Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Welke autos met lage bijtelling komen er in 2010 op de markt

Pagina: 1
Acties:

• Zerveza
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 17-12-2021

Zerveza

DoS porfavor

Topicstarter
Komend jaar mag ik weer een lease auto uitzoeken. Ik ben me aan het orrienteren op een middenklasser. Ik zou graag een auto met geen bijtelling, daar gaat de staat helaas niet mee accoord, dan maar een middenweg, een lagere bijtelling (14-20%).

Enige aardige auto die ik nu kan vinden is de V50 DrivE (20%), of ik moet me over de lelijkheidheen zetten en kiezen voor een Prius (14%, scheelt 320 p/m euro bruto), Passat BlueMotion (20%) vind ik zo'n slagschip.

Weet iemand wat er komend jaar aan hybride achtige auto's worden uitgebracht? Wat gaat er uit de Audi, BMW hoek komen?

• Master__R
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 11:10
Zoiets? of zoiets?

Hier staan beide: Dutchlease

Met andere woorden: Google

[ Voor 63% gewijzigd door Master__R op 27-11-2009 10:18 ]

• EXX
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 19-11 12:01

EXX

EXtended eXchange

Zerveza schreef op vrijdag 27 november 2009 @ 09:57:

Weet iemand wat er komend jaar aan hybride achtige auto's worden uitgebracht? Wat gaat er uit de Audi, BMW hoek komen?
Er komt in de loop van 2010 een hybride versie van de Toyota Auris.

For it is the doom of men that they forget...           Huidige en vroegere hardware specs         The Z80 is still alive!

• N1traat
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 19-11 21:58
Hi Zerveza,

Ooit gekeken naar de hybrid modellen van Honda? De insight lijkt een beetje op de prius, maar naar mijn mening is het materiaal waarvan het interieur is opgebouwd beter. Daarnaast heb je natuurlijk als je een wat grotere wenst de Civic Hybrid.

Succes met het uitzoeken van je nieuwe bolide!

EDIT: hier staat een hoop op: http://www.groenopweg.nl

[ Voor 10% gewijzigd door N1traat op 27-11-2009 10:23 ]

• RagaBaSH
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 20-11 13:20

RagaBaSH

Huttenbouwer

check Groen op Weg (AutoWeek).

Belangrijke nieuwe contenders 2010:
Alle 1.2TDI en 1.6TDI modellen VAG (Audi, Skoda, VW, Seat)
Alle 1.4TFSI DSG modellen VAG
1.6D DRIVe modellen Volvo
1.6TDCi modellen Ford
BMW 320d EfficientDynamics (wel hoge aanschaf).
zo zijn er ook nog een hele rits franse/italiaanse autos, maarja je wil toch niet continue bij de garage staan ;)

Een hybride is ook een optie, maarja. wat rij je liever? diesel of benzine? heb je wel eens automaat gereden (voor langere tijd)?

Zes pallets, een paar vierkante kilometer dekzeil en een zooi verroeste spijkers is geen troep. Dat is een hut in ontkenningsfase.

• t_captain
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 20-11 16:48
RagaBaSH schreef op vrijdag 27 november 2009 @ 10:24:
check Groen op Weg (AutoWeek).

Belangrijke nieuwe contenders 2010:
[...]
BMW 320d EfficientDynamics (wel hoge aanschaf).
[...]
Hoge aanschaf = veel voordeel van de verlaagde bijtelling ;)

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 12:51
offtopic:
Dit heeft meer te maken met autos en vervoer dan werk en inkomen. WI->VV

• Zerveza

Zerveza

DoS porfavor

Topicstarter
t_captain schreef op vrijdag 27 november 2009 @ 10:34:
[...]

Hoge aanschaf = veel voordeel van de verlaagde bijtelling ;)
Dat is het mooie van die 20%. Wat zal die bak gaan kosten, 40k (?), de bijtelling is dan 670 pm. Bij een "normale"-25% auto kun je daarvoor 32k uitgeven. Als je hem in je lease budget gepropt krijgt, dan heb je vrij voordelig een extreem leuke auto! Al had ik het nog leuker gevonden als Audi met een 20% A4 op de markt zou komen.
(of wordt dat bedoeld met de 1,4 van VAG?)

• Widow
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 20-11 13:37
Bij een auto van 40k is je bijtelling geen 670eu/pm, dat is wat de auto kost per maand om te leasen. Je bijtelling is 14/20/25% van je leasebudget, plus eventuele kosten als je over je leasebudget gaat. Dus of een auto 14 of 20% bijtelling heeft maakt niet uit op je leasebudget ten opzichte van een 25% auto. Echter wel op de kosten die je per maand betaald voor de auto, de bijtelling.

Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing.

