Surround verwarring

Pagina: 1
Acties:

• Tsolodimos
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 28-12-2025
Beste tweakers,

Ik kom er niet goed meer uit. Ik ben verward door al die aansluitingen. Ik zal even vlug mijn situatie proberen te schetsen.

Ik wil graag 'leuk' surround krijgen voor films en games uit de volgende configuratie:

- Krachtige PC met Creative Sound Blaster X-Fi Xtreme Gamer geluidskaart.
- 4 Infinity Reference 31 MKII speakers (2x zuil, 2x boek)
- Toshiba tlp-x100 projector.
- Creative Inspire T6100 als desktop speakers (voldoen echter niet in de huiskamer, logisch).

Hoe doe ik het nu?
Mini Jack uit geluidskaart van PC (groen) naar huidige stereo amp (Pioneer A-109): male jack naar 2 male tulp.

Wat levert het op?
Niet al te geweldig stereo geluid, maar goed... Dit is 'leuk' voor films, maar ik mis surround, en ik mis eigenlijk ook wat power in het laag.

Wat moet het gaan opleveren?
Waarschijnlijk net zo 'slecht' geluid, maar dan in 5.1 / 4.1/ 4.0. Ik ben er nog niet uit wat, maar tot nu toe heb ik maar 4.0. Hier kan echter wat aan gedaan worden.

Wat heb ik er voor nodig?
Dat is eigenlijk mijn vraag. Welke stekkertjes heb ik precies nodig, en wat voor versterker? Voldoet 'elke' A/V receiver hier aan? Waar moet ik op letten?
Een vrij simpele A/V receiver should do the job, toch? Ik werk niet met HDMI, dus dat is geen oplossing.

Alvast Bedankt.

• Saturnus
  • Registratie: Februari 2005
  • Niet online
Wat een warrig verhaal.
Wat wil je precies, aangezien je het over een homecinema-achtige-set hebt en een desktop setje?

Wanneer je je PC geluid over die Infinity speakers wilt:
Volgende de Creative site heeft je Xtreme Gamer een FlexiJack die lijningang of microfooningang of optische uitgang kan zijn.

Idee1: Gebruik hem als optische uitgang, schaf een goedkope surround receiver aan (Onkyo TX-SR307 of 507) en sluit daarop aan.

Idee2: Kijk of je moederbord een S/PDIF uitgang heeft en sluit daarop een goedkope surround receiver aan. (De X-Fi kan je dan uit je systeem halen.)

• Tsolodimos
Saturnus schreef op vrijdag 27 november 2009 @ 00:10:
Wat een warrig verhaal.
Wat wil je precies, aangezien je het over een homecinema-achtige-set hebt en een desktop setje?

Wanneer je je PC geluid over die Infinity speakers wilt:
Volgende de Creative site heeft je Xtreme Gamer een FlexiJack die lijningang of microfooningang of optische uitgang kan zijn.

Idee1: Gebruik hem als optische uitgang, schaf een goedkope surround receiver aan (Onkyo TX-SR307 of 507) en sluit daarop aan.

Idee2: Kijk of je moederbord een S/PDIF uitgang heeft en sluit daarop een goedkope surround receiver aan. (De X-Fi kan je dan uit je systeem halen.)
Bedankt voor je reactie.
S/PDIF/Optisch is dus ook voor surround (een vriend van mij lukte het alleen om daar stereo uit te krijgen).
Ik wil alleen vermijden om een nieuwe versterker te kopen. Ik wil lekker met een oude aan de slag, van rond de 50-100 euro, via marktplaats. Waar moet ik dan op letten?

Met jouw beiden voorstellen zou ik dus maar één kabel nodig hebben? Dan heb ik digitaal geluid?

Bedankt.

• Saturnus
  • Niet online
Waar je dan op moet letten is dat de surround receiver S/PDIF heeft, maar wel de soort die je gaat gebruiken. Dat is optisch (X-Fi) of coaxiaal (misschien op je moederbord?).
Klopt, 1 kabel en digitaal. Enkel DTS HD-MA en Dolby TrueHD mis je omdat dat alleen over HDMI past.

Voor de prijs die je neerzet ken ik geen specifieke surround receivers. Een snelle marktplaats search op Onkyo + prijs levert op dat de TX-DS serie allicht iets voor je heeft met lage tweedehands prijzen.
Misschien hebben andere tweakers nog leuke suggesties, maar maak nog even duidelijk wat je nou wilt. (Creative set weg bijvoorbeeld?)

