Toon posts:

Grondkabel

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Goedenavond mede-tweakers.

Ik zit momenteel druk in een verbouwing, en moet een stroomkabel naar een bijgebouw aanleggen. Aangezien ik niet meer door het plafond kan, moet ik onder de vloer door.

Verder heb ik bijna al het elektriciteit zelf gedaan, maar ik zit nu met een klein probleempje.

Van grondkabels en dergelijke heb ik geen verstand.

Mij werd aangeraden om in de kruipruimte xmvk-as oftewel grondkabel te leggen. Dat kan ik nog wel begrijpen.

In een huisinstallatie werk je met 4 kleuren, waarvan groengeel de aarde is. Nu ben ik op zoek gegaan naar een xmvk-as kabel, met 3 aders 2,5mm2. Blauw, bruin en groengeel.

Die ik niet kan vinden, weer iemand anders verteld mij dat je bij een xmvk-AS kabel de mantel als aarde gebruikt. Dit lijkt mij geen goed idee. Ik denk dat hier wel iemand is die mij dit goed kan vertellen.

Bij voorbaat dank.

• ruzzel
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 12-10 16:35
voor grondkabels is altijd de buitenmantel de aarde.

je moet de gevlochten ommanteling eromweg knippen, daarin zit een ongeisoleerde geleider die je voor de aarde moet gebruiken.

let op, dat je litze niet weg knipt bij het aanpellen.

een 3x2.5 is te vergelijken met een 2x2.5 AS kabel.

[ Voor 10% gewijzigd door ruzzel op 26-11-2009 20:46 ]

Verwijderd

Topicstarter
ruzzel schreef op donderdag 26 november 2009 @ 20:45:
voor grondkabels is altijd de buitenmantel de aarde.

je moet de gevlochten ommanteling eromweg knippen, daarin zit een ongeisoleerde geleider die je voor de aarde moet gebruiken.

let op, dat je litze niet weg knipt bij het aanpellen.

een 3x2.5 is te vergelijken met een 2x2.5 AS kabel.
Dus is je gevlochten draad je geleider, of een blanke ader die daarin hangt?

Krijg je daar geen problemen mee, als je dat gebruikt om een huis installatie van stroom voorziet? Computer etc.

• Part
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 13-10 19:25

Part

Helemaal niets.....

Verwijderd schreef op donderdag 26 november 2009 @ 20:50:
[...]

Dus is je gevlochten draad je geleider, of een blanke ader die daarin hangt?

Krijg je daar geen problemen mee, als je dat gebruikt om een huis installatie van stroom voorziet? Computer etc.
De blanke (gevlochten) ader, niet de mantel. Die ader is even dik als een 'normale' ader dus dat geeft geen probleem met computers etc.

Verwijderd

Topicstarter
Afbeeldingslocatie: http://www.klusspullen.nl/images/catalogusgroot/223831.jpg

Dus eigenlijk zo zonder zwarte en grijze? En dan is de blanke draad de aarde. Nu snap ik em.

Bedankt Part, en Ruzzel voor het snel antwoorden!

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 26-11-2009 21:32 ]

• ruzzel
Verwijderd schreef op donderdag 26 november 2009 @ 21:32:
[afbeelding]

Dus eigenlijk zo zonder zwarte en grijze? En dan is de blanke draad de aarde. Nu snap ik em.

Bedankt Part, en Ruzzel voor het snel antwoorden!
ja, jij hebt hem door.

kleine kanttekening hierbij is dat de aardleiding vaak dezelfde kleur heeft als de omvechting, dus pas hier meer op bij het aanpellen.

als je hem wegknipt kun je opnieuw beginnen met aanpellen,

wel de aardleiding aftapen met groengeel plakband!!

• [Remmes]
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 08-10 11:29
ruzzel schreef op donderdag 26 november 2009 @ 21:50:
[...]

ja, jij hebt hem door.

kleine kanttekening hierbij is dat de aardleiding vaak dezelfde kleur heeft als de omvechting, dus pas hier meer op bij het aanpellen.

als je hem wegknipt kun je opnieuw beginnen met aanpellen,

wel de aardleiding aftapen met groengeel plakband!!
oftewel, goed langhouden die kabel :P

heb het op stage gehad , poolse prusters hadden 2, 3 aardige kabels van boven af op 1 schakelaar gezet... terwijl een normaal persoon van onder de schakelaar in zou gaan en boven weer uit naar de lamp...

daarbij hadden ze ook met de grondkabel gespeeld en die hadden ze dus echt net lang genoeg afgeknipt dat wij er nog net iets mee konden doen

ja, daag.

• Rebels
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 20-05-2023

Rebels

watev?!

Volgens mij kun je gewoon VMvK kabel gebruiken VMvK-as is echt voor onder grond,
die blanke kabel is de bewapening op je plaatje en niet de aarde (zodat je 'm niet zomaar doorsteekt met een schep of hark).
Die koperen is de aarde (jaja de koperen raakt de manteling wel en je kan de blanke wel als aarde gebruiken ze raken elkaar toch, maar in principe is de koperen de aarde)

[ Voor 32% gewijzigd door Rebels op 26-11-2009 22:36 ]

• jbhc
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 11-10 18:49
Als je door de kruipruimte gaat kun je gewoon VMvK (bestaat dat eigenlijk nog want wij gebruiken tegenwoordig Vult-mb) gebruiken. Mocht je toch -as kabel gebruiken:

- De kabel aanpellen
- Het aardscherm van bovenaf een stukje naar beneden duwen
- Daardoor komt het los van de rest (het wijkt naar buiten) waardoor je het gemakkelijk weg kunt knippen
- Daarna de aarde met groen/geel tapen
- Dan de buitenmantel een stukje naar boven trekken (soort van uitrekken......)
- Dan de buitenmantel een stukje aftapen tot aan de aders.

