[Help] AMD Phenom II X2 550 BE

Pagina: 1
Acties:

• Japperrrr
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 09-11-2025
Hallo,
Ik vroeg me af hoe ik mijn processor nog verder kan overklokken. Ik heb een AMD Phenom II X2 550 BE met een OCZ Vendetta 2, geprikt op een Asus Crosshair III Formula in een Cooler Master HAF 922. De temperaturen zijn nog heel laag dus er moet vast nog een beter resultaat te behalen zijn, maar ik kom gewoon niet voorbij de 4GHz. Ook al zet ik mijn voltage op 1.8V, krijg ik nog steeds een herstart zodra Windows 7 begint te laden. Op de screenshots hieronder zie je meer informatie over mijn actuele instellingen. De processor loopt op 1.6V, maar in het screenshot staat 1.5V, vraag me niet waarom.

Afbeeldingslocatie: http://i47.tinypic.com/wqrpjo.png
De temperaturen van mijn hardware in CPUID HWMonitor

Afbeeldingslocatie: http://i50.tinypic.com/67picx.png
De informatie bij mijn CPU in CPUID CPU-Z

Afbeeldingslocatie: http://i48.tinypic.com/wv4srd.png
De informatie bij mijn RAM in CPUID CPU-Z

[ Voor 31% gewijzigd door Japperrrr op 26-11-2009 14:37 ]

• Speedy-J
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 31-07-2025

Speedy-J

AMD Enthusiast

De rek is er gewoon uit daaraan kan je weinig doen ,de CPU houd er op een gegeven moment mee op met meeschalen van voltage en frequenty.

Ryzen 7 5800@4.7GHz|Asus prime X570 pro|16GB G-Skill trident z rgb|Gigabyte rtx 2070 super|Custom WC van EK|chietech dragon|Corsair 750w rm x

• Japperrrr
Maar stel dat ik mijn systeem met waterkoeling uitrust, kom ik daar dus niet verder mee? Óf klopt de temperatuur misschien niet?

• Speedy-J
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 31-07-2025

Speedy-J

AMD Enthusiast

Japperrrr schreef op woensdag 25 november 2009 @ 20:46:
Maar stel dat ik mijn systeem met waterkoeling uitrust, kom ik daar dus niet verder mee? Óf klopt de temperatuur misschien niet?
Meschien dat je er een paar MHz op vooruit gaat,meschien net genoeg voor die 4GHz :)

Ryzen 7 5800@4.7GHz|Asus prime X570 pro|16GB G-Skill trident z rgb|Gigabyte rtx 2070 super|Custom WC van EK|chietech dragon|Corsair 750w rm x

• THE_FIREFOX
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 26-01 19:03
Ik zou sowieso geen 1,6 volt erop gooien voor 24/7. Verhoog eens de cpu-nb een klein beetje. Dat help ook aardig voor extra stabiliteit.

• Japperrrr
THE_FIREFOX schreef op donderdag 26 november 2009 @ 13:39:
Ik zou sowieso geen 1,6 volt erop gooien voor 24/7. Verhoog eens de cpu-nb een klein beetje. Dat help ook aardig voor extra stabiliteit.
Hoe ver kan ik die dan verhogen? 1.4V~1.5V?

[Ik heb hem op 1.5V gezet, nu kan ik de FSB met 1MHz verhogen naar 226MHz, maar het voelt niet stabiel aan, horizontale lijnen over het scherm enzo.]

[ Voor 20% gewijzigd door Japperrrr op 26-11-2009 14:46 ]

• THE_FIREFOX
Japperrrr schreef op donderdag 26 november 2009 @ 14:36:
[...]

Hoe ver kan ik die dan verhogen? 1.4V~1.5V?

[Ik heb hem op 1.5V gezet, nu kan ik de FSB met 1MHz verhogen naar 226MHz, maar het voelt niet stabiel aan, horizontale lijnen over het scherm enzo.]
Standaard voltage voor de cpu-nb is per model verschillend. Deze voltage hoort rond de 1.1~1.2 volt te zijn. Dus een verhoging van 10% is meer dan genoeg, meer raad ik zelfs niet aan omdat het geen extra stabiliteit geeft en juist tegen overgesteld werkt.

• Japperrrr
Ik kan nu met een CPU voltage van 1.6V en een NB voltage van 1.5V naar 3.99GHz gaan, OCCT stabiel voor 5 minuten. Ik zal nog even proberen de voltages te verlagen. De temperaturen kloppen trouwens niet. In mijn BIOS is de idle-temperatuur 39 graden, dus als ik mag geloven dat de temperatuur overal 15 graden te laag wordt aangegeven, zou mijn load-temperatuur op 47 graden zitten, maar als het in percentages zou verschillen(39 is 70% meer dan 23), zou mijn load temperatuur op een ruime 54 graden uitkomen..

• THE_FIREFOX
Japperrrr schreef op donderdag 26 november 2009 @ 15:09:
Ik kan nu met een CPU voltage van 1.6V en een NB voltage van 1.5V naar 3.99GHz gaan, OCCT stabiel voor 5 minuten. Ik zal nog even proberen de voltages te verlagen. De temperaturen kloppen trouwens niet. In mijn BIOS is de idle-temperatuur 39 graden, dus als ik mag geloven dat de temperatuur overal 15 graden te laag wordt aangegeven, zou mijn load-temperatuur op 47 graden zitten, maar als het in percentages zou verschillen(39 is 70% meer dan 23), zou mijn load temperatuur op een ruime 54 graden uitkomen..
Dat zijn niet bepaalde gezonde voltages......

