[flash lite/actionscript] Welke ontwikkelomgeving

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roland684
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 17-12-2023
Ik ga aan de slag met Flash lite en actionscript 2.0. Welke ontwikkelomgevingen bestaan hier voor?

Natuurlijk ligt Adobe's eigen Flash CS voor de hand, maar:
* Deze lijkt alleen beschikbaar voor Windows en Mac?
We zijn hier nogal Linux-minded, al is windows op een machine (terug)zetten is een optie. Even de trail-versie downloaden is niet zo simpel omdat ik er mijn pc voor moet formatteren. Maar er zijn toch vast ook wel developers die Linux gebruiken?

* CS4 ondersteunt hogere flash- en actionscript-versies dan ik ga gebruiken, CS3 zou ok al voldoen. Moet ik toch CS4 gebruiken of is CS3 dan overzichtelijker? Voegt CS4 iets toe (workflow) of zijn het vooral extra features die ik toch niet kan gebruiken voor flash-lite en actionscript 2

Wie kan me wat starters geven?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• boe2
  • Registratie: November 2002
  • Niet online

boe2

'-')/

Werkt Adobe Flash dan niet onder Wine? Ik kan me eigenlijk niet voorstellen om Flash te devven zonder dit.

'Multiple exclamation marks,' he went on, shaking his head, 'are a sure sign of a diseased mind.' - Pratchett.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zwippie
  • Registratie: Mei 2003
  • Niet online

zwippie

Electrons at work

Het is zeker geen vervanging voor CSx, maar:

Je kunt FlashDevelop in een virtual machine overwegen. Volgens mij kun je met FlashDevelop geen .fla files maken, het is meer een AS2/3 code IDE die veel naast Adobe Flash CS wordt gebruikt. Maar met de bijgeleverde gratis AS compilers kun je wel gewoon Flash apps uit de grond stampen als je wilt. En volgens mij kun je met die compilers ook wel Flash Lite apps maken.

Vast niet perfect allemaal (heb FlashDevelop zelf ook maar 1 keer aangeraakt en weet niet precies wat het wel/niet kan), maar het is iig wel gratis (op het os in je vm na dan...). :Y)

How much can you compute with the "ultimate laptop" with 1 kg of mass and 1 liter of volume? Answer: not more than 10^51 operations per second on not more than 10^32 bits.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Caelorum
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 00:29
Voor actionscript devven kan je ook flex builder 3 linux alpha 5 gebruiken. Zie http://labs.adobe.com/technologies/flex/flexbuilder_linux/
Ondanks het alpha label is het zeker wel stabiel en zeer goed te gebruiken voor flex en as3 projecten. Daarnaast bied deze ide het voordeel van een echte debugger.

Voor de fla files heb je echter toch echt flash zelf nodig. flash cs3 is volgens de wine appdb werkend te krijgen :)

[ Voor 16% gewijzigd door Caelorum op 25-11-2009 18:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik kan zeker FlashDevelop aanraden! Voor actionscript is de Flash IDE zelf eigenlijk onbruikbaar. Volgens mij bestaan er ook Eclipse plugins voor Flash, misschien kun je daar nog naar kijken. Weet je zeker dat je platform onafhankelijk bent

• Roland684
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 17-12-2023
ok, ik ga CS, flashdevelop en flexbuilder proberen.
Eclipse heb ik voor iets anders al eens bekeken, maar dan heb je al snel dat je 80% van wat je moet kunnen kunt en 90% van de functionaliteit van eclipse nooit aanraakt. Misschien leuk als ik straks weet waar ik precies mee bezig ben, maar nu zou ik er in verzuipen.

Blijft nog even de vraag of ik CS3 of CS4 zou moeten gebruiken. kan ik beter CS4 pakken (want moderner) of voegt het niets toe tov CS3 en krijg ik een hoop spul erbij dat ik toch niet kan gebruiken?
Ik kan me voorstellen dat als je een flash-lite project gaat maken, de interface gewoon een hoop dingen niet heeft, maar misschien werkt het niet zo ideaal en krijg ik bv een help-functie die allemaal dingen vertelt die ik niet kan gebruiken.
De nieuwste photoshop is bijvoorbeeld ook leuk, maar voor een beginner veel te complex, die kunnen beter een oudere versie pakken om mee te beginnen.