• PWM
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

PWM

De Golf 1.2TSI mist hier nog. Volgens mij standaard automaat (kan ik me in vergissen), en slechts 20,- per maand duurder dan de Prius. Rijd je in ieder geval niet voor lul ;)
Widow schreef op vrijdag 27 november 2009 @ 13:06:
Bij een auto van 40k is je bijtelling geen 670eu/pm
Echt wel :+
Je bijtelling is 14/20/25% van je leasebudget, plus eventuele kosten als je over je leasebudget gaat.
Was dat maar zo :+ Ik heb een budget van 1400,- per maand. Daar zou ik graag 25% bijtelling over betalen i.p.v. over de fiscale waarde van de auto :P

[ Voor 59% gewijzigd door PWM op 27-11-2009 13:20 ]

• Falcon
  • Laatst online: 10:36

Falcon

DevOps/Q.A. Engineer

Wat versta je onder een midden-klasse auto? Toch even een aanname gedaan.. laten we zeggen een prijs rond de 26000 euro en een station:

Diesel en 20%:

Skoda Octavia Combi Greenline Business Line.. prijs begint bij 26.550 euro. Zit een 1.6 Common-Rail TDI motor in. 11,3 seconden op de 100 en top van 190km/u.

Plus uitgebreide standaarduitrusting. http://directlease.nl/DLNl/equipment.do?carTypeId=57556

Benzine en 20%:

Golf Variant 1.4 TSI 7-DSG Trendline. Deze gaat in 9,3 naar de 100 en heeft een top van 202km/u.

Niet een al te uitgebreide standaard uitrusting. http://directlease.nl/DLNl/details.do?carTypeId=61446

[ Voor 69% gewijzigd door Falcon op 27-11-2009 13:38 ]

"We never grow up. We just learn how to act in public" - "Dyslexie is a bitch"

• PWM
  • Niet online

PWM

Ik zit zelf te wachten op een 3-serie/A4/V70 e.d. met 20% bijtelling. Dat gaat echter nog niet gebeuren. De A4 TDIe is de zuinigste, en die haalt het niet. Bij de V70 hebben ze zelfs een 1.6D met start/stop, die het ook niet red. Die nieuwe 320D zal wel zuinig zijn, maar 20%...

Het voordeel dat men alleen het aller aller zuinigste beloond, is dat het mij nu geen ruk uitmaakt, en ik gewoon totaal niet kijk naar uitstoot.

• Widow
Beetje vreemd verhaal. Ik heb de gegevens er even bijgezocht, mijn auto heeft een fiscale waarde van ongeveer 23500eu. De bijtelling over die auto is 14%, en ik betaal er 53eu eigen bijdrage bij.

Volgens mij is het dan zo dat het bedrag waar de heffing over word geheven, het bijtellingspercentage maal de cataloguswaarde, minus 12x de eigen bijdrage. Dus: 23500 * 0.14 = 3290, min 12x53 is 2654 euro. Vervolgens word daar een belastingpercentage vanaf getrokkken, bij mij zou dat 41.85% zijn. Dan blijft er 1110 euro over, waar weer je eigen bijdrage bij word opgeteld, dat is 1746 euro op jaarbasis. Per maand is dat dus 145,5 euro ongeveer. Wat is er dan fout aan mijn eerdere post, behalve dat die auto van 40k misschien geen 670eu in de lease per maand kost?

• Zerveza

Zerveza

DoS porfavor

Topicstarter
Puur hypothetisch, als een 320d 40k zou kosten en 20% bijtelling heeft.

(40.000 * 0,20)/12 = 666,67 bruto bijtelling per maand, bij 52% belastingtarief betaal je dus ongeveer netto 300 euro netto.

• t_captain
Widow: die berekening klopt inderdaad. Bijtelling = (Bijtellingspercentage * cataloguswaarde) - eigen bijdrage per jaar. Daarover betaal je de loonbelasting tegen progressief tarief (41.85 / 42 / 52%). Opgeteld bij de eigen bijdrage en dat zijn je jaarlijkse netto kosten.

Die 320d zal inclusief brandstof zo'n 1150 a 1200 euro in de lease doen, afhankelijk van de precieze parameters van de leaseregeling en de accesoires. Als je bijvoorbeeld 800 euro euro leasenorm hebt en 42% belasting betaalt, zijn de netto kosten ongeveer 500 a 525 euro per maand.

Wel een fantastische auto die 3 ;)

Ander onderwerp: wat vinden jullie hier van de downsizing van motoren? Ik vind de nieuwe benzines (THP, TSI etc) fantastische blokken omdat ze het lage-toeren koppel van een diesel combineren met een redelijk toerenbereik. Maar de nieuwste diesels vind ik wel een beetje heel klein worden.

Een 1.6 TDI in een Passat of Skoda Superb bijvoorbeeld? Als je de motor in het goede toerenbereik houdt dan heb je waarschijnlijk nog wel genoeg kracht om vooruit te komen. Maar bij stationair heb je nauwelijks turbodruk en een 1.6 dieseltje zonder turbo komt maar tot 50 of 60 pk... Of valt dat mee en hebben ze de gasreaktie vanaf stationair goed gekregen in dat blok?

