Toon posts:

Schema tussen 2 wandcontactdozen

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Mijn situatie is als volgt. Beneden staat de router, boven een pc.

Situatieschets:

Modem / Router ->straight kabel -> WCD -> cat5e-kabel -> WCD -> straight kabel -> pc.

Ik heb 2 WCD's met key-stone jacks die je met zo'n puch down tool kunt vastzetten. De keystones zijn voorzien van 2 parallele rijtjes met elke 4 "connectors" waar je de draadjes in kunt punchen.

Verschillende schemas uitgeprobeerd, maar nog steeds geen verbinding. Weet iemand welk schema je moet gebruiken? Ik vind wel topics over een enkele WCD, geen 1 over 2 WCD's.

Ik heb geprobeerd
  1. Aan elk uiteinde TIA/EIA T568A
  2. Aan 1 uiteinde TIA/EIA T568A, de ander TIA/EIA T568B
Voor ik nog meer ga lopen klooien, weet iemand het correcte schema?

• NL-RaVeR
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 22:42
Volgens mij wordt over het algemeen de B varriant gebruik. Die heb ik thuis ook gebruikt (beide kanten, werkt prima). Probeer is met een kabel tester van WCD naar WCD te testen, misschien heb je een kabelbreuk?

• josvane
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 19:22
Je moet zowiezo aan beide kanten T568B gebruiken, dan maak je er gewoon een cat5 aansluiting.
Zorg in ieder geval dat aan beide kanten de volgorde van kleuren hetzelfde zijn, dan zou het gewoon moeten werken

• job
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 01-03 19:07

job

T568B is de "normale" kleurvolgorde die bijvoorbeeld ook in de faq staat bij een straight kabel.
Afbeeldingslocatie: http://www.icon-networks.co.uk/images/cat6diagram.jpg

Meeste van die doosjes hebben trouwens of de kleuren op de connector zitten, of er zit een handleiding bij.
Zelf maar een volgorde bedenken is niet handig.

edit: plaatje vervangen, reden zie onder.

[ Voor 21% gewijzigd door job op 26-11-2009 20:58 ]

• CherandarGuard
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 14-10-2024
Inderdaad, zolang het matcht moet het werken. Is dat niet zo, dan vermoed ik toch inderdaad eerder iets van draadbreuk en zou ik je adviseren ergens een goedkoop kabeltestertje op de kop te tikken (dan weet je in ieder geval welk paar / welke paren het wel doen.

• leuk_he
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 01:03

leuk_he

1. Controleer de kabel!

josvane schreef op donderdag 26 november 2009 @ 13:28:
Zorg in ieder geval dat aan beide kanten de volgorde van kleuren hetzelfde zijn, dan zou het gewoon moeten werken
Dus echt de volgorde volgen van de standaard (A of B, maakt in princiepe niet uit), enkel de volgorde gelijk aan beide kanten is niet genoeg, want dan zitten de twists niet goed. Ook de kleuren goed.

Need more data. We want your specs. Ik ben ook maar dom. anders: forum, ff reggen, ff topic maken
En als je een oplossing hebt gevonden laat het ook ujb ff in dit topic horen.

• job

job

Op korte afstanden (paar meter) maakt het weinig uit. Op langere afstanden wel.. en op 100meter levert je eigen volgorde kiezen een onbruikbare verbinding op.

De kabels zitten namelijk niet los in de kabel, maar met zijn inelkaar gedraaid (getwist).
utp = Unshielded Twisted Pair
Zo zit bijvoorbeeld oranje samen met oranje-wit om elkaar heen gedraaid, zo ook de overige kleuren.. En ook de hoeveelheid twists per meter verschillen per kleur. Dat is niet maar gewoon bedacht, maar hoe dit moet is over nagedacht.. en bedacht om overspraak tussen de verschillende aders te voorkomen en tegen te gaan.

Ga je je eigen volgorde bedenken dan ben je dus niet slim bezig.