[ Voor 7% gewijzigd door Saturnus op 27-11-2009 01:00 ]

• Tsolodimos
Saturnus schreef op vrijdag 27 november 2009 @ 00:57:
Waar je dan op moet letten is dat de surround receiver S/PDIF heeft, maar wel de soort die je gaat gebruiken. Dat is optisch (X-Fi) of coaxiaal (misschien op je moederbord?).
Klopt, 1 kabel en digitaal. Enkel DTS HD-MA en Dolby TrueHD mis je omdat dat alleen over HDMI past.

Voor de prijs die je neerzet ken ik geen specifieke surround receivers. Een snelle marktplaats search op Onkyo + prijs levert op dat de TX-DS serie allicht iets voor je heeft met lage tweedehands prijzen.
Misschien hebben andere tweakers nog leuke suggesties, maar maak nog even duidelijk wat je nou wilt. (Creative set weg bijvoorbeeld?)
Bedankt voor je reactie!
De Creative set gaat niet weg. Deze dient nu als 2.1 set op mijn laptop..

Ik ga snel opzoek naar een leuker receiver. Coaxiaal is qua geluidsoverdracht beter dan optisch of S/PDIF, toch?

• franssie
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 01:12

franssie

Save the albatross

Tsolodimos schreef op vrijdag 27 november 2009 @ 10:13:
[...]

Bedankt voor je reactie!
De Creative set gaat niet weg. Deze dient nu als 2.1 set op mijn laptop..

Ik ga snel opzoek naar een leuker receiver. Coaxiaal is qua geluidsoverdracht beter dan optisch of S/PDIF, toch?
nee is hetzelfde was er meer coax spul en nu meer glas/licht spul. Ideaal is dus als je versterker beide kan verwerken!

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

• LiquidSmoke
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 03-02 00:44
Sidenote: S/PDIF zal in normaal windows gewoon stereo zijn, totdat je een dvd/mkv/whatever afspeelt met een dd/dts soundtrack...

• Exorcist
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

Exorcist

Uitdrijvûrrrr!

LiquidSmoke schreef op vrijdag 27 november 2009 @ 10:44:
Sidenote: S/PDIF zal in normaal windows gewoon stereo zijn, totdat je een dvd/mkv/whatever afspeelt met een dd/dts soundtrack...
Tenzij je gebruik maakt van DD Live of DTS Connect, die stereobronnen converteert naar res. 1 vd 2, 5.1/6.1 via SP/DIF. Maar goed, dat is een beetje hetzelfde principe als Dolby Pro Logic (II), van een stereobron meer proberen te maken. Not the real deal :P

• LiquidSmoke
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 03-02 00:44
Exorcist schreef op vrijdag 27 november 2009 @ 10:47:
[...]

Tenzij je gebruik maakt van DD Live of DTS Connect, die stereobronnen converteert naar res. 1 vd 2, 5.1/6.1 via SP/DIF. Maar goed, dat is een beetje hetzelfde principe als Dolby Pro Logic (II), van een stereobron meer proberen te maken. Not the real deal :P
Dat staat standaard toch uit? Of vergis ik me nu :Y)

Zelf vind ik de omschakeling wel prettig, winamp aan is gewoon stereo muziek, filmpje kijken in surround, en dat alles automagisch :)

• Exorcist
  • Niet online

Exorcist

Uitdrijvûrrrr!

LiquidSmoke schreef op vrijdag 27 november 2009 @ 10:48:
[...]

Dat staat standaard toch uit? Of vergis ik me nu :Y)

Zelf vind ik de omschakeling wel prettig, winamp aan is gewoon stereo muziek, filmpje kijken in surround, en dat alles automagisch :)
Yep, me 2. Heb in mn HTPC een Agrippa DTS zitten, stereo blijft lekker zoals het is, en films schakelen automatisch over. Bron moet bron blijven vind ik :)

