Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien
Toon posts:

DPI in pdf & printers

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
We zitten hier met een kleine discussie waar we niet uitkomen. Maar laat me eerst het probleem schetsen:

We hebben een klant die pdf's probeert af te drukken die van ons komen. Bij sommige van deze pdf's staan stukken er ofwel niet op ofwel helemaal in het zwart. De printer is blijkbaar nogal nieuw (een jaar ofzo oud) volgens wat hij ons vertelt en zegt dat het probeem ligt bij de pdf die op een te hoge dpi is gemaakt en vectorieel is.

Nu geloof ik daar echter niets van. Het kan toch niet enkel aan het dpi liggen? Wij exporteren naar pdf met een dpi van 300. Voor zover ik weet is dat nogal een standaard die veel gebruikt word. Volgens mij ligt het vooral aan het geheugen van de printer. Ik kan me voorstellen dat bij een vectoriele pdf de printer meer geheugen nodig zal hebben. Maar zeker ben ik hier niet van.

Heeft iemand hier ervaring mee? Of weet iemand of het wel degelijk aan het dpi kan liggen? Aan wat zou het nog kunnen liggen? Ik zou dit graag willen uitzoeken om zodoende onze werkmethodes te kunnen bijstellen zodat we deze problemen niet meer tegenkomen. Het is ook alleen maar bij 1 klant dat we dit hebben, daarom vermoed ik ook dat het niet aan het dpi kan liggen maar aan hun printer, of hun computers.

• Reptile209
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 18:16

Reptile209

- gers -

Welke PDF-viewer gebruikt je klant? En zijn de printer-drivers daar up-to-date? Heeft 'ie soortgelijke problemen met andere documenten? Kan 'ie jouw pdf wel zelf goed naar een nieuwe pdf printen (met eigen pdf-spooler)? Volgens mij gebeurt het renderen van een printje meestal client-side, dus zou het geheugen van de printer nauwelijks mogen uitmaken. Nog een (vergezochte) optie: staat die printer op een vage economy-mode die het beeld verpest?
Overigens: als de pdf vector-based is, zou het aantal DPI niet uit moeten mogen maken. Alles wordt dan immers ter plekke gerenderd naar het formaat dat nodig is. En dat gebeurt door de viewer, in combinatie met de printerdriver en de printer settings, dus ik zou het daar (blijven) zoeken.

[ Voor 24% gewijzigd door Reptile209 op 27-11-2009 21:55 ]

Zo scherp als een voetbal!