WD 80GB doet het wel, boot niet

Pagina: 1
Acties:

• .Sjoerd
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 07-07-2025
Beste medetweakers,

Voor een klant heb ik vandaag een PC gebouwd. Met op zijn verzoek z'n oude harde schijven (2x 80 GB WD (IDE P-ATA)).
Toen ik de pc wilde opstarten om de drivers etc te installeren wilde hij niet booten.

Na verschillende hdd switches en veel mogelijkheden met Master/slave, boot mogelijkheden etc. is dit de conclusie:

Beide WD schijven: wil niet booten
Mijn schijf: alles werkt perfect
Mijn schijf en die andere twee: Boot vanaf mijn schijf en de andere twee werken gewoon en kan ik zien en in.
Mijn andere schijf erbij: doet het ook nog.
En als ik beide schijven zonder de mijne in mijn systeem prik gebeurt er helemaal niets.
Beide schijven in mijn systeem en de twee van mij in mijn systeem: mijn twee schijven werken en de andere twee niet.

Nu ligt het trouwens niet aan de instellingen van welke hij moet booten, daar ben ik ook al mee bezig geweest.

Verdere specs:
PC klant:
AMD PhenomII x4 945 energy efficient
Gigabyte MA785GT- UD3H
2x1 GB DDR3 1333 Team Elite (CAS 9)
en dus die twee bovengenoemde schijven (de rest doet er niet toe denk ik zo)

En de mijne
Intel Q9550
Asus P5Q Pro
2x2 GB DDR2 800 GEiL
2x1 GB DDR2 800 King. Value
2x Samsung Spinpoint t166 320GB.

Moet ik alles van de bootschijf klonen op een nieuwe schijf doen?
Bij voorbaat dank ;)

specs

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 01:03

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Er staat me ergens bij dat PATA schijven van WD specifiek gejumperd moesten worden qua master / slave setting, of bijvoorbeeld als Cable Select of als ze als enige master op de flatcable zitten. Dus check je jumpering even zou ik zeggen :)

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

• Nielson
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 05:12
Klopt, WD heeft vaak naast een Master/Slave ook een Master with Slave instelling.

Maar definieer 'niet booten' eens, worden de schijven wel of niet in de bios gevonden en begint het bootproces wel of niet?
Toen ik de pc wilde opstarten om de drivers etc te installeren wilde hij niet booten.
Als je drivers wilt installeren neem ik aan dat je wel Windows erop hebt kunnen zetten, of probeer je nu met een oude Windows install te booten op de nieuwe pc?

• MicGlou
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 11-02 15:09
Nielson schreef op woensdag 25 november 2009 @ 00:15:
Maar definieer 'niet booten' eens, worden de schijven wel of niet in de bios gevonden en begint het bootproces wel of niet?

[...]
Als je drivers wilt installeren neem ik aan dat je wel Windows erop hebt kunnen zetten, of probeer je nu met een oude Windows install te booten op de nieuwe pc?
Dat was ook mijn eerste gedachte, welke al heel snel werd opgevolg door; waarom wil je in hemelsnaam in die setup op 2 van die slome schijven draaien? Die 6 a 7 tientjes besparing is de perfomance loss echt niet waard, ik zou je klant met klem adviseren een nieuwere schijf te nemen en het probleem met deze schijven te vergeten.

• .Sjoerd
Net de jumpering gecheked, die klopt gewoon.
De bios vind ze wel. Vlak na de post piep vraag 'ie of ik windows normaal wil starten in veilige modus etc. Als je dan een van de opties entert dan knikkert ie eruit. ook als je gewoon wacht.
of probeer je nu met een oude Windows install te booten op de nieuwe pc?
correct
ik zou je klant met klem adviseren een nieuwere schijf te nemen en het probleem met deze schijven te vergeten.
heb ik ook gedaan, maar klant is koning he.

specs

• EnigmA-X
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 11-02 22:34
Dan boot het dus wel van je disks. Ik zou gaan zoeken in de richting van een brakke Windows installatie.

• Nielson
.Sjoerd schreef op woensdag 25 november 2009 @ 09:08:
Net de jumpering gecheked, die klopt gewoon.

[...]

