Mozilla installeren in linux

Pagina: 1
Acties:

• Macaco
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 09-03-2022
Eindelijk is mijn internet verbinding in linux goed.Ik heb twee linux distro's (Redhat7 & Mandrake7.2) op mijn pc staan.En die zijn out of the box geinstalleerd dat is dus voor RedHat7 tussen de 900 a 1000 MB en voor Mandrake7.2 tussen de 700 a 800 MB.

Nou wil ik toch is wat gaan proberen bijv Mozilla installeren Ik heb het al eens eerder geprobeerd maar wat er toen gebeurde een berg herry uit mijn pc wooow dat wil je niet weten
:)Dat gebeurde met het uitpakken van het .tar.gz bestand in een terminal in X.

En dat geldt ook voor een kernel compileren dat wil ik ook wel eens weten.Wordt er nou met compileren installeren bedoeld of zijn het twee verschillende handelingen.? Ik lees dus vooral deze site goed door www.linuxnewbie.nl en bij les7 wordt het een en ander uitgelegd over compileren.Even terug te komen op de Mozzila installatie ik vraag mij af of ik wel de goede versie hebt gedownload 'Mozilla-i686-pc-linux-gnu-0.8-talkback.tar.gz'
Wat kan ik beter doen om mee te beginnen eerst de kernel of eerst Mozilla of wat anders?

• Aaargh!
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 19-08 10:34

Aaargh!

Bow for me for I am prutser

Compileren is het omzetten van broncode (platte text) in machinetaal.

Those who do not understand Unix are condemned to reinvent it, poorly.

Verwijderd

Die talkback versie is bedoeld voor debuggen dacht ik; dus dat als je een bugje vindt, je deze opstuurt naar de jongens van Mozilla. Ik zou dus de niet-talkback versie nemen.

Waarom wil je een nieuwere kernel? Tenzij je om nieuwe beveiliging-features verlegen zit of bepaalde drivers nodig hebt, heeft het voor newbies weinig nut.

• Macaco
Waarom wil je een nieuwere kernel? Tenzij je om nieuwe beveiliging-features verlegen zit of bepaalde drivers nodig hebt, heeft het voor newbies weinig nut.
Ik wil een nieuwe kernel om te leren hoe je dat moet installeren of compilen.
Als ik in windows wat wil installeren dan gaat dat heel eenvoudig maar in linux is dat weer een ander verhaal.Het zelfde als hoe de-installeer (uninstall) je in linux.Dat is voor mij ook een raadsel hoe je dat op de juiste manier moet doen.Stel ik krijg het voor elkaar om Mozilla goed te installeren,kan dan bijvoorbeeld Netscape eruit gehaald (uninstall)worden?

Ik had ergens vernomen dat Linux een stuk sneller werkt als windows,maar dat is bij mij niet het geval ,en ik denk dat het komt omdat er zo ontzettend veel geinstalleerd staat.Het is toch de bedoeling dat je een goed draaiende kernel hebt en de hoog nodige software waar je wat mee wilt gaan doen installeerd.Dat is ook het punt ik weety lang en na niet wat het allemaal is.Er worden ook tig editors geinstalleerd en ik weet ook niet wanneer je welke editor moet gebruiken.

Ik heb nog een lange weg te gaan :)

• mth
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 05-02-2025

mth

Installeren is het op de juiste plaats zetten van programma en data files. Compileren is omzetten van de ene taal naar de andere, meestal van C/C++/Java/Pascal/whatever naar machinecode. Als je iets compileert moet je het daarna ook nog installeren, vaak met het commando "make install" (maar bij de kernel werkt het anders).

Die Mozilla versie die je gedownload hebt is OK, mits je een Pentium II of nieuwere CPU hebt (i686). Zo vaak crasht Mozilla niet meer, dus het verschil tussen met en zonder Talkback merk je niet echt ;).

Volgorde maakt niets uit, ik zou Mozilla eerst doen omdat het installeren daarvan een stuk eenvoudiger is dan een kernel compile. Mozilla installatie bestaat eigenlijk alleen uit uitpakken en wat gegevens invullen bij de eerste keer opstarten. Als je herrie krijgt bij het uitpakken van een .tar.gz, stuur je dan misschien de output naar stdout (je beeldscherm in dit geval)? Probeer eens "tar zxvf mozilla-...", dat zou moeten werken.

"This is the noise that keeps me awake."

