Hallo allemaal,
Ik heb gisteren van Bol.com een LaCie externe harde schijf besteld, 1TB.
Nu heb ik hem aan m'n PC geplugd (usb 2.0) en ik wilde hem eens testen. Het ging (naar mijn idee) nogal traag, dus ik heb HD Tune wat testjes laten uitvoeren:
Snelheid wanneer hij niets doet

Wow, dat is snel! Misschien zit ik er helemaal naast! Maar na ook vele andere topics hier gelezen te hebben, kwam ik er achter dat die snelheid niet reëel is.
Snelheid wanneer hij spul overzet:

Hmm, dit is wel heel erg traag..
Nu heb ik op de site van LaCie gekeken voor drivers e.d. maar die schijnen er niet te zijn. Of in ieder geval geen nieuwe betere drivers (heb ook gezocht op google maar niks gevonden).
Wat ik wel vond was een zogenaamde USB Boost, met deze snelheid als resultaat:

Hele verbetering dus..
Een echte Tweaker gaat dan ook zelf testen. Heb de tijd bijgehouden toen hij een aantal films aan het overzetten was, met als resultaat:
Dit resultaat ziet er:
a) Volledig normaal uit, dit is de reële gemiddelde snelheid van een externe HD op USB 2.0
b) Een stuk beter uit dan wat HD Tune meet.
Wat moet ik nou geloven?
Even mijn specs er bij voor de volledigheid:
Dualcore E6850 met 3,00 Ghz
4GB aan werkgeheugen.
Windows XP
Ik heb ook nog in de bios gekeken om DMA aan te zetten ofzo, maar dat kon ik niet vinden. Verder heb ik ook zo'n bestandje gedownload die je controller drivers (?) reset en m'n pc opnieuw opgestart.
Ik heb gisteren van Bol.com een LaCie externe harde schijf besteld, 1TB.
Nu heb ik hem aan m'n PC geplugd (usb 2.0) en ik wilde hem eens testen. Het ging (naar mijn idee) nogal traag, dus ik heb HD Tune wat testjes laten uitvoeren:
Snelheid wanneer hij niets doet

Wow, dat is snel! Misschien zit ik er helemaal naast! Maar na ook vele andere topics hier gelezen te hebben, kwam ik er achter dat die snelheid niet reëel is.
Snelheid wanneer hij spul overzet:

Hmm, dit is wel heel erg traag..
Nu heb ik op de site van LaCie gekeken voor drivers e.d. maar die schijnen er niet te zijn. Of in ieder geval geen nieuwe betere drivers (heb ook gezocht op google maar niks gevonden).
Wat ik wel vond was een zogenaamde USB Boost, met deze snelheid als resultaat:

Hele verbetering dus..
Een echte Tweaker gaat dan ook zelf testen. Heb de tijd bijgehouden toen hij een aantal films aan het overzetten was, met als resultaat:
code:
1
2
3
4
| 33 seconden over 972 MB = 29,45 MB/s 31 seconden over 880 MB = 28,39 MB/s 33 seconden over 699 MB = 21,18 MB/s 32 seconden over 923 MB = 28,84 MB/s |
Dit resultaat ziet er:
a) Volledig normaal uit, dit is de reële gemiddelde snelheid van een externe HD op USB 2.0
b) Een stuk beter uit dan wat HD Tune meet.
Wat moet ik nou geloven?
Even mijn specs er bij voor de volledigheid:
Dualcore E6850 met 3,00 Ghz
4GB aan werkgeheugen.
Windows XP
Ik heb ook nog in de bios gekeken om DMA aan te zetten ofzo, maar dat kon ik niet vinden. Verder heb ik ook zo'n bestandje gedownload die je controller drivers (?) reset en m'n pc opnieuw opgestart.
[ Voor 5% gewijzigd door Booth op 25-11-2009 17:40 ]