je kan er wel zelf 1 meenemen. Heb ik ooit gedaan bij BCC om een tv te testen en ze deden niet moeilijk.

Edit: Geen idee wat ze bedoelen met resolution loss. Doet me wel denken aan compressie "fouten" die je vaak ziet bij actiescenes (bij dvd en bluray). Ook dit resulteert in een minder scherp beeld en blokjes in je beeld. Misschien heb je dit ook gezien bij de rendieren scene. Ook dit zit in de bron en heeft niks te maken met de tv zelf.

My 2cents ;)

[ Voor 13% gewijzigd door Slogra op 27-11-2009 16:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Molecom
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 19-09-2022
Ik ga vandaag langs bij BCC om nog eens te kijken of het nou storend is of niet. Misschien kunnen ze een bluray erop aansluiten. Kijken of dat verschil maakt. Ik denk niet dat ik mijn PC ga meenemen omdat ik niet game op de TV. Dus het beeld met films en digitale TV uitzendingen is het beeld waar ik tevreden mee moet zijn.