• mr.paaJ
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 17:16

mr.paaJ

generatie cmd+z

De X-Fi heeft ook gewoon analoge surround uitgangen die je kunt gebruiken. Haal een aantal mini-jack naar 2xTulp kabeltjes en je hoeft bij je nieuwe tweedehands versterker alleen nog maar te letten op voldoende kanalen.
Of haal nog een A109 en draai 4.0 op twee stereo versterkers :p

liever de tong gebrand dan lauwe soep

• Saturnus
  • Niet online
mr.paaJ schreef op vrijdag 27 november 2009 @ 11:22:
De X-Fi heeft ook gewoon analoge surround uitgangen die je kunt gebruiken. Haal een aantal mini-jack naar 2xTulp kabeltjes en je hoeft bij je nieuwe tweedehands versterker alleen nog maar te letten op voldoende kanalen.
Het gebruik van analoge surround uitgangen kan ook maar dan heeft de TS natuurlijk niet meer 'digitaal en over 1 kabel.'
Of haal nog een A109 en draai 4.0 op twee stereo versterkers :p
Uitbreiding naar 5.1/7.1 is dan niet iets meer om naar uit te kijken. :P

• Attila1994
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 03-01-2022
Sorry voor de kick, maar ik wou geen nieuwe topic aanmaken aangezien mijn vraag ook ongeveer hierover gaat.

Mijn situatie is als volgt:
In mijn computer heb ik een Creative XtremeGamer zitten en heb momenteel een X-540 setje van Logitec. Ik speel muziek en films af met JetAudio en is dus mooi 5.1 :)
Nu wou ik voor €150 euro een home cinema set kopen ( de HT-310 om precies te zijn) omdat dat wel leuk is bij de tv, en wou mijn computer daarom met een toslink kabel aansluiten.
Mijn vraag is dus: krijg ik dan hetzelfde 5.1 geluid als nu met mijn computerspeakers? Ik heb namelijk gehoord dat de S/PDIF uitgang op de XtremeGamer "alleen stereo" is, maar is dat omdat Windows standaard alleen stereo-geluid gebruikt of omdat de S/PDIF uitgang alleen stereo ondersteunt?

Alvast bedankt!

• Exorcist
  • Niet online

Exorcist

Uitdrijvûrrrr!

Ik kan me niet voorstellen dat de SP/DIF op een XtremeGamer niet alles één op één doorstuurt, heb je een bron toevallig? Ik weet wel dat veel TV's middels SP/DIF alleen stereo doorsturen, maar een geluidskaart..

Zelfs oude Live 5.1's deden dit al zoals het hoort.

• FeaR
  • Registratie: Maart 2007
  • Nu online

FeaR

In GoT we trust

Check deze site van Creative. Daar staat het volgende:
Optische uitgang ondersteunt stereo SPDIF uit- en doorvoer van meerkanaals dvd-geluid.
Dus als je een DVD hebt met Dolby Digital en/of DTS dan kan dit gewoon doorgevoerd worden naar de home cinema set. Alleen dus wel doorvoer van geluid als het op de bron staat. Bij games heb je dan geen meerkanaals geluid over de optische uitgang. Daarvoor moet je een geluidskaart hebben met Dolby Digital Live en/of DTS Connect. Dus op dat vlak krijg je niet hetzelfde geluid als met de huidige set. Want nu decodeert de pc het geluid en stuurt dat naar de speaker. Met de home cinema stuurt de pc het geluid alleen maar door en decodeert deze set het. Dus daar zit wel een verschil in.

Some people just need a high-five.... In the face.... With a chair.

• Attila1994
Ah ok, ik snap het. Dus de S/PDIF kan ook geen 5.1 geluid doorvoeren als een programma (JetAudio) dat zelf genereert, behalve bij het afspelen met DD Live/DTS Connect? En hoeveel verschil zal er ongeveer in kwaliteit zitten als de home cinema het geluid omvormt naar 5.1 i.p.v. de geluidskaart?

Ik vind het trouwens wel slecht dat een geluidskaart van €80 alleen 5.1 ondersteunt met analoge uitgangen...

Verwijderd

Je lees niet goed.
De optische uitgang van je geluidskaart kan gewoon 5.1 geluid eruit voeren...maar!...enkel als de bron dus Dolby Digital/DTS is.
Gelukkig voor jou heeft elke film wel een DTS spoor naast het normale stereo spoor.
(ervan uitgaande dat je netjes je dvd's hebt gekocht ;). Al heeft 90% van de downloadbare films ook wel een DTS spoor volgens mij m.u.v 700mb grote avi's)

Tijdens het Gamen heb je geen 5.1 geluid omdat de geluidskaart geen Dolby Digital Live/DTS Connect kan door voeren via de optische uitgang.

