• magic45
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 15-01 09:01
Sinds kort hebben we bij een klant van ons de gekste problemen met de printserver(s). Er is intern vrijwel niets gewijzigd, er is enkel een 2008 server bijgekomen, deze doet echter niets met de printers. Op een andere locatie is een vrijwel identieke situatie maar dan zonder de issues.

Een print naar de spooler zenden kan tot wel 15min duren, op een ander moment kan het direct gedaan zijn. De properties van een printer bekijken gaat bizar langzaam vanaf een client maar wel met normale snelheid vanaf de printservers.
Het probleem doet zich op vrijwel alle clients voor maar wel compleet random (dan wel, dan niet).

We hebben de printers opgesplitst en op diverse servers geinstalleerd maar ook dan doet het probleem zich onverminderd voor. Er is zelfs een tijdelijke compleet kale printserver opgetuigd waarop het probleem zich ook voordoet. Anti-virus op zowel clients als servers is van Kaspersky(laatste versie voor zowel workstations als servers). De anti-virus uitschakelen lost het probleem niet op.
Het zijn allemaal HP printers met recente drivers en standaard settings. Verschillende typen en in totaal slechts zo'n 20 stuks.

Alle servers zijn Server 2003 SP2 x86.

We tasten helemaal in het duister, een kale printserver met 20 printers met standaard installatie en instellingen werkt voor geen meter. HELP? 8)7

[ Voor 8% gewijzigd door magic45 op 25-11-2009 12:53 ]

• Nowa
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 16-02-2021
Ik heb geen oplossing voor je probleem maar het is erg herkenbaar.
Ook hier hebben we diverse HP printers staan.
Het probleem is naar mijn idee de HP drivers zelf. Waar is de tijd gebleven dat er inderdaad alleen een driver werd geinstalleerd. Tegenwoordig worden er door HP drivers zelfs services toegevoegd welke mijn inziens helemaal niet nodig zijn voor een correcte werking van je printers.

Welke types hebben jullie staan?
Ik zou dit probleem overigens ook neerlgeggen bij de leverancier van je printers.

[ Voor 8% gewijzigd door Nowa op 25-11-2009 12:57 ]

43% of all statistics are worthless.

• magic45
Nowa schreef op woensdag 25 november 2009 @ 12:55:
Ik heb geen oplossing voor je probleem maar het is erg herkenbaar.
Ook hier hebben we diverse HP printers staan.
Het probleem is naar mijn idee de HP drivers zelf. Waar is de tijd gebleven dat er inderdaad alleen een driver werd geinstalleerd. Tegenwoordig worden er door HP drivers zelfs services toegevoegd welke mijn inziens helemaal niet nodig zijn voor een correcte werking van je printers.

Welke types hebben jullie staan?
Een aantal MFP's(5035/9040) en een aantal normale Laserjets (2015's / 4050). Het wisselen van driver(vorige versies vs. nieuwste) lost helaas niets op. Alle MFP services zijn uitgeschakeld op de servers en als we een splitsing maken tussen de MFP's en de normale lost het ook niets op beide omgevingen blijven dan traag werken.
Het meest frustrerende is dat het probleem 'plots' ontstaan is en zich niet consequent bij iedereen voordoet. Een gebruiker kan er nu last van hebben, maar zijn buurman niet. Vijf minuten later kan niemand er last van hebben en weer vijf minuten later iedereen.

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 22:59
Weet je zeker dat het door de 'printers' komt ? Ander verkeer (bijv. cifs) is wel snel ?

• magic45
DukeBox schreef op woensdag 25 november 2009 @ 13:07:
Weet je zeker dat het door de 'printers' komt ? Ander verkeer (bijv. cifs) is wel snel ?
Ja alles functioneert in het netwerk naar behoren. Zoals gezegd doet het probleem zich op meerdere servers voor zonder aanwijsbaar verband (buiten de printers dan).

• DwarV
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 01-12-2025

DwarV

Rekent aan het leven

Ik draai thuis een windows 2008 server die mijn printer deelt over het netwerk. In mijn geval werden prints niet uitgevoerd als ik het vakje 'render print jobs on client computers' aan had gevinkt in de eigenschappen van de printer onder het tabblad sharing. In dat geval verdwenen de documenten ook niet uit de spool van de client pc's.

