Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Hoi, ik ben nieuw op tweakers maar ik dacht dat ik hiervoor jullie hulp wel nodig had.

Na het installeren van de nieuwe 9series driver had ik 2dagen later voor het eerst roze verticalen strepen over mijn scherm. vervolgens bluescreen. ik heb dat nog enkele keren gehad en mensen vertelde me dat ik eens moest kijken naar mijn temperaturen,
Ik installeer vervolgens everest en mijn temperatuur is ong. 75°C na 30min opstarten van pc ( zonder te gamen )

Is dit wel normaal ?

Danku
HELP AUB, dit was een dure kaart :s

Sommige zeggen dat hij overhit is geraakt en stilletjes kapot zal gaan, sommige zeggen dat het normale temperatuur is. ik weet echt niet meer wat ik moet doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• [eXodus]
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 14-09 12:05
vrij normale temp voor die kaart, maar als je artifacts krijg is het meestal een teken van sterven.
ik zou zeggen installeer de oude drivers misschien dat het daar gewoon aan ligt.

suc6

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iPims
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 24-07-2024

iPims

~Lv200 Broan Nightlord~

Een 9800Gx2 is een dual GPU kaart, en ook een stuk warmer word dan een 'normale' kaart.
Met 75 graden zit je al aardig hoog, maar zover ik weet, is een Gx2 altijd zo warm onder luchtkoeling.

Durf je het aan om hem even te laten stressen, en dan de temperatuur posten? :o

What the BBQsaurusrex?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -The_Mask-
  • Registratie: November 2007
  • Niet online
Nou 75 graden is niet echt een probleem voor de videokaart en als de fan goed draait zal die tijdens gamen sneller gaan draaien en normaal gesproken ook niet over de 100 graden gaan (ongeveer de max temp van een GPU).

Ik zou iig de drivers even verwijderen en opnieuw installeren. Blijf je de roze strepen houden kun je de kaart nog in een andere PC doen om uit te sluiten dat het jouw PC is die de problemen veroorzaakt. Heb je nu nog problemen dan is de videokaart waarschijnlijk overleden en wordt het een RMA (neem aan dat er nog garantie opzit)

Bitfenix Whisper 450W review
[PSU] Voeding advies en info
AMD Nieuwsdiscussie
AMD Radeon Info en Nieuwsdiscussietopic

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jumpman
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 19:44
Het klinkt allemaal als 'rot' geheugen op de kaart. De 79XX, 88XX, 98XX hebben allemaal al behoorlijke hoge MHz op het geheugen, plus dat er een tijdje ook nog batches 'zwak' geheugen is gebruikt waar jou verschijnselen ook op voorkwamen.

Is het geheugen weleens overgeklokt geweest?
Bij hoeveel procent van alle opstarts heb je roze strepen en of een 'blue screen'?

[ Voor 5% gewijzigd door Jumpman op 25-11-2009 23:00 ]

Nintendo Network ID: Oo_Morris_oO | PSN: Oo_Morris_oO.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
-The_Mask- schreef op woensdag 25 november 2009 @ 15:48:
Nou 75 graden is niet echt een probleem voor de videokaart en als de fan goed draait zal die tijdens gamen sneller gaan draaien en normaal gesproken ook niet over de 100 graden gaan (ongeveer de max temp van een GPU).

Ik zou iig de drivers even verwijderen en opnieuw installeren. Blijf je de roze strepen houden kun je de kaart nog in een andere PC doen om uit te sluiten dat het jouw PC is die de problemen veroorzaakt. Heb je nu nog problemen dan is de videokaart waarschijnlijk overleden en wordt het een RMA (neem aan dat er nog garantie opzit)
ja inderdaad ik heb nog een half jaar garantie. maar ik weet nog wel dat vroeger de de gpu maar 50-60°C was. hij is nu altijd 73°C na 30min opstarten van pc. nog niet gegamed ofzo.
Ik ben nu een andere driver aan het installeren. Zou ik het riskeren om nog een keer te gamen ?
Nadat ik die artifacts kreeg heb ik niet meer gegamed. Na de artifacts kreeg ik andere problemen en heb de PC moeten formateren. Na het formateren waren er nog steeds artifacts hoor. Maar heb sindsdien wel nog niet gegamed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Jumpman schreef op woensdag 25 november 2009 @ 15:55:
Het klinkt allemaal als 'rot' geheugen op de kaart. De 79XX, 88XX, 98XX hebben allemaal al behoorlijke hoge MHz op het geheugen, plus dat er een tijdje ook nog batches 'zwak' geheugen is gebruikt waar jou verschijnselen ook op voorkwamen.

Is het geheugen weleens overgeklokt geweeste?
Heb je bij elke opstart roze strepen en of een 'blue screen'?
Ik heb nooit aan mijn kaart gezeten. Alleen toen ik mijn pc inelkaar stak. Voor mij formateer beurt kon ik slechts 5minuten op de pc of ik kreeg artifacts en bluescreen.
Tot ik nog een keer formateerde en toen deed hij weer normaal. hier en daar nog wel eens artifacts maar die zijn tegenwoordig zelden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iPims

iPims

~Lv200 Broan Nightlord~

ja inderdaad ik heb nog een half jaar garantie. maar ik weet nog wel dat vroeger de de gpu maar 50-60°C was. hij is nu altijd 73°C na 30min opstarten van pc
Gekeken of er stof/vuil in zit?
Dat wil de koelprestaties ook wel eens om zeep helpen.