Ik ben wel blij dat BMW nog niet onder de 2 liter inhoud heeft gedownsized :)

• t_captain
PWM schreef op vrijdag 27 november 2009 @ 13:33:
Ik zit zelf te wachten op een 3-serie/A4/V70 e.d. met 20% bijtelling. Dat gaat echter nog niet gebeuren. De A4 TDIe is de zuinigste, en die haalt het niet. Bij de V70 hebben ze zelfs een 1.6D met start/stop, die het ook niet red. Die nieuwe 320D zal wel zuinig zijn, maar 20%...
http://www.autoblog.nl/ar...ics-edition-20-bijtelling

1995 cc, 4cil, 16v, 163pk (i.p.v. de standaard 177 van de 320d), 360 Nm. 109 gr/km ;)

Wat betreft die Volvo's met 1.6 HDiF blok...tja. Ik heb weleens in een S40 gereden met dat blok. Fijne auto, maar die diesel stond bij 120 km/h al te stampen en dreunen op 2700 rpm in de 5e versnelling. Ook vond ik de aanwezige kracht vanaf stationair wat beperkt en het turbogat was toch wel erg aanwezig. Ik denk dat dat blok echt geen recht doet aan de V70.

Mijn oordeel over Driv-E modellen is dat ze gewoon schreeuwen om een soft hybrid systeem. Zet er nu eens een kleine elektromotor bij van 15 of 20 pk. Dan heb je net even wat meer power onder je voet en daardoor kun je een 6e versnelling monteren waardoor je bij 120 nog maar 2000 a 2200 toeren draait. Rijdt een heel stuk rustiger. En nog een stuk zuiniger ook. Ik denk dat voor de S40/V50 zelfs de 14% bijtelling in zicht zou komen...

[ Voor 41% gewijzigd door t_captain op 28-11-2009 13:12 ]

• PWM
  • Niet online

PWM

t_captain schreef op zaterdag 28 november 2009 @ 13:04:
[...]

http://www.autoblog.nl/ar...ics-edition-20-bijtelling

1995 cc, 4cil, 16v, 163pk (i.p.v. de standaard 177 van de 320d), 360 Nm. 109 gr/km ;)
Mmm, dat is dan wel mooi :)

Ik wil wel 20% bijtelling, maar ook een beetje vooruit komen :) De Audi A3 is nu ook als 2.0TDI voor 20% te krijgen

• t_captain
Tesla S. 0% bijtelling. Komt ook wel aardig vooruit ;)

Verwijderd

t_captain schreef op maandag 30 november 2009 @ 13:19:
Tesla S. 0% bijtelling. Komt ook wel aardig vooruit ;)
past niet echt in een standaard leasebudget denk ik :P

verder is VAG flink bezig om zuinige motoren door te voeren, eerst de audi's, vandaag bv op autoweek een nieuwsbericht over de 2.0 TDI/140PK met een B label.

Deze motoren zullen ongetwijfeld ook volgen in diverse VW modellen en seat/skoda, hoewel ik denk dat de 2 laatsgenoemd pas zelfs in 2011 nieuwe motoren zullen krijgen.

Verder verwacht ik dat Volvo ook iets gaat brengen als opvolger van de hudige driv-e. die komen namelijk echt niet vooruit.

• Falcon

Falcon

DevOps/Q.A. Engineer

Kan ondertussen trouwens melden dat de 1.2TSI zonder DSG (11 seconden naar 100) in de Skoda Octavia beschikbaar komt per 1 januari. Deze heeft 138gram aan uitstoot en valt dus binnen de 20% bijtelling. Met een vanaf prijs bij de combi van 22.000 euries (ambition model). Volgens mij is er ook nog een goedkoper model (comfort), maar deze zie ik nog niet terug komen.

http://lh4.ggpht.com/_0Cs...xZ2U/s800/Skoda%20001.jpg

De gene die het meeste opvalt is de Elegance Business Line uitvoering. Dit is een fully loaded Skoda Octavia Combi of Hatckback voor 24.950 fiscale waarde en 20% bijtelling.

De beste deal ever :)

[ Voor 33% gewijzigd door Falcon op 02-12-2009 08:24 ]

• BlakHawk
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 09-01-2021
Tijd voor een kickje en misschien een titel aanpassing naar 2011?

Er is best veel gebeurd in 2010. Vooral Skoda en Seat hebben veel bereikt met de Fabia Combi en de Ibiza Estate(?)
De 1.2TDI versies die 14% bijtelling genieten voor een redelijk ruime auto.

Daarnaast de Superb waarbij de 1.6TDI in 20% bijtelling komt.
En de Octavia komt heel erg in de buurt van 14% maar net niet....

Ik denk dat de eerste auto met de ruimte van een octavia combi en 14% bijtelling, heel veel afzet in NL gaat krijgen.

Wat gaat er in 2011 allemaal komen!?

Youtube: DashcamNL

• MrBarBarian
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 07-03-2023
dfrenner schreef op woensdag 10 november 2010 @ 13:52:
Wat gaat er in 2011 allemaal komen!?
In 2011 zal bekend worden dat het belastingvoordeel op zuinige auto's afgeschaft gaat worden. Ten onder aan hun eigen succes (was onlangs al een item over bij het 8u Journaal)..

Gevolg: Hoop mensen die in een Prius rijden en evengoed 25% betalen _O-

iRacing Profiel

• EXX

EXX

EXtended eXchange

Dat laatste denk ik niet. Ik verwacht eerder dat de normen opgeschroefd zullen worden, waardoor er 20% modellen zullen verhuizen naar de 25% en 14% modellen naar de 20% categorie. De 14% blijft dan voor de allerschoonsten (hybride Auris en de Prius III bijvoorbeeld).