De bios vind ze wel. Vlak na de post piep vraag 'ie of ik windows normaal wil starten in veilige modus etc. Als je dan een van de opties entert dan knikkert ie eruit. ook als je gewoon wacht.
Aha, maar dan is 't is een heel ander probleem. Ws is de configuratie van de nieuwe pc een stuk anders dan de oude, waardoor Windows bv de juiste driver mist voor de harde schijf controller. Tijdens het laden van Windows bij de eerste paar bestanden wordt de hd nog aangesproken via de bios, waarna Windows overschakeld op z'n eigen driver. Komt die driver niet overeen met de gebruikte controller kan het bootproces niet verder gaan omdat Windows de hd niet meer kan benaderen en krijg je een BSOD 0x7b (Unmountable Boot Volume). Indien je de oude set nog hebt kun je de hd even terug hangen en dan de gebruikte harde schijf controller in apparaatbeheer forceren naar Standard Dual Channel PCI Ide Controller via driver update.

• .Sjoerd
Helaas pindakaas, bij het oude systeem is de proc en het mobo doorgebrand. Anders had ie ook geen nieuwe genomen...

Maar aan de andere kant, waarom opent mijn windows wel gewoon goed? Ik heb ook compleet andere drivers etc.

Mischien ook van belang, de klant heeft XP (ik meen 32 bits, zeker weten doe ik niet.) en de mijne vista 64.

[ Voor 19% gewijzigd door .Sjoerd op 25-11-2009 09:37 ]

specs

Verwijderd

Je hebt je klant toch wel heel erg duidelijk gemaakt dat door het gebruik van die oude meuk zijn snelle phenom II x4 overbodige luxe is geworden en hij net zo goed een oude celeron of k6 had kunnen gebruiken want die ide schijfjes zijn wel heel erg een bottleneck in dit systeem.
En dat voor het uitsparen van 45 euro voor een 500GB sata2 schijfje.... ik kan dit soort keuzes niet zo goed begrijpen.

• Youk
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 13-02 04:25

Youk

Volvo For Life

In xp zullen de IDE drivers van het gigabyte bord nog niet in zitten en in vista waarschijnlijk wel. Vandaar dat jouw vista wel werkt en zijn xp niet.

Volvo Classic Club Belgium

• Nielson
Dat de meeste drivers anders zijn maakt niet zoveel uit, daar wordt het meeste wel via PnP van geinstalleerd na 't booten of kun je handmatig de drivers van na-installeren. Met bv de harde schijf controller kan dit niet omdat deze al tijdens het booten nodig is. Dat jouw eigen hd werkt is wel apart omdat jij een Intel chipset hebt en dat andere bord een ATI, maar mogelijk gebruik je de S-ATA controller van je bord in AHCI mode en is daarom de in Vista algemene msahci driver al actief en kun je 'm daarom aan een andere controller in AHCI mode hangen. Weet niet hoe oud dat defecte bord was, maar de kans bestaat dat deze nog een andere HAL gebruikt, waardoor ook al krijg je 'm doorgestart je bv geen gebruik kunt maken van alle 4 cores van je nieuwe bord. Om de HAL te updaten bestaat ook wel een tooltje, maar eigenlijk zou ik je aanraden een schone Windows install te doen. Nog mooier is de klant er een nieuw s-ata schijfje (een stuk sneller zoals hierboven al vaker werd genoemd) bij te verpatsen, hier een nieuwe Windows op, en dan kan ie de oude schijven gebruiken om data af te halen, hoef je zelf niks te kopieren en kan ie ook niet zeuren dat er data mist.

[ Voor 7% gewijzigd door Nielson op 25-11-2009 10:12 ]

• .Sjoerd
Met de klant overlegd, vanmiddag komt er een 320GB samsung F1 schijfje in.
Daar een verse XP op zetten en vervolgens oude bestanden op de nieuwe kopieren. Dan moet het wel lukken denk ik?

iig bedankt voor jullie hulp

specs

• redfoxert
  • Registratie: December 2000
  • Niet online
.Sjoerd schreef op woensdag 25 november 2009 @ 12:54:
Met de klant overlegd, vanmiddag komt er een 320GB samsung F1 schijfje in.
Daar een verse XP op zetten en vervolgens oude bestanden op de nieuwe kopieren. Dan moet het wel lukken denk ik?

iig bedankt voor jullie hulp
Correct.

Over het probleem wat je nu ervaart met die oude schijven: Waarschijnlijk staat in het BIOS van het nieuwe moederbord dat de controller in AHCI mode functioneert. Die drivers (of uberhaubt de drivers van de nieuwe harddisk controller) zijn niet aanwezig in zijn oude Windows installatie met als gevolg een BSOD : INACCESSIBLE_BOOT_DEVICE

Herinstallatie is dus gewenst tenzij je wilt gaan knutselen om de drivers offline in de installatie te frommelen. Kan wel, wil je niet.

https://discord.com/invite/tweakers

Pagina: 1