Laptop/Notebook als HTPC

Pagina: 1
Acties:

• Peentje
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 27-12 18:56

Peentje

MacOS/Windows/Linux don't care

Topicstarter
Ik ben al geruime tijd op zoek naar het volgende (het klinkt simpel): een laptop welke ik tevens als HTPC kan gebruiken.

Echter kan ik niet echt een machine vinden die zo direct aan mijn eisen voldoet. Ik heb nu een MacBook (alu unibody) 2.0 C2D met 4 gig. ram. Deze is verkocht (per januari a.s.).

Graag heb ik een laptop met in ieder geval geen groter scherm, eerder kleiner (echter als het niet anders kan wel). Echter is een vereiste dat hij (moeiteloos) 1080P materiaal af kan spelen. De keuze wordt dan een stuk kleiner.

De enige echt geschikte laptop die ik tot nu toe kon vinden betrof de acer ferrari one KLIK. Echter wat ik begrijp is hierbij nog wel de externe videokaart bij benodigd om fatsoenlijk full HD materiaal te bekijken, tevens zit er zonder die kaart geen mogelijkheid tot HDMI output op. Kosten 500 + 200 + 700.

Ik heb zelf al wel veel gezocht naar laptops die een beetje in die prijsrange vallen, dat is ook wel ongeveer mijn maximale budget. Maar waar ik ten slotte nog benieuwd naar ben, en waar weinig over te vinden is, is of er mensen zijn die een laptop gebruiken als HTPC, het liefst i.c.m. windows 7. En of deze mensen hun ervaringen kunnen delen en eventueel weten waar ik nog extra op moet letten bij de aanschaf.

• [Roland]
  • Registratie: Februari 2003
  • Niet online
Misschien praat ik onzin, maar elke moderne processor kan toch wel full hd afspelen? Of je wil je dit perse de videokaart laten doen?

• Peentje

Peentje

Topicstarter
Altijd_Lastig schreef op donderdag 26 november 2009 @ 21:45:
Misschien praat ik onzin, maar elke moderne processor kan toch wel full hd afspelen? Of je wil je dit perse de videokaart laten doen?
Nou die core solo's van Intel zijn niet echt helden met Full HD materiaal volgens mij. Die zijn veel te vinden in die notebooks die ik zoek klik. Ik wil hem gewoon alle (full) HD materiaal laten afspelen via HDMI op mijn TV, gebruikmakend van windows 7 met mediaplayer bijvoorbeeld.

[ Voor 12% gewijzigd door Peentje op 26-11-2009 22:04 ]

• Ramon
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 22:24
Wat je nodig hebt is mijns inziens een dual core, en een beetje leuke videokaart van ATi (3450+) of nVidia (9200+) ofzo. HDMI output erbij wat tegenwoordig toch op elke laptop zit en je bent klaar? :P

Ik heb zelf een HP DV5 1010ed voor 700 euro gekocht meer dan een jaar geleden en die handelt HD 1080p moeiteloos af.

Check mijn V&A ads: https://tweakers.net/aanbod/user/9258/

• DaMarcus
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 23-12 21:02

DaMarcus

Admin Harde Waren / Consumentenelektronica

Powered by

Wat je nodig hebt is een notebook met GPU welke HD-content hardwarematig accelereert.Elke GPU uit de Nvidia GeForce 8000- en 9000-serie doet dit. Ook de GPU's vanaf de Mobility Radeon 3000-serie en hoger kunnen dit. At last but not least: de Intel GMA X4500MHD kan dit ook. Geluid wordt hierbij ook uitgestuurd tenzij de de notebookfabrikant aangeeft dat dit niet mogelijk is.

Je hebt wel software nodig die ook gebruik maakt van hardwarematige acceleratie. Een voorbeeld hiervan is Mediaplayer Classic Home Cinema. Instellen van deze software is eenvoudig, zie daarvoor deze handleiding.

• Tsurany
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Wat je dan ook nodig hebt is filmbestanden met de juiste codec. Je kan er dan niet vanuit gaan dat elk bestand moeiteloos afspeelt want niet elke codec werkt goed samen met hardwarematige acceleratie.

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

• DaMarcus
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 23-12 21:02

DaMarcus

Admin Harde Waren / Consumentenelektronica

Powered by

.MKV, .M2TS, .WMV en .MPG worden hier hardwarematig geacceleerd. .AVI daarentegen weer niet maar dat is geen doorgaans formaat voor HD-content.

Dit is trouwens op een Quadro FX 1600M (GeForce 8700M GT), de GeForce 9-, ATI HD3000- en HD4000-serie hebben een betere ondersteuning.

Verwijderd

HP DV9055 misschien?, heeft HDMI,S-Video en VGA, GFX kaart is een 7600GT

• Peentje

Peentje

Topicstarter
Tsurany schreef op vrijdag 27 november 2009 @ 11:18:
Wat je dan ook nodig hebt is filmbestanden met de juiste codec. Je kan er dan niet vanuit gaan dat elk bestand moeiteloos afspeelt want niet elke codec werkt goed samen met hardwarematige acceleratie.
Precies! dat is ook een beetje mijn punt het liefst wil ik gewoon graag alles afspelen. Daarnaast heb ik ook nog een Xbox 360, dus wellicht kan ik die ook nog gebruiken. Ik heb hier al wel mee geexperimenteerd en een H.263 film op ful hd afgespeeld. Maar vaak werkt dit ook niet omdat je verder geen mogelijkheden hebt om iets te customizen (tweaken), het is een kwestie van schijfje erin en als het niet werkt is het jammer. Met een PC ben ik wel flexibeler.

