Dual Celeron: zin of onzin?

Pagina: 1
Acties:
  • 106 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• exabart
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 26-08 21:27
Wanneer heb ik iets aan een Dual Celeron 433 op een Abit BP6-plank? Of kan ik m'n geld beter besteden aan een Celeron 533?

Verwijderd

Je hebt wat aan een dual cpu comp, als je:

1. Een OS draait dat multithreading ondersteund zoals Windows NT/2000, Unix, Linux,...)

2. Apps gebruikt die het ondersteunen

3. Als je meer doet dan gamen en internetten op je pc. Bijvoorbeeld ontwikkelen, grafisch stuff enz.

Das het wel zo'n beetje...

Laters, Photon.

• morpheus
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 05-09 09:37
Je kan meerdere processen te gelijk draaien. Hierbij merk je dus dat je bak veeeeel minder hoeft te gaan wachten totdat je programma opstart. De andere processor heeft namelijk vast nog wel wat tijd over =)

3kwp pvoutput

Verwijderd

En perfect om koeien te kraken!

• leander
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 02-03-2025
Ik heb het idee dat die korte wachttijd waar Morpheus het over heeft, vooral ook door de combinatie met UDMA66 komt. Maar hij heeft zeker gelijk: multitasking als een tiet. Je moet het eigenlijk eens een keertje voelen.
photon heeft ook gelijk trouwens

ik vind het de moeite waard... :)

Leander

• SiGNe
  • Registratie: Juli 1999
  • Laatst online: 18-06 00:01

SiGNe

Ook hoi!

Weet iemand trouwens nog een goed Dual slot 1 mobo?
Lijkt me wel geinig om weer eens een dual processor te hebben (bedoeling is 2x PIII500)

Niet?
[Specs]

Verwijderd

Heb je geld teveel ofzo???

p.s. dual Athlon? Iemand al gezien?

• Ridge
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 30-07 16:29

Ridge

From the Bold & the Beauti

Ik mag mij gelukkig prijzen omdat ik ook een bezitter ben van een DUAL CELLIE board BP6
en ik moet zeggen dat het echt lekker werkt. Ik doe namelijk veel multitasking want ik wil niet wachten :( Je moet natuurlijk wel zoals in de eerste posting staat een OS gebruiken die SMP ondersteunt.
Als je hier aan geroken hebt wil je nix anders :).

Ridge

www.tradealliance.nl

• yodax
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 28-04 08:47
Een voordeel van twee processoren bij multitasking is dat er veel minder geheugen blokken op de stak moeten worden gewisseld bij het task switchen. Eg. het taskswitchen gaat velemalen sneller. (aangezien geheugen bandbreedte een eeuwig probleem lijkt te zijn)

• Papillon
  • Laatst online: 29-08 14:36

Papillon

Spring 's in the Air...

Ik heb nu een ASUS P2L97-DS.. Werkt erg lekker. En het enige waar ik nu steeds op moet wachten is die trage EIDE schijf (IBM 10Gb). De rest is rete snel (G400, 128 Mb etc).

Qua processing, is de respons van het systeem stukken beter. W2K is retesnel, alleen is de G400 drivers/DirectX nog bagger.
Ik voer dan ook regelmatig meerdere dingen tegelijk uit en dan blijkt over het algemeen dat ik het meest wacht op de IBM. (meerdere taken is MP3 maken voor eigen gebruik :), DPC werk, TV kijken etc. etc.)

Ik ben aan het sparen voor een 18 Gb UW schijfje. Ben er achter gekomen dat Dual het liefst gevoed wordt door (UW) SCSI !!!

Eh.. Oh ja.. er lopen 2 Cellies op .. Eentje op 489 en eentje op 413.. }:O }:O

Ergo.. Get SCSI als je nog meer uit je systeem wil persen.

F u cn rd ths, u mght hv a gd jb n cmptr prgmmng.

Verwijderd

Ridge, jouw BP6 was toch te koop????

Hoeveel geheugen hebben jullie trouwens op je BP6? Destijds had ik weinig geld en heb er maar 64MB ingestopt, dat werkt dus niet echt lekker onder win2k...ik wacht nu geduldig tot de prijs van geheugen weer lekker laag is :).

• morpheus
ikzelf ben sinds deze week de trotse eigenaar over maar liefst totaal 256MB geheugen.

dat werkt zeeeeeeerrr lekker =)

3kwp pvoutput

Verwijderd

Hmmz voor een dual plank kun je idd beter 256MB of meer hebben. Ik merk vaak onder linux en w2k dat ie op een gegeven moment toch een beetje veel gaat swappen, doordat ik zoveel apps draai en maar 128MB geheugen heb :(

Oh ja, tis tegenwoordig geen multitasking meer, maar multithreading. Tis maar dat je het weet ;)

• Ceaser
  • Laatst online: 07-09 08:47
Papillon:
Eh.. Oh ja.. er lopen 2 Cellies op .. Eentje op 489 en eentje op 413..

dus niet he

• morpheus
Oh ja, tis tegenwoordig geen multitasking meer, maar multithreading. Tis maar dat je het weet.

Hmmmm, dit heb je niet helemaal goed photon, er zijn tegenwoordig veel termen die hetzelfde lijken maar dit niet zijn.

Multitasking = meerdere processen tegelijk draaien naast elkaar.
Multithreading = 1 proces op meerder cpu's draaien.

Is dus toch wel degelijk verschil.

3kwp pvoutput

• ragger78
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 20-06-2025

ragger78

ehm...ja

morpheus, volgens mij is het toch nog ietsje anders.
Multitasking = meerdere processen naast elkaar draaien.
Multithreading = meerder parallelle draadjes binnen een proces.

• Femme
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 09-09 12:21

Femme

Hardwareconnaisseur

Official Jony Ive fan

Dual Celeron is best relaxed hoor, het heeft alleen weinig zin als je zo'n lamer bent die notepad afsluit omdat er anders meer dan drie items in de taakbalk staan...

Ik heb nu een Athlon op 650 en die voelt sneller aan dan een Dual Celeron op 2x500Mhz.

De grap zit ongeveer zo in elkaar: onder lage load is de belasting van beide CPU's ongeveer gelijkt, dwz er is bijna geen load.

Op het moment dat je iets heftigs gaat doen is dit hoogstwaarschijnlijk niet multi-threaded en leun je dus voornamelijk op de performance van 1 CPU. Er zijn niet veel programma's die multi-thread zijn en/of optimaal gebruik kunnen maken van multi-threading.

Voordeel van 2 CPU's is wel weer dat je er meetal altijd wel eentje overhoudt die niet zwaar belast is -> kun je altijd lekker verder werken.

Een BP6 met 2 Celeries kost bijna niets, dus het zal zeker geen miskoop zijn. Als je alleen games speelt heb je er uiteraard niets aan, het is vooral handig voor de heftige multitaskers.

• Wild pigeon
  • Laatst online: 03-09 20:59
Is het ook handig als je BV (zoals ik) zowat alleen maar grafische dingen doet zoals Flash, paintshop pro, photoshop ETC ETC ?
Pagina: 1