What the BBQsaurusrex?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
iPims schreef op woensdag 25 november 2009 @ 15:57:
[...]

Gekeken of er stof/vuil in zit?
Dat wil de koelprestaties ook wel eens om zeep helpen.
die heb ik paar dagen terug grotendeels met stofzuiger eruit gezogen. er zat inderdaad wel ZEER veel stof in. maar nu niet meer.

toch heb ik nadien nog artifacts gehad. 2keer ofzo

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mach2
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 11:51
Ik zou als ik jouw was de kaart er even uit halen en met een busje perslucht of compressor of iets dergelijks het stof eruit blazen, dat gaat 10x beter dan een stofzuiger gebruiken (hou wel even de ventilator van de kaart tegen als je dat doet). Geeft hij dan nog strepen gewoon opsturen voor garantie.

Hallo

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ik zou als ik jouw was de kaart er even uit halen en met een busje perslucht of compressor of iets dergelijks het stof eruit blazen, dat gaat 10x beter dan een stofzuiger gebruiken (hou wel even de ventilator van de kaart tegen als je dat doet). Geeft hij dan nog strepen gewoon opsturen voor garantie.
Ok, maar mijn kaart zit echt in een kooi bewijzen van spreken. Als ik hier met perslucht busje ga spuiten door de "tralies" kan er dan geen stof vast raken in de videokaart ? want dat zie ik niet dan, en als ik de videokaart ga openschroeven zal de garantie er af vallen. Dat zien ze wel als hij is open geweest.
Ik neem aan dat jullie wel weten hoe deze kaart eruit ziet maar toch even een picje ;)

http://www.geeks3d.com/pu.../xfx-geforce-9800-gx2.jpg

Hier zijn resultaten van gisteren van de temparatuur hij bleef stijgen tot 83°C en toen kreeg ik artifacts bluescreen en heb. vandaag blijft hij stabiel op 72°C, ik heb hem in een ander pci express slot gestoken om te kijken.

http://img21.imageshack.us/img21/1390/everestresults.jpg

[ Voor 76% gewijzigd door Verwijderd op 25-11-2009 16:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M2M
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 16:57

M2M

medicijnman

draai eens furmark voor een uurtje of wat, en kijk eens naar de huidige temps, en vergelijk het met de oude temps. (en check of je artefacts krijgt). Hoewel het er nu op lijkt alsof er iets te warm werd door stof, kan het nog steeds in de nabije toekomst voorkomen. En met furmark trek je echt het maximum uit je pc (meer power uit het stoptcontact dan bij een normale benchmark / stabiliteitstest), waardoor je kaart zijn maximum temperatuur bereikt.

-_-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
M2M schreef op woensdag 25 november 2009 @ 16:38:
draai eens furmark voor een uurtje of wat, en kijk eens naar de huidige temps, en vergelijk het met de oude temps. (en check of je artefacts krijgt). Hoewel het er nu op lijkt alsof er iets te warm werd door stof, kan het nog steeds in de nabije toekomst voorkomen. En met furmark trek je echt het maximum uit je pc (meer power uit het stoptcontact dan bij een normale benchmark / stabiliteitstest), waardoor je kaart zijn maximum temperatuur bereikt.
is dit niet gevaarlijk ? kan er zeker niets kapot gaan ? en kan ik deze ook stop zetten als de temperatuur te hoog word naar mijn zin ?

ik heb al deze onderdelen zelf moeten betalen van ouders dus wil er wel wat voorzichtig voor zijn :d moet je begrijpen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -The_Mask-
  • Niet online
Verwijderd schreef op woensdag 25 november 2009 @ 16:10:
[...]

die heb ik paar dagen terug grotendeels met stofzuiger eruit gezogen. er zat inderdaad wel ZEER veel stof in. maar nu niet meer.
Als die nog niet kapot was dan is die dat waarschijnlijk nu wel. Een stofzuiger gebruiken sloopt gewoon de videokaart door al die statische elektrischiteit.

AMD Nieuwsdiscussie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
-The_Mask- schreef op woensdag 25 november 2009 @ 16:58:
[...]

Als die nog niet kapot was dan is die dat waarschijnlijk nu wel. Een stofzuiger gebruiken sloopt gewoon de videokaart door al die statische elektrischiteit.
ik had er een kunstof kapje opgezet en voorzichtig geweest.... en hij werkt nog steeds hoor

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BitchCrew
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 26-07 00:33
-The_Mask- schreef op woensdag 25 november 2009 @ 16:58:
[...]

hoe dan als ik het vragen mag?

stof is toch nie geleidend?
een stofzuiger, dus de mond, is plastiek ( bij mij toch)
hoe komt er dan statische elektriciteit op de kaart?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BGB4rn
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 14:22

BGB4rn

ductape en tie-wraps FTW !

Door de snel stromende lucht ;) bovendien is statische electriciteit niet iets wat per see door een draadje gaat, denk maar aan bliksem, dat gaat dwars door de lucht.