[ Voor 4% gewijzigd door job op 26-11-2009 15:03 ]

• vincedd
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 10:49
job schreef op donderdag 26 november 2009 @ 13:32:
T568B is de "normale" kleurvolgorde die bijvoorbeeld ook in de faq staat bij een straight kabel.
[afbeelding]

Meeste van die doosjes hebben trouwens of de kleuren op de connector zitten, of er zit een handleiding bij.
Zelf maar een volgorde bedenken is niet handig.
volgorde klopt niet van dit schema,juiste volgorde is:
1. wit/orange
2. orange
3. wit/groen
4. blauw
5. wit/blauw
6. groen
7. wit bruin
8. bruin

Bij cross draai je van 1 kant van de kabel de groene en de oranje set om op de volgorde hierboven,de andere kant laat je zitten.
Bij tia 568 a worden aan beide zijdes de groene en orange paren omgedraait.en voor de gene die dit niet geloven,die nodig ik eens uit om op mijn werk de achterkant van een patchpaneel te bekijken

[ Voor 13% gewijzigd door vincedd op 26-11-2009 18:16 ]

Verwijderd

Topicstarter
Bedankt voor de reacties :). Ik ga eerst de B-B variant proberen. Als dit niet lukt idd maar kabeltesterje. Had al even gegoolgled; dan moet je wel connectors aan je kabeluiteindes knijpen, maar goed. Ik kan ook altijd nog de kabel opmieuw trekker.

• job

job

vincedd schreef op donderdag 26 november 2009 @ 18:13:
[...]
volgorde klopt niet van dit schema,juiste volgorde is:
Verrek.. had er niet eens goed naar gekeken.
4 & 5 zijn inderdaad omgedraait. Wel suf.. zit er iemand tijd te steken in het maken van zo'n plaatje maakt die hem verkeerd.
even een ander plaatje zoeken :) nieuw plaatje staat een stukje hoger.

Wat de cross variant betreft.. dat is een beetje afhankelijk of je het over 100mbit hebt, of over gigabit.
Bij 100mbit heb je aan jouw variant genoeg. heb je gigabit, dan moet je meer crossen. Maar dat staat verder ook wel in de netwerken faq. In elkgeval.. cross kom je eigenlijk bijna niet meer tegen. Netwerkkaarten en switches kunnen zelf "crossen" als het nodig is.

[ Voor 48% gewijzigd door job op 26-11-2009 21:03 ]

• josvane
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 19:22
@leuk_he
Dat weet ik, alleen wat ook door job aangegeven wordt op korte afstanden maakt dit niet veel uit. in mijn vorige post verwijs ik ook niet voor niets naar t568b.

Maar sommige wcd's zijn van zulke baggerkwaliteit dat de kleur aanduiding niet altijd even duidelijk is. En is dit een makkelijke manier om iets te testen.

Daarbij is deze vraag best wel vaak voorbij gekomen volgens mij. Even googlen levert genoeg resultaten op.

(ook naar andere topics hier op GOT)

• vincedd
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 10:49
job schreef op donderdag 26 november 2009 @ 20:57:
[...]

Verrek.. had er niet eens goed naar gekeken.
4 & 5 zijn inderdaad omgedraait. Wel suf.. zit er iemand tijd te steken in het maken van zo'n plaatje maakt die hem verkeerd.
even een ander plaatje zoeken :) nieuw plaatje staat een stukje hoger.

Wat de cross variant betreft.. dat is een beetje afhankelijk of je het over 100mbit hebt, of over gigabit.
Bij 100mbit heb je aan jouw variant genoeg. heb je gigabit, dan moet je meer crossen. Maar dat staat verder ook wel in de netwerken faq. In elkgeval.. cross kom je eigenlijk bijna niet meer tegen. Netwerkkaarten en switches kunnen zelf "crossen" als het nodig is.
1 en 2 waren ook omgedraait,maar zie dat je nu het goede schema neergezet hebt. _/-\o_

volgens mij kon givgabit helemaal niet meer gecrosst worden en kan je hem gewoon straight gebruiken

[ Voor 5% gewijzigd door vincedd op 27-11-2009 06:04 ]

Verwijderd

Topicstarter
josvane schreef op donderdag 26 november 2009 @ 23:42:
@leuk_he
Dat weet ik, alleen wat ook door job aangegeven wordt op korte afstanden maakt dit niet veel uit. in mijn vorige post verwijs ik ook niet voor niets naar t568b.

Maar sommige wcd's zijn van zulke baggerkwaliteit dat de kleur aanduiding niet altijd even duidelijk is. En is dit een makkelijke manier om iets te testen.

Daarbij is deze vraag best wel vaak voorbij gekomen volgens mij. Even googlen levert genoeg resultaten op.

(ook naar andere topics hier op GOT)
Het gaat me om de verbinden tussen 2 WCD's, met 1 WCD genoeg hits inderdaad. Enfin, ik heb er geen verstand van vandaar de vraag. Bedankt voor jullie zeer snelle reacties!!
Ik zal het eindresultaat nog wel laten weten.
Pagina: 1