Ik heb een Sony Vaio laptop (VGN-BZ11MN) met tal van vage klachten. De laptop is al twee keer retour Sony geweest (1e keer UK, tweede keer Duitslan), en Sony zegt de hardware getest te hebben en goed bevonden. De eerste keer dat de laptop terug ging was vanwege een ratelende fan. De tweede keer omdat ik vanwege de problemen gepoogd had een recovery uit te voeren, maar dat niet mogelijk was vanaf de hdd en niet vanaf de eigen gebrande recoveryschijven en opnieuw een fan met de veel geluid.
Nadat de laptop terug is gekomen van Sony, is het alleen maar erger geworden. Inmiddels ben ik zover dat ik een zwartboek aan het aanleggen ben van alle klachten. Ik weet dat Vista een logboek heeft, maar daar is weinig van in terug te vinden. Garantie duurt nog tot augustus 2010. Binnenkort ga ik weer naar Sony bellen, maar ik wil goed beslagen ten ijs komen.
Hieronder het resultaat vanaf 5 november tot nog toe:
Na opstarten zijn meestal de problemen weer verholpen. Echter is al één keer de opmaak van een Word-document onherstelbaar beschadigd en het ik al een keer het Outlook.pst bestand terug moeten zetten.
Gezien alle fouten lijkt het in het werkgeheugen op een gegeven moment mis te gaan. Maar de hdd maakt door middel van de swap-file ook deel uit van het werkgeheugen. En het is me nog steeds niet duidelijk waarom de recovery niet heeft gewerkt.
Is er iemand die een patroon ziet in alle foutmeldingen? Zelf heb ik toch he sterkste vermoeden richting hdd of hdd-controller. Maar hoe test ik dat eventueel?
De bedoeling is dat ik Sony van voldoende info kan voorzien, zodat het probleem daadwerkelijk opgelost wordt. De standaard hardwaretest voldoet iig niet.
Nadat de laptop terug is gekomen van Sony, is het alleen maar erger geworden. Inmiddels ben ik zover dat ik een zwartboek aan het aanleggen ben van alle klachten. Ik weet dat Vista een logboek heeft, maar daar is weinig van in terug te vinden. Garantie duurt nog tot augustus 2010. Binnenkort ga ik weer naar Sony bellen, maar ik wil goed beslagen ten ijs komen.
Hieronder het resultaat vanaf 5 november tot nog toe:
5 november 2009 15:30 uur |
• Foutmelding “kenmerk-id is niet geregistreerd” (Word via het startmenu) |
• Foutmelding “er is onvoldoende schijfruimte om Word te starten” (starten via Computer > C:\ > Program Files > MS Office etcetera) |
• Ctrl-alt-del: scherm op zwart, muiscursor wel beschikbaar, na enkele minuten scherm weer terug, maar niet de bedoelde reactie. |
• Paint starten: geen reactie |
• Scherm T-Mobile Web’n walk tekst gescrambled |
• Internet en Emailkoppeling in het startmenu verdwenen. |
5 november 2009 16:30 uur |
• Tijdens afsluiten een melding van Explorer: een lees of schrijfbewerking op het geheugen is mislukt. |
9 november 2009 13:30 |
• Outlook email wil niet meer laden. Outlook.pst teruggezet om probleem op te lossen |
9 november 2009 15:00 |
• Laptop blijft hangen bij afsluiten. Bij opstarten geen waarschuwing over onverwachts afsluiten, bij opnieuw opstarten. |
12 november 2009 16:15 |
• Acces violation at adress 005A1FSC in module’Golfklap.exe’. Read of address 0000000C |
13 november 2009 12:00 |
• Unrecoverable error has occurred (het doel van de aanroep heeft een uitzondering veroorzaak). Details are logged tot event log. (bij starten Cobian backup) |
15 november 2009 15:00 |
• Laptop blijft in het bios hangen bij opstarten. Laptop opnieuw opgestart door aan/uit knop 5 seconden ingedrukt houden. |
19 november 2009 |
• De invoegtoepassing FaxServerExtension (fxsext32.dll) kan niet worden geladen en is uitgeschakeld in Outlook (verder geen gekke dingen) |
• C:\Program Files\winbank\winbank.exe ->De toepassingkan niet worden gestart omdat de configuratie naast elkaar onjuist is. |
• Bestand in Word: opslaan als -> de directory-structuur links in het popup-scherm ontbreekt en er kan geen andere directory worden gekozen. |
• Er is een ernstige schrijffout opgetreden: WRS{7F3A355B-7999-4C67-A18C-15C04E9F7117} |
• Fout 1450 (Word bij afsluiten) |
23 november 2009 |
• Excel: opslaan als -> de mogelijkheid om een andere naam op te geven ontbreekt. Ook de mappenstructuur ontbreekt. |
• Bij afsluiten van Word: “Word kan niet in het bestand (~WRS{C5E5ACC7-7329-4F3C-A9BA-79FD42FEABB9})lezen. Breng de netwerkverbinding opnieuw tot stand of vervang de diskette.” Vervolgens: “Er zijn gegevens verloren gegaan als gevolg van een slechte netwerkverbinding of ontbrekende diskette. Alle programma’s die gebruik maken van deze gegevens worden opgeslagen en vervolgens gesloten.” NB: in werkelijkheid staan de bestanden op de harddisk van de laptop en heeft het niets met netwerk of diskette (of usb-stick) van doen. |
• Normaal afsluiten is niet meer mogelijk. |
24 november 2009 |
• Laptop komt niet meer uit slaapstand. |
25 november 2009 |
• “Kan Microsoft Office niet starten. De gedeelde hulpprogramma’s van Microsoft Office kunnen niet worden geïnitialiseerd. Start de computer opnieuw op of installeer Microsoft Office Outlook opnieuw.” |
• Er is een bestandsfout opgetreden. (c:\users\Kees\AppData\..\~wrd3023.docx) |
Na opnieuw opstarten: |
• “Vaio Update werkt niet mee” |
26 november 2009 |
• Adobe Acroba: “a file i/o error has occurred” (betrof een geopend bestand, waarbij met het scrollen geen inhoud meer werd weergegeven, maar slechts lege pagina’s.) |
27 november 2009 |
• Microsoft Office Outlook: “Kan de set mappen niet openen. Opslag niet geconfigureerd” |
• PDF maken van Word-bestand, met Acrobat: resultaat is een compleet onleesbare brei. |
Na opstarten zijn meestal de problemen weer verholpen. Echter is al één keer de opmaak van een Word-document onherstelbaar beschadigd en het ik al een keer het Outlook.pst bestand terug moeten zetten.
Gezien alle fouten lijkt het in het werkgeheugen op een gegeven moment mis te gaan. Maar de hdd maakt door middel van de swap-file ook deel uit van het werkgeheugen. En het is me nog steeds niet duidelijk waarom de recovery niet heeft gewerkt.
Is er iemand die een patroon ziet in alle foutmeldingen? Zelf heb ik toch he sterkste vermoeden richting hdd of hdd-controller. Maar hoe test ik dat eventueel?
De bedoeling is dat ik Sony van voldoende info kan voorzien, zodat het probleem daadwerkelijk opgelost wordt. De standaard hardwaretest voldoet iig niet.