• Simke
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 18-03-2024
Medetweakers,

vorige maand een HP Proliant ML310 G5p met SBS2008 geïnstalleerd bij een klant en na een week kreeg ik telefoon dat ze niet meer op internet geraakten.
Langsgegaan, zitten zoeken, sommige mails werder wel verstuurd en zo, allé, raar.

Uiteindelijk de wizard connect to the internet gedraaid en juist IP-adres terug ingesteld (192.168.16.1 i.p.v. 192.168.16.2 zoals voorgesteld wordt).

Een week later, hopla, terug hetzelfde. Enfin, uiteindelijk gebeurt dit ondertussen dagelijks.

Als ze niet op het internet geraken is effectief het IP-adres gewijzigd naar 192.168.16.2, want als ik een client telefonisch laat pingen naar 192.168.16.1 vind hij niets en er komt antwoord op 192.168.16.2.

Morgen moet ik er naar toe maar weet begot niet wat er kan voor zorgen dat het IP-adres automatisch gewijzigd wordt naar 192.168.16.2

Iemand ervaring mee of tips want ik weet het niet hoor :? Veel ervaring heb ik nog niet mer SBS2008, dit is mijn eerste server...

Heb al veel zitten zoeken maar niet veel gevonden. Ik ga bij de eigenschappen van de netwerkkaart het IP-adres veranderen naar 192168.16.2 en dan de fix my network wizard draaien, hopelijk is het dan voldoende en ALS hij het dan nog wil veranderen is het normaal in dat IP-adres, dus hopelijk blijft het dan werken...

Thx

Simke

• kakashi
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 08-09 13:28

kakashi

respect my authoritah

oke dus jij hebt een static ip ingevuld op de server?
en dat adres veranderd elke keer?

• nielsl
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 18-06 20:00
het klinkt als het modem router dat ipadressen uit staat te delen en niet op MAC basis onthoudt welke adressen er reeds in het verleden zijn toegewezen.

Stel in de netwerkkaart, na het doorlopen van de wizard, met zekerheid vast dat je server beschikt over een fixed IP, en zo niet, zet het even vast.

Beter nog. Laat de SBS bak DHCP en DNS draaien, en laat het routertje enkel de gateway zijn voor het netwerk, daar is de SBS familie voor gemaakt (en nog een hoop andere taken ook)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Simke
ondertussen terug van klant, hopelijk is het opgelost...
kakashi schreef op donderdag 26 november 2009 @ 16:49:
oke dus jij hebt een static ip ingevuld op de server?
en dat adres veranderd elke keer?
Inderdaad, ik heb een vast IP-adres ingesteld 192.168.16.1 en hij verandert automatisch naar 192.168.16.2
nielsl schreef op donderdag 26 november 2009 @ 21:30:
het klinkt als het modem router dat ipadressen uit staat te delen en niet op MAC basis onthoudt welke adressen er reeds in het verleden zijn toegewezen.

Stel in de netwerkkaart, na het doorlopen van de wizard, met zekerheid vast dat je server beschikt over een fixed IP, en zo niet, zet het even vast.

Beter nog. Laat de SBS bak DHCP en DNS draaien, en laat het routertje enkel de gateway zijn voor het netwerk, daar is de SBS familie voor gemaakt (en nog een hoop andere taken ook)
SBS draait DHCP en DNS, router (netasq firewall) is enkel gateway zonder DHCP, dat is het rare.

In de eigenschappen van de netwerkkaart staat vast IP-adres.
Ik heb dit nu verandert naar 192.168.16.2 (ipv 192.168.16.1) en dan de fix my network gedraaid...
Hopelijk is dit de oplossing hoor...
Voor vandaag liet ik de connect to the internet wizard uitvoeren...

Simke

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joppybt
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 21:21
Wij hadden ooit een soortgelijk probleem waarbij de default gateway van een (web)server telkens mysterieus versprong naar een ander (oud) IP-adress.

Bij ons bleek het uiteindelijk samen te hangen met de momenten dat iemand via RDP ingelogde op de server. Dan wordt een 'SBS_LOGIN_SCRIPT.bat' uitgevoerd die via een config.dat een oude gateway instelde.

http://forums.techarena.i...er/922839.htm#post3941910 was voor ons de oplossing: in het profiel van de user (administrator) SBS_LOGIN_SCRIPT.bat weghalen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Simke
joppybt schreef op vrijdag 27 november 2009 @ 12:59:
Wij hadden ooit een soortgelijk probleem waarbij de default gateway van een (web)server telkens mysterieus versprong naar een ander (oud) IP-adress.

Bij ons bleek het uiteindelijk samen te hangen met de momenten dat iemand via RDP ingelogde op de server. Dan wordt een 'SBS_LOGIN_SCRIPT.bat' uitgevoerd die via een config.dat een oude gateway instelde.

http://forums.techarena.i...er/922839.htm#post3941910 was voor ons de oplossing: in het profiel van de user (administrator) SBS_LOGIN_SCRIPT.bat weghalen.
Hmmm, dat is zeker het proberen waard als het probleem nog terugkomt... (hopelijk niet maar bon)
Dan verwijder ik bij de gebruikers het loginscript.

Ondertussen ook vernomen dat het elke dag rond hetzelfde tijdstip is (tussen 15 en 16u) maar er is bij mijn weten niets dat specifiek rond die tijd draait...

Eerst zouden een paar sites niet meer werken, dan is het netwerk traag en dan werkt het boekhoudprograma niet meer...

Simke

Pagina: 1