Onverklaarbare lage prestaties HD5870

Pagina: 1
Acties:

• Denizz
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 09-05 21:24
Ik heb, in mijn mening, een zeer merkwaardig probleem. Toen ik deze computer met de 5870 erin kreeg had ik even tijdelijk een scherm met een resolutie van 1680x1050. Nu heb ik mijn normale scherm weer terug die op 1920x1200 loopt.

De frame rates in Far Cry 2 en Anno 1404 zijn echter totaal ingestort na het aansluiten van dit scherm? Ik snap er echt niets van. Ik zit in Far Cry 2 naar ongeveer 10 fps te kijken en de toetsen reageren nogal 'lomp'. Het detail verlagen help niet, evenals de resolutie. Alleen het spel op DX9 zetten helpt, dan kom ik naar schatting in de buurt van 20-25 fps. Anno 1404 heeft ook ongeveer 15-20 fps (moet even fraps instaleren om te kijken hoeveel het echt is).

Far Cry 2 stond op het 1680x1050 scherm op zn allerhoogst met 8x AA en het ging allemaal heerlijk vloeiend _/-\o_ . Anno 1404 heb ik niet getest op het andere scherm, maar aangezien dit spel op mijn resolutie met nog hogere AA instellingen rond de 60fps haalt in benchmarks, vind ik het vreemd dat ik naar schokkerig beeld kijkt op 1920x1200 2x AA 4x AF.

Ik heb geen problemen met Wolfenstein, die draait als een trein op zn hoogst.

Dit lijkt een stuurprogramma probleem, maar ik had deze (9.11) gelijk geinstaleerd nadat ik de computer had. Ik heb dus op zowel de oude resolutie als de nieuwe gespeeld. Heb mijn Core i7 920 opgefokt naar 3.6 ghz, op 4ghz heb ik geen verschil. Ik snap er echt niks van waarom het wisselen van scherm zoveel problemen geeft? :? 8)7

Ik zou wel een 9.12 beta uit willen proberen om te kijken of dat helpt, maar ik zie op google tig verschillende versies door elkaar. Een aantal werken slechts met Windows XP 64bit.

Mn systeem op een rijtje:

Core i7 920 @ 3,6 ghz (max 4 ghz tot nu toe)
Sapphire Radeon HD 5870 @ standaard kloksnelheden, Catalyst 9.11
6gb DDR-3 1066 mhz @ 1200 mhz
MSI X58 Pro-e
Corsair 750w voeding
Windows 7 home premium

Wat o wat zou het kunnen zijn?

Edit: Ook Crysis heeft precies hetzelfde als Far Cry 2. Vreemde is dat ook de menu's traag zijn als ik in het spel ben. 1920x1200 met 0x AA en AF, ongeveer 15 fps. Dit kan toch helemaal niet? Ook op 1680x1050 0x AA langzaam, terwijl ik eerst op 8x AA speelde? :?

[ Voor 10% gewijzigd door Denizz op 25-11-2009 22:30 ]

Intel Core i7 920 @ 3.6 / 4ghz, MSI X58 Pro-E, AMD Radeon HD 5870, 6GB DDR-3 1066

• nedernakker
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 16-11-2024
probeer het eens met 9.10

Ryzen 7 5700G // 3060 Ti // 32 GB 1600 MHz // 1 TB NVMe // 2 TB SATA // 2x 2560x1440 @75 hz

• iPims
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 24-07-2024

iPims

~Lv200 Broan Nightlord~

Klinkt als een driver probleem.
Probeer eens een oudere versie.

What the BBQsaurusrex?

• Camulos
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 07-05 17:11

Camulos

Stampert

Probeer idd eens een andere versie (of zelfs een herinstall) van de videodrivers.

Gebruik btw ook even driver-sweeper om de core-bestanden van de drivers weg te halen!
http://www.guru3d.com/category/driversweeper/

Stappenplan:
1 - Deinstalleer de huidige drivers (via configuratiescherm -> software)
2 - Reboot
3 - Driversweeper voor laatste driver bestanden
4 - reboot
5 - installeer nieuwe drivers :)

Not just an innocent bystander

• Galvatron
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 09-05 11:37
Hoi,
Dit ken ik ook. bij mij kwam het doordat ik CCC en SmartDoctor (OC tool van Asus) samen had werken. Hierdoor ging de core/geheugen in mhz naar idle midden in de game.

Kijk even of je CCC i.c.m. iets als een OC tooltje hebt draaien. Anders even drivers opnieuw installeren.
Succes

• Denizz
Camulos schreef op donderdag 26 november 2009 @ 09:10:
Probeer idd eens een andere versie (of zelfs een herinstall) van de videodrivers.

