Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Een scanner analoog aansluiten?

Pagina: 1
Acties:
  • 655 views

• Cryptomic
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 14-07 23:55
Hallo,

Even een kort vraagje, is het mogelijk om een scanner via een analoge aansluiting te laten werken?
Dus niet via USB of E-Sata of iets.

Maar bijvoorbeeld via de parralelle poort?

Het is voor een school opdracht maar kan niks via google vinden. Dan vind ik wel barcode scanners maar dat hebben we al aan de praat, gewoon via een PS/2 aansluiting van het toetsenbord gebruiken.

Maar ik bedoel een scanner waarmee je a4 blaadjes kan lezen.

Sjoerd

• Pinin
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 23-11 21:06

Pinin

Historie | Luxe | Duurzaam

die oude flatbatters waren parallel, maar dat is toch niet analoog?

www.casarodriguillo.com

• amiga1260
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 28-11 14:19
Voordat er USB scanners waren kon je flatbedscanners kopen voor de paralelle of SCSI aansluiting.

• Cryptomic
Maar die waren niet aansluit baar op zo'n oude analoge computer?

Kon je met een analoge computer eigenlijk alleen rekenen?

• bredend
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 29-11 12:03
Voorbeeld: http://link.marktplaats.nl/292068882

Vaak zijn ze nog gratis ook!

[ Voor 92% gewijzigd door bredend op 25-11-2009 16:55 ]

• Vunzz
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 27-10 14:31
Wat is "zo'n oude analoge computer"?

How can you conquer a hill top, if you are to busy at the bottom stepping over stones.

Verwijderd

Wat heb je voor analoge computer dan? Ik vraag me af of je het concept analoog en digitaal wel goed begrijpt.

Ik heb hier een scanner via SCSI2 aangesloten staan. Werkt prima.

• Gotiniens
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 15:07

Gotiniens

Fairly odd Tim

De analoge computers konden inderdaad alleen rekenen. Maar ik heb het idee dat jij niet het verschill tussen analoog en digitaal kent?

spuit 12 enz...

[ Voor 6% gewijzigd door Gotiniens op 25-11-2009 16:54 ]

• Aganim
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 16:11

Aganim

I have a cunning plan..

Vunzz schreef op woensdag 25 november 2009 @ 16:53:
Wat is "zo'n oude analoge computer"?
Een abacus? 8)7

• Standeman
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 07:39

Standeman

Prutser 1e klasse

sjoerd.wels schreef op woensdag 25 november 2009 @ 16:52:
Maar die waren niet aansluit baar op zo'n oude analoge computer?

Kon je met een analoge computer eigenlijk alleen rekenen?
Volgens mij bestonden er nog geen scanners toen analoge computers "mainstream" waren

The ships hung in the sky in much the same way that bricks don’t.

• Vunzz
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 27-10 14:31
Als je dat Wikipedia-artikel dat je post leest, kan je toch zelf ook wel met een antwoord komen?

How can you conquer a hill top, if you are to busy at the bottom stepping over stones.

• bredend
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 29-11 12:03
Standeman schreef op woensdag 25 november 2009 @ 16:55:
[...]

Volgens mij bestonden er nog geen scanners toen analoge computers "mainstream" waren
Toen ging je naar de schilder, beeldhouwer of fotograaf ;)

• Cryptomic
Spuit 12?

En nee, ik dacht dat ik het verschil tussen ananloog en digitaal wist, maar ik raak een beetje in de war.

De standaard computer is helemaal digitaal toch? daar zit geen analoge aansluiting meer op, of ben ik nou gek?

Verwijderd

Er is niet zoiets als een standaardcomputer. En er zijn genoeg analoge aansluitingen, maar die worden meteen gedigitaliseerd intern. Mic-aansluiting. Speaker-aansluitingen. Enz. Speakers kun je trouwens ook digitaal aansluiten ;)

[ Voor 12% gewijzigd door Verwijderd op 25-11-2009 17:00 ]

• Kees
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 29-11 09:52

Kees

Serveradmin / BOFH / DoC
sjoerd.wels schreef op woensdag 25 november 2009 @ 16:57:
Spuit 12?