[ Voor 61% gewijzigd door jbhc op 26-11-2009 23:04 ]

• ruzzel
jbhc schreef op donderdag 26 november 2009 @ 22:59:
Als je door de kruipruimte gaat kun je gewoon VMvK (bestaat dat eigenlijk nog want wij gebruiken tegenwoordig Vult-mb) gebruiken. Mocht je toch -as kabel gebruiken
dit klopt wel, maar hij heeft het erover dat het over een bijgebouw gaat, dus ik ga er vanuit dat er ruimte tussen zit (huis - bijgebouw).

dan zal je wel door de grond moeten.

een andere optie is er ook nog, als het recht tegenover elkaar staat.

kun je ook nog een mantelbuis gebruiken, kan je als het moet ook nog andere dingen doorvoeren (cv-enz..
)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Bedankt voor alle tips, de kabel ligt erin. Het is een grondkabel geworden, wel een afgeschermde omdat er toch wat knagend gespuis zit. Het 'pellen' en het vinden van de aarde litze is ook gelukt. Heb alles aan beide kanten stevig vastzitten met wartels in een geschikte lasdoos. De aarde litze afgetaped zoals jullie zeiden, en dit in een draailasdop met een normale installatie draad verbonden. Perfect!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ruzzel
Verwijderd schreef op zaterdag 28 november 2009 @ 21:50:
Bedankt voor alle tips, de kabel ligt erin. Het is een grondkabel geworden, wel een afgeschermde omdat er toch wat knagend gespuis zit. Het 'pellen' en het vinden van de aarde litze is ook gelukt. Heb alles aan beide kanten stevig vastzitten met wartels in een geschikte lasdoos. De aarde litze afgetaped zoals jullie zeiden, en dit in een draailasdop met een normale installatie draad verbonden. Perfect!
even een kleine kanttekening hieraan,

gebruik geen draailasdoppen voor verbindig van de flexibele litze met vaste draad.
je kan gewoon beter een kroonsteen pakken of een steeklasdop die soepel draad en masief draad kan hebben.

draaidoppen zijn alleen geschikt voor masieve draden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jbhc
ruzzel schreef op zaterdag 28 november 2009 @ 22:46:
[...]

even een kleine kanttekening hieraan,

gebruik geen draailasdoppen voor verbindig van de flexibele litze met vaste draad.
je kan gewoon beter een kroonsteen pakken of een steeklasdop die soepel draad en masief draad kan hebben.

draaidoppen zijn alleen geschikt voor masieve draden.
Daar ben ik als electricien het mee eens. Kroonsteen werkt het beste.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
jbhc schreef op maandag 30 november 2009 @ 20:46:
[...]

Daar ben ik als electricien het mee eens. Kroonsteen werkt het beste.
Ik hoorde weer van iemand dat je een kroonsteen mag gebruiken in een lasdoos?

Iig, morgenochten maar snel even veranderen! Bedankt voor het advies!

:*)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jbhc
De litze aan de ene kant van de kroonsteen en een stuk geel/groen vd draad aan de andere kant van de kroonsteen, en dan kun je daarmee een knappe (steek) las maken. (Zo heb ik het zelfs nog op school geleerd......) Succes :)

[ Voor 15% gewijzigd door jbhc op 01-12-2009 22:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ruzzel
jbhc schreef op dinsdag 01 december 2009 @ 22:17:
De litze aan de ene kant van de kroonsteen en een stuk geel/groen vd draad aan de andere kant van de kroonsteen, en dan kun je daarmee een knappe (steek) las maken. (Zo heb ik het zelfs nog op school geleerd......) Succes :)
tegenwoordig nog makkelijker door lasoppen met klemmetjes erop.

weet even niet hoe ze heten, maar ik gebruik ze vaak in installaties icm beweginssensoren en andere flexibele geleiders.

lasdoppen zijn van WAGO 222-413 hoop dat dit voldoende is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xiphalon
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 13:58
Geen kroonstenen. Gewoon een adereindhuls om de flexible kabel knijpen en een steeklasdoos gebruiken.

Trouwens, om een flexibele kabel netjes in een kroonsteen vast te zetten moet je ook een adereindhuls gebruiken ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• real[B]art
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 25-09 19:32

real[B]art

CTRL+ALT+D1337

Je hebt in ieder geval bij de GAMMA en Praxis ook speciale verloopjes, die knijp je in en dan steek je er een gewonden koperdraad in, en vanaf de andere kant werkt 'ie als een normale lasdop voor massieve koperdraad.

"The general rule on about people on IRC seems to be "Attractive, single, mentally stable: choose two"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

.

[ Voor 103% gewijzigd door Verwijderd op 27-08-2011 13:13 . Reden: beetje verduidelijkt ]

Pagina: 1