Maar als je nog garantie hebt zou ik die vooral claimen, straks nokt je kaart er mee en heb je geen garantie meer, dan zit je met de gebakken peren (of videokaart)

[ Voor 101% gewijzigd door BGB4rn op 25-11-2009 17:14 ]

Signature

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
BGB4rn schreef op woensdag 25 november 2009 @ 17:12:
Door de snel stromende lucht ;) bovendien is statische electriciteit niet iets wat per see door een draadje gaat, denk maar aan bliksem, dat gaat dwars door de lucht.

Maar als je nog garantie hebt zou ik die vooral claimen, straks nokt je kaart er mee en heb je geen garantie meer, dan zit je met de gebakken peren (of videokaart)
maar dan moet ik em tot holland sturen. doe ik wel maar ik zit nu met een probleempje.
Er werd me net gezegt om een andere vorige driver te installeren. mijn temperatuur blijft nu constant 68°C en dit is verbazingwekkend :o ik ben heel blij op dit moment. ik weet niet of het hiermee opgelost is....

Die Furmark, kan je videokaart daar mee stuk gaan ? anders probeer ik die even en dan weet ik of mijn videokaart terug in actie is geschoten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BGB4rn
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 14:22

BGB4rn

ductape en tie-wraps FTW !

Verwijderd schreef op woensdag 25 november 2009 @ 17:32:
[...]

Die Furmark, kan je videokaart daar mee stuk gaan ? anders probeer ik die even en dan weet ik of mijn videokaart terug in actie is geschoten
Opzicht gaat je kaart er niet stuk aan als ie 100% is, als ie koelingsproblemen heeft en niet de fan harder laat draaien als ie warm word zou ik het even laten tot je een nieuwe kaart hebt.

Signature

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
maar je kan die furmark stoppen toch ?

[ Voor 178% gewijzigd door Verwijderd op 25-11-2009 18:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M2M

M2M

medicijnman

Verwijderd schreef op woensdag 25 november 2009 @ 17:51:
maar je kan die furmark stoppen toch ?
de bedoeling is om te testen of je videokaart echt hardwarematig defecten vertoond, of dat het misschien een softwarematig (herhaaldelijk) probleem is. Nu lijkt het op een temperatuur probleem. En dat is nujuist goed te testen met furmark. Het is gewoon software die je legitiem op je pc kunt draaien. Je kunt het dan zien als een applicatie die je pc tot de knieen dwingt. Het trekt echt het maximum uit je pc. En je doet niets met de hardware. Dus mocht je videokaart het begeven / artefacts vertonen als je furmark draait, dan pak je een camera, maak je er een foto van. Je stopt de benchmark (want je doel is bereikt) en je stuurt een RMA aanvraag (inclusief screenshot) richting de winkel waar je 'm gekocht hebt.

in dat geval heb je recht op een goed werkend product, en zal het, zolang je binnen het wettelijke garantietermijn zit, gerepareerd worden.

Mocht je de kaart nu al terug sturen, met het argument dat je artefacts ziet. Het ding wordt getest op het systeem van de winkel en blijkt niet kapot te zijn. Dan zit jij met een geloofwaardigheidsprobleem, en je bent je videokaart een weekje of 2 minimaal kwijt, én je moet verzendkosten betalen voor niets. Zonde dus.

Ik ben dan liever zeker van het feit dat mijn videokaart kapot is, dan het ongeveer te weten. Een serie benchmarks uitvoeren en al je testgegevens en bevindingen, preferrably met screenshots richting de winkel zorgen er voor dat jij zo snel mogelijk een degelijk werkend exemplaar in handen krijgt.

-_-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
ik heb net een normale furmark gedaan en temperatuur is mooi terug gedaald na de furmark. geen artifacts geen problemen maar ik weet niet of deze resultaten goed zijn:

http://img130.imageshack.us/i/furmark.jpg/

ik denk helemaal niet dat dit goed is... dit is slecht toch ??

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Oventruc misschien?
Werkte bij veel 8800GTX/Ultra kaarten :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
M2M is dat een goede furmark of niet ? ben nu wel nieuwsgierig hoor...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -The_Mask-
  • Niet online
Verwijderd schreef op woensdag 25 november 2009 @ 18:05:
ik denk helemaal niet dat dit goed is... dit is slecht toch ??
Waarom zou het slecht zijn?
Verwijderd schreef op woensdag 25 november 2009 @ 19:51:
M2M is dat een goede furmark of niet ? ben nu wel nieuwsgierig hoor...
Er is maar één programma dat Furmark heet dus er bestaat geen goede of slechte versie. :p

Maar draai gewoon de stability test in plaats van de benchmark. :)

AMD Nieuwsdiscussie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
-The_Mask- schreef op woensdag 25 november 2009 @ 19:56:
[...]

Waarom zou het slecht zijn?

[...]

Er is maar één programma dat Furmark heet dus er bestaat geen goede of slechte versie. :p

Maar draai gewoon de stability test in plaats van de benchmark. :)
jij weet ook niet ofdat een goede test was die ik net poste ???

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M2M

M2M

medicijnman

ik denk dat ik de oorzaak ben van de verwarring. Ik bedoelde, in plaats van benchmark, eigenlijk de stability test. Dus een uurtje furmark laten pompen met de stability test. En tegelijkertijd de temperatuur van de onderdelen in je systeem in de gaten houden. Om de temperatuur te monitoren, kun je bijvoorbeeld GPU-Z gebruiken. Dus knal die furmark gewoon een uur aan terwijl je wat anders gaat doen. kom een uurtje later terug. Zie je dat je pc gecrashed is, of er artefacts in beeld zijn, dan weet je dat er iets te heet wordt (of een andere hardwarematig defect aan je videokaart is).