Hetzelfde geldt mbt tot de BPM en MRB vrijstellingen.
dfrenner schreef op woensdag 10 november 2010 @ 13:52:
Ik denk dat de eerste auto met de ruimte van een octavia combi en 14% bijtelling, heel veel afzet in NL gaat krijgen.
Er zijn aanwijzigingen (spy foto's etc.) dat Toyota bezig is met een soort van combi uitvoering van de Prius.

[ Voor 50% gewijzigd door EXX op 10-11-2010 16:34 ]

For it is the doom of men that they forget...           Huidige en vroegere hardware specs         The Z80 is still alive!

• Canaria
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online

Canaria

4313-3581-4704

MrBarBarian schreef op woensdag 10 november 2010 @ 16:22:
Dat zou heel fout zijn, wel de 14% afschaffen, maar niet de 25%.
Voordat de differentiatie werd ingevoerd, was het tarief namelijk 22%.

Apparticle SharePoint | Apps | Articles

• Gunner
  • Registratie: Oktober 1999
  • Niet online

Gunner

Invincibles

MrBarBarian schreef op woensdag 10 november 2010 @ 16:22:
[...]

In 2011 zal bekend worden dat het belastingvoordeel op zuinige auto's afgeschaft gaat worden. Ten onder aan hun eigen succes (was onlangs al een item over bij het 8u Journaal)..
Nee hoor, er is al lang bekend dat dat tot tenminste 2013 zal blijven.
Ok je bent dus gewoon een jaloerse troll.

Still warm the blood that courses through my veins. | PvOutput | ARSENAL FC

• MrBarBarian
Gunner schreef op woensdag 10 november 2010 @ 16:32:

[...]

Ok je bent dus gewoon een jaloerse troll.
Nee hoor. Ik sta voor mijn keuzes.. Het zou mij alleen niets verbazen, juist omdat dit teveel centen gaat kosten. Het is grappig omdat de Prius algemeen nou niet echt wordt gezien als een mooie auto.. (Neem dan een Honda, die gaat al meer de goede kant op)

[ Voor 7% gewijzigd door MrBarBarian op 10-11-2010 16:40 ]

iRacing Profiel

• 3p0x
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 20-11 16:01
EXX schreef op woensdag 10 november 2010 @ 16:25:
Dat laatste denk ik niet. Ik verwacht eerder dat de normen opgeschroefd zullen worden, waardoor er 20% modellen zullen verhuizen naar de 25% en 14% modellen naar de 20% categorie. De 14% blijft dan voor de allerschoonsten (hybride Auris en de Prius III bijvoorbeeld).

Hetzelfde geldt mbt tot de BPM en MRB vrijstellingen.
Welke 14% auto is niet schoon dan? :?

• Grrrrrene
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online
Als ze het 14% tarief afschaffen, vrees ik dat dat de zoveelste tik is die ze de consument uitdelen met groene maatregelen die te succesvol worden. De consument vertrouwt de politiek steeds minder, als ze dat zo spelen, wat toekomstige "groene maatregelen" minder effectief maakt, verwacht ik.
MrBarBarian schreef op woensdag 10 november 2010 @ 16:39:
[...]

Nee hoor. Ik sta voor mijn keuzes.. Het zou mij alleen niets verbazen, juist omdat dit teveel centen gaat kosten. Het is grappig omdat de Prius algemeen nou niet echt wordt gezien als een mooie auto.. (Neem dan een Honda, die gaat al meer de goede kant op)
Ja, de Insight is echt een totaal andere auto (NOT) :P Als er 1 auto een regelrechte rip-off is van een ander model, is het de Insight wel. Geen verkeerde auto hoor, maar als je die mooi vindt en de Prius niet, heb je een rare smaak en val je over details. Of wil je de Honda Civic Hybrid vergelijken met de Prius? dat zou nml niet eerlijk zijn, die moet je vergelijken met de Toyota Auris Full Hybrid.

[ Voor 57% gewijzigd door Grrrrrene op 10-11-2010 18:38 ]

Imitation is the sincerest form of flattery
Stressed is desserts spelled backwards

• MrBarBarian
3p0x schreef op woensdag 10 november 2010 @ 18:13:
[...]

Euh, meer dan je denkt ;)
Ja, de Insight is echt een totaal andere auto (NOT) :P Als er 1 auto een regelrechte rip-off is van een ander model, is het de Insight wel. Geen verkeerde auto hoor, maar als je die mooi vindt en de Prius niet, heb je een rare smaak en val je over details. Of wil je de Honda Civic Hybrid vergelijken met de Prius? dat zou nml niet eerlijk zijn, die moet je vergelijken met de Toyota Auris Full Hybrid.
Die Honda Civic Hybrid bedoelde ik idd.. Maar dat zegt meer over mijn kennis van/interesse in dergelijke auto's ;)

iRacing Profiel

• EXX

EXX

EXtended eXchange

3p0x schreef op woensdag 10 november 2010 @ 18:13:
[...]

Je begrijpt niet wat ik bedoel. Nu ligt de CO2 grenswaarde voor benzine IIRC op 105 gram/km. Daar valt bv. zowel de Prius II als de Prius III onder. Ik kan me voorstellen dan de overheid, om de voortgang der techniek te blijven stimuleren, over enige tijd de grenswaarde omlaag zet naar bv. 95 gram/km. De Prius II valt dan uit het 14% tarief / MRB vrijstelling, maar de Prius III blijft wel 14% en vrijgesteld van MRB. Idem mbt diesels, maar dan met andere grenswaardes.