• zwippie
  • Registratie: Mei 2003
  • Niet online

zwippie

Electrons at work

Roland684 schreef op donderdag 26 november 2009 @ 10:05:
Eclipse heb ik voor iets anders al eens bekeken, maar dan heb je al snel dat je 80% van wat je moet kunnen kunt en 90% van de functionaliteit van eclipse nooit aanraakt. Misschien leuk als ik straks weet waar ik precies mee bezig ben, maar nu zou ik er in verzuipen.
Datzelfde geldt natuurlijk ook voor CS3 of CS4. Als je alleen met Flash bezig gaat gebruik je ook maar 5% van de functionaliteit van CS.
Blijft nog even de vraag of ik CS3 of CS4 zou moeten gebruiken. kan ik beter CS4 pakken (want moderner) of voegt het niets toe tov CS3 en krijg ik een hoop spul erbij dat ik toch niet kan gebruiken?
Ik kan me voorstellen dat als je een flash-lite project gaat maken, de interface gewoon een hoop dingen niet heeft, maar misschien werkt het niet zo ideaal en krijg ik bv een help-functie die allemaal dingen vertelt die ik niet kan gebruiken.
De nieuwste photoshop is bijvoorbeeld ook leuk, maar voor een beginner veel te complex, die kunnen beter een oudere versie pakken om mee te beginnen.
Als je het nog moet aanschaffen zou ik voor de laatste versie gaan, of je moet ergens een tweedehands CS3 op de kop kunnen tikken.

How much can you compute with the "ultimate laptop" with 1 kg of mass and 1 liter of volume? Answer: not more than 10^51 operations per second on not more than 10^32 bits.

• Caelorum
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 00:29
Roland684 schreef op donderdag 26 november 2009 @ 10:05:
Hou wel even rekening mee dat flexbuilder for linux eigenlijk niets meer is dan een heel erg uitgebreide plugin voor eclipse. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 321X
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 01-01-2023
Voor FlashDevelop heb je diverse plugins om te kunnen debuggen.

Adobe Flex werkt heerlijk! Ben er helemaal weg van, alleen de Watch van variabelen gaat niet altijd even snel als het object groot is.
Caelorum schreef op donderdag 26 november 2009 @ 17:24:
[...]

Hou wel even rekening mee dat flexbuilder for linux eigenlijk niets meer is dan een heel erg uitgebreide plugin voor eclipse. ;)
Kan zijn, maar of je PHPEclipse gebruikt of Zend 6/7... Uiteindelijk doen ze hetzelfde, maar Zend werkt veeeeele malen beter (source formatting, code completion, etc etc)

Mocht je ondertussen een pro zijn geworden dan kun je altijd nog een as3compile gebruiken gebruiken.

[ Voor 51% gewijzigd door 321X op 27-11-2009 15:50 ]

321X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alienfruit
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 15-09 16:19

alienfruit

the alien you never expected

Ik zou wel proberen om de Flash IDE ook te pakken te krijgen met name als je met Flash Lite wil gaan werken. Omdat er nog best wel wat optimalisaties mogelijk zijn die alleen via de IDE mogelijk zijn. Bijvoorbeeld voor animaties zoals keyframed e.d. Natuurlijk kan je TweenLite e.d. ook gebruiken alleen animaties middels keyframes (dus niet motions tweens etc) kan soms de performance redelijk op schroeven. Maar het ligt er vooral aan wat voor content je wil maken.

Ik heb zelf een hele reeks Flash Lite UI gemaakt voor verschillende mobiele operators en merken en soms moet je wel de Flash IDE gebruiken om het laatste uit Flash Lite te halen. Straks met Flash 10.1 moet het een stuk beter te worden. Maar ja, geheugen blijft altijd een probleem en transparanties (hoe minder hoe beter ;)) ook. Probeer maar een transparante variant van Front Row te maken als je maar 8mb heap geheugen hebt... Drama ;)

Verder is Device Central ook erg interessant om te hebben omdat je hiermee custom device profiles (via de score vd test swf in de Windows variant) kan aanmaken en zodoende grofweg de snelheid van het apparaat kan emuleren op je desktop computer. Maar goed dat maakt het leven gemakkelijker maar moet en zal altijd op het apparaat zelf moeten testen.

Als je verder nog vragen hebt over Flash Lite dan hoor ik het graag. Verder heeft FriendsOfED twee interessante boeken over het maken flash content voor mobiele apparaten.

[ Voor 23% gewijzigd door alienfruit op 28-11-2009 23:53 ]

Pagina: 1