Haal gpu-z hier vandaan: http://www.techpowerup.com/downloads/1698/mirrors.php
in de "sensors" tab vind je een knop met "log to file". Gebruik die knop om je gegevens op te slaan. Knal het als je pc dan crashed, weet je hoelang hij het volgehouden heeft.

ps, nogmaals sorry voor de verwarring.

-_-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twiFight
  • Niet online
Ik heb GPU-Z hier even niet, maar EVGA Precision (ja, die werkt ook op andere kaarten) kan je temperatuur laten zien én je fan speed %. Zo heb ik bijvoorbeeld ontdekt dat bij bepaalde drivers mijn 9800GX2 pas heel laat ging koelen, waardoor hij heel snel heel heet werd. Die van mij haalde 95-100 graden. Dat is opzich binnen spec, maar wel heet. Maar op zich betekenen die temperaturen dus niet per sé dat de kaart stuk is of dat er teveel stof in zit.

Voor zover ik weet kun je niet je videokaart stuk maken met benchmarks/stabilitytests of wat dan ook, aangezien ze gewoon uit gaan wanneer ze te heet worden. In het ergste geval crasht je PC dus, maar kun je 'm na even laten afkoelen wel weer opstarten. Let op: dit is in het ergste geval. Nog geen conclusies gaan trekken voordat je de tests doet :p

toevoeging: een uurtje Furmark is misschien wel wat erg lang. Bij mij behaalde hij na +- 14 minuten de max temperatuur, maar dit verschilt natuurlijk per videokaart, en wat je starttemperaturen zijn. Je ziet een grafiekje in de stability test van Furmark. Zodra de temperatuur op zijn max zit gaat de grafiek niet meer omhoog en krijg je dus een horizontale rechte (min of meer) lijn. Zodra je die een minuutje of wat recht hebt kun je er wel van uit gaan dat dat de max tempetuur is.

[ Voor 23% gewijzigd door twiFight op 25-11-2009 22:34 ]

Verwijderd

Topicstarter
Ok dankje voor nieuwe post, ik heb een extra fan iets boven mijn videokaart geplaatst, ik zal straks ook foto's posten.

voor de furmark:
ik moet dus de stability test gaan doen en dan moet ik met die GPU-Z de temperaturen int oog houden en opslaan toch ?

1ding wat ik zeker nog wil weten:
De computerwinkel zei: wanneer je 1maal artifacts krijgt is je gpu overhit geraakt en is hij kapot, hij zal nog enkele dagen meegaan tot hij totaal opgebrand is bewijzen van spreken. Hij zal telkens warmer en warmer worden tot hij zijn max temperatuur haalt na een paar dagen en dan zal je geen beeld meer krijgen.
1maal artifacts = gpu gaat dood

is dit waar of is dit dikke bullshit ? want mijn gpu heeft gister zonder problemen de gewone furmark gedaan en ik heb kunnen gamen zonder artifacts, hij bleef continu 69°C bij het gamen, wonderbaarlijk dus.

Bij het opstarten van pc is hij 50°C en zonder te gamen haalt hij na 20minutjes 69°C en daar blijft hij staan, is dit goed ?

THX, jullie hebben me tot nu toe al fantastisch geholpen, en ik ben zeer blij dat mijn kaart op het moment nog niks verkeerd heeft gedaan.

over een 2tal uurtjes post ik mijn stability test, ik hou er een camera bij voor in het geval dat er artifacts zijn, dan kan ik die naar salland sturen voor de garantie.

GPU-Z:
Ik heb het programmatje eens bekeken en ik kan de 2keer NVIDIA GeForce 9800gx2 selecteren, ik neem aan dat mijn eerste GPU1 is en 2de GPU2, ik merk op dat bij de eerste de ventilator op 0% staat, heeft mijn videokaart maar 1fan of wil dit zeggen dat er 2fan's zijn maar dat de 1ste stuk is en niet draaid ?

GPU1:
http://img28.imageshack.us/i/geforce9800gx21.jpg/
GPU2:
http://img686.imageshack.us/i/geforce9800gx22.jpg/

[ Voor 14% gewijzigd door Verwijderd op 26-11-2009 17:19 ]

• twiFight
  • Niet online
Verwijderd schreef op donderdag 26 november 2009 @ 17:10:
Ok dankje voor nieuwe post, ik heb een extra fan iets boven mijn videokaart geplaatst, ik zal straks ook foto's posten.
Mooi zo. Hij blaast de lucht wel naar buiten hoop ik? ;)
voor de furmark:
ik moet dus de stability test gaan doen en dan moet ik met die GPU-Z de temperaturen int oog houden en opslaan toch ?
Furmark laat (bij mij iig) ook al de temperatuur zien, dus wat dat betreft is GPU-Z niet nodig. Loggen is handig, maar ook niet per sé nodig, tenzij je tijdens het runnen van de stability test weggaat van de PC, want dan kan je niet zelf de temperaturen in de gaten houden.
1ding wat ik zeker nog wil weten:
De computerwinkel zei: wanneer je 1maal artifacts krijgt is je gpu overhit geraakt en is hij kapot, hij zal nog enkele dagen meegaan tot hij totaal opgebrand is bewijzen van spreken. Hij zal telkens warmer en warmer worden tot hij zijn max temperatuur haalt na een paar dagen en dan zal je geen beeld meer krijgen.
1maal artifacts = gpu gaat dood

