• gastje13
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 18-08-2024
Ik merk regelmatig iets op bij sommige beamers:

Als ik (snel) met mijn ogen heen en weer ga, zie ik los de kleuren rood groen en blauw. Net of je even snel een regenboogeffect ziet. Dit enkel als ik mijn ogen beweeg, soms hoeft het niet veel te zijn. Als ik tekst lees bijvoorbeeld op dat ding zie ik het al.

Ook op een plasma scherm denk ik dit ook wel eens gezien te hebben (helaas niet zeker) maar op een lcd of crt is me dit nog nooit voorgekomen.

Iemand een verklaring hiervoor?

• kraats
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 02:27

kraats

Ik rol

Dat komt doordat met sommige (de meeste?) beamers de kleuren achter elkaar opgebouwd worden. Google maar eens op DLP en Rainbow Effect

Waar is Jos de Nooyer toch gebleven?

• TheMazzter
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 31-05 00:50
Is het niet zo dat die beamers achter elkaar een rood, een blauw en een groen plaatje laten zien ofzo? (Zou kunnen toch?). Ik herken in ieder geval je waarneming, en vindt het soms wel een grappig effect, maar trek me er verder niets van aan.

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 08:12
Komt door het kleurenwiel in een DLP beamer :)

• gastje13
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 18-08-2024
Ah, dat helderd een hoop op:)
Maar waarom zie je dit enkel als je de ogen beweegt? Krijgen die dan een snellere "refresh-rate" om het zo te zeggen?

• DarkFlow
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 06-06 12:11
Vergelijkbaar effect als wanneer je naar een voorbijrijdende trein kijkt. Kijk je strak vooruit, dan zie je een grote geel-blauwe waas aan je voorbij trekken, beweeg je je hoofd met de trein mee dan kan je opeens de afzonderlijke ramen onderscheiden.

[ Voor 2% gewijzigd door DarkFlow op 26-11-2009 22:16 . Reden: spelfout ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GreatDictator
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 06-06 20:48
Ik zie het ook op mijn beamer, de Acer H5350, maar op een paar specifieke gevallen na is het meestal niet storend. Het is bij zwart-wit het sterkst, o.a. als je geen signaal naar de beamer stuurt en hij gewoon het witte logo op een zwarte achtergrond laat zien :)

Und weil der Mensch ein Mensch ist | Drum hat er Stiefel im Gesicht nicht gern | Er will unter sich keinen Sklaven seh'n | und über sich keinen Herr'n

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Puch-Maxi
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 01:43
Beetje offtopic, ik heb hetzelfde effect ook bij Philips ambilight TV's geobserveerd. (deze hebben toch geen DLP kleurenwiel?)

My favorite programming language is solder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jasjenl
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 07-06 17:40

jasjenl

Liab A Tymo

Dit effect heb je niet als je een LCD beamer neemt, alleen single chip DLP beamers hebben dit. En de meeste duurdere maar nog een beetje betaalbare beamers zijn tegenwoordig vaan geen DLP meer. Het komt inderdaad doordat bij een DLP dmv een kleurenwiel de kleuren na elkaar ipv tegelijk worden getoond. Ik zie het ook en inderdaad ook bij een plasma scherm, alhoewel ik nog niet helemaal precies weet waardoor het bij plasma zich ook voordoet. Er zijn trouwens ook 3 chip DLP beamers, die wel alle kleuren tegelijk projecteren, alleen zijn die niet echt betaalbaar (>30.000 euro).

Bij ambilight tv's zie je het ook doordat er multicolour led's worden gebruikt voor het ambilight gebeuren. Ik vind het vreselijk om te zien, mijn ogen kunnen er echt niet tegen. Ik kom dagelijks langs een woning waar ze zo'n ambilight ding aan de muur hebben hangen en van buitenaf kijk je precies tegen de achterkant van die tv. Elke keer als ik langs dat huis kom zie ik weer een flits met alle kleuren van de regenboog. Mega irritant...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• burgt
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 07-06 13:53

burgt

Starbass

ligt ook veel aan de snelheid van het kleurenwiel, bij mijn oude infocus x1 was het effect redelijk snel zichtbaar als je er op let en je ogen snel beweegt, maar bij de Optoma hd80x me teen sneller kleuren wiel die ik nu heb, is het regenboog effect zelden te zien.

De data beamers hier op het werk zijn wel echt verschrikkelijk, daarbij heb ik er al last van bij het lezen van de tekst van de presentatie..

Black Pearl - tribute to Pearl Jam klik

Pagina: 1