• magic45
DwarV schreef op woensdag 25 november 2009 @ 13:13:
Ik draai thuis een windows 2008 server die mijn printer deelt over het netwerk. In mijn geval werden prints niet uitgevoerd als ik het vakje 'render print jobs on client computers' aan had gevinkt in de eigenschappen van de printer onder het tabblad sharing. In dat geval verdwenen de documenten ook niet uit de spool van de client pc's.
Het is wel de bedoeling om de documenten te spoolen naar de server, dit staat ook ingesteld. Er is al geswitched tussen direct starten met printen en wachten tot alles in de spooler is geplaatst.

• Nowa
Al getest of het gebruik van PCL of PS drivers iets uitmaakt?

• magic45
Nowa schreef op woensdag 25 november 2009 @ 13:19:
Al getest of het gebruik van PCL of PS drivers iets uitmaakt?
Nee, echter is voor sommige applicaties PS ook geen optie in dit geval. Buiten dat heeft de omgeving het altijd perfect gedaan met PCL drivers.

• Graviton12
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 23-05-2025
Contact opnemen met HP, vragen achter BT'er om dit te behandelen, zeg maar "2de" lijners, eerste lijners weten over dit soort dingen niks af, eventueel engineer langs laten komen maar dan betaal je wel door je neus :)

Toevallig virtuele dingen draaien?

• magic45
Graviton12 schreef op woensdag 25 november 2009 @ 13:31:
Contact opnemen met HP, vragen achter BT'er om dit te behandelen, zeg maar "2de" lijners, eerste lijners weten over dit soort dingen niks af, eventueel engineer langs laten komen maar dan betaal je wel door je neus :)

Toevallig virtuele dingen draaien?
Bij HP zegt men vrolijk dat de printer indien los aangesloten functioneert en er dus niets mis mee is.
1 Server is virtueel een andere fysiek, enig idee of dat en zo ja wat daar moeilijk over doet?

• magic45
Symptoom erbij gevonden: Indien we op de printserver de properties raadplegen + testprint doen duurt dit max 5 seconden.
Op een client duurt exact dezelfde handeling minimaal 30seconden (15 seconden voordat de properties openen en 15 voordat de testprint in de spooler staat). Tijdens deze actie heeft de CLIENT een erg actieve(50% CPU) spoolsvc.exe

• StarWing
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 18:08

StarWing

Huh ?!?

Indien je printers compatibel zijn met HP's universele driver, zou ik die eens proberen.

Page intentionally left blank.

• Nowa
HP's universele driver :)
Meen ergens gelezen te hebben dat zelfs engineers van HP afraden deze te gebruiken ivm performance problemen.

Wij hebben deze in het begin ook gebruikt maar zijn toch over gegaan naar specefieke drivers waardoor de problemen iets minder werden.

• Vicarious
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 24-06-2024

Vicarious

☑Rekt | ☐ Not rekt

Nowa schreef op woensdag 25 november 2009 @ 14:54:
HP's universele driver :)
Meen ergens gelezen te hebben dat zelfs engineers van HP afraden deze te gebruiken ivm performance problemen.

Wij hebben deze in het begin ook gebruikt maar zijn toch over gegaan naar specefieke drivers waardoor de problemen iets minder werden.
De universele printdriver is tegenwoordig een stuk beter geworden dus is het proberen waard. Stukmaken kun je het toch niet, want nu werkt het ook voor geen meter.

Vicariously I live while the whole world dies

• magic45
Oplossing is gevonden:
Ik heb een nieuwe workstation gepakt en kaal in het domein aangemeld zonder echt enige software. Probleem deed zich op dit station nauwelijks voor(eigenlijk alleen als iemand anders met problemen op dat moment de printer aanstuurde).
Vervolgens software gaan installeren. Wat blijkt:

Onze Antivirus engine veroorzaakt het probleem. Het uitschakelen van de engine+services maakt niets uit, probleem blijft. Verwijderen van de applicatie lost het probleem op. Nu oudere versie + updates geinstalleerd en issue doorgegeven aan de vendor.

Iedereen bedankt voor de ondersteuning.

Verwijderd

Kaspersky sinds de nieuwe build van zijn antivirus for workstation 6.0 MP4 problemen met de NDIS driver en de self-defense optie.
Pagina: 1