• Gunner
  • Registratie: Oktober 1999
  • Niet online

Gunner

Invincibles

MrBarBarian schreef op woensdag 10 november 2010 @ 16:39:
Het zou mij alleen niets verbazen, juist omdat dit teveel centen gaat kosten.
Een tijd geleden heeft een VVD-raadslid al eens op persoonlijke titel wat geroepen over de MRB-vrijstelling van diverse modellen. Als de MRB-vrijstelling verdwijnt, kan je er donder op zeggen dat ook de bijtelling aangepast wordt.

Maar goed, verdiep je eens in de materie voordat je wat roept :)

Still warm the blood that courses through my veins. | PvOutput | ARSENAL FC

• MrBarBarian
Gunner schreef op donderdag 11 november 2010 @ 08:17:
[...]

Een tijd geleden heeft een VVD-raadslid al eens op persoonlijke titel wat geroepen over de MRB-vrijstelling van diverse modellen. Als de MRB-vrijstelling verdwijnt, kan je er donder op zeggen dat ook de bijtelling aangepast wordt.

Maar goed, verdiep je eens in de materie voordat je wat roept :)
Euh, waarom moet ik me verdiepen als het hier en daar al bevestigt wordt?

Een politicus die iets op persoonlijke titelroept.. Dan is het direct een feit ja :D

Gunner, ik vind je een aardige vent. Maar dit is je tweede reactie die meer op de persoon dan op het onderwerp is. Denk niet dat dat helemaal de bedoeling is.

iRacing Profiel

• BlakHawk
Er is nog niet echt zicht op meer 14% auto's die wat groter zijn...
Hebben anderen hier meer inzicht in?

Even een kickje ;)

• Falcon

Falcon

DevOps/Q.A. Engineer

De enige grote 14% auto die dit jaar gaat komen is simpelweg de Prius MPV.

Trouwens 2 auto's die op dit moment simpelweg heel erg interresant zijn:

1. ASX (in zijn klasse is er geen andere die zoveel bied, van de zomer komt de automaat op de markt)
2. Lancer (Sportback en Sportsedan). Als je een leaseauto zoekt een auto die je niet kan missen (prijs/kwaliteit/opties). En ziet er nog leuk uit ook.

[ Voor 3% gewijzigd door Falcon op 24-01-2011 16:03 ]

Verwijderd

De Skoda Fabia greenline heeft wel wat bagageruimte - maar zelf was ik bij de proefrit met name niet te spreken over de 3-cilinder Diesel (VW)

Afbeeldingslocatie: http://spbcar.ru/news/en/i/2007-09-13/fabiagl_lo009.jpg

Afbeeldingslocatie: http://www.goodlife.com.ng/uploads/Seun-Patrick_133_fabia-interior.jpg

Afbeeldingslocatie: http://www.automild.com/wp-content/uploads/2010/03/2011-Skoda-Fabia-Combi-size-detail-588x441.jpg

[ Voor 50% gewijzigd door Verwijderd op 24-01-2011 16:12 ]

• Verbal Kint
  • Laatst online: 27-05 14:55

Verbal Kint

The man with the plan

Als het over de Fabia gaat mag deze review niet ontbreken: http://www.autoweek.nl/au...ia-Combi-12-TDI-Greenline _/-\o_

Maar idd wat betreft die motor, na 11000 kilometer met de Polo Bluemotion te hebben gereden was ik erg blij dat ik daar weer afscheid van kon nemen.

Great minds think alike!

• BlakHawk
Ik zit erg aan de Skoda te denken.
Ik heb proef gereden in de Seat Ibiza ST, maar dat is echt niets, zit voor geen meter. De Skoda Fabia Combi zit beter en is iets ruimer.
Tja het is niet snel, maar wel goedkoop!

Ik wil hem voor 1 jaar of 2 jaar gaan leasen, geen 4....

Wanneer komt die Prius MPV?

[ Voor 5% gewijzigd door BlakHawk op 25-01-2011 21:36 ]

• EXX

EXX

EXtended eXchange

De Prius V wordt, net als de gewone Prius, aangedreven door een 1,8 liter benzinemotor in combinatie met een elektromotor. Samen zijn ze goed voor een maximumvermogen van 136 pk. Of en wanneer het Europese debuut volgt is niet bekend. ‘We gaan er vanuit dat de auto ook naar Nederland komt, maar zeker is dat vooralsnog niet,’ zo meldt een Nederlandse woordvoerder van Toyota. De Prius V komt wel met zekerheid deze zomer in de VS op de markt.
Bron

• J.Kossen
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 01-09 09:41
CO2-uitstoot
De CO2-uitstoot van een auto staat op het milieulabel (voor nieuwe personenauto’s van na 19 januari 2001) en op het zogenoemde certificaat van overeenstemming. U kunt dit certificaat opvragen bij de fabrikant of de importeur. U kunt ook het CO2-uitstootgegeven gebruiken dat in het brandstofverbruiksboekje staat dat de Dienst wegverkeer (RDW) elk jaar uitgeeft. U kunt deze gegevens ook op de website van de RDW vinden: www.rdw.nl.
De bijstelling van de CO2-uitstootgrenzen gebeurt eens in de 4 jaar. De 1e bijstelling is per 1 januari 2013. De bijgestelde uitstootgrenzen gelden voor auto’s die volgens het kentekenbewijs een datum van eerste toelating hebben na die bijstelling van de grenzen.
Waarom deze quote? Ik mag begin 2012 weer een nieuwe auto uitzoeken, waar ik 4 of 5 jaar mee moet doen. Zoals zovelen met een leaseauto kijk ook ik naar de auto's met een bijtelling van 14 of 20%; mijn huidige auto valt in de 25% categorie.