[ Voor 25% gewijzigd door Verwijderd op 15-01-2010 17:18 ]

• FeaR
  • Nu online

FeaR

In GoT we trust

Attila1994 schreef op vrijdag 15 januari 2010 @ 16:49:
Ik vind het trouwens wel slecht dat een geluidskaart van €80 alleen 5.1 ondersteunt met analoge uitgangen...
Analoge uitgangen zijn juist de reden waarom het kaartje zo duur is. Als je een Club 3D Agrippa Theatron neemt dan heb je voor €60,- een geluidskaart welke digitaal beschikt over Dolby Digital Live en DTS Connect. Digitale componenten zijn gewoon niet zo duur als goede analoge. Vandaar zit er dus dat prijsverschil in. Een Asus Xonar is ook daarom een dure kaart, zeer zonde dus om een dergelijke kaart digitaal aan te sluiten, want dan gebruik je de analoge componenten niet. Dus aan de ene kant wellicht zonde om een kaart als die digitaal aan te sluiten. Maar om analoog aan te sluiten moet een home cinema set dan meerkanaals analoog in hebben en dat zit er vaak niet op.

• Exorcist
  • Niet online

Exorcist

Uitdrijvûrrrr!

FeaR1986 schreef op vrijdag 15 januari 2010 @ 19:15:
[...]

Analoge uitgangen zijn juist de reden waarom het kaartje zo duur is. Als je een Club 3D Agrippa Theatron neemt dan heb je voor €60,- een geluidskaart welke digitaal beschikt over Dolby Digital Live en DTS Connect. Digitale componenten zijn gewoon niet zo duur als goede analoge. Vandaar zit er dus dat prijsverschil in. Een Asus Xonar is ook daarom een dure kaart, zeer zonde dus om een dergelijke kaart digitaal aan te sluiten, want dan gebruik je de analoge componenten niet. Dus aan de ene kant wellicht zonde om een kaart als die digitaal aan te sluiten. Maar om analoog aan te sluiten moet een home cinema set dan meerkanaals analoog in hebben en dat zit er vaak niet op.
Dat terzijde, een Agrippa heeft zeer goede analoge componenten volgens vele tests.

• FeaR
  • Nu online

FeaR

In GoT we trust

Exorcist schreef op vrijdag 15 januari 2010 @ 19:22:
[...]Dat terzijde, een Agrippa heeft zeer goede analoge componenten volgens vele tests.
Je hoort wisselende verhalen over die kaart, maar ging veelal over de drivers geloof ik. Maar die kaart zou zeker mijn keuze zijn op dit moment, want voor dat geld is het gewoon een leuke kaart. Zelfs al zouden de analoge componenten wat minder goed zijn dan bij andere kaarten.

Maar goed, (semi) TS zit dus met een Creative XtremeGamer. Waarvan het wel apart is dat de kaart niet over Dolby Digital Live! beschikt, want dan verwacht je toch wel van een kaart met die naam..

• _Silencer
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 29-05-2025
@Attila1994 heb je geen optical/coax out op je moederbord? Die realtek chips kunnen meestal wel gewoon Dolby Digital Live aan (werkt hier zonder problemen met een 3.5 jaar oud moederbord met een ALC882 bij filmen en games).

Als je enkel een kaart moet hebben met DD Live en geen DTS Connect kan je eens zien naar een Xonar D1 voor 50-60€. De laaste drivers voor Win7 64bit zijn zelf nog van vorige week en werken gewoon goed.

• Exorcist
  • Niet online

Exorcist

Uitdrijvûrrrr!

Vind het inderdaad ook vreemd. Heb zelf de Agrippa DTS en die werkt in Win 7 x64 ook meer dan prima. Gebruik dan wel idd de SP/DIF, maar vond hem analoog ook vele malen sterker dan de Audigy series en opvolgers.

• FeaR
  • Nu online

FeaR

In GoT we trust

_Silencer schreef op vrijdag 15 januari 2010 @ 21:24:
Als je enkel een kaart moet hebben met DD Live en geen DTS Connect kan je eens zien naar een Xonar D1 voor 50-60€. De laaste drivers voor Win7 64bit zijn zelf nog van vorige week en werken gewoon goed.
Voor dat bedrag heb je dus ook die Club 3D Agrippa DTS. Dus Dolby Digital Live en DTS Connect. Niet dat het veel uit maakt, maar voor dat geld dus wel een iets completere kaart.

