Fasttrack 100 Raid 0 met linux 2.4

Pagina: 1
Acties:

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Nu online
Hallo, ik ben al een tijd aan het prutsen om linux 2.4 mijn raid array te laten herkennen
en ook booten ;)

onder 2.2.16 kan ik de binary ft.o driver vanaf promise gebruiken en dit werkt. booten met een moduul is echter niet mogelijk (toch?)
Ik heb de Beta driver moduul gecompiled tegen mijn 2.4.2 source maar die spuit een stapel unresolved symbols uit. Na paar dagen zoeken met deja en google ben ik niet verder gekomen dan dat de beta moduul in de 2.2 tree te patchen is. Ik heb gekenen of dit ook met 2.4 kan, maar een van de files is behoorlijk veranderd, en gaat mijn mogelijkheden te boven.

Wie heeft linux 2.4 bootend vanaf een fasttrack 100 RAID 0 array en hoe heb je dit voor elkaar?

[edit]
ik compileer vanaf een oude 250mb hd die wel boot. /usr/src mount ik 'loop' onder 2.2 mbv de binary fasttrak driver omdat de 250mb hd te klein is voor een compilerende setup met kernel sources

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

• Ronald
  • Nu online
Als ik het goed begrijp heeft niemand Linux 2.4 vanaf zijn fasttrak draaien ;)

sjammer :(

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

• ACM
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

ACM

Software Architect

Werkt hier

Zelfde probleem hier...
We wisten niet eens dat het ook met 2.2.16 kon. Wij hadden alleen 2.2.14 aan de praat gekregen :(

• Ronald
  • Nu online
Onder 2.2 kernels heeft promise binary modules. (2.2.1-15 en 2.2.16-22)
Die kun je gewoon met insmod -f gebruiken
Promise heeft ook een beta driver die je kan compilen tegen een kernel tree. Deze paniced mijn kernel (2.4.2) echter. Ik heb deze driver niet gecompiled en getest met 2.2 kernels omdat ik 2.4 nodig heb voor de radeon ;)

Verwijderd

Shit man.. ik ga volgende week een server configgen waar een FastTrak 66 in zit.. er moet Linux op (kernel 2.2.18 liefst). Iemand hier ervaringen mee?

Verwijderd

Mensen, doe jezelf nou eens een plezier en koop fatsoenlijke hardware, van die goedkope troep is niks waard.

3ware heeft goede IDE RAID controllers (die tenminste ook normaal gesuppord worden door Linux)

De enige oplossing die je hebt met die promise / highpoint zooi is software RAID

• Ronald
  • Nu online
Op dinsdag 06 maart 2001 16:14 schreef TCT_Nexus het volgende:
Shit man.. ik ga volgende week een server configgen waar een FastTrak 66 in zit.. er moet Linux op (kernel 2.2.18 liefst). Iemand hier ervaringen mee?
onder 2.2.16 kan ik gewoon de binary driver van promise (2.2.16-22) met insmod -f gebruiken
werkt tot zo ver zonder probleem.
werkt geloof ook met de 66 versie

• Ronald
  • Nu online
Op dinsdag 06 maart 2001 18:42 schreef fkooman het volgende:
Mensen, doe jezelf nou eens een plezier en koop fatsoenlijke hardware, van die goedkope troep is niks waard.

3ware heeft goede IDE RAID controllers (die tenminste ook normaal gesuppord worden door Linux)

De enige oplossing die je hebt met die promise / highpoint zooi is software RAID
-1 flamebait
-1 troll

Geweldig joh, die kaart kost $250, dus zo'n 650 piek. dat heb ik nog niet eens voor de schijven betaald |:( |:(

ik heb deze promise voor 105 piek en daar kan die 3ware dus niet tegenop !!

Verwijderd

Tja, voor kwaliteit betaal je nou eenmaal meer, kijk maar naar 3com vs realtek, maar it's up to you als je wilt blijven prutsen met binary drivers ipv gewoon een kaart kopen + inpluggen = werken, tja :)

Nou moet ik eerlijk bekennen dat ik zelf ook een promise udma100 controller heb (geen RAID) maar die werkt gewoon prima onder Linux (2.4) en helemaal goed onder FreeBSD :)

Het geld wat je uitspaart met licenties kun je mooi gebruiken voor kwalitatief betere hardware, als het voor een bedrijf is tenminste, anders voor thuis gebruik...tja, wat moet je met RAID behalve spelen :?

