Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien
Toon posts:

Dungeon Keeper installeren binnen XP VirtualMachine *

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik tracht de aloude klassieker Dungeon Keeper (1) aan de praat te krijgen op mijn laptop die voorgeïnstalleerd is met Windows 7 Home Premium 64 bit. Ik weet dat Dungeon Keeper altijd goed draaide op xp, maar in windows 7 krijg ik hem niet aan de praat.

Dosbox werkt wel, maar dan ben je uiteraard gelimiteerd tot de dos versie en heb je niet de beschikking over de editor en de graphics zijn wat slechter. Grootste nadeel: geen widescreen ondersteuning. Altijd spelen met zwarte balken.

Virtual PC met windows xp geïnstalleerd. De videokaart die virtual pc emuleert ondersteunt ook geen widescreen.

Dual boot met windows xp; gaat niet werken, omdat ik BSOD krijg als ik winxp wil installeren. Waarschijnlijk vanwege het missen van bepaalde sata drivers. Het bios menu is uiterst beperkt en ik kan niet de benodigde instellingen wijzigen. Ik ga liever niet rommelen met het bios, omdat ik op een forum heb gelezen dat het een dode laptop kan opleveren.

VMWare workstation. Eindelijk, deze ondersteunt widescreen en draait windows xp perfect! Dungeon Keeper heeft echter problemen hier. Ik moet om te beginnen de instellingen zetten op 16 bits kleuren. Bij 8 of 32 start hij simpelweg niet. Bij 16 bits kleuren start hij op, maar dan zeer klein gecentreerd (zeg zo'n 300x225 ; schatting) De rest van het scherm is helemaal zwart.

Ik heb zitten rommelen met de device settings van het display in device option menu, heeft niet gebaat.
VMWare tools geïnstalleerd, ook niet gebaat.
Verschillende xp instellingen geprobeerd, werkt ook niet.

Kan iemand mij wellicht wat advies hierover geven?

• leuk_he
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 11:26

leuk_he

1. Controleer de kabel!

Als je dan toch gaan emuleren, waarom dan niet windows 95/98? daar is het spel voor gemaakt.

Need more data. We want your specs. Ik ben ook maar dom. anders: forum, ff reggen, ff topic maken
En als je een oplossing hebt gevonden laat het ook ujb ff in dit topic horen.

• YellowOnline
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 28-03-2023

YellowOnline

BEATI PAVPERES SPIRITV

Probeer eens: http://www.microsoft.com/...2DD6DA2971&displaylang=en.

32-bit only

@HlpDsK
Verwijderd schreef op dinsdag 24 november 2009 @ 23:57:
Volgens wiki kan het spel ook in DOS-mode gespeeld worden. DOSBox to the rescue.
Verwijderd schreef op dinsdag 24 november 2009 @ 23:50:
Dosbox werkt wel, maar dan ben je uiteraard gelimiteerd tot de dos versie en heb je niet de beschikking over de editor en de graphics zijn wat slechter. Grootste nadeel: geen widescreen ondersteuning. Altijd spelen met zwarte balken.
:p

[ Voor 74% gewijzigd door YellowOnline op 24-11-2009 23:58 ]

Verwijderd

Volgens wiki kan het spel ook in DOS-mode gespeeld worden. DOSBox to the rescue.

OK maar het werkt wel :P

[ Voor 17% gewijzigd door Verwijderd op 25-11-2009 00:00 ]

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb windows 98 geëmuleerd, maar helaas geen 1366x768. Enkel windows xp geëmuleerd ondersteund deze resolutie. En ik weet van mijn oude machine dat dungeon keeper gold netjes zich aanpast aan een widescreen resolutie (ik stond er zelf van te kijken, maar het beeld leek niet uitgerekt te zijn en er moet dan toch widescreen ondersteuning zijn bij dungeon keeper gold). Maar dat is enkel op xp niet zijnde geëmuleerd.

Ik heb geen windows 95 cd, maar ik verwacht niet dat deze wel widescreen ondersteuning heeft. Althans niet in combinatie met mijn graka en VMware. Als 98 die optie immers al ontbeert, denk ik dat hetzelfde probleem aanhoudt bij 95.

• Dysmael
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 01-08-2019
In Windows 98 kan je vast wel breedbeeld instellen :) Waarschijnlijk is dat alleen een kwestie van een andere .inf voor de monitor in elkaar prutsen of Powerstrip gebruiken :)

Verwijderd

Ik heb ff met powerstrip in win98 geprutst maar zelfs na het schrijven van een nieuwe inf en die laden voor de monitor doet ie nog steeds alleen 4:3.

Verwijderd

Topicstarter
Oei dat is jammer, maar goed dat je het even zegt. Ik wou bijna Win98 weer opnieuw gaan installeren :-p

Het mooie is dat winxp prachtig werkt in vmware, maar waarom wordt het scherm van dungeon keeper nou ineens weer zo klein :-(

Verwijderd

Ik heb maar ff snel getest. In VMWare ook.

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Nu online

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Heb je in VMWare de VMware tools wel geinstalleerd? Dat wil nog wel eens schelen namelijk, met name op het gebied van grafische performance en mogelijkheden :)

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

• Spider.007
  • Registratie: December 2000
  • Niet online

Spider.007

* Tetragrammaton

Ik pas je topictitel even aan, let hier in het vervolg zelf graag even op :)

VMWare > Dungeon Keeper installeren binnen XP VirtualMachine *

---
Prozium - The great nepenthe. Opiate of our masses. Glue of our great society. Salve and salvation, it has delivered us from pathos, from sorrow, the deepest chasms of melancholy and hate

• Mental
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 20-10-2020
In VMWare Workstation:

EDIT - Preferences:

'Full Screen':

'Stretch Guest (no resolution change)'
En voila.

dat strechten doet DOS / Windows zelf dmv het wijzigen van de resolutie.
Punt is, dat als je in een VM je resolutie veranderd dat het natuurlijk op de Host niet meeveranderd wat dus resulteert in een klein plaatje ;)

[ Voor 4% gewijzigd door Mental op 25-11-2009 12:21 ]

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb het eerst nog in Windows 98 getest. Opnieuw VMware tools geïnstalleerd en toen ik geen widescreen resolutie zag staan en koos voor 1024x768 en fullscreen rekte hij automatisch windows 98 naar 1366x768. Ineens stond bij beelscherminstellingen de optie 1366x768. Mooi dacht ik, kan ik aan de slag. Helaas geen geluid.

Windows xp geprobeerd n.a.v. de de tip van mental. Works like a charm. Ik heb vmware tools geïnstalleerd, beeldscherminstellingen gezet op 16 bit kleuren (32bit werkt niet) en gekozen voor de optie stretch guest. Ik heb Dungeon keeper voor de zekerheid maar directx 5.2 laten installeren. Opgestart en nu wel netjes fullscreen. Ik heb nog wel 2 kleine zwarte balken aan de zijkant. Ik denk dat dat komt omdat de beeldschermverhouding 16:9 is en niet 16:10. Bij 16:10 vult hij het scherm volgens mij wel helemaal.

Hij is dus weer lekker speelbaar ! Bedankt voor de hulp!

Edit: De dungeon keeper editor verprutst heel de instellingen op de één of andere manier weer. Eén keer opgestart en Dungeon Keeper 95 en Deeper Dungeons 95 starten nu in een superhoge resolutie die mijn scherm niet aan kan, dus ik zie maar de helft. Wat een gedoe om een oud spelletje op te starten :|

[ Voor 17% gewijzigd door Verwijderd op 25-11-2009 14:10 ]

Pagina: 1