HIFI keuze voor muziek op basis van wensen?

Pagina: 1
Acties:

• Lethalis
  • Registratie: April 2002
  • Niet online
Beste Tweakers,

Om te beginnen ben ik een beetje een n00b op hifi gebied.. ik luister muziek op mijn PC met Logitech 2.1 PC speakertjes, in de woonkamer staat een standaard Panasonic 5.1 setje.

Nu zit ik de laatste tijd hier rond te kijken en op internet dingen op te zoeken, en wil ik op termijn toch een iets serieuzere geluidsinstallatie neerzetten. Waarbij serieus erg relatief is ;) Ik merk iig wel dat ik in de auto veel meer detail hoor in de muziek, dus ik mis duidelijk iets als ik thuis achter de pc zit te luisteren. Het gaat mij er ook niet om dat het heel hard kan, maar dat het gedetailleerder wordt weergegeven.

Ik heb overigens een hekel aan koptelefoons.. klinken wel goed, maar heb geen zin om steeds met zo'n ding op mijn hoofd te zitten.

Dus:
- het hoeft niet heel hard te kunnen, ik luister voornamelijk Rock en Blues (vaak ook akoestische dingen en dan is het leuk als dat duidelijk te horen is).. bijna geen dansmuziek
- ik wil graag wat meer detail in de muziek kunnen horen..
- het moet wel een kleine ruimte van 10m2 goed kunnen vullen
- budget < 500 euro
- laag stroomverbruik, omdat het vaak en lang aan zal staan (ik heb bijna altijd muziek aan als ik thuis ben)

Ik begrijp ook wel dat ik moet gaan luisteren in een winkel, maar dat is ook altijd anders dan wanneer je het thuis hebt staan (alleen al door de ruimte en het omgevingsgeluid). Daarnaast zou het fijn zijn als ik weet waarnaar ik moet zoeken / kijken :)

Wat kunnen jullie mij aanraden? Dan heb ik iig een idee wat ik moet gaan beluisteren in de winkels :)

Ask yourself if you are happy and then you cease to be.

Verwijderd

http://www.eu.onkyo.com/products/CS-525.html

ik heb zelf deze, staat overal voor ca €500,= Ik ben er erg tevreden mee en ook ik luister vooral rock. Ik hou vooral van muziek waar veel zang in zit en met deze set sprankelen vrouwenstemmen echt.

• teacher
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 09:26

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

Even samenvattend:

"ik heb weinig kennis van audio"
"ik heb $eis1, $eis2 en $eis3"
"het budget is 500 euro"
"zeg me wat goed is"

Met alle respect, maar dit is een beetje te mager. Kijk eens rond in andere topics, kijk op keiskeurig/andere vergelijkingssite, lees reviews, etc.

Ik stel voor dat je kijkt naar De Algemene Voorwaarden en Het algemeen beleid. Ook dit subforum heeft een beleid: AUD beleid. Lees deze topics goed door; dat voorkomt teleurstellingen in de toekomst.

Wise enough to play the fool

• skndd
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 09-12-2025

skndd

aka skeej

Ik zou zeggen, ga voor een setje actieve monitors, en probeer zo mogelijk budget over te houden voor een redelijke interne geluidskaart (extern kan ook, maar dan ben je weer meer geld kwijt. Een 0202 USB kost bij Feedback 100 euro)

Voor een quick'n'dirty luistersessie zou ik je bijvoorbeeld de Feedback in Rotterdam aanraden. Weet niet hoe het met het monitorspeaker-aanbod in de andere Feedback filialen zit, maar in Rotterdam staan er echt een hele hoop, varierend van spotgoedkoop tot gloedjeduur, in een grote array, en kun je zelf met een groot mixing board alles aan/uit zetten. Als "hard" en "bas" niet de grootste eisen zijn, dan kan zoiets misschien wel heel erg je smaak zijn; http://www.feedback.nl/recording-monitoren/genelec/6010-apm . Maar vergelijk deze dan ook zeker met andere speakers uit die prijsklasse, zoals de KRK, Alesis en Behringer monitors.

Als een goedkopere monitor naar jouw smaak ook al goed klinkt, kun je de rest van het geld uitgeven aan een betere interface (geluidskaart). Ik zou echter bij een budget van 500 euro toch het meest mogelijk uitgeven aan de speakers. Mensen miepen wel over verschillende DAC chips enzo, maar uiteindelijk hoor je toch het meeste verschil tussen speakers dan tussen andere apparatuur.

• Lethalis
  • Registratie: April 2002
  • Niet online
Hmm dat is ook een idee.. ik heb namelijk al een Line6 UX1 toneport met 2 analoge outs die ik op dit moment als geluidskaart gebruik (en om te horen wat ik bij elkaar heb gepingeld op de gitaar).

Ik heb alleen wel gehoord dat actieve speakers moeizaam zijn om lang naar te luisteren. Geen idee hoe persoonlijk dat is.

Ask yourself if you are happy and then you cease to be.

• skndd
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 09-12-2025

skndd

aka skeej

Tja, je kan natuurlijk geen hele dag staan luisteren bij zo'n winkel. Het enige wat ik je uit eigen ervaring kan vertellen is dat ik hier KRK V6II speakers heb staan, die bekend staan om hun heel erge "upfront" en "in your face" geluid, maar ik kan er prima de hele dag naar luisteren. Het fenomeen luistermoeheid komt niet eens bij me op. Vele monitoren klinken veel "zachter" dan KRK's, dus daar zou het al helemaal geen probleem mee moeten zijn. YMMV.

[ Voor 14% gewijzigd door skndd op 26-11-2009 23:43 ]

Pagina: 1