Aangezien in 2013 hoogstwaarschijnlijk de drempels voor de bijtellingscategorieën naar beneden bijgesteld worden, en een aantal kandidaten op mijn longlist nu net binnen de grens voor lagere bijtelling vallen, ben ik benieuwd om jullie mening te horen over het volgende.

Op basis van bovenstaande tekst van de belastingdienst, gelden dan de nieuwe regels voor bijtelling alleen voor de auto's die uitkomen na de aangepaste regels of gelden deze nieuwe bijtelingsregels dan ook voor bestaande auto's?

Ik wil namelijk voorkomen dat ik, door de aangepaste regels, ineens verrast wordt door extra bijtelling, terwijl ik eind van dit jaar een bewuste keuze maak om voor een zuinigere automte kiezen èn wat extra geld overhou ten opzichte van nu door de lagere bijtelling...

Voor de volledigheid hier de link naar de desbetreffende pagina van de belastingdienst.

• PWM
  • Niet online

PWM

Dat staat er toch?
De bijgestelde uitstootgrenzen gelden voor auto’s die volgens het kentekenbewijs een datum van eerste toelating hebben na die bijstelling van de grenzen.
De bijtelling voor je auto geldt de hele periode. Hij gaat niet omhoog, en niet omlaag (los van algehele wijzigingen in het bijtellingssysteem die voor alle auto's gelden).

• J.Kossen
De bijtelling voor je auto geldt de hele periode. Hij gaat niet omhoog, en niet omlaag (los van algehele wijzigingen in het bijtellingssysteem die voor alle auto's gelden).
Dank voor je reactie. Dus jij bent van mening dat als de regels voor CO2 worden aangescherpt, het bijtellingspercentage voor bestaande auto's wordt aangepast? Dat zou wel heel zuur zijn...

Dan houden we onze ogen maar open voor (tegen die tijd) de auto met de laagste CO2 uitstoot.

• Ardana
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 06-11 23:43

Ardana

Mens

Hij is niet erg groot, maar de Opel Corsa is nu ook in 14% versie te krijgen. Ik vind 'm ruim genoeg, iig 'n stuk beter dan de standaard C1/Aygo/107.

Investeer in een nieuwe vorm van anti-conceptie: Choice!

• Yohsoog
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 22-06 18:24
Of de Lexus CT200H die in maart/april komt? Lijkt me ook een goede deal!

• Dido
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 11:50

Dido

heforshe

J.Kossen schreef op woensdag 02 februari 2011 @ 18:59:
Dank voor je reactie. Dus jij bent van mening dat als de regels voor CO2 worden aangescherpt, het bijtellingspercentage voor bestaande auto's wordt aangepast? Dat zou wel heel zuur zijn...
In zowel je eigen quote als wat je nu aanhaalt staat exact het tegengestelde van wat je nu beweert. Dus hoe je tot deze conclusie komt ontgaat me volledig (of ik zit per ongeluk Chinees te lezen, dat kan ook nog natuurlijk :P )

Wat betekent mijn avatar?

• t_captain
J.Kossen schreef op woensdag 02 februari 2011 @ 18:59:
[...]

Dat is in het verleden ook wel gebeurd. 22% ging naar 25%. Dat was in 2006 of misschien 2007.

• Widow
t_captain schreef op zaterdag 05 februari 2011 @ 10:36:
[...]

Dat is in het verleden ook wel gebeurd. 22% ging naar 25%. Dat was in 2006 of misschien 2007.
Toen was er nog maar 1 bijtellingscategorie, en werd er nog niet naar de co2 uitstoot gekeken van auto's.

• J.Kossen
Dido schreef op vrijdag 04 februari 2011 @ 22:24:
[...]

In zowel je eigen quote als wat je nu aanhaalt staat exact het tegengestelde van wat je nu beweert. Dus hoe je tot deze conclusie komt ontgaat me volledig (of ik zit per ongeluk Chinees te lezen, dat kan ook nog natuurlijk :P )
Wat ik bedoelde is dat als je nu een keuze maakt, en de regels worden aangescherpt, dat je als nog gestraft wordt voor je keuze. Het zou eerlijker zijn als de bijtellingscategorie niet wijzigt gedurende de looptijd van het leasecontract (persoonlijke mening en niet alleen uit oogpunt vanhet milieu ;) ), maar ik begrijp ook wel dat dat administratief niet haalbaar is.

Hoe dan ook; het is bijna 1 maart en dan maar eens een ritje maken met de CT200h zoals hierboven al aangegeven. De eerste rij-impressies zijn positief voor een hybride.

