Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien
Toon posts:

Aansluiting tussen splitter en Experia box

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik zit met een vraag waar ik naar grondig zoekwerk nog geen duidelijk uitkomst voor heb.

Momenteel wil ik mijn experia box aansluiten. De hoofdaansluiting zit in de kruipruimte van het huis, waar ook tevens de splitter zit. De experia box daar in tegen wil ik op zolder neerzetten i.v.m. verschillende pc aansluitingen. (overbrugging circa 20m)

Nu wil ik voor de aansluiting tussen de spitter en experia box, 2 utp kabels gebruiken met aan het uiteinden rj11 connectors. Alleen hoeveel draden en welke kleuren moet ik gebruiken om deze aan te sluiten om de rj11?

groet

• cornfed99111
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 30-11 01:44
Waarom twee UTP kabels?
Elke UTP kabel bestaat uit 4 aderparen (twisted). Elke aderpaar bestaat uit twee draden.
Je moet dus één aderpaar gebruiken voor je rj11 connectors. Je gebruikt immers maar twee draden.

Waarom geen STP kabel? Beter teveel afscherming, dan te weinig.
Je weet dat je met verlies moet rekenen met zulke verbinding?

[ Voor 10% gewijzigd door cornfed99111 op 25-11-2009 11:28 ]

• jansmarcel
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 18-10 18:38
Verwijderd schreef op woensdag 25 november 2009 @ 11:16:
Ik zit met een vraag waar ik naar grondig zoekwerk nog geen duidelijk uitkomst voor heb.

Momenteel wil ik mijn experia box aansluiten. De hoofdaansluiting zit in de kruipruimte van het huis, waar ook tevens de splitter zit. De experia box daar in tegen wil ik op zolder neerzetten i.v.m. verschillende pc aansluitingen. (overbrugging circa 20m)

Nu wil ik voor de aansluiting tussen de spitter en experia box, 2 utp kabels gebruiken met aan het uiteinden rj11 connectors. Alleen hoeveel draden en welke kleuren moet ik gebruiken om deze aan te sluiten om de rj11?

groet

• _Dune_
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 20:26

_Dune_

Moderator Harde Waren

RAID is geen BACKUP

Over het algemeen dien je het modem zo dciht mogelijk bij het binnenkomende punt in de woning aan te sluiten, wanneer kabels te lang worden kan dit voor problemen zorgen. Dit als kleien waarschuwing. :)

Sinds 1999@Tweakers | Bij IT-ers gaat alles automatisch, maar niets vanzelf. | https://www.go-euc.com/

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 01:10

DukeBox

loves wheat smoothies

Duct tape can't fix stupid, but it can muffle the sound.

• Barleone
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 22:18
_Dune_ schreef op woensdag 25 november 2009 @ 11:30:
Over het algemeen dien je het modem zo dciht mogelijk bij het binnenkomende punt in de woning aan te sluiten, wanneer kabels te lang worden kan dit voor problemen zorgen. Dit als kleien waarschuwing. :)
Cool, een waarschuwing van klei :P

Je hebt maar één aderpaar nodig. Kies je favoriete kleurtjes, maakt niks uit voor zover ik weet :)

Tweakers.net 6 nostalgie! - Wayback Machine
Have you tried turning it off and on again?

Verwijderd

Topicstarter
Dus ik kan van 1 utp kabel bijv de groene pair en de blauwe pair gebruiken, op ieder een rj11 aansluiten en dan werkt het ook??

Een andere vraag is dan, hoe kan ik de hoofdaansluiting verlengen naar de zolder?? Hoofdaansluiting is een wandcontactdoos

• cornfed99111
Dan hoef je maar één kabel te gebruiken om je telefoonlijn te verlengen.
Je hebt twee draden nodig voor ADSL en telefonie, dus één pair. Geen twee.
Een tweede netwerkkabel kan wel handig zijn voor toekomstige uitbreidingen. Als dan toch bezig bent... ;)

Als je de splitter ook op zolder aansluit, heb je de hele telefoonlijn op zolder.
De WCD kan in de kruipruimte blijven.

[ Voor 11% gewijzigd door cornfed99111 op 25-11-2009 11:46 ]

Verwijderd

Topicstarter
sorry maar ik begrijp hem nog niet helemaal O-)

Via de splitter heb je 2 uitgangen (DSL en PSTN) deze kan ik via 1 utp kabel aansluiten via verschillende pairs? Of werkt dit niet zo?