• ACM
  • Niet online

ACM

Software Architect

Werkt hier

Zowel in mandrake als in redhat wordt het rpm formaat gebruikt om programma's te installeren, en te deinstalleren.
Met het programma rpm (of grafische varianten als kpackage , Gnorpm en nog veel meer)

De rpm installer kan in principe heel netjes de boel installeren, en daarna weer heel netjes deinstalleren.

Lees de manual (man rpm) er maar es van door.
Of gebruik gnorpm oid :)

Het installeren van de kernel is weer heel wat anders. Als je het niet nodig hebt, zou ik het uitstellen tot je alle andere onderdelen van linux enigszins (denkt) te begrijpen. Van een nieuwe kernel merk je meestal maar weinig.
Je zou ook de mozilla rpm kunnen installeren trouwens. Nog ietsje netter weg te halen enzo :)
Kijk bij een redhat ftp-mirror in de contrib/i386 dir (ergens).
Of wacht op redhat7.1, daar komt mozilla standaard in :)

Verwijderd

Weet iemand of er een Debian package voor is? Ik heb bij debian.org gekeken, maar daar krijg ik een package mozilla m18-3 te zien maar als ik apt-get install 'mozilla m18-3' probeer, lukt dat niet... :?

• Macaco
Die Mozilla versie die je gedownload hebt is OK, mits je een Pentium II of nieuwere CPU hebt (i686). Zo vaak crasht Mozilla niet meer, dus het verschil tussen met en zonder Talkback merk je niet echt .
Volgorde maakt niets uit, ik zou Mozilla eerst doen omdat het installeren daarvan een stuk eenvoudiger is dan een kernel compile. Mozilla installatie bestaat eigenlijk alleen uit uitpakken en wat gegevens invullen bij de eerste keer opstarten. Als je herrie krijgt bij het uitpakken van een .tar.gz, stuur je dan misschien de output naar stdout (je beeldscherm in dit geval)? Probeer eens "tar zxvf mozilla-...", dat zou moeten werken.
Ik heb een Pent III coppermine 650Mhz dus ik weet niet of ik nou deze Mozilla versie kan gebruiken.Kan iemand mij vertellen welke versie gewoon moet werken op mijn pc.

Dat van die herrie tijdens het uitpakken van het .tar.gz bestand weet ik ook niet hoe het komt iedergeval heb ik een commando gebruikt die ik op de mozilla.org site hebt gevonden om het progrramma te installeren of uitpakken.

• ACM
  • Niet online

ACM

Software Architect

Werkt hier

i686 betekend alles wat enigszins op een Pentium2 lijkt, of nieuwer is...
Dus een P3, Celeron, P2, Amd k6-3, Amd Athlon etc...

• balk
  • Laatst online: 19-08 23:20
gewoon de tar dl'en (maakt niet uit of je de full installer of niet neemt, maar die andere is net iets makkelijker).
daarna 'tar -xvzf mozilla-i686-pc-linux-gnu-0.8.tar.gz', even wachten en dan in de directory waar het heen is uitgepakt (package oid) afdalen en dan './mozilla' doen. dets ol

• Valium
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 01:55

Valium

- rustig maar -

Op maandag 05 maart 2001 18:37 schreef -Goose- het volgende:
Weet iemand of er een Debian package voor is? Ik heb bij debian.org gekeken, maar daar krijg ik een package mozilla m18-3 te zien maar als ik apt-get install 'mozilla m18-3' probeer, lukt dat niet... :?
apt-get install mozilla

• Wirf
  • Laatst online: 18-08 17:51
mozilla installeren:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
wander:~# cd /download/
wander:/download# tar zxpvf mozilla-i686-pc-linux-gnu-sea.tar.gz
./mozilla-installer/
./mozilla-installer/xpi/

[..knip!..]

./mozilla-installer/config.ini
wander:/download# cd mozilla-installer/
wander:/download/mozilla-installer# ./mozilla-installer

En om te kijken of er een package onder debian beschikbaar is:
code:
1
2
3
4
5
wander:9~# apt-cache search mozilla

[..lijst met packages, knip!..]

wander:9~#

Edit: code-end-tag vergeten...

Heeft sinds kort zijn wachtwoord weer terug gevonden!

