Paritite verschuiven/aan de buitekant installeren

Pagina: 1
Acties:

• Perzikvrucht
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 21:39
Weet iemand een tool op je partities te verschuiven? Ik wil een dualboot gaan draaien van W7 en XP, en daarvoor moet ik eerst XP installeren.
Dat betekent automatisch dat XP aan de buitenkant zit van de schijf (sneller), terwijl ik W7 meer gebruik. Ik zou W7 dus aan de buitenkant willen hebben.

Ik gebruik zelf altijd de Gparted live cd om partities te maken, alleen kan je daar geen partities in verschuiven (er staat wel Resize/Move, maar ik kan alleen Resizen..). Dit ik zie ik vaker bij andere programma's om partitie's mee te maken.
Dus ik wel echt een partitie (in dit geval de W7 partitie) van de binnenkant van de schijf, naar de buitenkant van de schijf krijgen (en dat de rest van de partities opschuift).

Of iemand tips hoe ik W7 toch aan de buitenkant kan installeren? Ik moet wel eerst XP installeren, voordat ik W7 kan installeren (ivm de bootloader). Op dit moment maak ik de W7 partitie pas in de installatie van W7, waardoor deze juist helemaal achteraan (aan de binnenkant) komt.

Het gaat om 2x een Samsung F3 500GB in RAID0.

[ Voor 10% gewijzigd door Perzikvrucht op 25-11-2009 18:04 ]

• Klunssmurf
  • Registratie: November 2006
  • Niet online
2 partities aanmaken en Win XP op de "D" partitie installeren en Win7 op de "C" partitie?

• Nielson
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 05:12
Je kunt toch gewoon twee partities aanmaken met de XP setup en XP in partitie nummer twee installeren. Hierna Windows 7 op de eerste partitie installeren.

Te laat, ik HAAT smurfen ;)

[ Voor 11% gewijzigd door Nielson op 25-11-2009 18:19 ]

• Perzikvrucht
Aan zoiets dacht ik ook, echter volgens mij krijg ik dan als schijfletter D: van XP, terwijl ik liever C: heb als schijfletter waar het OS op staat.

Op dit moment (nog niet met de nieuwe hardeschijven), draai ik ook een Dual Boot. Deze heb ik op mijn manier gemaakt, en hierin is de W7 schijf in W7 C:, en in XP D:. De XP schijf is in XP C: en in W7 D:. Zo heb ik het het liefst.

• Nielson
Dan maak je gewoon met Gparted oid een partitie aan die begint in het midden en doorloopt tot het eind. Installeer hierop XP en maak hierna met Gparted een partitie in het ongebruikte voorste gedeelte en installeer hierin Windows 7.

• Meximus
  • Registratie: Oktober 2004
  • Niet online
Maak twee partities wis de eerste en install

Who the fuck is general failure and why the hell is he reading my disk

• Klunssmurf
  • Registratie: November 2006
  • Niet online
Meximus schreef op woensdag 25 november 2009 @ 18:27:
Simpel...niets meer aan toe te voegen. _/-\o_

• Perzikvrucht
Nielson schreef op woensdag 25 november 2009 @ 18:22:
Dan maak je gewoon met Gparted oid een partitie aan die begint in het midden en doorloopt tot het eind. Installeer hierop XP en maak hierna met Gparted een partitie in het ongebruikte voorste gedeelte en installeer hierin Windows 7.
Meximus schreef op woensdag 25 november 2009 @ 18:27:
Bedankt, denk dat het op één (of allebei) van deze 2 manieren wel moet lukken _/-\o_

• Perzikvrucht
Heb nog wat gezocht: volgens mij ondersteunt Gparted geen RAID hardeschijven.
Weet iemand een programma die dat wel doet? Het programma moet het ondersteunen in DOS (als er nog geen OS op zit, dus bootable cd). Ik maak dan mijn partities en begin vervolgens aan de installatie van XP.

Is dit überhaupt mogelijk, aangezien de RAID drivers pas worden geïnstalleerd als ik XP installeer (met RAID drivers en F6)?

• Nielson
De meeste dos partite tools ondersteunen wel raid arrays omdat ze rechtstreeks de raid bios benaderen. Op de UltimateBootCD (freeware) staan er wel een aantal. Andere optie is een Windows LiveCD, daarin worden dezelfde drivers gebruikt dus zou het raid array ook herkend moeten worden. Tools om deze te maken zijn oa BartPe, UltimateBootCD4Win en WinBuilder.

• Perzikvrucht
Nielson schreef op donderdag 26 november 2009 @ 12:30:
De meeste dos partite tools ondersteunen wel raid arrays omdat ze rechtstreeks de raid bios benaderen. Op de UltimateBootCD (freeware) staan er wel een aantal. Andere optie is een Windows LiveCD, daarin worden dezelfde drivers gebruikt dus zou het raid array ook herkend moeten worden. Tools om deze te maken zijn oa BartPe, UltimateBootCD4Win en WinBuilder.
Oke, bedankt. De UltimateBootCD ziet er wel goed uit. Heb je ook nog een aanrader welke programma ik kan gebruiken om de partities te maken (er staan een aantal op de CD). Liefst natuurlijk 1 met GUI.
Over de WindowsLiveCD: gebruikt deze de drivers van de RAID diskette, of ook van de RAID bios?

• Nielson
Windows LiveCD gebruikt dezelfde drivers als een normale Windows installatie. Dacht dat Super Fdisk een soort GUI had.

• Perzikvrucht
Heb het even geprobeerd met mijn huidige hardeschijven (niet RAID). Ik heb een XP cd gebruikt waar de RAID drivers in verwerkt waren (met nTune). Ik neem aan dat je DiskPart moet starten in de LiveCd om je partities te maken? Deze werkte bij mij alleen niet.
Natuurlijk kan dit komen doordat de RAID drivers waren geinstalleerd, terwijl ik helemaal geen RAID array heb, of ligt het ergens anders aan?

Verwijderd

EASEUS gratis en makkelijk te gebruiken...
Pagina: 1