• knakworst
  • Registratie: November 1999
  • Nu online

knakworst

Get more sats!

J.Kossen schreef op zaterdag 12 februari 2011 @ 21:56:
[...]
Het zou eerlijker zijn als de bijtellingscategorie niet wijzigt gedurende de looptijd van het leasecontract (persoonlijke mening en niet alleen uit oogpunt vanhet milieu ;) ), maar ik begrijp ook wel dat dat administratief niet haalbaar is.
Dat wordt nou net bevestigd in de quote van de belastingdienst :? 8)7

• FreakNL
  • Nu online

FreakNL

Well do ya punk?

knakworst schreef op donderdag 03 maart 2011 @ 21:44:
[...]

Dat wordt nou net bevestigd in de quote van de belastingdienst :? 8)7
Niet helemaal. Je blijft in dezelfde categorie tijdens de gehele looptijd van je leasecontract. Dus als de CO2 eisen aangepast worden, zodat jouw auto in principe niet meer in het 14% segment valt, blijf je toch in het 14% segment...

Maar niets weerhoudt de belastingdienst ervan om over de gehele linie 14% bijv 18% te maken, 20% bijv 22% en 25 bijv 28%

• BlakHawk
Nu is er toch weer wat meer bekend over de bijtelling en de toekomst:
De regelgeving voor de stimulering van zuinige auto’s blijft gewoon bestaan. De huidige MRB-vrijstelling wordt zelfs met een jaar verlengd naar 2014. Wel gaan vanaf 1 juli 2012 de grenzen van de CO2-uitstoot, waardoor auto’s in aanmerking komen voor bpm-vrijstelling en 14 of 20 procent bijtelling, ietsje omlaag.

Grote schrik toen RTL Nieuws vorige week meldde dat de voordelen voor zuinige auto's binnenkort verdwijnen. Wij zetten er al vraagtekens bij, nu blijkt dat die berichtgeving er compleet naast zat. Staatssecretaris Weekers heeft vanmiddag zijn plannen door de ministerraad gekregen en sprak na afloop kort met AutoWeek. "Ik zet gewoon het beleid van mijn voorganger door", verklaarde hij.

Dat betekent dat alle voordelen op het gebied van BPM, MBR en fiscale bijtelling voor leaserijders dus gewoon blijven bestaan. Wel worden de normen voor sommige voordelen de komende jaren ietsje aangescherpt, maar dat gaat maar met enkele grammen per keer. Weekers liet desgevraagd weten heel graag de accijnzen te verhogen en in ruil de MRB te verlagen om gebruik meer te belasten dan bezit. "Dat is echter alleen mogelijk als men in het buitenland de accijnzen ook verhoogt, anders gaat heel Nederland over de grens tanken. België en Duitsland maken daar echter geen aanstalten toe, dus laat ik het zoals het is."

De feiten:

De belangrijkste feiten die voor autorijdend Nederland belangrijk zijn:

-De MRB-vrijstelling voor auto's die minder dan 96/111 gram CO2 uitstoten blijft, en zelfs een jaar langer dan tot op heden beloofd. Dus tot 2014 in plaats van 2013. Daarna gaat de grens voor vrijstelling omlaag naar 50 gram CO2 per kilometer.

-Wie een lease-auto uitzoekt die in de 20- of 14 procentsklasse valt, houdt deze bijtelling gedurende de hele looptijd van het leasecontract, ook al worden de normen tussendoor aangescherpt, zoals 1 juli 2012 voor het eerst gebeurt. Zie hieronder de nieuwe grenzen.

-Auto's die minder dan 50 gram CO2 per kilometer uitstoten, zoals de Opel Ampera, worden vanaf 1 januari vrijgesteld van alle autobelastingen. Dus geen BPM, maar wellicht nog interessanter: tot 2015 ook geen MRB én geen fiscale bijtelling. Net als bij elektrische auto's dus. Inderdaad: wie voor 2015 een Opel Ampera als leaseauto krijgt en deze privé rijdt, betaalt nul euro aan fiscale bijtelling. Dat wordt rennen naar de Opel-dealer.

De nieuwe CO2-grenzen

Belangrijk is natuurlijk hoe de nieuwe CO2-grenzen eruit gaan zien voor BPM-vrijstelling en 14 procent bijtelling. De eerste aanpassing vindt plaats 1 juli 2012, daarna steeds per 1 januari van het nieuwe jaar. De verschuivingen zijn klein. Auto's die precies op de grens zitten vallen uiteraard als eerste af, maar nieuwe auto's als de Polo Bluemotion en de Toyota Prius blijven nog zeer lange tijd belastingvrij en goed voor 14 procent bijtelling. Het verschil tussen diesel en benzineauto's gaat komende jaren langzaam verdwijnen. Wel krijgen dieselauto's een kleine heffing per gram CO2 om de lage accijns te compenseren. Het schema voor de komende jaren:

De maximum CO2-uitstoot voor 14 procent bijtelling en BPM-vrijstelling voor achtereenvolgens diesel- en benzine-auto's:

Op dit moment: 95 en 110 gram

1 juli 2012: 91 en 102 gram

2013 88 en 95 gram

2014 86 en 89 gram

2015 83 gram voor zowel diesel als benzine auto's

Dieselauto's krijgen wel een BPM-toeslag per gram CO2 vanaf 70 gram om de lage accijns te compenseren

De grenzen voor 20% bijtelling voor achtereenvolgens diesel- en benzine-auto's:

Op dit moment: 116 en 140 gram

1 juli 2012 114 en 132 gram

2013 112 en 124 gram

2014 111 en 112 gram

2015 110 gram voor zowel diesel- als benzine-auto's

Voor de duidelijkheid nogmaals: alleen het moment dat je je lease-auto in ontvangst neemt is relevant. Je bijtelling gaat dus niet tussentijds omhoog.