• Macaco
Op maandag 05 maart 2001 20:43 schreef balk het volgende:
gewoon de tar dl'en (maakt niet uit of je de full installer of niet neemt, maar die andere is net iets makkelijker).
daarna 'tar -xvzf mozilla-i686-pc-linux-gnu-0.8.tar.gz', even wachten en dan in de directory waar het heen is uitgepakt (package oid) afdalen en dan './mozilla' doen. dets ol
Balk het is gelukt thanks ,Ik heb mozilla-i686-pc-linux-gnu0.8.tar.gz gedowned en gadaan wat jij schreef alleen ik heb als root zijnde in de root dir een mozilla dir aangemaakt toen het hele zaakie uitgepakt met tar -xvzf dan krijg je twee mozilla mappen ik kijken naar die installer directory maar daar kwam ik niet in dus toen gelijk maar ./mozilla gedaan en het werkte.
Kreeg wel iets van converteren met wat netscape bestanden dat heb ik maar gedaan.

En wat een mooie browser Mozilla echt gaaf.
alleen ik kijken in het startmenu of daar een koppeling stond om die browser op te starten ja die moet ik zeker zelf aanleggen?
Ohja als ik als user inlogd dan kan ik Mozilla niet benaderen.

En ik heb ook nog dat JRE gedowned daar kwam die automatisch mee maar ik kreeg een site met een java menu niet geopend.Maarja het staat er op en ik vindt hem echt mooi eruit zien vooral die balkjes die je weg kan drukken naar de zijkant en naar onderen. echt toppie :)

• balk
Dan moet je de tarbal als user uitpakken (heb je hem als user ge-dl'd?) in je home directory. Daarna gewoon als user draaien. Dat converteren is om je netscape instellingen naar ~/.mozilla te copieren (je bookmarks ed.)

Uiteindelijk zul je zien dat het allemaal zo moeilijk niet is.... :)

• Macaco
Ik heb hem eerlijk gezegd in windows gedownload,en in linux als root zijnde het programma naar linux gekopieerd en geinstalleerd.Ik dacht juist met zulke bezigheden dat men root moet zijn.Die hele installatie kan ik toch opnieuw uitvoeren eerst al het oude verwijderen? en dan als user het hele spul in de home dir uit pakken?

Ik vraag mij af waar men doorgaans app's en game's in linux installeerd (net zo iets als in windows is het meestal c:\programfiles\QuakeIII\.

Uiteindelijk zullen dit soort dingen wel mee vallen maar het is nu nog best complicated voor mij.Net als de hele uitpak commando van die tar-bal moet ik echt eerst even opschrijven want anders vergeet ik de puntjes op de I :)

Kan als ik Mozilla fijn vindt om te gebruiken bijv Netscape erdan uitgehaald worden? Als ik het goed gezien hebt is konquerer een browser en een filemanager in een die je ook best kunt gebruiken.Daar was geloof ik ook een update van.

Ohja ik heb RedHat7 daar was toch iets mee ?

• balk
..Ik heb hem eerlijk gezegd in windows gedownload,en in linux als root zijnde het programma naar linux gekopieerd en geinstalleerd.Ik dacht juist met zulke bezigheden dat men root moet zijn.Die hele installatie kan ik toch opnieuw uitvoeren eerst al het oude verwijderen? en dan als user het hele spul in de home dir uit pakken?

Dat kan, maar misschien staan de rechten verkeerd van de tarbal. Doe eens 'ls -alF' in de dir waar je de mozilla tarbal hebt staan. Met het commando 'chown' kan je de eigenaar veranderen (man chown), met chmod kan je de rechten veranderen.

..Net als de hele uitpak commando van die tar-bal moet ik echt eerst even opschrijven want anders vergeet ik de puntjes op de I :)

Je moet ook geen i er in zetten ;)
Ik had zo'n geel post-it blaadje op de rand van m'n monitor zitten met dat commando erop. (--tip--)

..Kan als ik Mozilla fijn vindt om te gebruiken bijv Netscape erdan uitgehaald worden?

Ja, maar Mozilla heeft een bepaalde library van netscape nodig, moet je maar even uitzoeken. Of gewoon netscape laten staan zoals ie is, kan soms nog wel handig zijn als iets het in konqueror of mozilla het niet doet.

..Als ik het goed gezien hebt is konquerer een browser en een filemanager in een die je ook best kunt gebruiken.Daar was geloof ik ook een update van.

Konqueror is bijna altijd bruikbaar als webbrowser, alleen Tnet doet het niet. Is lekker snel opgestart e.d. KDE2.1 is inderdaad uit en die werkt erg lekker.

