[win2003] NTFS rechten werkt niet altijd

Pagina: 1
Acties:

• Dutch2007
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 24-09-2025
ok zoals ik probeer te suggeren, denk ik dat er iets met het NTFS filesystem is bij onze DC/fileserver

laatst hadden wij nml op onverklaarbare manier een gebruiker (bestaande) in de permission tab erbij staan, stomme was hij was niet verwijderbaar ansich

normaal als je rechter door laat sturen van een hoofdmap, naar onderliggende bestanden + (sub)mappen, en je haalt deze koppeling weg, krijg je de vraag "kopieren, verwijderen, anuleren", in 1e instantie koperen gepakt, en ook weer de account niet verwijderbaar, naar het een en ander te proberen, toch alle rechte goed gekregen, tijdens dit, kwamen we echter voor iets vreemds te staan...

klikten we op "verwijderen" zodat eigenlijk NIEMAND, meer in de ntfs permissions tab mocht staan...

bleven ze er gewoon doodleuk in staan??, denk dat kan toch niet klopppen, daarna op mijn vista werk pc, map aangemaakt, aangegeven geen koppeling qua rechten meer, geklikt op verwijderen en de gebruikers die toegang tot deze map hadden, verdwenen ook, kreeg mooi een lege lijst...)

vanmorge ook zo'n stom iets, collega had de administratie uit een andere map verwijderd, belt een andere collega die NIET lid is van de administratie dat ie er niet meer in kwam??? was zijn groep opeens ook spoorloos verdwenen uit de lijst met gemachtigde personen.

en vreemd vooral deel 3: je kopieerd iets van sysadmin map, naar een andere map, staan er de rechten van sysadmin op, klik je op bewerken, voeg je 1 user/groep toe klik je op ok, ok, ok totdat je alle menu's gesloten hebt, kijkt naar de rechten en alle rechten staan zoals ze er hadden moeten staan??? 8)7 |:(

nu is mijn vraag...

is er iets van een ONLINE ntfs checker? want als ik die "schijf" (het is nml een raid 5 schijven cabinet) met chkdsk wil laten controleren, dan moet ie restarten en is ie wel een tijdje niet beschikbaar.

• Nielson
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 10:39
Standaard (dus zonder /f) werkt chkdsk toch in read-only mode? Heb je dan ook exclusieve toegang nodig?

• Zwelgje
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 20-01 19:37
Nielson schreef op vrijdag 27 november 2009 @ 10:06:
Standaard (dus zonder /f) werkt chkdsk toch in read-only mode? Heb je dan ook exclusieve toegang nodig?
jup ook dan :)

dan geef je toch gewoon aan dat ie bij een volgende reboot een check moet doen :? (wel even een goede backup regelen just to be sure :+ )

[ Voor 23% gewijzigd door Zwelgje op 27-11-2009 10:19 ]

A wise man's life is based around fuck you

• Dutch2007
hmm, moet voor dat vrfydsk de Volume Shadow Copy aanstaan? zie nml dat die ook uitstaan @server...

Als ik deze aan zou zetten, maakt ie me dan van alle shares meteen die VS copy?

staat trouwens, dat het voor win2003 is, voor 2003 sp1 (en dus ook sp2 wat wij draaien) chkdsk wordt aangeraden, vrfydsk is echter weer aangeraden voor high availability e.d.

als ik eerst die VSC op de D schijf moet aan zetten, dan vrfydsk, aan zet, scan en daarna VSC weer kan uitzetten, zonder gevolgen.... dan wil ik het wel proberen... geen zin om +- 30GB aan data hiervoor te abusen :P

[ Voor 52% gewijzigd door Dutch2007 op 27-11-2009 10:52 ]

• Nielson
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 10:39
Vanaf SP1 hoef je vrfydsk niet te gebuiken omdat chkdsk dan ook online kan checken in read-only mode, echte gerbruiken ze allenbei hier zo te zien vsc voor.

• Dutch2007
ow ok, dan zullen we daar eens maandag naar kijken, anders in de loop van de week

• alt-92
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

alt-92

ye olde farte

Ik zou ook vooral een keer een dumpacl, subinacl of accessenum uitdraai ervan maken voor je dingen gaat doen ;)

ik heb een 864 GB floppydrive! - certified prutser - the social skills of a thermonuclear device

Pagina: 1