Als je video wilt bewerken doe je dat toch wel onder Windows.

Verwijderd

Het probleem zit 'm gewoon bij Promise. Die e*kels moeten die driver met source code onder de GPL vrijgeven. Zit ie zo in de Linux kernel...

• Bigs
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online
Met FreeBSD werkt ie perfect :)

• Ronald
  • Nu online
Op donderdag 08 maart 2001 22:03 schreef TCT_Nexus het volgende:
Het probleem zit 'm gewoon bij Promise. Die e*kels moeten die driver met source code onder de GPL vrijgeven. Zit ie zo in de Linux kernel...
Daar was ik al achter voordat ik postte :(
Op donderdag 08 maart 2001 ??:?? schreef Bigs het volgende:

Met FreeBSD werkt ie perfect
Ook in raid dan?

-- ik heb ondertussen de hd's uit raid gehaald, LinuxFromScratch met 2.4 draait perfect nu ;) De controller kan ik waarchijnlijk met winst verkopen >:)

• Cameron Diaz
  • Registratie: Juli 1999
  • Laatst online: 15-08 19:43
Hoe krijg je een raid0 van 4 hdds precies aan de praat dan onder 2.4 (niet als bootschijf) ?
Welke driver gebruik je dan, kan namelijk geen driver in kernel 2.4.5 vinden ervoor

Alvast bedankt, wilde er namelijk woensdag mee aan de gang gaan :)

Niels

• ACM
  • Niet online

ACM

Software Architect

Werkt hier

Op maandag 02 juli 2001 17:13 schreef CameronDiaz het volgende:
Hoe krijg je een raid0 van 4 hdds precies aan de praat dan onder 2.4 (niet als bootschijf) ?
Welke driver gebruik je dan, kan namelijk geen driver in kernel 2.4.5 vinden ervoor

Alvast bedankt, wilde er namelijk woensdag mee aan de gang gaan :)

Niels
De 2.4.5-ac patched kernel heeft nu software-raid ondersteuning voor die controller.
Hoe en wat verder weet ik ook niet.

• Myrdhin
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 15-08 23:08
Ik dacht dat ie promise hardware RAID support had... Dus je configed 'm in de BIOS van promise en daarna ziet het OS een harddisk van X GB. Die Promise zorgt dan hardwarematig voor de vertaling naar je diskarray... Alleen heb je voor de UDMA 100 die driver nodig......

edit:

Vraag: Als je een driver nodig hebt, hoe wil je booten van een RAID array waarvan je de driver moet laden van het RAID array :?

Moet toch in de hardware zitten naar mijn idee.

• Cameron Diaz
  • Registratie: Juli 1999
  • Laatst online: 15-08 19:43
Oke, ik heb de promise-kaart werkend met 4 hdds in een stripe-array

Nu ziet linux echter gewoon 4 hdds (dev/hde t/m /dev/hdh).
Waarom ziet hij niet gewoon 1 grote /dev/hde ofzo ?
Is daar nog een oplossing voor bij kernel 2.4 ?
Alvast bedankt,
Niels

• ACM
  • Niet online

ACM

Software Architect

Werkt hier

Op vrijdag 06 juli 2001 16:35 schreef CameronDiaz het volgende:
Oke, ik heb de promise-kaart werkend met 4 hdds in een stripe-array

Nu ziet linux echter gewoon 4 hdds (dev/hde t/m /dev/hdh).
Waarom ziet hij niet gewoon 1 grote /dev/hde ofzo ?
Is daar nog een oplossing voor bij kernel 2.4 ?
Alvast bedankt,
Niels
Zie mijn post een zwikje regels omhoog...

Verder is er geen officiele raid support voor de promise/highpoint kaarten.