• Bas.
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 23-01 18:49
1.6v op een Phenom 2 is zelfs al hoog voor een LN2 sessie! :o
Je NB zet je ook ziekelijk hoog. Als je zo door gaat sloop je echt je hardware 8)7

• Japperrrr
Ik heb het CPU voltage teruggezet naar 1.575V en het CPU/NB voltage naar 1.475V. Maar zou het dan de moeite waard zijn om mijn systeem met waterkoeling uit te rusten, of scheelt dat niet zo veel qua prestaties?

• THE_FIREFOX
Japperrrr schreef op donderdag 26 november 2009 @ 17:33:
Ik heb het CPU voltage teruggezet naar 1.575V en het CPU/NB voltage naar 1.475V. Maar zou het dan de moeite waard zijn om mijn systeem met waterkoeling uit te rusten, of scheelt dat niet zo veel qua prestaties?
Ik zou hem lekker met een stuk minder voltage op 3,8GHz clocken. Dan heb je meer pret van je processor tenzij je ervoor gaat om misschien binnen een jaar een andere processor te fixen.

Wat je beter kan doen is je extra cores unlocken op stock snelheid en dan lekker omhoog clocken. Je kan beter 4 cores op 3,1 ghz hebben dan 2 cores op 4ghz

• Japperrrr
Ik had mijn extra processorkernen eerst wel geactiveerd, maar daarmee kon ik 'maar' tot 3.8GHz gaan, maar aangezien ik niet hoger kom met twee kernen is het verschil van 0.2GHz eigenlijk te weinig om te merken. Met gamen kun je natuurlijk beter een snelle dual-core processor hebben, omdat een proces maar een of twee kernen gebruikt, maar met opstarten merk ik meteen verschil als ik de extra kernen activeer, al is het maar op 3.1GHz. Maar toch bedankt voor de informatie.

• Mr.Joker
  • Laatst online: 23:38
Ik draai mijn x2 550 op 3.8 Ghz, op een voltage van 1.375

• -The_Mask-
  • Registratie: November 2007
  • Niet online
Japperrrr schreef op donderdag 26 november 2009 @ 17:33:
Maar zou het dan de moeite waard zijn om mijn systeem met waterkoeling uit te rusten, of scheelt dat niet zo veel qua prestaties?
Wat denk jezelf?
Een goed waterkoelingsetje kost ongeveer evenveel als een Core i5 met bijbehorend mobo....

Trouwens al eens ACC in het bios veranderd? :)

[ Voor 6% gewijzigd door -The_Mask- op 27-11-2009 00:06 ]

Bitfenix Whisper 450W review
[PSU] Voeding advies en info
AMD Nieuwsdiscussie
AMD Radeon Info en Nieuwsdiscussietopic

• Japperrrr
Ik heb die extra kernen net even snel geactiveerd, de processor geklokt op 3.8GHz bij een CPU voltage van 1.5V en een CPU/NB voltage van 1.4V.

• Malantur
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 22:58
De maximale spanning voor je X2 550 is volgens AMD 1.425V. Met 1.5V ben je al wat limieten aan het pushen, dus hoger dan 1.5V zou ik sowieso al niet doen voor 24u/7.
Een quadcore stabiel op 3.8GHz is echt wel beter dan een dualcore op 3.9GHz of zelfs nog 4.0GHz. Sommige games gebruiken meer dan 2 threads (GTA4 bijvoorbeeld), en als je meer cores hebt dan threads, dan nemen achtergrondprogramma's ook geen rekentijd in beslag van je cores waarop je game draait.

'Let's eat Grandma!' or, 'Let's eat, Grandma!'. Punctuation saves lives.

• Mr.Joker
  • Laatst online: 23:38
Slim 1.5V Met ACC aan.
je weet dat die tempsensors dan niet meer (slecht) werken, en dat je dan de boel zo door kan laten fikken?

• Xenomorphh
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 12-03-2025

Xenomorphh

Soep met Ballen

Ik vraag me echt af waarom je zulke hoge clocks wilt..

Wees blij met 3,8 er verlaag dat voltage..
1,6 volt is te gek voor woorden..

Als je zo graag een snelle pc wilt koop een core i5 of core i7..
Maar ja daar komt weer een budget bij kijken.

There are 10 kinds of people in the World...Those who understand binary, and those who dont!

• dezze
  • Registratie: Juni 2009
  • Niet online
Je voltages zijn erg hoog, maar dit is al eerder gezegd. Temperatuur is niet alles. Als je boven de
specificaties van AMD gaat (1,425v) is er een grote kans dat je CPU het veel sneller gaat begeven dan je verwacht.

Het is het niet waard om van 3,8 naar 4,0 te gaan als je de voltage met zo'n gigantische stap moet verhogen.
Met gamen kun je natuurlijk beter een snelle dual-core processor hebben, omdat een proces maar een of twee kernen gebruikt
Ik wil je ook even wijzen op

http://www.tomshardware.c...res-performance,2373.html

http://www.tomshardware.com/reviews/multi-core-cpu,2280.html

Dit is een tweedelig artikel over hoeveel CPU cores er nuttig zijn voor bepaalde applicaties, van gamen tot coderen tot synthetische benchmarks. De conclusie in een notendop, je hebt baat bij een triple core+ bij zowat alles. Vooral als je meerdere applicaties gaat draaien. Voorbeeld:

Afbeeldingslocatie: http://media.bestofmicro.com/D/T/206561/original/crysis.png
Pagina: 1