met een Caviar Black SSD achterna? Heeft het zin?

Pagina: 1
Acties:

• mrbbs
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 15:49
Onlangs heeft mijn Seagate 7200.11 het begeven en moet ik dus uitkijken voor nieuwe harddisk.
Deze zal alleen gebruikt worden voor het OS. (Windows 7 x64)

Ik dacht eerst om een WD Velocity Raptor te nemen maar dacht dan plots aan SSD, echter swingen de prijzen nog teveel de pan uit om meteen de beste Intel SSD te nemen.

Daarom dacht ik misschien om zelf iets in elkaar te knutselen:

Ik koop mezelf een Caviar Black van 640gb (voordeel van 2 320gb platters)
Ik formatteer deze op 40gb (welk meer dan genoeg is voor mijn OS), zodoende hoop ik meer performantie te krijgen uit mijn disk (minder seek times?)

Zien jullie als wakkere Nederlanders daar graten in?

[ Voor 11% gewijzigd door mrbbs op 26-11-2009 22:56 ]

• !GN!T!ON
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 06-09 18:39
dit gaat volgens mij geen winst opleveren, en een SWAP partitie aanmaken op de zelfde hdd ook niet, dan kan je beter hem gewoon op de default locatie laten staan

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Je wil dus eigenlijk weten of een HDD net zo snel is als een SSD.

Kort antwoord: Nee.

• Ultraman
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 11-09 14:49

Ultraman

Moderator Harde Waren

Boefje

Door te short stroken win je wel wat, maar SSD snelheden haal je qua seek time absoluut niet. Die dingen halen <1ms.
Zelf shortstroke ik vier 320GB Caviar Blue's in RAID10 voor het OS, doet het prima. Maar een SSD is zeker sneller. Maar het is op zich geen verkeerde oplossing als een fatsoenlijke SSD je echt teveel geld is.

Als je stil blijft staan, komt de hoek wel naar jou toe.

• Femme
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 17:57

Femme

Hardwareconnaisseur

Official Jony Ive fan

Je zit sowieso met een omwentelingswachttijd van gemiddeld 4,2 ms bij een 7200 toeren harde schijf. Hier komt een stukje zoektijd bovenop voor het positioneren van de kop, die in jouw geval niet veel afstand kan afleggen. In ieder geval zit je minimaal aan een toegangstijd die een factor 50-100 hoger is dan van een snelle ssd.

• bokkow
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 20:03
Voorstel:
Ipv 1 velociraptor van 150,- 2 Kingston SSD's 40GB in raid 0 voor 160,- klaar?

Tesla Model 3 Performance - Tesla Model 3 Long Range - 6320Wp Oost-West

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrbbs
Ik weet ook best wel dat ik bijlange geen SSD seek times zal halen aan ook kwa lezen niet in de buurt zal komen..

Maar heeft het zin dat 600gb laat liggen door te 'short stroken' (wist niet dat dat een naam had)

Hoeveel wiinst zou je ermee behalen, zijn er daar ooit testen rond geweest?

Ik denk gewoon nog 1-2 jaar verder te doen met een Caviar Black van 50 euro, en dan te investeren in een volledig nieuw systeem (mijne is ondertussen 2,5 jaar oud)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bokkow
Waarom overweeg je dan geen Kingston 40GB SSD? Voor 80,- heb je de perfecte SSD om je OS op te draaien je geeft zelf al aan aan 40GB genoeg te hebben en anders liet je toch al die 600GB ruimte liggen, dus voor 30,- meer heb je al wat je eig zou wilen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrbbs
misschien moet ik inderdaad eens kijken voor zo'n Kingston van 40gb, vanavond eens wat vergelijkingen bekijken hoe goed/slecht die presteren tov een X25-M (die ik eerst wou overwegen), de volle pot betalen en kiezen voor een X25-X zie ik niet zitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrbbs
Enigste wat ik mis op die Kingston is TRIM support, de hardware ondersteunt dat wel maar ik vraag mij af of ze dit zullen enablen via een firmware update of als je een updated SSD zal nodig hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bokkow
Je moet je afvragen OF je het gaat missen ;)

Pagina: 1