• Macaco
Dit is even om te kijken of ik kan posten vanuit Netscape op tweakers.

Oke hij doet het. :)

Ik heb even gekeken met het ls -alF commando en krijg het volgende te zien over de tarbal van mozilla in de directory op disk1 (hda)
-rwxrwxrwx 1 root root enz .enz.
Maar het commando 'chown' laat hij niks zien.

Maar welke van de twee Home dir's moet ik gebruiken om mozilla in te zetten en uit te pakken die helemaal bovenaan staat of diegenen in de Root dir.

Ik laat Netscape er gewoon bij zitten.

En hoe kan ik korte stukjes tekst copieeren en plakken want hoe het klembordje werkt is voor mij een raadsel.

Ohja die KDE 2.1 kan ik die net zo als mozilla instaleren of gaat dat weer anders.Iedergeval ga ik even op zoek waar ik die het beste kan downen. Ik heb nou de smaak te pakken :)

• balk
doe eens 'man chown', je zal dan zien wat het doet. 'chown username.usergroup bestandsnaam' geeft het bestand een andere eigenaar.

Je moet het ding uitpakken in jouw user home, of in een onderliggende map. Eigenlijk moet je nooit als root werken tenzij het echt niet anders kan. Mozilla hoef je niet als root te installeren.

Welke KDE heb je nu draaien? Kijk eens op kde.org en zoek naar de installatieinstructies (wat een woord :P)

succes!

• Macaco
Welke KDE heb je nu draaien? Kijk eens op kde.org en zoek naar de installatieinstructies (wat een woord )
Ik heb nu KDE 2.0 in Mandrake,maar misschien is het niet echt nodig maar ik wil dat graag doen om er vertrouwd mee te raken.

Ik heb al op de kde.org site gekeken en daar stond een heel stuk over het installeren.Alleen hoe zit het met de oudere versie?Moet ie niet eerst eruit gehaald worden? En wat ik vreemd vondt is dat op een ftp mirror niet het bestand op je schijf gezet wordt maar gelijk geinstalleerd daar leek het op.Allemaal programmeer tekst op het beeldscherm.iedergeval heel anders als het mozilla bestand.Hoe heet het bestand precies wat ik voor KDE moet hebben?

• Macaco
Dit heb ik gevonden op een ftp site KDE-i18n-2.0.1.tar.bz2 En is 76,7Mb groot.

Dus ik weet niet of dit de goeie is ?

En ik zal er op letten dat ik voortaan inlogd als user en niet als root :)

• balk
Ik denk dat je beter naar rpm's kan zoeken, en dan wel naar de 2.1 versies en niet naar 2.0.1 :)

• Macaco
Zo ik zoek me wezeloos en ik kan hem maar niet vinden.Het enige wat ik vindt is een rpm waar dutch in voorkomt en is 1.6mb groot.

Verwijderd

Je kunt het beste van www.mozilla.org de latest full binary installer (mozilla-0.8) leechen. Deze uitpakken met tar xvzf <filename>, dan cd mozilla-installer en dan ./mozilla-install

Net zoals setup.exe :+

• mth
  • Laatst online: 05-02-2025

mth

"i18n" staat voor "internationalization" (een "i" en een "n" en 18 letters er tussen). Die file bevat alle vertaalde messages van KDE programma's. Als je je programma's het liefst in het Engels hebt, heb je dit helemaal niet nodig, als je van Nederlands houdt dan kun je beter alleen de Nederlandse vertaling downloaden.

"This is the noise that keeps me awake."

• Macaco
Ik heb nou Mozilla eropstaan,en heb gelijk een symbolischlink gemaakt naar de desktop dat lukte eerst ook niet.Maar kan je ook koppelingetjes een ander icoontje geven ?

Maar ik wil de nieuwe kde versie hebben in rpm of tar.gz maar kan hem niet vinden .

En wat de talen betreft ik kan Mandrake ook in het nederlands installeren maar als ik dat doe klopt er geen bal meer van mijn toetsenbord dan kan ik geneens meer inloggen als root of user.Maar als iemand weet waar ik de goeie KDE2.1 kan downen graag :)

• balk
Op dinsdag 06 maart 2001 16:53 schreef NEWBIE het volgende:
Zo ik zoek me wezeloos en ik kan hem maar niet vinden.Het enige wat ik vindt is een rpm waar dutch in voorkomt en is 1.6mb groot.
Kijk eens op www.rpmfind.net en zoek naar kdebase , kies de 2.1 versie (niet beta!!) met 'mdk' in de naam (als je het in Mandrake wil installeren). Kijk ook op http://www.kde.org/documentation/faq/install.html . Je kan ook de nieuwe QTlibs van rpmfind halen.