En nee, ik dacht dat ik het verschil tussen ananloog en digitaal wist, maar ik raak een beetje in de war.

De standaard computer is helemaal digitaal toch? daar zit geen analoge aansluiting meer op, of ben ik nou gek?
Line in / line out is vaak nog wel analoog.

"Een serveradmin, voluit een serveradministrator, is dan weer een slavenbeheerder oftewel een slavendrijver" - Rataplan

• Standeman
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 07:39

Standeman

Prutser 1e klasse

Spuit 12?

Meestal zitten er nog wel een paar analoge aansluitingen op de geluidskaart. (mic / out) en voor zover ik weet is VGA ook analoog.

/spuit 11

The ships hung in the sky in much the same way that bricks don’t.

• Cryptomic
Vunzz: Er zijn nog steeds analoge computers, maar ik loop al een tijdje te zoeken en heb gelezen dat vooral regelsystemen deze computer gebruiken (wat idd ook in wikipedia staat), maar daar stond ook dat er een infrarood camera op aangesloten was, maar dat vond ik zelf zo vaag.

• E-Vix
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 28-11 16:54

E-Vix

Nu met sneeuw!

Spuit 12?

Er hebben nooit 'analoge' poorten op een computer gezeten. Dus op alle computers, of ze nu 1 dag of 20 jaar oud zijn zitten digitale aansluitingen.
USB is digitaal, parallel is digitaal, serieel is digitaal... Alles is digitaal aan een computer.

Failed opening '/home/users/7942/signature.inc' for inclusion (include_path='.:') in /home/www/got/userstats.php on line 25

• antiekeradio
  • Registratie: Juli 2006
  • Niet online
(overleden)
dat is alleen maar een extreem simpele computer... in principe is die echter ook digitaal!

een balletje ligt links, of het ligt rechts (en wordt dus geteld of niet)
tussenvarianten kunnen er fysiek wel zijn maar hebben voor het gebruik geen betekenis.

Petrolhead en draadjesnerd

• Cryptomic
VGA is toch analoog? Want je kan toch niet van VGA naar HDMI.

• Cryptomic
Oke, ik begrijp het,

Maar nu wordt er gezegt dat 'alles aan de computer digitaal is", maar andere zegggen dat het geluid analoog is,
wat is waar?

Verwijderd

Ga je aub eens verdiepen in de basisbeginselen van wat een computer is en hoe hij werkt. Dat beantwoordt meteen nagenoeg al je vragen.

En voor de duidelijkheid: men zegt helemaal niet dat geluid analoog is. Het is een analoog signaal, maar dat is pas op het moment dat dat gegenereerd wordt op de geluidskaart. Tot dat moment is het digitaal.

[ Voor 44% gewijzigd door Verwijderd op 25-11-2009 17:06 ]

• DLX
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 10-03-2024

DLX

Niet alles is digitaal inderdaad. Ik denk alleen dat jij analoog in een verkeerde context zie...

The Legend Will Never Die

• Icephase
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 28-11 21:17

Icephase

Alle generalisaties zijn FOUT!

Een analoge aansluiting (oftewel een aansluiting waarbij een analoog signaal wordt verstuurd) is iets anders dan een analoge computer...

Analoog wil zeggen dat het signaal zonder stapjes geheel variabel is; digitaal wil zeggen dat het een aan/uit signaal is (al dan niet bestaand uit heel veel aan/uit signaaltjes). Een computer werkt binair; met 0-en en 1-en. Zo kan de programmatuur de signalen uit elkaar houden. Dit is dus digitaal. Een analoog signaal zal daarom door een computer altijd vertaald worden naar een digitaal signaal; dit gebeurt door een DAC (Digital Analog Converter). Ruis kan het analoge signaal beïnvloeden en hierdoor kan de DAC in verwarring worden gebracht. Ruis bij een digitaal signaal moet al flink sterk zijn wil het van een 0 (geen signaal) een 1 (wel signaal) maken of vice versa.