• Attila1994
Bedankt voor jullie reacties! Ik heb nu een redelijk oud M2N moederbord waarop wel een S/PDIF uitgang zit, dat is eventueel dus ook nog een optie.
Wat is volgens jullie dus de beste oplossing als ik die home cinema neem? Welke geluidskaart zou ik moeten kopen mocht mijn huidige niet voldoen? Ik wil gewoon zo goed mogelijk (surround) geluid zonder heel veel geld uit te hoeven geven, maar helaas ben ik niet zo thuis op dit gebied dus vandaar al deze vragen. O-)
Ik ga nu zelf ook op geluidskaartenzoektocht, jullie zullen spoedig horen welke ik allemaal heb gevonden. :)

Nogmaals bedankt!

[ Voor 10% gewijzigd door Attila1994 op 15-01-2010 22:53 ]

• FeaR
  • Nu online

FeaR

In GoT we trust

Alles wat je nu vraagt is al reeds beantwoord:
Voor DVD's zal je huidige geluidskaart gewoon aanwezige DTS en/of DD doorsturen naar de set welke aangesloten is met optische S/PDIF. En mocht je in games on-the-fly digitaal surround geluid willen dan moet je een geluidskaart (of moederbord) hebben met Dolby Digital Live en/of DTS Connect. Of je moet de set dus analoog aansluiten, maar dat hebben die goedkope home cinema setjes veelal niet. Als je kaart DTS of DD doorstuurt dan maakt het niet uit of dat door het moederbord gebeurt of door een kaart van 200 euro. Want het wordt toch pas gedecodeerd in de home cinema set.

Maar met dit soort prijsklassen home cinema sets zou ik geen andere geluidskaart kopen, of je moe per se on-the-fly meerkanaals digitaal geluid willen. Maar veel verschil hoor je op dergelijke sets toch niet...

• Attila1994
Dus als ik het goed begrijp prefereer je gewone pc-speakers en een analoge aansluiting en zou jij geen (goedkoop) home cinema set nemen?

• FeaR
  • Nu online

FeaR

In GoT we trust

PC speakers als die van merken als Creative, Logitech, enzovoort zullen er bij mij nooit inkomen, dan liever een paar mooie studiomonitoren. Wel iets duurder, maar ook een heel stuk beter geluid. En ik zou inderdaad geen goedkope home cinema nemen. Op den duur loop je altijd tegen de beperkingen aan van een kant-en-klare set. Maar goed, dat ben ik en wellicht liggen mijn eisen wat hoger. Maar om nu veel geld in een geluidskaart te steken om die dan te verbinden met een home cinema set van nog geen twee honderd euro is wel zonde natuurlijk.

• Exorcist
  • Niet online

Exorcist

Uitdrijvûrrrr!

Mee eens. Maar, wat is belangrijker voor Attila? Écht 5.1 geluid uit films en dus de ervaring, of pure zuiverhuid van muziek etc.? Als eerstgenoemde belangrijker is, dan volstaat een "goedkoop" Home Cinema setje..

• FeaR
  • Nu online

FeaR

In GoT we trust

Exorcist schreef op vrijdag 15 januari 2010 @ 23:37:
Mee eens. Maar, wat is belangrijker voor Attila? Écht 5.1 geluid uit films en dus de ervaring, of pure zuiverhuid van muziek etc.? Als eerstgenoemde belangrijker is, dan volstaat een "goedkoop" Home Cinema setje..
Maar als het het eerste is dan volstaat een Logitech Z-5500 ook. En ik zeg het niet vaak, maar met bedragen tot en met €250,- en met de eis om een 5.1 set te hebben adviseer ik toch altijd de Z-5500. Mede omdat er voor dat bedrag nieuw gewoon niets is te krijgen wat een beetje in de buurt komt.

En net wat ik zeg: als je ziet wat je bij zo'n kant-en-klare set krijgt voor 150 euro dan kan het haast gewoon niets zijn...

• Attila1994
Die prijs van 150 euro klopt niet helemaal, bij de meeste winkels is het zo rond de 240 euro, iets duurder dus. Alleen bij Pixmania is het wat goedkoper.
Eigenlijk wil ik een soort van compromis: goed muziek kunnen luisteren een mooi geluid bij films. De set die ik ga kopen zal aan mijn computer en dvd-speler/tv komen te hangen, muziek luisteren zal via de computer gebeuren en films met de dvd-speler en af en toe ook de computer. Gamen zal via de tv-scherm gaan dus daar wil ik het liefst ook 5.1 geluid bij. Het mooie aan die Samsung set is dat daar ook al een DVD-speler in is gebouwd, dus dat moet neem ik aan wel goed zitten. Het gaat er mij om dat het geluid in in ieder geval niet slechter wordt dan wat ik nu heb met mijn X-540 setje.
Ik ben nu toch wel nieuwsgierig, wat voor geluidsinstallatie heb jij FeaR1986?

