Mp3/ogg speelt niet goed af. Hoe oplossen?

Pagina: 1
Acties:

• Eusebius
  • Registratie: November 2001
  • Niet online
Al een tijdje speelt mijn Ubuntu 9.10 mp3's en ogg's niet goed af. Onder 9.04 ging het wel goed. Na een minuut goed spelen, stottert het nummer even of worden er stukken geskipt. Zeer vervelend, omdat ik gewoon een achtergrond muziekje tijdens mijn werken wil hebben. Op Ubuntuforums.org krijg ik niet veel respons en kan ik ook niet veel vinden.

- is er een code / manier om te zien welke codecs je gebruikt? Ik vermoed dat het de codecs zijn
- welke codec gebruiken andere gebruikers hier zonder problemen?
- misschien andere tips of goede tutorials?

De muziekbestanden zelf zijn goed, want onder Windows spelen ze gewoon goed af.

==
hoi

• MisterE
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 21-12-2025
waar speel je ze mee af? Probeer het eens met VLC of mplayer. Welke desktop gebruik je? (ofwel gstreamer?). Je zult het denk ik meer in die richting moeten zoeken. Problemen met alsa en pulseaudio.

• borft
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 13:07
waarom denk je dat het codecs zijn? het lijkt mij niet logisch dat ze soms wel werken en soms niet. het klinkt meer als een buffer/prioriteit/interrupt probleempje....

zoals boven al gemeld, welke software gebruik je om het af te spelen? gebruik je oss of alsa drivers (sommige software wil nog wel es terugvallen op oss, waarna het alsnog via emulatie alsa is).

• Eusebius
  • Niet online
Ik speel af via VLC. Desktop is Gnome.

Geen idee welke audiodrivers ik gebruik. In de instellingen van VLC (audio > uitvoermodules) staat standaard vermeld. Ik ga eens wat proberen:

- ALSA stottert heel erg.
- OSS minder. Even kijken hoe dat gaat.. Na 27 sec. al gestotter.

Nope. Welke combi ik ook probeer, steeds gestotter en gehaper. Nu merk ik wel dat ik geluid krijg via en Pulseaudio en Alsa en OSS. Kan ik die gewoon deinstalleren en eentje overhouden?

[ Voor 30% gewijzigd door Eusebius op 25-11-2009 15:15 ]

==
hoi

• jayvol09
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 02-09-2020
Ik had playback problemen laatst bleek aan drivers te liggen. Was met een 4550 over hdmi, na propietary drivers installed te hebben werkte t wel weer.
Codecs: "apt-get install ubuntu-restricted-extras" is vaak alles wat je nodig zult hebben.

"Between the weak and the strong one it is the freedom which oppresses and the law that liberates" [Jean Jacques Rousseau]

• Eusebius
  • Niet online
Het werd me juist afgeraden om deze te installeren .. :| Soms weet je ook niet meer wat je moet geloven.

==
hoi

• Sallin
  • Registratie: Mei 2004
  • Niet online
jayvol09 schreef op woensdag 25 november 2009 @ 15:30:
Ik had playback problemen laatst bleek aan drivers te liggen. Was met een 4550 over hdmi, na propietary drivers installed te hebben werkte t wel weer.
Codecs: "apt-get install ubuntu-restricted-extras" is vaak alles wat je nodig zult hebben.
Eusebius schreef op woensdag 25 november 2009 @ 15:48:
Het werd me juist afgeraden om deze te installeren .. :| Soms weet je ook niet meer wat je moet geloven.
Ik zou ook alleen die dingen installeren die je nodig hebt, en niet een zut software in de hoop dat toevallig dat pakketje erbij zit dat je nodig hebt.

This too shall pass
Debian | VirtualBox (W7), Flickr

• jayvol09
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 02-09-2020
Volgens mij worden codec pas gebruikt als je ze nodig hebt, en zoveel mb was t niet. Je hebt ook meteen flash.

"Between the weak and the strong one it is the freedom which oppresses and the law that liberates" [Jean Jacques Rousseau]

• Eusebius
  • Niet online
Sallin schreef op woensdag 25 november 2009 @ 16:27:
Ik zou ook alleen die dingen installeren die je nodig hebt, en niet een zut software in de hoop dat toevallig dat pakketje erbij zit dat je nodig hebt.
En wat heb je precies nodig dan? Zo goed ken ik Linux nou ook weer niet. Heb ik aan Alsa genoeg en kan ik OSS en Pulseaudio eraf halen?

==
hoi

• rockmanz
  • Registratie: April 2006
  • Niet online
Eusebius schreef op woensdag 25 november 2009 @ 17:40:
[...]

En wat heb je precies nodig dan? Zo goed ken ik Linux nou ook weer niet. Heb ik aan Alsa genoeg en kan ik OSS en Pulseaudio eraf halen?
Sowieso heb je of alsa of oss nodig voor sound (met voorkeur voor alsa). Daarbovenop is het mogelijk maar niet noodzakelijk om pulseaudio te gebruiken. Sommige mensen zijn er tegen, anderen ervoor maar zelf heb ik er nooit problemen mee gehad. Maar even een vraagje tussendoor, waarom zou je ubuntu-restricted-extras niet installeren? In principe is het gewoon een verzamel pakket met codecs voor mp3, wma, quicktime, dvd etc. en flash. Ik durf te wedden dat minstens 90% van de Ubuntu gebruikers dit pakket heeft of in ieder geval een aantal onderdelen. Probeer anders dit te installeren en via rhythmbox (meegeleverd, totem/Movie Player is ook ok) je mp3's af te spelen. Mocht het niet werken kan je het meteen weer verwijderen. Even een sidenote: laatste tijd vind ik VLC lastig, sinds 9.10 gaat fullhd moeizamer en weigert hij correct de screensaver te disablen (dit laatste is kennelijk een bekende bug).
Pagina: 1