• Ultraman
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 10:22

Ultraman

Moderator Harde Waren

Boefje

Wat voor analoge verbinding heb je dan in gedachten?
Want zo'n beetje alles aan oude en moderne IBM PC compatibles is digitaal. Tegenwoordig gaan scanners meestal aan USB, vroeger aan LPT (paralelle poort) en SCSI (en adapters waarmee SCSI over LPT te babbelen was). Dat is echter allemaal digitaal.

Ga er echter eens wat abstracter over denken. Analoog vs digitaal. Bij de eerste heb je kans op signaalverlies door interferentie, geen error-detectie en/of -correctie, en zo kun je nog wel even doorgaan. Je kunt echter wel beschikken over een spectrum en daarmee gradaties doorgeven zoals ze zijn. Digitaal heeft als voordeel dat interferentie veel minder een issue is, je error-detectie en/of -correctie toe zou kunnen passen, maar als nadeel dat je een spectrum op moet delen in kleine stapjes. (Denk aan de beruchte LP vs CD discussie) Waardoor je effectief dus werkt met benaderingen die, afhankelijk van de grootte van de stukjes, de werkelijkheid zo nauwkeurig mogelijk weergeven. (plaatje van HlpDsk hieronder kun je hier invoegen in mijn verhaal :D )
Binnen computers werkt het allemaal digitaal, in dit geval zou ik voornamelijk gaan denken aan weergave van beeld en kleur. Ja, VGA is analoog, maar alle verwerking van beeld gaat intern digitaal, het is pas aan het einde dat de DACs digitale beelden omzetten in analoge signalen waar monitoren die die interface gebruiken wat mee kunnen. Omdat intern digitaal gewerkt wordt verlies je het zo'n beetje enige voordeel wat analoog over digitaal heeft binnen deze context: het feit dat je het een geheel spectrum kunt benutten waarin je aan kunt geven wat bijv de kleuren van het gescande document zijn.
Waarom dan gebruik maken van een analoge aansluiting voor een scanner als het voordeel van zo'n analoge verbinding teniet wordt gedaan?

Het is trouwens ook niet de bedoeling schoolopdrachten op GoT te plaatsen vziw. Maar dat zinnetje stond volgens mij vroeger in de Register FAQ, welke echter verdwenen is omdat Het algemeen beleid nu hetzelfde doel dient...

[ Voor 71% gewijzigd door Ultraman op 25-11-2009 17:20 ]

Als je stil blijft staan, komt de hoek wel naar jou toe.

Verwijderd

Soms zegt een plaatje letterlijk meer dan 1000 woorden.

Afbeeldingslocatie: http://www.low-life.fsnet.co.uk/copyright/inptsine.gif

• Mr.Qips
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 15:45
De computer is van binnen vrijwel volledig digitaal. Analoge onderdelen zijn de voeding en enkele in- en outputs, zoals de koptelefoonaansluitingen van de geluidskaart en de VGA-aansluitingen. Intern worden de analoge inputs direct omgezet in digitale signalen, door DAC's (digitaal-analoog converters). De digitale signalen in de computer worden omgezet naar analoge signalen, door ADC's (analoog-digitaal converters) en daarna direct uitgestuurd via de analoge poorten (die bewuste jackplugs bijvoorbeeld).

Het verschil tussen een analoog en een digitaal signaal is dat een digitaal signaal slechts hoog (1) of laag (0) is. Dat kan zich uitten in bijvoorbeeld 5 volt (hoog) of 0 volt (laag). Analoge signalen zijn continu: ze kunnen ook tussenliggende waarden aannemen (in dit geval bijvoorbeeld 2,34 volt).

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Dit topic gaat allang niet meer over het aansluiten van een wat voor scanner of wat voor pc dan ook.
In elk geval is het zo dat het hier niet de bedoeling is om je schoolopdrachten te posten en ze door ons op te laten lossen.
Het verschil tussen analoog en digitaal kun je prima uit de inmiddels gegeven antwoorden halen. Daarmee zou je de basisprincipes daarvan moeten snappen.

Dit topic ga ik in elk geval sluiten, als het specifiek gaat over het aansluiten van je scanner; daar is meer dan zat over te vinden als je er zelf een beetje moeite voor doet.
Pagina: 1

Dit topic is gesloten.