• xces
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 21:20

xces

To got or not to got..

Topicstarter
Mijn kationen / anionen wisselaar (aquarium) moet ik regenereren. Dit is geen elektronica vraag; maar aangezien zoutzuur HCl ook gebruikt word bij het etsen, dacht ik; hier zal vast iemand het antwoord weten.

Om te regenereren heb ik een zoutzuur oplossing nodig van 8%. Mijn startoplossing is 30% HCl.

Stel dat ik één liter zoutzuur wil aanmaken van 8%; is dit dan de juiste manier?
van 30% naar 8% = 3.75x verdunnen; ofwel 1 deel zoutzuur bij 2.75 deel water gieten

Als dit klopt zou dit dus ~733 ml water zijn en ~267ml HCl 30% toch?

Zo niet; kan iemand mij dan de juiste formule geven?

• page404
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 27-05 15:56

page404

Website says no

30ml/l HCl = 30%
als je daar 2.75l aan toevoegd krij je 30ml/3.75 l HCl = 8ml/l HCl. Lijkt me goed ;)

[ Voor 4% gewijzigd door page404 op 26-11-2009 12:00 ]

ZIPper: Zelfstandig Interim Professional

• Henk007
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 06-04 00:29
Let wel op dat je het geconcentreerde zoutzuur in water giet en niet andersom. Doordat de verdunning exotherm verloopt kan de vloeistof plaatselijk gaan koken en gevaarlijk spatten.
Draag een bril en handschoenen.

• job
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 23-05 09:16

job

page404 schreef op donderdag 26 november 2009 @ 11:59:
30ml/l HCl = 30%
als je daar 2.75l aan toevoegd krij je 30ml/3.75 l HCl = 8ml/l HCl. Lijkt me goed ;)
30ml/l HCL = 3%

Maakt weinig uit in je berekening aangezien je het consequent fout doet :)

[ Voor 14% gewijzigd door job op 26-11-2009 12:18 ]

• xces

xces

To got or not to got..

Topicstarter
Bedankt voor de snelle reacties. Ik heb oliebestendige handschoenen.
"Ideale handschoen voor het werken met chemicalien." volgens de website.

• job
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 23-05 09:16

job

Handschoenen is inderdaad handig, maar vergeet je bril niet.
Je handen kunnen wel wat hebben.. en een kraan is meestal dichtbij. Je ogen zou ik me toch meer zorgen om maken.

• M2M
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 23:32

M2M

medicijnman

weet je zeker dat het 30% HCl is? standaard geconcentreerde oplossingen komen voor in 32% en 36%.
Enfin, 32% HCl in water, dichtheid is 1.16, Molariteit = 10.2 (dus 10.2 Mol per Liter), ook 10.2 Normaliteit (volledige dissociatie van HCL in H+ en Cl-. slechts 1 H+ per molecuul HCl, dus molariteit = normaliteit.

H2SO4 (zwavelzuur) dus niet. 98% H2SO4, molariteit = 18.4, Normaliteit = 36.8).

Voor 1 liter HCl van 1 Molair, gebruik je dus 98.0 mL / 85.8 mL waaraan je 1 liter water toevoegd.

handschoenen zou ik niet gebruiken. Als je druppels zuur achter je handschoen krijgt is het erger (en de doorslagtijd van oliebestendige handschoenen, werkend met zuur zou wel eens heel anders kunnen zijn). Pas wel op met je kleren, het wordt namelijk een gatenkaas als je het sprayed met HCl.

De vraag is nu eigenlijk nog een beetje waarin dat percentage gespecificeerd is. 8% kan 8% v/v zijn, maar ook 8% g/v, of iets heel anders. Staat daar nog iets bij dan?
in het eerste geval is het vrij eenvoudig. 1/3 pakken en aanvullen met water --> 10%. daar haal je 2/5 deel uit en vul je het aan met water.

-_-

• xces

xces

To got or not to got..

Topicstarter
Het is dit zuur komt vandaag binnen dus de verpakking kan ik helaas niet helderder maken. Ik heb een 8% oplossing nodig; maar verder zegt niemand iets over dichtheid als het gaat om pagina's met uitleg over hoe je een kationen / anionen wisselaar regenereerd. Veiligheidsbril moet ik mezelf ook even aanschaffen. De andere hars (de anionen) moet ik namelijk met natronloog of soda regenereren.

• page404
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 27-05 15:56

page404

Website says no

job schreef op donderdag 26 november 2009 @ 12:05:
[...]

30ml/l HCL = 3%

Maakt weinig uit in je berekening aangezien je het consequent fout doet :)
8)7 sjongejonge, het is wel te zien dat ik er al een tijdje uit ben ;)

ZIPper: Zelfstandig Interim Professional

• M2M
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 23:32

M2M

medicijnman

xces schreef op donderdag 26 november 2009 @ 12:17:
Het is dit zuur komt vandaag binnen dus de verpakking kan ik helaas niet helderder maken. Ik heb een 8% oplossing nodig; maar verder zegt niemand iets over dichtheid als het gaat om pagina's met uitleg over hoe je een kationen / anionen wisselaar regenereerd. Veiligheidsbril moet ik mezelf ook even aanschaffen. De andere hars (de anionen) moet ik namelijk met natronloog of soda regenereren.
ja die dichtheid was extra informatie :). Enfin, lijkt me simpelweg een % v/v. Dus gewoon verdunnen zoals eerder aangegeven: 1/3 van die troep nemen, aanvullen tot 1. Daar 1/5 uithalen en weer aanvullen tot 1. (dus in liters: 333 ml --> 1L, 800 ml --> 1L) en dan heb je die 8% te pakken. Niet vergeten even te roeren tussendoor :)

En ben wat voorzichtiger met base. Zuur kan je huid goed hebben, maar base niet.

-_-

• xces

xces

To got or not to got..

Topicstarter
maaruh; kan ik dan niet 733 ml water aanvullen tot 1 liter met HCl 30%? Vanwaar de 2-traps verdunning?
Pagina: 1