Asus K8V icm SATA hdd wertk niet

Pagina: 1
Acties:

• clements
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 14-02 08:22
Hoi allen,

Ik wil bij mij thuis een computer neerzetten als server. Voor de software heb ik een trail van Windows Home Server gedownload.
Ik heb een oude pc staan met een Asus K8V deluxe moederboard. Ik heb een Samsung HD154UI, 1,5TB SATAII hardeschijf gekocht. Deze krijg ik met geen mogelijkheid aan de praat.
Wat heb ik al gedaan:
- Bios update naar de laatste versie
- Aangesloten op PRI_SATA en SE_SATA op het mobo (VIA controller)
- Aangesloten op de SATA aansluitingen van de PROMISE controller
- In de BIOS Promise op Enable+ Onboard IDE Operate en ook op raid gezet
- Achter op de HDD zitten 4 pinnetjes, beide standen geprobeerd. Dit is om het als een SATAI1 schijf in te stellen. Dit had ook geen effect. Volgens de documentatie zouden 8 pinnetjes achterop moeten zitten. Maar wat ik heb is anders zie ook deze fotos: http://www.alternate.nl/h...eId=-1075583&artno=AFBU01

Als ik de hdd op RAID zet wordt deze wel herkend door de RAID setup tool. Ik kan m dan wel in een array zetten.
In geen van de gevallen zie ik een harde schijf staan in het eerste scherm van mijn BIOS. Ook geeft de setup van WHS dat er geen disks zijn gevonden die geschikt zijn voor installatie.
Wat kan ik nog verder proberen? Google geeft wel hits, maar dat zijn vaak systemen met 2 hdd en een werkend OS.

Alvast bedankt.

• Graviton12
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 07-02 14:41
RAID met 1 schijf?

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Probeer de disk eens in non-RAID te draaien, of anders de drivers mee te laden met de setup, grote kans dat hij die controllers niet standaard herkend.

• Nielson
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 05:12
Op s-ata 150 forceren is inderdaad zeer aan te bevelen bij een Via s-ata controller. Beetje afhankelijk van de bios van het bord, maar heel vaak wordt de Via s-ata bios aangesproken ná de normale bios alsof het echt een externe controller is, waardoor je de schijf nooit in het eerste bios scherm (Standard cmos features) zult tegenkomen. Bij het instellen van de boot order zou 'ie wel naar voren moeten komen trouwens. Verder is het net als bij een XP installatie een kwestie van de juiste drivers toevoegen via F6 en een floppy, of de drivers slipstreamen in de WHS cd.

• clements
ik had nog een oude Hitachi SATA schijf liggen van 160 GB, deze heb ik er in gehangen via de VIA controller.

In de bios zat onder boot sequence nog een optie verstopt. Hier kon je aangeven welke schijven enabled waren.

WHS herkende nog steeds geen schijf, maar gaf wel de optie om handmatig naar drivers te zoeken. Gelukkig werkt dan ook de USB dus heb ik via een stick de drivers voor win2003 geladen.
WHS heeft de schijf geformateerd en is begonnen met de installatie. Op een punt gaat het systeem herstarten en dan komt er een blauw scherm met de volgende mededeling "file \$win_nt~bt\$oem$\winxp\viasraid.sys could not be loaded. The error code is 14.

Even ervoor krijg je nog de optie om via F6 drivers te laden. Alleen reageert de pc niet als ik op F6 ram. Ik kom dus niet verder als dat punt helaas.

Edit. Ik heb de installatie opnieuw gedaan, alleen heb ik in het begin de drivers vanaf de floppy geladen ipv USB. Hierna krijg je wel de kans om op F6 te drukken en de drivers weer te laden.

Het lijkt erop dat de oude SATA schijf aan de praat is en WHS draaid. Morgen ga ik proberen om de SATAII schijf te instaleren.

Verwijderd

alclemenso schreef op vrijdag 27 november 2009 @ 00:21:
Het lijkt erop dat de oude SATA schijf aan de praat is en WHS draaid. Morgen ga ik proberen om de SATAII schijf te instaleren.
Vergeet dat maaqr op dat moederbord, of je hebt een andere biios dan de laatste die ik heb gezien (is al oud bordje), maar boards die ik van dat type heb meegemaakt werkten alleen met geforceerd SATA-1 direct (en altijd( goed). Vaak werkt ook tweede boot met SATA-II.

• clements
Ik kreeg dus met geen mogelijkheid de Samsung harde schijf aan de praat. Software matig kreeg ik m ook niet op SATA1, dus heb ik m maar terug gebracht en de Western Digital WD15EADS gekocht. Deze is met een jumper op SATA 1 te zetten. Deze werd in een keer herkend en nu werkt het allemaal.

Bedankt voor de replies.
Pagina: 1