• FeaR
  • Nu online

FeaR

In GoT we trust

Attila1994 schreef op zaterdag 16 januari 2010 @ 12:49:
Die prijs van 150 euro klopt niet helemaal, bij de meeste winkels is het zo rond de 240 euro, iets duurder dus. Alleen bij Pixmania is het wat goedkoper.
Eigenlijk wil ik een soort van compromis: goed muziek kunnen luisteren een mooi geluid bij films. De set die ik ga kopen zal aan mijn computer en dvd-speler/tv komen te hangen, muziek luisteren zal via de computer gebeuren en films met de dvd-speler en af en toe ook de computer. Gamen zal via de tv-scherm gaan dus daar wil ik het liefst ook 5.1 geluid bij. Het mooie aan die Samsung set is dat daar ook al een DVD-speler in is gebouwd, dus dat moet neem ik aan wel goed zitten. Het gaat er mij om dat het geluid in in ieder geval niet slechter wordt dan wat ik nu heb met mijn X-540 setje.
Wat verwacht je nu van een kant-en-klare home cinema set als die Samsung. Het zijn gewoon melkpakjes als speakers een subwoofer en een DVD-speler met geintegreerde versterker. Niet heel veel uitbreidmogelijkheden en kwalitatief ook niet echt je van het. Zou ook je zeer aanraden eerst te gaan luisteren, want iets kopen zonder dat je geluisterd hebt is sowieso geen goed idee. Maar reken nu eens terug wat je voor het geld van die HT-310 hebt: prijs per onderdeel is dan gewoon echt zeer laag. Want de prijs van 150 euro is wellicht nog steeds boven inkoopprijs, anders verkoopt Pixmania het niet voor dat bedrag.

Als je goed muziek wilt luisteren neem je gewoon een stereoversterker met twee goede front speakers. En als je ook nog mooi geluid wilt in films dan maak je er een 5.1 set van met een meerkanaals receiver. Maar een set voor dit bedrag zal nooit goed zijn in zowel film en geluid. Dat kan gewoon niet voor dat geld. Maar goed, vanaf een Logitech X-540 zal je er al snel op vooruitgaan. Maar verwacht er niet te veel van...
Attila1994 schreef op zaterdag 16 januari 2010 @ 12:49:
Ik ben nu toch wel nieuwsgierig, wat voor geluidsinstallatie heb jij FeaR1986?
Zit nu nog met een Denon receiver met daaraan een set Magnat speakers. Maar daar komen de volgende speakers voor in de plaats:Subwoofer ben ik nog niet over uit, wellicht iets van SVS of zo :)

Verder nog dingen als Pioneer Blu-ray speler, DVD-speler, game consoles, tv en dergelijke...

• Attila1994
Ja ok, dat is waar. Maar jij, die weet hoe een installatie van een paar duizend euro klinkt kijkt een stuk anders naar een home cinema set dan ik. Maar ik ga eerst zeker nog even naar de MediaMarkt/Saturn om te luisteren hoe dat setje klinkt (wel goed dat je het zegt, anders had ik het gewoon direct besteld O-) ). Ik heb opzich wel goede ervaringen gelezen op internet.
Een nadeel van dat setje is dat er maar een optische ingang op zit, wat betekent dat als ik een gameconsole koop het alleen via de tv aan kan sluiten en dan toch geen surround geluid heb. Ik heb op internet wel van die SPDIF-switches gezien met zo'n draaiknop eraan voor rond de 20 euro, maar ik weet niet of en voor hoeveel kwaliteitsverlies dat zorgt. Heeft iemand daar ervaring mee?
Is het trouwens mogelijk om de analoge speakeraansluiting en de SPDIF aansluiting op een geluidskaart tegelijk te gebruiken? Het lijkt me namelijk wel handig om ook een normaal speakersetje op mijn bureau te hebben om niet elke keer de hc aan te hoeven zetten als ik op youtube een fimpje wil kijken.

[ Voor 16% gewijzigd door Attila1994 op 16-01-2010 18:02 ]

Pagina: 1