En wat ook niet duidelijk is, hoe ik de hoofdaansluiting dan kan verlengen, is dat gewoon telefoonlijntje door trekken?

• Barleone
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 22:18
Als ik het goed begrijp heb je straks adsl+voip via die modem?
Mocht je ooit problemen krijgen, dan vraagt je provider vaak om de splitter te verwijderen en de inkomende kabel direct op je modem aan te sluiten. In dat opzicht lijkt het me handiger om op zolder de splitter te bevestigen en je inkomende lijn vanaf je ISRA door te trekken naar de zolder.

Even over 1 of 2 draden: Als je de splitter beneden aansluit, moet je wél 2 draden trekken naar je modem op zolder, OF je moet aan één UTP-kabel 2 stekkertjes knutselen. Namelijk 1 pair voor je PSTN, en 1 pair voor de DSL. Dit bedoel ik tussen je splitter en je modem. note: ik weet niet of dit storingen kan veroorzaken, 2 signalen over 1 kabel.

De telefoonkabel vanaf je ISRA doortrekken naar zolder moet je niet met cheap-ass draad doen. Met zo'n afstand in huis verslechterd je signaal enorm. Neem hiervoor goede kwaliteit kabel. Desnoods UTP cat5 of cat6 kabel ofzo. note: ik heb hier niet heel veel verstand van, vraag even aan een deskundige wat voor kabel je het beste kan gebruiken.

[ Voor 27% gewijzigd door Barleone op 25-11-2009 12:04 ]

Tweakers.net 6 nostalgie! - Wayback Machine
Have you tried turning it off and on again?

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 01:09

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Verwijderd schreef op woensdag 25 november 2009 @ 11:16:

groet
Makkelijkste optie: De hele bende in de kruipruimte zetten, 1x UTP naar boven trekken en boven een switch neerzetten. Dan weet je zeker dat je geen gezeik krijgt met de kabellengte van je hoofdaansluiting naar je experiabox en heb je toch overal aansluitingen. En een simpel switchje kost tegenwoordig ook 3x niks :)

Andere tip mbt het aansluiten van RJ45 op RJ11: Een standaard geknepen RJ45 UTP kabel kun je ook voor je telefonie gebruiken. UTP koppelstukje er op en aan de andere kant de RJ11 er in. Werkt perfect, ook gezien het feit dat men dit al jaren zo doet mbt wandaansluitingen in kantoren. Daar wordt een telefoonaansluiting ook gewoon als een volledig bekabelde RJ45 poort opgeleverd, alleen de doorpatching is anders. RJ11 stekker past gewoon in een RJ11 doos :)

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Verwijderd

Topicstarter
Het wordt me al duidelijk, rest me nog een vraag!. Het verlengen van het IRSA punt, daar moet ik gewoon een utp cabel in de wandcontactdoos pluggen (weer gewoon 2 draadjes gebruiken?) en die doorverlengen naar zolder en daar het bijgeleverde aansluitdoosje gebruiken om zo de splitter te connecten?

• cornfed99111
Heb je überhaupt wel analoog telefoonabonnement? Dan hoef je geen splitter te gebruiken, namelijk.

Als je ADSL en PSTN naar de zolder wilt hebben, kan je beter de splitter op zolder neerzetten.
Je hoeft maar één aderpaar daarvoor te gebruiken.
Als je de splitter in de kruipruimte wilt hebben, moet je dan twee aderparen gebruiken. (ADSL en PSTN).
Die aderparen mogen in dezelfde UTP/STP kabel zitten.

Verwijderd

Topicstarter
Hoe kan ik het beste de hoofdaansluiting verlengen vanuit de kruipruimte naar de zolder..??

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 01:10

DukeBox

loves wheat smoothies

Verwijderd schreef op woensdag 25 november 2009 @ 13:41:
Hoe kan ik het beste de hoofdaansluiting verlengen vanuit de kruipruimte naar de zolder..??
STP is de goekoopste oplossing. Wil je je hele ISRA punt naar boven, dan moet je dat laten doen door KPN.

Duct tape can't fix stupid, but it can muffle the sound.

Pagina: 1