Toon posts:

Netwerkinstellingen - hulp gevraagd

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Beste Gebruikers,

Ik ben qua netwerken niet echt handig en ben opzoek naar advies. Op het forum heb ik 1 en ander gevonden maar het is telkens net even anders dan mijn situatie.

Ik heb een Liveboxmodem (wanadoo / online)
Bedraad aangesloten op Netgear WNDR300 router
Draadloos naar 4 apparaten (2 laptops, een PC en mediaspeler)
Bedraad naar QNAP-Nas

In de basis werkt het, internet doet het, Torrents op de nas downloaden goed. Echter, het geheel is instabiel (valt soms uit om onverklaarbare reden)

Ik zit te vechten met de netwerkinstellingen.

Wat mij dwars zit;
1. In de livebox heb ik niets veranderd (alleen wireless uitgezet). Echter als ik mijn locale ip intoets in mijn browser dan kom ik op de livebox configuratiesite. Waarom niet op de Netgear Router?

2. Moet ik gebruik maken van statische ip adressen? Is dat verstandig en op welke apparaten moet ik dat allemaal instellen? Als ik kijk naar de Nas dan heeft hij nu IP adres 10.0.0.2, maar gistern was dat anders. Net als mijn laptop, die heeft nu 10.0.0.6? Loopt dit op naar mate je per dag apparaten aan en uit zet? Ik kan me voorstellen dat een vast ip adres icm portforwarding beter werkt. Moet ik dan ook de netgear een statisch ip adres laten opvragen? En wat verander ik dan in de Livebox?

3. Om mijn qnap via het internet te kunnen benaderen heb ik een dyndns account aangemaakt en ingesteld. Bij de instellingen heb ik mijn lan ip adres opgegeven. Echter als ik in de internetbrowser via dyndns mijn qnap wil benaderen dan kom ik wederom op de livebox settings pagina.

Kortom, volgens mij doe ik iets mis. Advies zou mij erg wellicht opweg helpen. Wellicht dat jullie mij kunnen adviseren waar wat in te stellen. Bij voorbaat dank voor het meedenken.

• Notehoutelade
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online
wat vragen/ideeen:
1: bedoel je met locale ip het ip van je laptop of toch een ander ip?
2: zou ik zelf wel aanraden, maakt je configuratie eenvoudiger te begrijpen voor jezelf. als het goed is, hoef je hiervoor in de livebox niets te wijzigen, maar je komt ws een heel eind als je per apparaat een vast ip instelt (in de juiste range)
3: als je nas een vast ip heeft, en stel portforwaring correct in. ik heb dyndns vroeger eens gebruikt, met de juiste instellingen moet dit prima werken

Verwijderd

Topicstarter
Dank voor je snelle reactie.

Als ik statische ip adressen in ga stellen moet ik dan in de netgear opgeven dat hij zichzelf een statisch IP adres toekent en statische ip adressen uitdeelt aan de aangesloten apparaten? Of moet ik het statische ip adres los op ieder apparaat instellen? Kan ik dan gewoon kiezen uit een range (10.0.0.1 t/m 10.0.0.253) of moet ik ik dat dan ook nog ergens in de router opslaan (behoudens portforwarding)?

Wellicht een beetje basisvragen, maar ik heb zelf nog niet echt gevoel bij hoe het werkt.

Wat betreft punt 3. Als ik de poorten forward die dat dyndns gebruikt dan zou ik dus via dat adres op de NAS moeten komen. Dat is dan een kwestie van het achterhalen van de poort die gebruikt wordt?

Groeten

• Notehoutelade
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online
als ik je netwerk goed begrijp, hoef je op de netgear niets in te stellen, de ip adressen worden nu uitgedeeld door je livebox, je netgear lust de boel gewoon door van de apparaten naar de livebox. dus wat ik zou doen, is op ieder apparaat een vast ip instellen in de range die jij ook noemt. eenvoudigste om zeker te weten dat je een werkend ip toekent, is het toekennen van het ip dat ie via dhcp ook krijgt.

mocht je je meer willen verdiepen in netwerken is het zeer aan te raden even de faq op dit forum te lezen:
NT FAQ en deze:
Het Grote Poortmappingsverhaal
in deze laatste wordt je het portforwaring vast wel een stuk duidelijker, voor wat betreft punt 3.

• ByteDelight
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 25-12-2025

ByteDelight

Retro computing is alive!

Je hebt zo te horen 2 DHCP-servers in huis: de Livebox en de Netgear router.
Dat is niet okee: schakel bij één van beiden de DHCP-server uit (Netgear lijkt me het meest logisch).

Omdat je dan de DHCP-server van de Netgear router niet meer gebruikt, had je eigenlijk geen router, maar een wireless Access Point moeten kopen.

En als je al draadloze toegang via de Livebox had, had je eigenlijk zelfs al genoeg gehad aan een switch, maar ik begrijp dat je de Netgear router gekocht hebt om 802.11n snelheden te halen.
Dus had dat een Access Point moeten zijn, zonder DHCP-server.

[ Voor 4% gewijzigd door ByteDelight op 26-11-2009 07:55 ]

Retro Computer hardware: http://bytedelight.com

Verwijderd

Topicstarter
Ik had inderdaad slechts een livebox, die ik wireless gebruikte om te internetten op mijn laptop en pc. Ik wilde na een tijdje o.a. een mediaspeler, een grote verzameling films en andere mediabestanden aanleggen, het liefst streamen vanaf 1 locatie. Daarnaast dacht ik al een tijdje na over een Qnap NAS, omdat ik het naast de functionaliteit een erg gaaf ding vind.

Om 1080p te streamen heb ik die router er tussen gehangen. Dat ik daarmee geld heb verspilt is inderdaad jammer, ik was niet op de hoogte van het feit dat ik het ook via een acces point had kunnen. Maargoed, als ik jou goed begrijp kan het dus wel met deze router, toch?

Wat betreft DHCP, begrijp ik het goed dat dit de ip adressen uitdeeld aan de apparaten? Dus op het moment dat ik die op zowel netgear als op livebox heb aanstaan dat het dan verkeerd gaat.

Maar als ik DHCP op netgear uitzet, ziet de livebox dan nog wel mijn apparaten die dus wireless op de netgear router zijn aangesloten?

Ik zet DHCP uit op netgear
Stel netgear in dat hij vast ip adres gebruikt
Stel ieder willekeurig apparaat dat aan netgear hangt ook in op statisch ip adres

Klopt het zo? Ik ga sowieso even de faq lezen die Notehoutelade heeft aangegeven.

Dank wederom
Pagina: 1