Wat voor analoge verbinding heb je dan in gedachten?
Want zo'n beetje alles aan oude en moderne IBM PC compatibles is digitaal. Tegenwoordig gaan scanners meestal aan USB, vroeger aan LPT (paralelle poort) en SCSI (en adapters waarmee SCSI over LPT te babbelen was). Dat is echter allemaal digitaal.
Ga er echter eens wat abstracter over denken. Analoog vs digitaal. Bij de eerste heb je kans op signaalverlies door interferentie, geen error-detectie en/of -correctie, en zo kun je nog wel even doorgaan. Je kunt echter wel beschikken over een spectrum en daarmee gradaties doorgeven zoals ze zijn. Digitaal heeft als voordeel dat interferentie veel minder een issue is, je error-detectie en/of -correctie toe zou kunnen passen, maar als nadeel dat je een spectrum op moet delen in kleine stapjes. (Denk aan de beruchte LP vs CD discussie) Waardoor je effectief dus werkt met benaderingen die, afhankelijk van de grootte van de stukjes, de werkelijkheid zo nauwkeurig mogelijk weergeven.
(plaatje van HlpDsk hieronder kun je hier invoegen in mijn verhaal
)
Binnen computers werkt het allemaal digitaal, in dit geval zou ik voornamelijk gaan denken aan weergave van beeld en kleur.
Ja, VGA is analoog, maar alle verwerking van beeld gaat intern digitaal, het is pas aan het einde dat de DACs digitale beelden omzetten in analoge signalen waar monitoren die die interface gebruiken wat mee kunnen. Omdat intern digitaal gewerkt wordt verlies je het zo'n beetje enige voordeel wat analoog over digitaal heeft binnen deze context: het feit dat je het een geheel spectrum kunt benutten waarin je aan kunt geven wat bijv de kleuren van het gescande document zijn.
Waarom dan gebruik maken van een analoge aansluiting voor een scanner als het voordeel van zo'n analoge verbinding teniet wordt gedaan?
Het is trouwens ook niet de bedoeling schoolopdrachten op GoT te plaatsen vziw. Maar dat zinnetje stond volgens mij vroeger in de Register FAQ, welke echter verdwenen is omdat
Het algemeen beleid nu hetzelfde doel dient...
[
Voor 71% gewijzigd door
Ultraman op 25-11-2009 17:20
]
Als je stil blijft staan, komt de hoek wel naar jou toe.