is dit waar of is dit dikke bullshit ? want mijn gpu heeft gister zonder problemen de gewone furmark gedaan en ik heb kunnen gamen zonder artifacts, hij bleef continu 69°C bij het gamen, wonderbaarlijk dus.
Dat is dikke bullshit. Artifacts kunnen zelfs door drivers komen en door een reinstall van goede drivers dus verholpen zijn (nb: kan, betekent dus niet dat het bij iedereen op te lossen is met andere drivers, er zijn meer oorzaken van artifacts). Een videokaart wordt alleen maar warmer als de koeling stuk is en zelfs dan gaat hij gewoon uit wanneer hij te heet wordt. Ik vermoed dat de PC winkel graag een nieuwe videokaart aan jou wil slijten. Anders is het gewoon een PC boer met bijzonder weinig kennis van zaken.
Bij het opstarten van pc is hij 50°C en zonder te gamen haalt hij na 20minutjes 69°C en daar blijft hij staan, is dit goed ?
Dit zijn prima temperaturen voor een 9800GX2 :) Velen zullen dit warm vinden maar de 9800GX2 is gewoon een warme kaart.
THX, jullie hebben me tot nu toe al fantastisch geholpen, en ik ben zeer blij dat mijn kaart op het moment nog niks verkeerd heeft gedaan.
Graag gedaan :)
over een 2tal uurtjes post ik mijn stability test, ik hou er een camera bij voor in het geval dat er artifacts zijn, dan kan ik die naar salland sturen voor de garantie.
Heel slim.
GPU-Z:
Ik heb het programmatje eens bekeken en ik kan de 2keer NVIDIA GeForce 9800gx2 selecteren, ik neem aan dat mijn eerste GPU1 is en 2de GPU2, ik merk op dat bij de eerste de ventilator op 0% staat, heeft mijn videokaart maar 1fan of wil dit zeggen dat er 2fan's zijn maar dat de 1ste stuk is en niet draaid ?
Dit is normaal. Er is maar 1 koeler. Tooltjes 'herkennen' dit niet goed en laten zien dat een koeler op 0% staat, maar er is gewoon 1 koeler die beide cores (waarvan je dus de temperatuur ziet) koel houdt.

Verwijderd

Topicstarter
Mooi zo. Hij blaast de lucht wel naar buiten hoop ik? ;)
Eigenlijk niet :S ik heb em erop staan. waarom zou hij naar buiten moeten blazen? ik heb em naar videokaart toe laten blazen voor em af te koelen hmmm. Ik zal hem wel omdraaien dan maar waarom ? :D

sry

• twiFight
  • Niet online
Verwijderd schreef op donderdag 26 november 2009 @ 17:41:
[...]

Eigenlijk niet :S ik heb em erop staan. waarom zou hij naar buiten moeten blazen? ik heb em naar videokaart toe laten blazen voor em af te koelen hmmm. Ik zal hem wel omdraaien dan maar waarom ? :D

sry
Nouja het hangt een beetje van je airflow af, maar allemaal verschillende fans op dingen in je pc te blazen helpt niet heel veel als de warme lucht nergens heen kan (in de kast blijft hangen dus). In zo'n geval is het handiger de warme lucht dus actief af te voeren door een fan naar buiten te laten blazen, meestal aan de achterkant van de kast, of als je een goede kast hebt, via een fan aan de bovenkant van je kast. Bovendien zit er een grote kap over je 9800GX2, tenminste bij mij wel, dus de koele lucht van een fan komt niet echt bij het hete gedeelte van de kaart terecht.

Ik zeg niet dat een fan op de kaart blazen per sé slecht is hoor, dat hangt een beetje van je situatie af. Als de airflow in je kast goed is dan kun je prima een fan op de kaart laten blazen, als de airflow in de kast slecht is dan heeft het meer effect om de fan warme lucht te laten afvoeren.

Maar discussies over fans en airflow is een heel ander onderwerp. Mocht je er meer over willen weten dan zijn er vast genoeg tips over te vinden op Google en/of GoT.

Verwijderd

Topicstarter
twiFight schreef op donderdag 26 november 2009 @ 18:02:
[...]

Nouja het hangt een beetje van je airflow af, maar allemaal verschillende fans op dingen in je pc te blazen helpt niet heel veel als de warme lucht nergens heen kan (in de kast blijft hangen dus). In zo'n geval is het handiger de warme lucht dus actief af te voeren door een fan naar buiten te laten blazen, meestal aan de achterkant van de kast, of als je een goede kast hebt, via een fan aan de bovenkant van je kast. Bovendien zit er een grote kap over je 9800GX2, tenminste bij mij wel, dus de koele lucht van een fan komt niet echt bij het hete gedeelte van de kaart terecht.

Ik zeg niet dat een fan op de kaart blazen per sé slecht is hoor, dat hangt een beetje van je situatie af. Als de airflow in je kast goed is dan kun je prima een fan op de kaart laten blazen, als de airflow in de kast slecht is dan heeft het meer effect om de fan warme lucht te laten afvoeren.

