Mijn vraag is waar de refresh rate van een LCD nou eigenlijk door wordt bepaald. Bij CRTs geeft het de tijd aan waarin het elektronenkanon het hele scherm beschiet (zeg maar), maar een LCD heeft dat niet, dus zou er volgens mij in theorie geen refresh rate moeten zijn. Maar goed, hij is er wel, dus waardoor wordt hij dan bepaald? Is er een soort snelheid waarmee de monitor de computer pollt of de computer de monitor updates stuurt? En wat voor rol speelt de videokaart hier in? Wordt die misschien met een vaste snelheid geupdate/gepolld? In theorie lijkt het mij dat als je iets heel simpels (computationeel) op een LCD scherm wilt zetten, dat je dan een hele hoge refresh rate kunt hebben, maar ergens is er toch iets wat de snelheid beperkt tot 60 of 75 Hertz. Kan iemand mij vertellen wat dit 'iets' is?
Ik vermoed dat het aan de monitor ligt (en dat de videokaart eventueel voor lagere FPS kan zorgen), aangezien bij beeldschermen altijd de refresh rate wordt vermeld en ik dit bij videokaarten niet kan vinden, maar ik vraag me toch af hoe dit bij een LCD dan werkt. Ik heb al even gekeken naar de response time, maar dat kan het volgens mij niet zijn, want als de refresh rate alleen daardoor beperkt zou worden, zouden high-end 2ms response time schermen een refresh rate van ~500 Hz moeten hebben, maar je kunt toch altijd alleen maar 60 of 75 instellen.
Alvast bedankt!
(ik weet trouwens dat je bij een LCD geen last hebt van geflikker bij 60Hz en dat je bij de meeste toepassingen het verschil met hogere frequenties nieteens ziet, maar daar gaat het me hier niet om)
Ik vermoed dat het aan de monitor ligt (en dat de videokaart eventueel voor lagere FPS kan zorgen), aangezien bij beeldschermen altijd de refresh rate wordt vermeld en ik dit bij videokaarten niet kan vinden, maar ik vraag me toch af hoe dit bij een LCD dan werkt. Ik heb al even gekeken naar de response time, maar dat kan het volgens mij niet zijn, want als de refresh rate alleen daardoor beperkt zou worden, zouden high-end 2ms response time schermen een refresh rate van ~500 Hz moeten hebben, maar je kunt toch altijd alleen maar 60 of 75 instellen.
Alvast bedankt!
(ik weet trouwens dat je bij een LCD geen last hebt van geflikker bij 60Hz en dat je bij de meeste toepassingen het verschil met hogere frequenties nieteens ziet, maar daar gaat het me hier niet om)