Kijk op zustersite groenopweg.nl om auto's te selecteren op basis van CO2-uitstoot als je wilt weten welke auto in 2013 nog goed is voor 20 procent bijtelling!
Ik denk dat dit wel een geweldig punt is:
Voor de duidelijkheid nogmaals: alleen het moment dat je je lease-auto in ontvangst neemt is relevant. Je bijtelling gaat dus niet tussentijds omhoog.

Ik persoonlijk ontvang in augustus 2011 een Skoda Fabia Combi 1.2TDI.
Deze lease ik voor 2 jaar, dus mijn nieuwe leaseauto hoort augustus 2013 afgeleverd te worden. Op dat moment moet ik 88 gram uitzoeken (moet dan wel mogelijk zijn...) en dan direct voor 4 jaar >:)

Of de Opel Ampera, die wordt volledig bijtellingsvrij... Dan zou ik netto bijtelling van 100 euro bij de fabia, in het bruto leasebedrag optellen en uitrekenen of het loont.... Ik kan alleen nog geen leaseprijzen van de Opel uitrekenen bij leaseplandirect...

• croxz
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 12:24
Ik ben benieuwd of er aanvullende eisen komen voor o.a. die Opel Ampera. Die 49 gr/km wordt alleen gehaald door een groot deel elektrisch te rijden. Zonder opladen heeft hij door zijn gewicht van 1800kg juist een vrij hoge uitstoot. Het lijkt me dat een of andere 'verplichting' om dat ding elke dag op te laden op een of andere manier wel ingevoerd moet worden.

• BlakHawk
croxz schreef op vrijdag 03 juni 2011 @ 11:28:
Ik ben benieuwd of er aanvullende eisen komen voor o.a. die Opel Ampera. Die 49 gr/km wordt alleen gehaald door een groot deel elektrisch te rijden. Zonder opladen heeft hij door zijn gewicht van 1800kg juist een vrij hoge uitstoot. Het lijkt me dat een of andere 'verplichting' om dat ding elke dag op te laden op een of andere manier wel ingevoerd moet worden.
Zijn die cijfers bekend?

• croxz
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 12:24
dfrenner schreef op vrijdag 03 juni 2011 @ 11:53:
[...]
Zijn die cijfers bekend?
Ik had voor mijn post even gegoolged maar niet echt concrete cijfers kunnen vinden.

Een vrij oud artikel heeft het over 40 gr/km, maar met 60 van de 100km elektrisch gereden. In dat geval zou de Ampera op benzine zo'n 100 gr/km doen. Nog niet zo verkeerd, maar wel een stuk meer dan bv een Prius met 89 gr/km, en die stijgt in het nieuwe systeem over een paar jaar naar 20% bijtelling, terwijl deze Ampera dan voor 0% bijtelling te rijden is.

[edit]
Nog wat meer gevonden. Blijkbaar wordt de CO2 emissie van een plug-in/hybride als volgt bepaald:
TA CO2 emissions for the Opel Ampera are determined by the test procedure described in UNECE Regulation 101 (2005). According to this, two tests are carried out, one with a fully
charged battery and one with a battery in minimum state of charge. Weighted values of CO2
emissions are then calculated with the following formula:

MHEV = (De × M1 + Dav × M2) / (De + Dav)

Where MHEV is the mass emission of CO2 (in g/km), M1 is the mass emission of CO2 (in g/km)
with a fully charged electrical energy/power storage device, M2 is the mass emission of CO2 (in
g/km) with an electrical energy/power storage device in minimum state of charge (maximum
discharge of capacity), De is vehicle’s electric range and Dav = 25 km is the assumed average
distance between two battery recharges).
Vrij vertaald is dat ~60km op accu rijden met uitstoot van 0, en 25km op de range extender rijden. Dan zou je met de range extender zo'n 130 gr/km uitstoten.

[ Voor 41% gewijzigd door croxz op 03-06-2011 14:15 ]

• Mini Poeper
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 18-12-2024
Hypocriet volk daar in Den Haag!
"Dat is echter alleen mogelijk als men in het buitenland de accijnzen ook verhoogt, anders gaat heel Nederland over de grens tanken. België en Duitsland maken daar echter geen aanstalten toe, dus laat ik het zoals het is."
Gelijke monniken, gelijke kappen; nu staan ze bij de Nederlandse pompen toch ook niet met een belerende vingertje naar de Duitsers te zwaaien die hier in NL diesel tanken.

Alsof men uit de Randstad naar het oosten rijdt om te tanken; de reis moet ook betaald worden.
Pagina: 1