Maar discussies over fans en airflow is een heel ander onderwerp. Mocht je er meer over willen weten dan zijn er vast genoeg tips over te vinden op Google en/of GoT.
ok maar ik heb denk ik wel goede airflow:
antec 900 http://www.legitreviews.c...81/antec_nine_hundred.jpg de grote top fan blaast de lucht er dus uit en van achter ook nog een 20mm fan die lucht uit kast blaast. De fan die ik er bij heb geplaatst is waar je het roostertje ziet bij het glas. daar heb ik hem geplaats om zo een beetje meer naar mijn vga te blazen, de topfan zal de warme lucht wel goed beheersen denkik.

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb net dus een echte stability test gedaan. Full screen 1280x1024, Xtreme Burning Mode on
Hij deed het echt fantastisch ik heb enkele screenshots genomen tijdens de test met F9 zoals furmark zei maar ik weet niet waar ik deze kan terugvinden, iemand enig idee ?

Na 500seconden was mijn gpu pas 105°C ik heb een filmpje op youtube bekeken:
http://www.youtube.com/watch?v=kjBUPsB-l5k Mijn videokaart deed het zoals deze. Dus ik denk dat ik op mijn beide oren kan slapen en dat er helemaal niets aan mijn videokaart scheelt ?????

Nu zit mijn vraag er nog steeds, hoe komt het dat ik artifacts had en dat mijn videokaart bij het opstarten al 85°C was en nu blijft hij continu op 68, driver neem ik aan ?????

DANK U IEDEREEN videokaart is top in orde volgens mij.
zonder jullie had ik hem opgestuurd. THX voor alle hulp

ik zou mijn screenshots liefst nog willen plaatsen maar vind ze niet

• -The_Mask-
  • Niet online
Verwijderd schreef op donderdag 26 november 2009 @ 19:50:
Nu zit mijn vraag er nog steeds, hoe komt het dat ik artifacts had en dat mijn videokaart bij het opstarten al 85°C was en nu blijft hij continu op 68, driver neem ik aan ?????
Driver kan idd.

AMD Nieuwsdiscussie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iPims

iPims

~Lv200 Broan Nightlord~

Of dat stof + driver ;)
Zal wel een mixje van alles zijn dat je gedaan hebt.

What the BBQsaurusrex?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
PFFFF het is dus nog niet opgelost, ik was daarnet chips halen, en in eens zie ik een bluescreen, bij het opstarten zag ik alles enkele keren dubbel, mijn windows vista logo zag ik ook links en ook rechts, en allemaal witte verticale strepen die ik kon weg vegen met mijn muis, toch kwamen die telkens terug. Ik had helaas geen camera bij de hand maar ik heb wel enkele screenshot's gepakt. de witte strepen zijn niet te zien op de screenshot maar je ziet wel dat de GPU1 VERDWENEN IS!!!!!

screenshot's:
Ik ging kijken naar GPU-Z -> gpu1 niet te bespeuren:
http://img6.imageshack.us/img6/2097/gpu1vangpuz.jpg
Ik ging kijken naar everest + windows solution -> gpu1 niet te bespeuren:
http://img16.imageshack.us/img16/8862/pffffc.jpg
Ik probeerde Furmark op te starten om gewoon te kijken of ik de test op dat moment kon doen:
http://img6.imageshack.us/img6/6206/pffm.jpg

ik snap echt niet wat het probleem is, nu is mijn gpu gewoon weer continu 65°C.... normaal dus, en die furmark van gister ging perfect....

PS: ik was na deze crash even gaan voelen aan kaart en was echt super heet...

HELP AUB, of gewoon opsturen ????

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twiFight
  • Niet online
Verwijderd schreef op vrijdag 27 november 2009 @ 20:54:
PFFFF het is dus nog niet opgelost, ik was daarnet chips halen, en in eens zie ik een bluescreen, bij het opstarten zag ik alles enkele keren dubbel, mijn windows vista logo zag ik ook links en ook rechts, en allemaal witte verticale strepen die ik kon weg vegen met mijn muis, toch kwamen die telkens terug. Ik had helaas geen camera bij de hand maar ik heb wel enkele screenshot's gepakt. de witte strepen zijn niet te zien op de screenshot maar je ziet wel dat de GPU1 VERDWENEN IS!!!!!

screenshot's:
Ik ging kijken naar GPU-Z -> gpu1 niet te bespeuren:
http://img6.imageshack.us/img6/2097/gpu1vangpuz.jpg
Ik ging kijken naar everest + windows solution -> gpu1 niet te bespeuren:
http://img16.imageshack.us/img16/8862/pffffc.jpg
Ik probeerde Furmark op te starten om gewoon te kijken of ik de test op dat moment kon doen:
http://img6.imageshack.us/img6/6206/pffm.jpg

ik snap echt niet wat het probleem is, nu is mijn gpu gewoon weer continu 65°C.... normaal dus, en die furmark van gister ging perfect....