Gebruik btw ook even driver-sweeper om de core-bestanden van de drivers weg te halen!
http://www.guru3d.com/category/driversweeper/

Stappenplan:
1 - Deinstalleer de huidige drivers (via configuratiescherm -> software)
2 - Reboot
3 - Driversweeper voor laatste driver bestanden
4 - reboot
5 - installeer nieuwe drivers :)
Helaas werkt dit niet. Heb dit gedaan voor zowel een herinstalatie van 9.11, als naar 9.10 waar ik nu naar zit te kijken. De temperatuur van mijn videokaart is 63 graden. Wel lijkt mijn CPU geen bal uit te voeren bij Far Cry. Zowel Crysis als Far Cry blijven onspeelbaar, op wat voor resolutie of instelling dan ook.
Eperium schreef op donderdag 26 november 2009 @ 09:31:
Hoi,
Dit ken ik ook. bij mij kwam het doordat ik CCC en SmartDoctor (OC tool van Asus) samen had werken. Hierdoor ging de core/geheugen in mhz naar idle midden in de game.

Kijk even of je CCC i.c.m. iets als een OC tooltje hebt draaien. Anders even drivers opnieuw installeren.
Succes
Voor zover ik weet heeft Sapphire geen overclock gereedschap in de aanbieding.

EDIT: OPGELOST 8)7 8)7

Ik heb even mijn bios instellingen terug naar standaard gezet. Ik kreeg al een vermoeden dat er iets aan de hand moest zijn met het voltage. Ik heb waarschijnlijk mijn CPU net te weinig vcore gegeven, of mijn gerommel met het overklokken van de Core i7 heeft ervoor gezorgd dat de GPU te weinig prik kreeg. Ik vraag me af wat dit zou kunnen zijn. Ik lees regelmatig dat mensen hun GPU 'overvolten', zou dit ook bij mij moeten gebeuren?

Ik zou graag de CPU wel op 3,6 weer willen zetten want ik doe ook regelmatig video encodering hierop. Graag suggesties :).

[ Voor 18% gewijzigd door Denizz op 27-11-2009 00:09 ]

Intel Core i7 920 @ 3.6 / 4ghz, MSI X58 Pro-E, AMD Radeon HD 5870, 6GB DDR-3 1066

• KneoK
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 09-05 11:59

KneoK

Not in a million lightyears

Je kunt gewoon proberen stapje voor stapje je processor weer over te klokken, je merkt vanzelf wanneer het zooitje weer traag gaat lopen.

Ook zou je Ati Avivo kunnen proberen, video encoding op je GPU is natuurlijk wel lekker met een HD5870.

• Denizz
KneoK schreef op vrijdag 27 november 2009 @ 00:21:
Je kunt gewoon proberen stapje voor stapje je processor weer over te klokken, je merkt vanzelf wanneer het zooitje weer traag gaat lopen.

Ook zou je Ati Avivo kunnen proberen, video encoding op je GPU is natuurlijk wel lekker met een HD5870.
Wat ik dan niet begrijp is waarom hij dan langzaam gaat lopen. De CPU 'trekt' teveel van het voltage af wat naar de GPU eigenlijk moet? De rest van het systeem werkt als een zonnetje op 3,6 ghz en hoger.

Ik zal dat Avivo even proberen, hoop dat het H.264/AAC in .mp4 ondersteund :).

• Jejking
  • Registratie: Februari 2005
  • Niet online

Jejking

It's teatime, doctor!

Als je CPU te weinig voltage krijgt, ontstaat er ruis. Is niet goed want het duurt dan langer dat signalen en opdrachten doorkomen. Door het voltage te verhogen, versterk je het signaal. Gaat wel gepaard met meer warmte etc maar daardoor kan je dus verder overklokken omdat het signaal langer duidelijk genoeg blijft.

Je processor gaat niet opeens meer voltage trekken omdat er te weinig is. Gewoon een paar stapjes erbij, 0.0125v per keer. Ben je zo klaar.

• Denizz
Jejking schreef op vrijdag 27 november 2009 @ 01:06:
Als je CPU te weinig voltage krijgt, ontstaat er ruis. Is niet goed want het duurt dan langer dat signalen en opdrachten doorkomen. Door het voltage te verhogen, versterk je het signaal. Gaat wel gepaard met meer warmte etc maar daardoor kan je dus verder overklokken omdat het signaal langer duidelijk genoeg blijft.

Je processor gaat niet opeens meer voltage trekken omdat er te weinig is. Gewoon een paar stapjes erbij, 0.0125v per keer. Ben je zo klaar.
Bedankt voor de uitleg :), voltage kan hij makkelijk hebben op 4 ghz, had hem op 1,28v staan (had even uitgekiend op wat de minimum stabiele temperatuur was, temperaturen bij een core i7 lopen snel op en zo bleef hij nog best koel), blijkt toch nog wat extra's aan te hangen dus. Zal kijken of het op 1,29v en 1,30v (enzovoort) beter gaat. Ben iig al blij dat alles weer lekker vlot loopt.

[ Voor 5% gewijzigd door Denizz op 27-11-2009 01:29 ]

Pagina: 1