Verwijderd

Topicstarter
Sinds enige tijd boot mijn Athlon XP 2600+ op 1250 mhz ipv 2083.
Hij zit op een K7N2 Delta-L met PC3200 geheugen.
Als ik in de bios hem handmatig op de goede snelheid probeer te zetten, gaat hij piepen.
De enige manier om het werkend te krijgen is door de bios te resetten, echter dit werkt slechts een enkele keer.

Een naastgelegen probleem is het op zwart gaan van de monitor. Dit gebeurt of tijdens het opstarten van Windows (XP), vlak voordat hij van zwart naar blauw springt, of gewoon als je met Windows bezig bent.
Omdat dit laatste probleem zich meestal niet bij een koude start voordoet (met koude start bedoel ik in dit geval als hij echt een aantal minuten heeft uitgestaan), dacht ik dat misschien iets te warm werd. Ook dacht ik dat de problemen met elkaar samenhingen, dat betwijfel ik nu, nu ik een andere videokaart erin heb gezet en hij in ieder geval niet meer op zwart lijkt te springen.

Wel is, doordat ik de tijd in de bios wilde aanpassen, de processorsnelheid weer naar de foute waarde gesprongen en heeft de bios reset, al meerdere malen, geen effect gehad.

Ik heb alles losgehaald wat niet nodig is, en de voeding is nieuw.

• Nielson
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 13:44
Als ie met 1250 boot ipv 2083MHz staat de fsb op 100 ipv 166MHz (mp=12.5). Je moet alleen even opletten dat je het op de goede plek wijzigt. Bij sommige borden kun je deze instellen op bv 100/133/166 als basisinstelling, en op een andere plek de frequentie per MHz aanpassen voor overklokken. Wijzig je 'm op de verkeerde plek klok je je hele mb en daarop aangesloten componenten over en zal je systeem idd niet booten.

• karstjan
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 11-06-2021
Is dit niet gewoon een soort speedstep-achtige techniek (de AMD variant daarop: Cool 'n Quiet), die automatisch je kloksnelheid verlaagt wanneer er geen performance nodig is?

In dat geval, dat uitzetten in de bios :)

[ Voor 15% gewijzigd door karstjan op 25-11-2009 12:32 ]

• _the_crow_
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 30-03-2025

_the_crow_

Rare vogel

Waarschijnlijk staat de processor ingesteld op 12,5*100 ipv 12,5*166. Dus je hebt de FSB verhoogt naar 166MHz en dat werkte niet? Of kan je alleen de klokfrequentie (in het algemeen) van de processor veranderen?

Schrödingers cat: In this case there are three determinate states the cat could be in: these being Alive, Dead, and Bloody Furious.

• Nielson
Even in de handleiding gekeken, frequentie van de fsb kun je alleen onder Advanced Bios Features per MHz instellen (CPU FSB Clock). Let er wel op dat de bijbehorende jumpers op het mb ook goed staan:

J10: 1-2 en J11: Closed

• Umbrah
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 06:06

Umbrah

The Incredible MapMan

Hmmm, veel moederborden uit die tijd hadden naast de cmos jumper geen jumpers meer. Het is een combinatie probleem denk ik, mogelijk gekoppeld met een lege CMOS batterij en SPD wat roet in het eten gooit. Je geheugen 'wil' op 200MHz draaien, en omdat CPU's uit die tijd geen detectie hadden (ie: geen naam/instellingen), moet je handmatig de FSB instellen. Er is echter, zeker bij OC bordjes uit die tijd, ook een geheugen verdeelsleutel, die de verhouding FSB/geheugen probeert te regelen. Misschien dat standaard de SPD gelezen word om een max snelheid en verdeelsleutel daarvan te halen, en daar een sleutel van wordt berekend die 1:2 zal zijn. Dat is vaak in te stellen.

Vooropgesteld, 400MHz geheugen of niet, bij K7-Athlons zeker is 1:1 altijd sneller, dan draait je DDR400 maar wat trager. DDR400 was toch een en al compatibiliteitsproblemen op die plankjes. Zet je geheugen'sleutel' vast op 1:1, en je FSB op 133 of 166 afhankelijk van de CPU die je hebt, de Athlon XP2600 is in beide varianten verkocht. Je multiplier is een goeie gok, is die 12,5 (dat is het enige stukje wat vaak gelocked is, en een default waarde heeft bij deze CPU's, C&Q hadden deze beestjes niet), dan pak je 166 met je geheugen op 166. Is die rond de 15,5; dan pak je 133 met je geheugen ook op 133.

Verwijderd

Topicstarter
Dank voor de snelle reacties.

Ik ben niet zo bekend in het wereldje van OC-en en laat dus de beestjes meestal gewoon op hun eigen snelheid lopen. Dat ging hier dus vroeger ook goed, en ook als ik de bios op de goede manier gereset krijg, Dan zie je in het bootscreen staan wat voor proc het is (2600+). Als het fout gaat staat er in plaats daarvan 1250 mhz.

Nu heb ik alleen de FSB van 100 naar 166 gezet en dan geeft hij weer de goede snelheid weer. Zelf had ik eerst alles handmatig ingesteld, 12,5 als multiplier en geheugen op 1:2 (166 fbs: 333 geheugen), dat pakte hij dus niet.

Ik ga nu weer aantal keer rebooten en stroom eraf halen. Ik blijf het raar vinden dat hij soms wel naar de goede automatische instellingen springt na een CMOS reset, en dan bij de geringste aanpassing in de bios weer terugschiet. Maar hopelijk hoef ik me daar straks niet meer druk over te maken.

De CMOS bat is trouwens ook pas vervangen, want dacht eerst dat het daaraan lag.
J10 is idd 12 en J11 is closed.
En hij zit sinds vandaag in een geaard stopcontact, dus daar kan het ook niet meer aan liggen ;)

• Nielson
Je hebt DDR400 geheugen, dat heeft als kloksnelheid 200MHz. Bij een 166MHz fsb kun je dus geen 2:1 instellen want dat loopt het geheugen ver buiten spec, en is het logisch dat je systeem niet start. Zoals Umbrah al zei is het bij de Nforce chipset het beste om gewoon 1:1 te draaien, draait je geheugen dus ook op 166MHz (DDR333 snelheid).
Pagina: 1