HELP AUB, of gewoon opsturen ????
Je kunt altijd even contact opnemen met de support van de webshop en je bevindingen en vooral bewijzen overleggen. Dan kunnen zij je wel vertellen of ze dat genoeg vinden om de kaart terug naar de fabrikant te sturen. Doe je dat niet dan heb je kans dat "zij geen probleem kunnen constateren" en dat je de kaart terugkrijgt met een rekening. Ik denk dat je met bovenstaande problemen en bewijzen (screenshots) een goede kans maakt op een reparatie/vervanging. Mocht je nog artifacts krijgen, neem daar ook zeker even een foto van!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -The_Mask-
  • Niet online
Verwijderd schreef op vrijdag 27 november 2009 @ 20:54:
PFFFF het is dus nog niet opgelost,
Kun je de videokaart ook in een andere PC testen?
65 graden is ook voor je handen loei heet natuurlijk. ;)

AMD Nieuwsdiscussie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jejking
  • Registratie: Februari 2005
  • Niet online

Jejking

It's teatime, doctor!

Verwijderd schreef op woensdag 25 november 2009 @ 19:13:
Oventruc misschien?
Werkte bij veel 8800GTX/Ultra kaarten :P
Dat niemand hier nog op is gekomen behalve Mielemann88-DOS (wat een username trouwens :P ). De 9800GX2 is een dubbele 8800-reeks-derivaat op een kleiner productieproces. Er lijkt me een reële kans dat dat foutje in het metaal er ook nog in de 9xxx in kan zitten. Een oventruukje uit de hoge hoed toveren lijkt me dus geen slecht idee. Even koeler eraf halen, bakpapier eronder, oven voorverwarmen op 200 graden en 10 minuten bakken maar ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twiFight
  • Niet online
Jejking schreef op zaterdag 28 november 2009 @ 01:37:
[...]

Dat niemand hier nog op is gekomen behalve Mielemann88-DOS (wat een username trouwens :P ). De 9800GX2 is een dubbele 8800-reeks-derivaat op een kleiner productieproces. Er lijkt me een reële kans dat dat foutje in het metaal er ook nog in de 9xxx in kan zitten. Een oventruukje uit de hoge hoed toveren lijkt me dus geen slecht idee. Even koeler eraf halen, bakpapier eronder, oven voorverwarmen op 200 graden en 10 minuten bakken maar ;)
De reden dat "nog niemand er opgekomen is" is niet dat de truuc niet bekend is (ik zwem ook rond in het stukgaande GTXen topic), maar hij kan nog garantie krijgen. Dan ga je toch niet serieus waar de oventruuc aanraden? Het lijkt mij een heel slecht idee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jejking
  • Registratie: Februari 2005
  • Niet online

Jejking

It's teatime, doctor!

Aha, even overheen gelezen. In de categorie filteren op belangrijkheid van de info. Check het tijdstip ;)

Maarre... resuming:

- garantie claimen
- stap 2-468
- als die stappen niet werken, nog een keer garantie claimen.
- pas als je garantie voorbij is, denken aan dingetjes als een oventruuk :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Had email naar Salland.eu technische dienst gestuurd:
Geachte heer,

De aangegeven temperatuur is nog vrij koel voor de aangegeven videokaart, deze kaarten worden vaak makkelijk 80-95 graden tijdens gebruik en rond de 75 graden IDLE.

Maar de roze plekken zijn doorgaans geen goed teken, dit hoeft echter niet aan de temperatuur te liggen en kan ook een defect zijn in de kaart.

Als de kaart dit vaak vertoond dan zal de kaart hoogstwaarschijnlijk defect zijn, het is dan wellicht verstandig om er een RMA voor aan te vragen zodat wij dit kunnen testen en eventueel de kaart kunnen vervangen.

Hiermee hoop ik u voldoende te hebben geïnformeerd.

Met vriendelijke groet,

Hoofd Technische Dienst
Ik zal straks de 3 screenshot's ook doorsturen naar hem dat ik bewijs heb + een foto proberen te maken van de artifacts. ( wat moeilijk zal zijn omdat die altijd op onverwachte momenten optreed ). Ik kan nog gamen met hoge fps en gpu blijft rond 69°C dus daarom vind ik het zeer vreemd dat ik toch op sommige momenten artifacts krijg -> bluescreen - RR...

Bedankt voor jullie hulp allemaal :) lag dus toch niet aan driver lijkt me. het is puur de gpu1 die stuk is.
Thx all

[ Voor 0% gewijzigd door Kees op 15-08-2018 08:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Kheb een ander probleem. Ik weet niet echt of dit een probleem is maar...

Ik heb nu 2weken geen problemen meer gehad maar heb totaal niets verandert. Dus als ik mijn videokaart toch opstuur met het bewijs, en ze testen het maar ze vinden geen probleem moet ik nog bijbetalen ook...
Zou ik de kaart toch opsturen ofniet ?

Gpu1 blijft werken ( 1,5week zonder fout )

Temperatuur: 67°C continu

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jumpman
  • Laatst online: 19:44
Wat is je andere probleem dan? ;)

Sowieso pas opsturen in januari 2010, gezien er weinig kans bestaat dat je reparatie of vervanging eerder mag verwachten (versturen, feestdagen, etc.). Of je moet een reserve videokaart tot je beschikking hebben.