• Ikarus
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

Ikarus

Nerd 1e klas

Op maandag 02 juli 2001 18:41 schreef Myrdhin het volgende:
Ik dacht dat ie promise hardware RAID support had...
[knip] [/knip]
Fasttrack is geen echte hardware raid hoe denk je anders dat het ding zo goedkoop en simpel kan, ding is afaik niet beter dan een promise non raid ding met software raid in de kernel :P

There are two major products that come out of Berkeley: LSD and UNIX.
We don't believe this to be a coincidence. -- Jeremy S. Anderson
In short: just say NO TO DRUGS, and maybe you won't end up like the Hurd people. -- Linus TorvaldsI

• ACM
  • Niet online

ACM

Software Architect

Werkt hier

Op zaterdag 07 juli 2001 10:02 schreef Ikarus het volgende:
ding is afaik niet beter dan een promise non raid ding met software raid in de kernel :P
Er waren zelfs tests waarbij ie slomer was ;)
(promise raid vs promise nonraid+linux-2.4)

Verwijderd

Op woensdag 07 maart 2001 01:00 schreef Felix het volgende:
Nou moet ik eerlijk bekennen dat ik zelf ook een promise udma100 controller heb (geen RAID) maar die werkt gewoon prima onder Linux (2.4) en helemaal goed onder FreeBSD :)

Als je video wilt bewerken doe je dat toch wel onder Windows.
Goh.. dan kan je OF niet goed met Linux omgaan OF met FreeBSD.. BSD's ide implementatie is op het moment zo zwaar bagger (altijd al geweest tot nu toe) dat je kwa int load, burst transfers en zelfs cache transfers zwaar matig presteerd vergeleken met Linux ide drivers. Linux ide drivers winnen het tot nu toe tegenover welke dos/windows drivers.. het is gewoon geweldig watvoor prestaties je daarmee haalt.. natuurlijk moet je wel kunnen kernel configgen, hdparm parm je hd tunen.. maar FreeBSD ide driver prestatie's vergeleken met Linux? Mochten ze op hetzelfde niveau komen, dan draai ik gelijk weer BSD :D

(en ja ik weet waar ik over praat, ben Fbsd kernel dev. geweest, overeenkomst is nu verlopen :( )

Video bewerken in windows? Tsjaa.. als jij genoegen neemt met bagger prestatie :)... meestal als je aan video bewerking doet, dan gebruik je wel een scsi drive subsysteem, en niet ide. Mocht je toch ide willen gebruiken, gebruik dan een efficient os, zoals Linux, SGI of de Mac

Verwijderd

Op maandag 02 juli 2001 17:18 schreef ACM het volgende:

[..]

De 2.4.5-ac patched kernel heeft nu software-raid ondersteuning voor die controller.
Hoe en wat verder weet ik ook niet.
Promise/Highpoint raid ondersteuning zit nu gewoon in de 'mainstream' kernel vanaf 2.4.15 ofzo (of eerder). Die binary closed drivers van promise hoef je gelukkig niet meer te gebruiken (en booten wordt makkelijker want je hoeft alleen de kernel+lilo op een flop te zetten zonder initrd gezeik, helaas ondersteunt lilo niet booten vanaf raid array)

De kerneldevelopers zeggen ook dat je promise raid _alleen_ moet gebruiken als je compatibiliteit wil tussen diverse osjes, anders moet je gewoon softwareraid van linux zelf gebruiken.

Ik zelf gebruik promise raid niet meer, ik heb een schijfje aan de via controller gehangen (met alle OSjes) en de rest van de schijven 1 voor 1 aan de raid controller gevoerd (raid array's van 1 disk :)). Onder win2000 gebruik ik de gewone promiseraid drivers om de disken te benaderen, onder linux/freebsd gebruik ik de PDC265 driver.

Verwijderd

helaas ondersteunt lilo niet booten vanaf raid array)
code:
1
2
3
4
5
6
# Linux bootable partition config

image = /vmlinuz
  root = /dev/ataraid/d0p3
  label = Linux
  read-only

Werkt perfect...lilo draaien et voila

En dat is van een raid0 setup op een promise FT100 TX2, met 2x 30 Gig schijven, dual boot met win2k. Verder zitten er geen schijven op mijn standaard IDE controllers.
Pagina: 1