• Macaco
Op dinsdag 06 maart 2001 17:28 schreef balk het volgende:

[..]

Kijk eens op www.rpmfind.net en zoek naar kdebase , kies de 2.1 versie (niet beta!!) met 'mdk' in de naam (als je het in Mandrake wil installeren). Kijk ook op http://www.kde.org/documentation/faq/install.html . Je kan ook de nieuwe QTlibs van rpmfind halen.
Oke bedankt ik heb nu deze binnengehaald : kdebase -2.1-5mdk.src.rpm ik hoop dat dat de goede is.Wel vreemd dat via de site van kde.org de deze downloads niet aanwezig zijn.

Ik heb nu het internet gebeuren aan de gang is het ook normaal dat er in mijn prompt een nummer staat i.p.v root@localhost root]$

• Macaco
Ik heb nu geprobeerd om deze kdebase -2.1-5mdk.src.rpm te installeren maar het is niet echt gelukt Ik netjes de dingen gedaan die op de site te vinden waren om het spulletje te installeren.Ik heb wel ingelogd als superuser want dat moest stond op de site.Deze commando ging als eerste goed rpm -ivh kdebase-2.1-5mdk.src.rpm Dan zie dat hij het uitpakt zeg maar .Ga ik naar cd /usr/src/rpm/SPECS wat overigens niet op de site vermeld ston daar praten ze over /redhat/SPECS Dan geef ik de volgende command rpm -bb kdebase-2.1-5mdk.src.rpm toen gebeurde er niks en was het einde verhaal :?

• balk
Ohja, tip, gebruik NIET de src bestanden.....

:)

er staat ook een bestandje zonder src in de naam en die is veeeel makkelijker...
proost

• Macaco
Oke ik heb een andere binnengehaald kdebase-2.1-2mdk.i586.rpm en als ik die wilt uitpakken geeft ie een error iets met depedecies en het ontbreken van bepaalde lib' s. ;) Cheers dan maar :)

• balk
Heb je ook op de kde site gekeken? Staat iets over installeren....

Eerst QT opgraden, daarna de rest. Lees het maar eens, de link staat hier boven ergens.

• Wirf
  • Laatst online: 18-08 17:51
Het klembord werkt zo:

-Je selecteerd het stuk tekst dat je wilt kopieeren.
-je paste het met je middelste muis-knop, of als je die niet hebt, kun je proberen allebei je knoppen tegelijk in te drukken

Heeft sinds kort zijn wachtwoord weer terug gevonden!

• Zpottr
  • Niet online

Zpottr

Henk

Slightly off-topic:
Op maandag 05 maart 2001 18:37 schreef -Goose- het volgende:
Weet iemand of er een Debian package voor is? Ik heb bij debian.org gekeken, maar daar krijg ik een package mozilla m18-3 te zien maar als ik apt-get install 'mozilla m18-3' probeer, lukt dat niet... <i/s/confused.gif>
apt-get install mozilla
...en als je eerst de FTP-site van progeny.com aan je sources.list toevoegt krijg je Moz 0.7 ipv (de oudere) m18-3. 0.7 is AFAIK de meest recente versie die als .deb beschikbaar is. Maar niet via de officiele Debian-distro dus.

Zoef

• Macaco
Op woensdag 07 maart 2001 10:40 schreef balk het volgende:
Heb je ook op de kde site gekeken? Staat iets over installeren....

Eerst QT opgraden, daarna de rest. Lees het maar eens, de link staat hier boven ergens.
Inderdaad ik heb wat gevonden over Qt Er staat onder Prerequisites een stukje over Ot:
For KDE 2.0 you need the Qt™ library version 2.2 or higher. Nou is mijn vraag waar kan ik zien wat voor versie Qt ik heb.Want nu staat KDE 2.0 nog geinstalleerd dan zou je haast denken dat het in orde moet zijn.En waar is Qt te vinden ,ik ga nu ook zelf even op zoek maar voor het geval dat ik het weer is niet kan vinden :)
Pagina: 1