[PHP] Dutch Auction (countdown in bieding)

Pagina: 1
Acties:
  • 335 views

• Ad Hox
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 13:02
Ik ben bezig met het ontwikkelen van een script op basis van 'Dutch Auction'. Het principe is simpel. Er is een startbedrag [x] en een bodembedrag [y]. Het startbedrag wordt met een bedrag [b] per tijdseenheid [t] verminderd. Eigenlijk simpel rekenwerk:

[x]-([b]) per [t]

Nu is het zo dat als een klant op een gewenst moment op STOP drukt, de teller op dat moment dan ook stopt, en die waarde in een database plaatst.

De vraag is nu, hoe ga ik dit ontwikkelen. Ik vraag absoluut niet om het script voor te maken, ik zou alleen graag een richting willen hebben. In ben redelijk op weg in PHP maar dit lukt mij niet.

De stappen die zijn te nemen:
1) De rekensom
2) De live counter (dus per tijdseenheid het bedrag in mindering brengen)
3) De verwerking in de database

Wie kan mij op weg helpen om deze constructie te ontwikkelen? Een goed voorbeeld is te zien op auto.nl.
Overigens op Google absoluut niets kunnen vinden, de enige countdowns die ik vind zijn aftellend naar een bepaalde datum. Dat zoek ik niet. Dutch auction, countdown auction e.d. leverden allen geen resultaat op.

Als iemand dit topic niet goed vind, graag een suggestie hoe ik het dan het beste kan aanpakken.

• dragontje124
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 07-09 17:50
live counter zou je kunnen doen met javascript, gewoon elke seconde een bepaald aantal van een waarde aftrekken (en in de achtergrond met PHP de begin en eindtijd opslaan en vergelijken en dan met PHP ook nog eens de waarde berekenen en dit in de database gooien, dit omdat client-side alleen natuurlijk niet veilig is.)

[ Voor 26% gewijzigd door dragontje124 op 26-11-2009 18:34 ]

• SinergyX
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 13:08

SinergyX

____(>^^(>0o)>____

PHP zelf kan je de achtergrond door, waar je naar zoekt is dus een vorm van countdown. Javascript en flash hebben daar enorm veel oplossingen voor.

Nog 1 keertje.. het is SinergyX, niet SynergyX
Im as excited to be here as a 42 gnome warlock who rolled on a green pair of cloth boots but was given a epic staff of uber awsome noob pwning by accident.

• DUX
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 20-09 19:00

DUX

blijft ook nu voor Oranje

Let wel, javascript is client side en daarom moeten de gegevens server side nog een keer gecontroleerd worden. Als jij alleen een teller laat lopen met javascript en een knop "Stop" implementeert die slechts het bedrag of een eindtijd terugstuurt lijkt me niet afdoende. Losgezien van fraudegevaar lopen klokken op diverse computers nu eenmaal niet gelijk. Een oplossing zou zijn om per tijdseenheid T een door de server berekende hash mee te sturen naar de client (ajax-technologie).

[ Voor 4% gewijzigd door DUX op 26-11-2009 18:37 ]

.    < G o o o o o o o o g l e >
Vorige 1 2 3 4 5 6 7 8 Volgende

• CodeCaster
  • Registratie: Juni 2003
  • Niet online

CodeCaster

Can I get uhm...

Niet voor alles is kant-en-klare code te downloaden :X En gelukkig maar, dan zou ik zonder werk zitten.

Wat wil je te weten komen, hints om het zelf te programmeren of voorgekauwde code? Dat tweede ga je niet krijgen gok ik.

Let wel, javascript is client side en daarom server side nog een keer gecontroleerd te worden. Als jij alleen een teller laat lopen met javascript en een knop stop die slechts het bedrag of een eindtijd terugstuurt lijkt me niet afdoende. Losgezien van fraudegevaar lopen klokken op diverse computers nu eenmaal niet gelijk. Een oplossing zou zijn om per tijdseenheid T een door de server berekende hash mee te sturen naar de client (ajax-technologie).
Gaat AJAX nu als oplossing worden geroepen in elk PHP-topic? Wat is er in hamstersnaam handig aan de door jou genoemde oplossing?

Je telt een bod serverside, de server bepaalt de geldigheid van het bod. Waarom heb je daar een hash bij nodig, en wat heeft AJAX daarmee te maken?

Op het moment dat de overzichtspagina met countdown wordt geserveerd, zet de server de timestamp en het startbedrag of iets in die richting in een (javascript)-variabele. Vervolgens trek je met een scriptje elke seconde een bepaald bedrag af van het bod. Op het moment dat de bezoeker op de knop ramt wordt er een request naar de server gestuurd, en die bekijkt dan op welk moment het bod binnenkomt. Ik zie echt niet wat een hash of zelfs AJAX hiermee te maken heeft.

[ Voor 81% gewijzigd door CodeCaster op 26-11-2009 18:41 ]

https://oneerlijkewoz.nl
Op papier is hij aan het tekenen, maar in de praktijk...

• dragontje124
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 07-09 17:50
CodeCaster schreef op donderdag 26 november 2009 @ 18:37:
Niet voor alles is kant-en-klare code te downloaden :X En gelukkig maar, dan zou ik zonder werk zitten.

Wat wil je te weten komen, hints om het zelf te programmeren of voorgekauwde code? Dat tweede ga je niet krijgen gok ik.

[...]

Gaat AJAX nu als oplossing worden geroepen in elk PHP-topic? Wat is er in hamstersnaam handig aan de door jou genoemde oplossing?

Je telt een bod serverside, de server bepaalt de geldigheid van het bod. Waarom heb je daar een hash bij nodig, en wat heeft AJAX daarmee te maken?
sterker nog, je kan toch gewoon de begintijd opslaan in een sessie, dan de begintijd van de eindtijd aftrekken en je hebt het aantal seconden, dit doe je dan * de waarde die je er per seconde aftrekt en dit haal je dan weer van de beginwaarde af

• NMe
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 09-09 13:58

NMe

Quia Ego Sic Dico.

dragontje124 schreef op donderdag 26 november 2009 @ 18:41:
[...]

sterker nog, je kan toch gewoon de begintijd opslaan in een sessie, dan de begintijd van de eindtijd aftrekken en je hebt het aantal seconden, dit doe je dan * de waarde die je er per seconde aftrekt en dit haal je dan weer van de beginwaarde af
Da's ook de enige manier waarop je dit überhaupt betrouwbaar kan doen.

Verder ga ik dit topic dicht doen. Sorry, maar dit moet je allemaal ook zelf wel kunnen bedenken. Als je de kennis om dit te maken niet hebt, dan kun je er beter ook maar niet met andermans hulp aan beginnen, want veilig en waterdicht zal het nooit worden. Bovendien heb je je antwoord inmiddels. ;)

'E's fighting in there!' he stuttered, grabbing the captain's arm.
'All by himself?' said the captain.
'No, with everyone!' shouted Nobby, hopping from one foot to the other.

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.