Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mats
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 11-09 19:24
Ik heb hier nog een wat oudere 5.1 set staan, heel simpel goedkoop dingetje maar werkt prima.

Alleen heb ik nu een nieuwe pc gekocht met een P7P55D Premium moederbord. En hierop wil ik mijn 5.1 set aansluiten alleen heeft dit moederbord 6 aansluitingen (me oude maar 3) en ik heb maar 3 kabels die uit me subwoofer komen, een gele, groene, zwarte.

Als ik deze in de juiste kleuren doe dan komt er alleen geluid uit me 2 speakers in het midden en me center speaker. Er is totaal geen bass en de 2 speakers aan de buitenkant doen helemaal niks. Ik heb de driver geïnstalleerd maar zoals ik op me oude moederbord met de realtek drivers kon doen kan ik op deze drivers nauwelijks wat instellen.

Weet iemand of het mogelijk is dit goed aan te sluiten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Saturnus
  • Registratie: Februari 2005
  • Niet online
Het moet gewoon werken.
Welke 5.1 set?
Welk OS?
Staat de software overal op 5.1?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Kijk anders eens op pagina 2-28 van je manual. Daar staat wat welke port is. Beetje vreemd om hier vragen te gaan stellen zonder op zijn minst even de gebruiksaanwijzing doorgenomen te hebben. (of zit ik er nu ver naast?)
Afbeeldingslocatie: http://img690.imageshack.us/img690/7831/228g.th.jpg
Drivers voor de audiochip al geinstalleerd?

VIA VT1828S & VT2020 Audio Driver V6.0.1.7300a for Windows 32/64bit XP & 32/64bit Vista & 32/64bit Windows 7.(WHQL)

[ Voor 13% gewijzigd door Verwijderd op 25-11-2009 11:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mats
Verwijderd schreef op woensdag 25 november 2009 @ 11:22:
Kijk anders eens op pagina 2-28 van je manual. Daar staat wat welke port is. Beetje vreemd om hier vragen te gaan stellen zonder op zijn minst even de gebruiksaanwijzing doorgenomen te hebben. (of zit ik er nu ver naast?)
[afbeelding]
Drivers voor de audiochip al geinstalleerd?

VIA VT1828S & VT2020 Audio Driver V6.0.1.7300a for Windows 32/64bit XP & 32/64bit Vista & 32/64bit Windows 7.(WHQL)
Drivers heb ik geinstalleerd ja.

Alleen als ik het dus op die manier aan sluit heb ik dus geen bass en alleen of de 2 speakers in het midden of de 2 speakers aan de buitenkant (als ik de kabels omdraai).

Ik draai Windows 7 64bit
En deze set: http://www.sweex.com/nl/a...-sets/SP004/specificaties

[ Voor 41% gewijzigd door mats op 25-11-2009 11:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Maar je moet dus niet perse kleur op kleur doen. Je moet even kijken welke kleur van je 5.1 set de twee fronts is. Die doe je dan in de (wellicht afwijkende kleur) front-uitgang van je moederbord.(zie het plaatje in mijn eerdere post) Hetzelfde voor je centre/sub en rears.

Als het dan nog niet voldoende werkt kun je even in je driversoftware kijken en het 5.1 geluid forceren. Wellicht mengt de geluidskaart een stereobron niet automatisch over de 6 kanalen. Gebruik dus een 5.1 bron om dat te testen (dvdtje ofzo)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mats
Ik heb inmiddels de optie gevonden in Windows om hem op 5.1 te zetten, en dan in de test hoor ik alle speakers en de bass. alleen hoe krijg ik me muziek over alle speakers en de bass want ik hoor nu alleen maar over 2 speakers en zonder bass.

In de realtek drivers had ik volgens mij de instelling aan staan dat ie alle speakers moest gebruiken en ook iets met de bass.

Helaas is deze driver software niet zo uitgebreid als de realtek en kan je bijna niks instellen volgens mij.

Edit:
Ik heb het even getest met LOTR dvd en daar doet het 5.1 geluid en de bass het helemaal prima.

[ Voor 22% gewijzigd door mats op 25-11-2009 11:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Firestorm
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 29-07 16:31

Firestorm

Ik hou altijd schroefjes over

muziek is stereo (uitzonderingen daargelaten) en dus 2kanaals. in mijn ogen dus logisch dat ze alleen over de frontspeakers spelen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Polygome
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 11-10-2021
Ik heb hetzelfde probleem op mn Asus p7p55d Deluxe mobo , hoewel 5.1 werkt met de speaker test (VIA HD Audio Deck) vertikt het gewoon te werken als je muziek afspeelt in mediaplayer/winamp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FeaR
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 14:33

FeaR

In GoT we trust

Polygome schreef op vrijdag 04 december 2009 @ 14:41:
Ik heb hetzelfde probleem op mn Asus p7p55d Deluxe mobo , hoewel 5.1 werkt met de speaker test (VIA HD Audio Deck) vertikt het gewoon te werken als je muziek afspeelt in mediaplayer/winamp.
Wat zegt de persoon boven je nou?
Muziek is 2.0 stereo en hoort dus niet over 5.1 kanalen weergegeven te worden.
Als je iets van een film kijkt/een game speelt zal het wel 5.1 zijn. Of je moet muziek forceren om gebruik te maken van software zodat alle speakers gebruikt worden, maar of dat aan te raden is is een tweede.

Some people just need a high-five.... In the face.... With a chair.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M2M
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 11-09 17:01

M2M

medicijnman

FeaR1986 schreef op vrijdag 04 december 2009 @ 15:45:
[...]

Wat zegt de persoon boven je nou?
Muziek is 2.0 stereo en hoort dus niet over 5.1 kanalen weergegeven te worden.
Als je iets van een film kijkt/een game speelt zal het wel 5.1 zijn. Of je moet muziek forceren om gebruik te maken van software zodat alle speakers gebruikt worden, maar of dat aan te raden is is een tweede.
En mocht je dat willen, dan is er geen simpele oplossing voor. Mijn broertje had namelijk hetzelfde probleem. Maar de oplosing is als volgt:

gebruik makend van media player classic (http://www.free-codecs.com/download/Media_Player_Classic.htm)
en AC3 filter (http://ac3filter.net/)

installeer ze beide

open de media player classic
open het opties venster (view --> options)
external filters --> add filter
kies AC3filter
zet AC3filter vanuit Merit naar Prefer
start media player classic opnieuw op
start een muziekje met media player classic
ga naar play --> filters --> AC3filter
zet output format op 5.1 surround (3+2)
naar het "mixer" tabblad gaan
invullen zoals het in de screenshot staat.
vervolgens nog eventjes naar het systemtabblad
daar alle vinkjes zetten in het "use AC3filter for" vak
en bij interface options, "show tray icon" aanvinken

Er vanuit gaande dat je in windows, de output op 5.1 hebt staan, en ook de kabels goed aangesloten hebt :)

-_-

Pagina: 1