Het ideaalste zou zijn om de pc als oplsag te gebruiken en dan de power van de XBOX te gebruiken om het materiaal te spelen. Maar wel met de flexibiliteit van de pc. Dus dat zal wel niks worden.

• Peentje

Peentje

Topicstarter
Verwijderd schreef op vrijdag 27 november 2009 @ 12:24:
HP DV9055 misschien?, heeft HDMI,S-Video en VGA, GFX kaart is een 7600GT
Die voldoet niet helemaal aan de eisen qua grootte, opzich zou 14 of 15 inch nog wel gaan maar 17 is echt te gek. klik

[ Voor 15% gewijzigd door Peentje op 27-11-2009 12:30 . Reden: klik ]

• Nielson
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 03:59
Praktisch elke moderne laptop is hiervoor geschikt, je moet alleen letten op de grafische kaart. Hoeft echt geen 700 euro laptop te zijn. Als voorbeeld de Wehkamp 12-13.00u aanbieding.

• Satch
  • Registratie: Mei 2004
  • Niet online
Waarom verkoop je je macbook? Die moet met z'n 2.0 C2D en Nvidia 9400m ook goed 1080P kunnen afspelen? Zowel in OS X als in Windows hoor. :)

• Graviton12
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 23-05 12:53
Heb een Vostro 1700 met GF8600M GT, die is jaren oud, 3-4 jaar geleden uitgekomen ofzo, speelt perfect 1080P af.
ION platform draait het ook als ik me goed herinner of is het alleen maar 720p, X264?

• Peentje

Peentje

Topicstarter
Satch schreef op vrijdag 27 november 2009 @ 12:46:
Waarom verkoop je je macbook? Die moet met z'n 2.0 C2D en Nvidia 9400m ook goed 1080P kunnen afspelen? Zowel in OS X als in Windows hoor. :)
Ja ik heb hier een reden voor, wellicht een rare: Ik wil Windows (7) weer een (eerlijke) kans geven, en met een laptop waar OS-X op staat kan ik dat niet. Maar dat doet er verder niet toe, hij is verkocht :)
Graviton12 schreef op vrijdag 27 november 2009 @ 12:52:
Heb een Vostro 1700 met GF8600M GT, die is jaren oud, 3-4 jaar geleden uitgekomen ofzo, speelt perfect 1080P af.
ION platform draait het ook als ik me goed herinner of is het alleen maar 720p, X264?
Ja dat is nou het punt, daar wil ik niet achter komen als ik hem heb en echt eenduidig is die informatie niet. Een laptop vinden die het kan is niet zo moeilijk, maar het moet klein zijn en daar licht toch een beetje het probleem.

• Graviton12
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 23-05 12:53
ff uit andere thread gekopieerd :)

"In dit tijdperk van High Definition wilt u ook op uw mini-laptop HD-video kijken. Op de meeste mini-laptops, met geïntegreerde videochips, is dit onbegonnen werk. De Samsung N510 daarentegen beschikt over de NVIDIA ION LE-videochipset, met een grafische processor gelijkwaardig aan een DirectX 9-compatible NVIDIA GeFore 9400M-videokaart. Zo speelt u zonder horten of stoten 1080p FullHD-films. Bovendien beschikt de Samsung N510 over een HDMI-poort, zodat u de beelden in vol ornaat doorstuurt naar uw HDTV. U bent klaar voor High Definition entertainment met de Samsung N510-KA01NL.

De Samsung N510-KA01NL is niet alleen vooruitstrevend op grafisch gebied. Ook wat betreft mobiliteit doet deze mini-laptop een flinke stap voorwaarts. Op één acculading werkt u tot 6,5 uur door. De combinatie van Atom N280-processor en NVIDIA ION LE-chipset zorgen namelijk ook voor een laag stroomverbruik. Ideaal voor lange werkdagen of verre reizen. U merkt nauwelijks dat u de mini-laptop bij zich heeft, want het apparaat weegt nog geen 1,5 kilo en is 3 centimeter dun. U zou wel gek zijn als u de deur uitgaat zonder de Samsung N510-KA01NL."

[Ervaringen] Samsung N510

Weet wel dat sommige mensen problemen hadden met HD af te spelen op ION maar zijn allemaal opgelost afaik.

• voil
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 27-12 07:15
Asus 1201N? Moet nog wel uitkomen.

• renzo4000
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 00:36
Ik vind dit een interessant topic ik zit nl met hetzelfde vraagstuk. Ik heb de N510 of Acer Timeline 1810tz series al als kandidaten... maar idd nog teveel twijfels op 1080p content. Daarnaast moet ook DTS / TRUEHD/MA over HDMI ondersteund worden.

PVOUTPUT | 5400W | 15 PANELEN 360W ZUID 38° | ENPHASE ENVOY S | MICRO OMVORMERS 290W

• Peentje

Peentje

Topicstarter
voil schreef op vrijdag 27 november 2009 @ 13:57:
Asus 1201N? Moet nog wel uitkomen.
Heb ik ook al naar zitten kijken, maar die is inderdaad nog niet uit. Het is gewoon moeilijk om userreviews te vinden hiervan, die had ik wel van de Ferrari one gevonden, ik geloof via youtube ofzo. Daar stond dat hij 720p kon hebben maar niet 1080p. Bron heb ik even niet Gevonden! klik.

[ Voor 8% gewijzigd door Peentje op 01-12-2009 13:35 . Reden: bron gevonden ]

Pagina: 1