• smash016
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 08-12-2020
Even een kort vraagje, mensen.

Ik heb momenteel een Acer laptop waarvan o.a. de accu zo gaar als een tientje is, dus deze doe ik weg. Ik heb een Asus laptop op het oog als vervanging. Het punt is: de Acer heb ik nu ruim een jaar, en al na een paar maanden was de accu niet veel meer waard. Ik had een jaar garantie, echter niet op de accu, onder het mom van "de accu is een gebruikersproduct en onderhevig aan slijtage." Überhaupt de hele service van Acer is te schandalig voor woorden, vandaar nu een Asus dus.

Ik kan alleen nergens vinden hoe het met de Asus-garantie zit! Twee jaar pick-up-and-return garantie, maar: geldt dit ook voor de accu? Ik wil niet weer op een Acer-esque manier genaaid worden, namelijk.

(Klopt het trouwens dat je je accu sloopt wanneer je deze in je laptop laat zitten terwijl je op de voedingskabel werkt? Ik hoor hierover veel tegenstrijdige berichten, o.a. op dit forum. Ik heb dit altijd gedaan met mijn Acer.)

Bvd.

• smash016
Euhm... al gevonden. 6 maanden garantie op de accu.

Iemand nog info over hoe je het beste met de accu kunt omgaan? Wel/niet eruit halen als je 'm niet oplaadt?

• Malantur
  • Laatst online: 20:05
smash016 schreef op woensdag 25 november 2009 @ 19:36:
Iemand nog info over hoe je het beste met de accu kunt omgaan? Wel/niet eruit halen als je 'm niet oplaadt?
Schaad het niet, dan...
Of het veel uitmaakt weet ik niet, maar je kan gewoon het zekere voor het onzekere nemen en het accu er gewoon uit halen. Houd er wel rekening mee dat je ze best in de kast legt als ze rond de 40% opgeladen is, en laat ze zeker nooit liggen als ze nog minder als 10% heeft.

Maar ben je uberhaupt niet beter af met een vaste computer?

'Let's eat Grandma!' or, 'Let's eat, Grandma!'. Punctuation saves lives.

• CherandarGuard
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 14-10-2024
Wanneer je laptop draait en je accu vol is, is het zeker het beste om de accu er uit te halen. Ik heb al vele, vele accus naar de filistijnen zien gaan omdat dat niet gebeurde.

• Mr.C4
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online
Met de huidige energie beheer van de meeste moderne laptops zou het niet veel moeten uitmaken. De accu's worden tot 97% ofzo niet meer opgeladen en wordt als het goed is ook niet meer gebruikt als je op de netspanning zit. En onder de 10% sluit windows je laptop af, wat voor de accu beter is.

Maar zoals Malantur zegt, als je je netspanning nooit van je laptop afhaald kun je net zo goed de accu er ook uithalen. Zorg wel dat ie ong. 40% is geladen voordat je die gaat opbergen.

Ik heb m'n accu iig altijd erin zitten en na bijna twee jaar doet ie het nog perfect. Misschien ligt het ook aan het merk.

• Boudewijn
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Accus (en dan met name de contacten, die zijn er niet voor bedoeld) slijten dan wel enorm.

Verwijderd

Bij langdurig niet gebruiken met een deellading wegleggen!

• DJSmiley
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 13-11 18:21
smash016 schreef op woensdag 25 november 2009 @ 19:36:
Euhm... al gevonden. 6 maanden garantie op de accu.

Asus is geloof ik 1 jaar op accu, 2 jaar op notebook. Klik maar een willekeurige notebook open op asus.nl en klik op specificaties (onderaan)

• Ultraman
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 26-12 10:24

Ultraman

Moderator Harde Waren

Boefje

Li-ion accu's houden niet van hoge temperaturen en Li-ion accu's zitten het liefst halfvol.
Als je een een Li-ion accu vol weglegt op kamertemperatuur voor een jaar lang, heb je na dat jaar nog maar zo'n 80% van je accu over. 20% van de accu is dan onbruikbaar steen geworden als het ware, dat is een chemisch proces waar ik het fijne ook niet 123 uit mijn hoofd weet, maar dat is vast wel op het web te vinden.
Leg je een Li-ion-accu 100% opgeladen weg in een koele omgeving, eg koelkast, dan heb je nog zo'n 90% van je lading. Tot 0 graden Celcius kunnen ze hebben, niet invriezen!!
Leg je je accu 40% opgeladen weg in een koele omgeving, dan heb je gemiddeld nog 97% van je accu over! Bewaren dus koel en half opgeladen.
Ook houden Li-ion accu's er niet van om <10% lading te bevatten. Dan verstenen ze nog sneller.

Waarom is het in de laptop houden van de accu terwijl je vaak op netspanning werkt slecht? Als je kijkt naar mijn bovenstaande uitleg kom je hier in een worst case scenario. Je accu is aan het netsnoer vaak 100% opgeladen, op zich geen ramp bij temperaturen tot kamertemepratuur. Maar een laptop, met name een krachtige, wordt warm. Vaak zitten er koellichamen vlak naast de uitsparing voor accu waardoor de accu al snel richting de 40 graden Celcius gaat. Dat tesamen met een volle lading is de killer.

Ik ga er niet van uit dat je bij die 2 jaar pickup-and-return ook garantie op de accu hebt. Ik gok een jaar of in het ergste geval ook een half jaar. Daarvoor zul je een mailtje richting Asus moeten doen.
Maar het is dus ook afhankelijk van welke laptop je gebruikt. Zo'n netbook of CULV laptop met integrated video zal waarschijnlijk minder warmte ontwikkelen dan een dikke C2D of i7 mobile met een discrete midrange GeForce of Radeon GPU. Dan kan er dus ook minder overslaan op je accu, maar dat is ook weer design-afhankelijk.

Als je stil blijft staan, komt de hoek wel naar jou toe.

• smash016
OK, bedankt voor de info allemaal. Ik heb zojuist m'n nieuwe laptop besteld, Asus met Athlon X2 2.1 GHz, 3 GB RAM, Radeon HD 4750 512 MB, 17.3" LCD met LED-verlichting. Ook S/PDIF audio-uitgang, voor mij heel belangrijk.

Voor laptop-begrippen een aardig videokaartje, dus. Ben benieuwd hoeveel warmte dat gaat opleveren, anders misschien beter de accu er sowieso uithalen bij games o.i.d.

Het is overigens wel zo dat mijn oude Acer uitgerekend heel warm werd op en rondom de accu. Ik had ook al zo'n idee dat dat niet goed was, maar ik dacht: waarom zouden ze een laptop dan zo ontwerpen? Maar goed. Gewoon nooit meer een Acer, dat ben ik ondertussen wel wijzer geworden. De accu was echt binnen 7 á 8 maanden totaal verbruikt, kon letterlijk geen 5 minuten standby meer blijven... En dan geen garantie op de accu leveren. Misschien domme pech... Misschien ook niet.
Pagina: 1