Toon posts:

waarschijnlijk een hele domme vraag

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
maar ik vraag het toch :)

Is het mogelijk om op een of andere manier geheugen (sdram) toe te kennen aan je videokaart als extra geheugen zeg maar. Ik denk het niet maar niet geschoten is altijd mis.

En verder, ik heb nu 256mb 133mhz cas2 geheugen, ik denk erover om er 256 bij te zetten omdat het op dit moment zo gigantisch goedkoop is.

Nou heb ik gehoord dat win98se niet meer dan 256 gebruikt, is dit zo? Ik gebruik vooral veel tekenprogramma's als 3dmax, photoshop, verder stop ik dit jaar met mijn huidige studie en ga ik multimedia studeren en daar gebruiken ze geloof ik ook best zware progjes verder speel ik best veel spellen en
binnenkort koopt mijn pa ook een digitale camera en ik wil me ook weleens verdiepen in video-edditing.

Of is het dan nog overbodig :?

• mvds
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 16:38

mvds

Totally awesome!

(jarig!)
Dat kan alleen als je een videokaart hebt die je RAM geheugen gebruikt. Dit is nog wel eens het geval bij onboard VGA kaarten. Anders kan het niet.

• kalizec
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 10-08 02:13
Dat kan wel. Sterker nog waarschijnlijk gebeurt het al. DWZ. Een AGP videokaart ondersteunt zoiets. Wat er feitelijk gebeurt is dat je AGP kaart een deel van het vrije geheugen zonder tussenkomst van de processor voor het opslaan van textures en dergelijke mag gebruiken. Deze setting is in je bios in te stellen op iets tussen de 8 en 256 Meg.

<edit>
Ik heb even gekeken. De optie heet meestal "AGP Aperture Size" en zou instelbaar moeten zijn op 8/16/32/64/128/256 Meg RAM.
</edit>

Je moet hier echter wel een AGP videokaart voor hebben en een Moederbord dat dit ondersteunt (wat bij de meesten het geval is).

Grtz,

Kalizec

Core i5-3570K/ASRock Z75 Pro3/Gigabyte Radeon HD7850/Corsair XMS3 2x4GB/OCZ Vertex2 64GB/3x640GB WD Black/24" B2403WS Iiyama x2/Nec 7200S

• p_m
  • Registratie: December 2000
  • Niet online

p_m

Op maandag 05 maart 2001 13:58 schreef obsidian het volgende:
Dat kan alleen als je een videokaart hebt die je RAM geheugen gebruikt. Dit is nog wel eens het geval bij onboard VGA kaarten. Anders kan het niet.
Je hebt sommige videokaarten waarbij dat dus WEL kan... het zijn er niet veel. Ik heb er eentje gehad, dat was de ATi Rage Pro (wel een antiekje hoor :)) en daar kon je gewoon (speciaal daarvoor bestemd) Ram erbij prikken.

[edit]

Hé! Iemand was mij 5 seconden voor met het posten!! :)

Putting the bit in Biton since 1997

• GarBaGe
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 21-08 10:54
Dit soort "shared memory" principes worden op de PC niet veel gebruikt.
idd een onboard VGA-kaart en via AGP texture size in de BIOS. Maar dat wordt dan alleen gebruikt voor textures.
Op apple's en SGI's wordt het wel vaker gedaan...

Probleem is natuurlijk de snelheid.
Normaal PC133 geheugen is iets van 1 GB/sec
GF2Ultra 500 MHz = 8 GB/sec :)

Ryzen9 5900X; 16GB DDR4-3200 ; RTX-4080S ; 7TB SSD

• p_m
  • Registratie: December 2000
  • Niet online

p_m

Op maandag 05 maart 2001 14:03 schreef GarBaGe het volgende:

Probleem is natuurlijk de snelheid.
Normaal PC133 geheugen is iets van 1 GB/sec
GF2Ultra 500 MHz = 8 GB/sec :)
Het lijkt me niet dat je NOG MEER geheugen bij je megasnelle GF2 Ultra wilt prikken... rupsjenooitgenoeg... ;)

Putting the bit in Biton since 1997

• mvds

mvds

Totally awesome!

(jarig!)
Met AGP aperture size ken je geen geheugen toe aan je grafische kaart. Je zegt alleen dat je grafische kaart het mag gebruiken als ie het nodig heeft. En dan alleen voor textures. Verder niets. Vroeger waren er kaarten die een gedeelte van je geheugen toegewezen kregen, en aan de hand van de hoeveelheid toegewezen geheugen werd er bepaald welke resoluties mogelijk waren.
dit is dus wel degelijk een groot verschil

Verwijderd

Even mijn denkhoofd aanzetten hoor :+

De reden dat je aan een AGP of PCI video kaart geen systeem geheugen kunt toewijzen, is dat het moederbord en de de kaart hun eigen memory manager chip hebben.

Die twee hebben alleen maar contact over de printbaantjes van het uitbreidingsslot, en dat is niet genoeg. De lijnen waar over geheugen toegewezen zouden kunnen worden, zitten gewoon niet op die connector. Het lukt dus alleen maar als de video kaart op het moederbord is geintegreerd.

En dan nog.. tegenwoordig is het video geheugen vaak op de kaart wat sneller dan wat er op je moederbord zit. (Die mooie namen als SGram, Wram, en dat soort dingen..)
:Y)

Verwijderd

Topicstarter
Okay ik heb het gesnopen :) ik heb btw een Geforce2mx en een msik7tpro2

En vraag 2 heeft iemand daar nog een solution voor?

• mvds

mvds

Totally awesome!

(jarig!)
Op maandag 05 maart 2001 15:47 schreef funksngrooves het volgende:
Okay ik heb het gesnopen :) ik heb btw een Geforce2mx en een msik7tpro2

En vraag 2 heeft iemand daar nog een solution voor?
Win98 heeft idd weinig aan meer dan 128 MB geheugen. Je zou dan beter kunnen overstappen naar win2k.
Pagina: 1