Nintendo Network ID: Oo_Morris_oO | PSN: Oo_Morris_oO.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twiFight
  • Niet online
Verwijderd schreef op vrijdag 11 december 2009 @ 13:38:
Gpu1 blijft werken ( 1,5week zonder fout )
Heb je wel de volle performance?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Kan het niet zijn dan de interne sli bridge niet goed is aangeklikt, ofdat je moederbord via een update op een "groen" systeem is gegaan, dus niet de volle power gebruikt, check het bios van je mobo eventjes

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -The_Mask-
  • Niet online
Interne SLi bridge die er niet goed opzit? :?
Groen systeem? :?

Misschien handig om deze dingen even uit te leggen.

AMD Nieuwsdiscussie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Hij denkt dat er een SLi bridge tussen de twee printplaatjes zit. En groen bedoeld ie misschien wel mee energiebesparing dat de clocks lager gaan maar dat zou niet verklaren dat hij zo warm wordt. Of misschien bedoeld ie dat de fans langzamer gaan draaien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xenomorphh
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 12-03 09:18

Xenomorphh

Soep met Ballen

Verwijderd schreef op zaterdag 12 december 2009 @ 09:00:
Hij denkt dat er een SLi bridge tussen de twee printplaatjes zit. En groen bedoeld ie misschien wel mee energiebesparing dat de clocks lager gaan maar dat zou niet verklaren dat hij zo warm wordt. Of misschien bedoeld ie dat de fans langzamer gaan draaien.
Ik zal je wat vertellen die zit er ook. Maar de kans dat die los zit is wel erg klein.. Alleen ik zie het probleem nu niet meer, doet de 2e GPU nix meer?

There are 10 kinds of people in the World...Those who understand binary, and those who dont!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Xenomorphh schreef op zaterdag 12 december 2009 @ 10:50:
[...]

Ik zal je wat vertellen die zit er ook. Maar de kans dat die los zit is wel erg klein.. Alleen ik zie het probleem nu niet meer, doet de 2e GPU nix meer?
Ik dacht dat mijn artifacts en vervolgens bluescreen oorzaak waren van overhitte videokaart. Vervolgens ben ik paar dagen blijven kijken op everest en inderdaad hoge temp. alleen bij GPU1. ik installeer een andere driver, en sindsdien is de temperatuur goed maar had nog steeds artifacts gehad. Na de crash ging ik direct kijken naar everest en zag dat GPU1 niet werkte... dat zag ik ook bij GPU-Z. Dit was 2weken geleden. Deze nieuwe 2weken heb ik nog steeds geen probleem gehad.
Snapje ? ik weet dus niet of hij nu echt stuk is ofniet. Raar gevalletje dit

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op zaterdag 12 december 2009 @ 18:06:
[...]

Ik dacht dat mijn artifacts en vervolgens bluescreen oorzaak waren van overhitte videokaart. Vervolgens ben ik paar dagen blijven kijken op everest en inderdaad hoge temp. alleen bij GPU1. ik installeer een andere driver, en sindsdien is de temperatuur goed maar had nog steeds artifacts gehad. Na de crash ging ik direct kijken naar everest en zag dat GPU1 niet werkte... dat zag ik ook bij GPU-Z. Dit was 2weken geleden. Deze nieuwe 2weken heb ik nog steeds geen probleem gehad.
Snapje ? ik weet dus niet of hij nu echt stuk is ofniet. Raar gevalletje dit
ALs je hem te koop wilt zetten of een ander kaartje wilt wil ik hem wel kopen/ruilen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op maandag 14 december 2009 @ 18:08:
[...]

ALs je hem te koop wilt zetten of een ander kaartje wilt wil ik hem wel kopen/ruilen
Wat zou je er voor willen geven ? en welke kaart zou je dan willen ruilen ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op maandag 14 december 2009 @ 18:08:
[...]

Mensen ?
Noem eens een prijsje op wat de waarde van deze kaart nog mag wezen ?

Terug optimaal inorde, geen problemen meer, temperatuur constant 67°C, nog garantie tot mei, slechts anderhalf jaar oud.

Prijs toen ik em kocht: 535€
Prijs nu : 460€
Wat is dan de prijs die ik nu zou vragen voor de 2de hands kaart ?

Perfect inorde nog steeds

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Hij is top in orde. nieuw kost ie 460 en je hebt nog garantie tot mei. ik wil hem niet wegdoen voor maar 110euro hoor. Dan hou ik em maar beter bij

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

dat kun je ook het beste doen , want veel is die niet meer waard,

komt gewoon door de snelle ontwikkelingen in pc land ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -The_Mask-
  • Niet online
Verwijderd schreef op zondag 20 december 2009 @ 17:58:

Hij is top in orde. nieuw kost ie 460 en je hebt nog garantie tot mei. ik wil hem niet wegdoen voor maar 110euro hoor. Dan hou ik em maar beter bij
Kan ook maar meer is die echt niet waard hoor. ;)

AMD Nieuwsdiscussie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twiFight
  • Niet online
Mijn EVGA 9800GX2 Superclocked had een dagwaarde van €135 volgens EVGA zelf. Dat was errm.. een maandje terug of zo. Let wel: dat was dus een superclocked versie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -The_Mask-
  • Niet online
twiFight schreef op zondag 20 december 2009 @ 19:22:
Let wel: dat was dus een superclocked versie.
En één die waarschijnlijk niet zo veel problemen had als degene hierboven, maar één die terug kwam van RMA? Daarnaast EVGA dus lekker lange garantie. :)

AMD Nieuwsdiscussie

Pagina: 1