• Oefening
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
he,
ik heb een aantal vraagjes en het lukt me maar niet om er uit te komen. als het goed is zitten hier de experts dus daarom op deze manier. de vraagjes zijn:
1.wat is in een model het meest opvallende verschil tussen een A-T- en G-C-basepaar?
2.uit hoeveel basen bestaat het model van Z-dna? geef de basenvolgorde.
3.bij welke modelvorm kun je het duidelijkst de basen zien? (vergelijk tussen het ribbon-stickmodel en het space-fillmodel)
4.bij welke modelvorm kun je het duidelijkst de spiraalstructuur zien? (vergelijk tussen het ribbon-stickmodel en het space-fillmodel)

als de vragen niet duidelijk zijn dan hoor ik het graag.
alvast bedankt.

• Ook
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 14-12-2025

Ook

Yes I can!

Op vraag 1 is het antwoord dat een A - T verbinding uit 2 H-bruggen bestaat en een G-C verbinding uit 3.

De rest komt mij onbekend voor (z-DNA??), en ik heb toch wel wat ervaring in die sector..

ook

Wees consequent, maar niet altijd

Verwijderd

Ik kom eerlijk gezegd ook niet verder dan het beantwoorden van de 1e vraag. De rest :?

• Oefening
  • Niet online
Op maandag 05 maart 2001 16:15 schreef Apoc2 het volgende:
Ik kom eerlijk gezegd ook niet verder dan het beantwoorden van de 1e vraag. De rest :?
mmm, ik snapte er ook al niet veel van. iig allebei bedankt. weet er misschien iemand een site waar ik dit soort info kan vinden?

• freddifish
  • Laatst online: 27-01 11:57

freddifish

schnappi !

vraag 2 : :?
vraag 3: ribbon stick
vraag 4: space fill

is dit uit een proefwerk ofzo ?

'people say I'm a drinker, but I'm sober half the time' - Mick Jagger | mail: freddifish_AT_gmx.net

• Lord Daemon
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 08-01 13:31

Lord Daemon

Die Seele die liebt

Uhm, hoort er geen uitleg bij wat de modellen zijn? Ribbon-stickmodel? Het lijkt wel alsof het over visualisatie methoden gaat?

Welch Schauspiel! Aber ach! ein Schauspiel nur!
Wo fass ich dich, unendliche Natur?

• Oefening
  • Niet online
Op maandag 05 maart 2001 22:04 schreef freddifish het volgende:
vraag 2 : :?
vraag 3: ribbon stick
vraag 4: space fill

is dit uit een proefwerk ofzo ?
nee, ik las het in een boek maar het werd niet echt duidelijk uitgelegd. ook jij bedankt voor je hulp. weet er trouwens iemand nog 1 of andere wetenschapsite waar ik dit soort dingen vandaan kan halen??

• Oefening
  • Niet online
Op maandag 05 maart 2001 22:30 schreef Lord Daemon het volgende:
Uhm, hoort er geen uitleg bij wat de modellen zijn?
het zijn verschillende methoden om een dna-model te tonen.

• pimlie
  • Laatst online: 16:09
Die laatste 2 vragen kan jezelf ook wel bedenken. Spacefill model, dan heb je een model waar de atomen als bollen tegen elkaar zitten. Ribbonstick model dan zit er een 'latje' tussen de atomen.

Lijkt me logisch dat je dus met het ribbonstick model het beste zicht hebt op de spiraal structuur.

Die tweede vraag :? Geen flauw idee. Ik weet alleen van RNA dat ze er zo'n letter voor zetten dus Z-DNA ken ik niet

(Er is trouwens nog een mooi en simpel progje om moleculen te tekenen, nl ISIS Draw. De gemaakte tekenigen kan je dan weer in je browser zien met de Rasmol plugin. Hier kan je heel makkelijk kiezen tussen ribbon stick, spacefill en nog een paar van die methoden)

• Unicorn
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 29-04-2024

Unicorn

rogue soeper

Dit graaf ik uit een hele stoffige hoek van m'n geheugen op. Je bent dus gewaarschuwd. ;)

Z-DNA (of zigzag-DNA) is een zwaar vernaggelde vorm van normaal DNA. De helix draait de andere kant op, en is iets uitgerekter (meer bp per winding, misschien is dit wat ze vragen?). Ik meen dat in bepaalde levensvormen eiwitten stukjes DNA tot Z-DNA worden omgezet (en weer terug) zodat er 1 of andere bewerking op kan worden losgelaten.

Ik kan me niet herinneren dat Z-DNA een specifieke base-volgorde of lengte heeft.

• freddifish
  • Laatst online: 27-01 11:57

freddifish

schnappi !

Op dinsdag 06 maart 2001 09:07 schreef pimlie het volgende:
...
(Er is trouwens nog een mooi en simpel progje om moleculen te tekenen, nl ISIS Draw. De gemaakte tekenigen kan je dan weer in je browser zien met de Rasmol plugin. Hier kan je heel makkelijk kiezen tussen ribbon stick, spacefill en nog een paar van die methoden)
Rasmol ken ik ja, maar ook op www.msi.com staat een freeware proje dat dit doet (met voorbeelden datasets erbij)
Pimlie, Waar vind ik ISIS draw ?

'people say I'm a drinker, but I'm sober half the time' - Mick Jagger | mail: freddifish_AT_gmx.net

Pagina: 1