Samsung Spinpoint F1 crash

Pagina: 1
Acties:

• -Reca-
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 01-11-2025
Hallo medetweakers,

ik zit met het volgende probleem. Gister avond kreeg ik binnen Vuze voor het eerst de melding dat er een cyclische redundantiefout was opgetreden, tegelijkertijd begon de film die ik aan het kijken was te stotteren. Ik wist niet hoe ernstig dit was, maar vandaag bij het opstarten van mijn computer werd er bij 2 van de 4 partities aangegeven dat er gegevensfouten in zaten en checkdisk zou deze oplossen. Ik kon na het uitvoeren van checkdisk nog op de partities en wilde gelijk gaan backuppen, maar toen chrashte de boel helemaal.

Sindsdien zij de 2 partities totaal onbruikbaar en staat er dat er 0 van de 0 bytes beschikbaar is. Ik heb de tool van samsung gebruikt om te testen en deze geeft fouten weer en zei dat ik opnieuw moest formatteren en HDtune is momenteel een error scan aan het doen en deze heeft tot nu toe 0.2% damaged blocks, maar er is ook pas 27 GB van de 1000 GB gescand.

Nu is mijn vraag aan jullie. Is dit zo goed als zeker een hardware fout (schijf heeft 6 maanden foutloos gewerkt) of kan het ook iets in Windows zijn dat van slag is, omdat Vuze een bestand fout heeft opgeslagen. En wat zijn de dingen die ik nog kan doen om data te redden.

Alvast bedankt voor jullie hulp. Als jullie nog extra gegevens nodig hebben hoor ik het graag.

• The-Source
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 13-02 14:58
En wat zegt SMART tegen je?
En heb je al je data gebackuped? <- nee :? dan zou ik dat maar eens snel gaan doen.

Taal fouten inbegrepen ;)
Mijn AI Art YouTube kanaal

• dutch_warrior
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 29-05-2023
Die error scan zou ik meteen stoppen en zoals klaasbram zegt meteen een back-up poging starten:
Je kan proberen om met ghost een 1 op 1 kopie te maken van de schijf, in de opties van ghost moet je dan Image All (IA) aanzetten, volgens mij moest je nog iets doen maar kan het zo snel niet terug vinden misschien dat iemand anders het weet.
Ik denk dat je wel alle CRC opties uit moet zetten.

ik verwacht dat je voor een IA image wel aan de 500 GB komt maar dit durf ik niet met zekerheid te zeggen, zorg er in elk geval voor dat je een schijf hebt met voldoende vrije ruimte zodat je daar naartoe kan imagen.
Mocht je geen grote schijf hebben dan zou je misschien nog met een programma als Get Data Back for NTFS iets kunnen proberen maar ik raad je ten zeerste aan eerst een ghost image te maken zodat je wanneer er nog iets te redden valt een stabiele situatie hebt in plaats van een crashende disk.

[ Voor 53% gewijzigd door dutch_warrior op 25-11-2009 19:01 ]

• -Reca-
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 01-11-2025
dutch_warrior schreef op woensdag 25 november 2009 @ 18:56:
Die error scan zou ik meteen stoppen en zoals klaasbram zegt meteen een back-up poging starten:
Je kan proberen om met ghost een 1 op 1 kopie te maken van de schijf, in de opties van ghost moet je dan Image All (IA) aanzetten, volgens mij moest je nog iets doen maar kan het zo snel niet terug vinden misschien dat iemand anders het weet.
Ik denk dat je wel alle CRC opties uit moet zetten.

ik verwacht dat je voor een IA image wel aan de 500 GB komt maar dit durf ik niet met zekerheid te zeggen, zorg er in elk geval voor dat je een schijf hebt met voldoende vrije ruimte zodat je daar naartoe kan imagen.
Mocht je geen grote schijf hebben dan zou je misschien nog met een programma als Get Data Back for NTFS iets kunnen proberen maar ik raad je ten zeerste aan eerst een ghost image te maken zodat je wanneer er nog iets te redden valt een stabiele situatie hebt in plaats van een crashende disk.
Ik kan het belangrijke helaas niet meer backuppen. Alle schijf informatie van de twee partities is weg. Maar is het mogelijk dan dat er maar 2 partities crashen? En dat de andere 2 nog blijven werken?