Mijn fileserver heeft een Asus M3N78 PRO moederbord met 6 harde schijven aangesloten op het moederbord, allemaal SATA 3GB/s poorten. De fileserver draait op Linux (Fedora) met hierop apache, mysql, proftpd en samba geinstalleerd, en de schijven zijn in een software RAID5/LVM configuratie geconfigureerd.
Nu heb ik al een heel tijdje dat wanneer ik via de samba share een bestand aan het verplaatsen ben, en terwijl bijv. muziek aan het spelen ben via dezelfde share, dat tijdens het verwijderen op de server de muziek volledig hangt. Ik merkte dit eerst bij een film die aan het afspelen was, maar later merkte ik dat het zelfs bij muziek was.
Ik heb er nu eindelijk eens tijd voor gemaakt om dit verder te bekijken en te kijken of alles wel optimaal op deze server werkt.
Ik ben begonnen met de snelheid van de RAID5 te testen :
Nochtans als ik controleer of ze echt als SATA schijven gevonden worden dan krijg ik het juiste terug lijkt me :
Heeft iemand misschien hints in welke richting ik kan zoeken?
Nu heb ik al een heel tijdje dat wanneer ik via de samba share een bestand aan het verplaatsen ben, en terwijl bijv. muziek aan het spelen ben via dezelfde share, dat tijdens het verwijderen op de server de muziek volledig hangt. Ik merkte dit eerst bij een film die aan het afspelen was, maar later merkte ik dat het zelfs bij muziek was.
Ik heb er nu eindelijk eens tijd voor gemaakt om dit verder te bekijken en te kijken of alles wel optimaal op deze server werkt.
Ik ben begonnen met de snelheid van de RAID5 te testen :
Deze reads lijken mij heel erg laag, niet?[root@fileserver ~]# for i in 1 2 3 4 5; do hdparm -tT /dev/md0; done
/dev/md0:
Timing cached reads: 1000 MB in 2.00 seconds = 500.09 MB/sec
Timing buffered disk reads: 342 MB in 3.07 seconds = 111.43 MB/sec
/dev/md0:
Timing cached reads: 1194 MB in 2.00 seconds = 597.00 MB/sec
Timing buffered disk reads: 316 MB in 3.00 seconds = 105.18 MB/sec
/dev/md0:
Timing cached reads: 1280 MB in 2.00 seconds = 640.26 MB/sec
Timing buffered disk reads: 344 MB in 3.01 seconds = 114.36 MB/sec
/dev/md0:
Timing cached reads: 1134 MB in 2.00 seconds = 567.19 MB/sec
Timing buffered disk reads: 342 MB in 3.01 seconds = 113.57 MB/sec
/dev/md0:
Timing cached reads: 1006 MB in 2.00 seconds = 503.17 MB/sec
Timing buffered disk reads: 348 MB in 3.00 seconds = 115.87 MB/sec
Nochtans als ik controleer of ze echt als SATA schijven gevonden worden dan krijg ik het juiste terug lijkt me :
Ik heb nog wat zitten Googlen, maar ik vind niks over een langzame verbinding bij het verwijderen van bestanden, of over trage verbindingen met Samba.[root@fileserver ~]# hdparm -I /dev/sdb | grep SATA
Transport: Serial, SATA 1.0a, SATA II Extensions, SATA Rev 2.5
* SATA-I signaling speed (1.5Gb/s)
* SATA-II signaling speed (3.0Gb/s)
Heeft iemand misschien hints in welke richting ik kan zoeken?