Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zuurstok
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 08-09 13:38

Zuurstok

Passionately curious

Topicstarter

Help-portrait

Afbeeldingslocatie: http://farm3.static.flickr.com/2619/4132009406_c5f7eca918_o.jpg

Wat is het?

Help-Portrait is een actie, bedacht door een professioneel fotograaf, Jeremy Cowart, die eens anderen mensen, die het moeilijk hebben, een hart onder de riem wou steken.
Dit wou hij doen door middel van mensen, heel even in het zonnetje te laten staan.
Door middel van een kopje koffie, of thee, met een gebakje/koekje erbij aan te bieden, wou hij even gezellig een praatje maken, om hun ook eens aandacht geven. Waarnaar je door middel van foto's van de 'modellen' laat zien, dat ook zij, mooi kunnen zijn.

Waarom voor kerstmis?

Dat is dus het mooie hieraan, tegenwoordig is kerstmis de dagen om lekker te eten, en cadeautjes te ontvangen en te geven.
Inderplaats van dat je cadeautjes geeft, en dus veel geld uitgeeft, geef je een ander, wildvreemde, een 'cadeautje'.

En zo breng je dus imo de essentie van kerstmis terug, je doet wat voor een ander. :)

Hoe is hij op dit idee gekomen?

Door dit filmpje, kwam Jeremy met het idee, om deze actie te beginnen:

Hoe kan jij meedoen ?

moet ik mij ergens aanmelden?

Je hoeft je niet per-se ergens aan te melden om mee te doen.
Als je vrienden hebt, of het graag in je eentje zou willen doen, dan zou je ook op eigen houtje kunnen beginnen wat mensen te verzamelen, wat sponsoren te regelen of iets dergelijks.

als je overigens alleen bent, en niet alleen wilt zijn, dan zou je naar de community van h-p kunnen gaan, om je aan te melden bij jou land en stad, en dan kan je mischien met mensen afspreken.

Wat heb ik nodig?

Eigenlijk alles wat je nodig hebt is een camera, en eventueel een computer en printer.
Tuurlijk is het heel mooi als je een mooie DSLR camera hebt, met allemaal mooie lampen en dergelijke.
Maar het gaat dus absoluut niet om mooie technische foto's bij deze actie, al is dat wel het mooist natuurlijk :)

Hoe ga je te werk ?

Allereerst dien je natuurlijk zelf alles te regelen, qua foto-spullen tot aan een locatie tip: bel de plaatselijke buurtcentrum

Heb je dat allemaal gedaan, en is het de dag des oordeels?

Dan ga je vervolgens te werk:
  • Nodig mensen uit om bij jou te komen, om gefotografeerd te worden.het beste is dus dat van te voren te doen
  • Bied ze een bakje koffie,thee, of iets anders aan, en begin elkaar gewoon een beetje te leren kennen.optioneel, maar wel zo leuk :)
  • Maak wat foto's en laat je 'model' zien waar je mee bezig benttip: laat ze lachen, ze moeten het die dag leuk hebben, en je wilt een foto waar ze later op terug kunnen kijken
  • Vraag de contactgegevens van diegene op, of print de foto direct voor ze uiteigen voorkeur uiteraard ;)
Wat filmpjes, om je een idee te geven van wat het nou is en hoe het nou werkt :)

Promo-filmpje

Hoe ziet het er nou in de praktijk uit?

En als laatste...

Het gaat er uiteindelijk dus om dat je die mensen een leuk moment bezorgt, dat is wat op dat moment telt, en als je het goed doet, mischien dat ze dan zelfs later naar die foto kijken, en het ze een beetje moed geeft, om toch door te gaan :)

En nog even een bedankje naar de modjes, omdat ze inzien dat dit geen spam is oid :)

[ Voor 97% gewijzigd door Zuurstok op 25-11-2009 15:15 ]

Control the things you can control, maggot. Let everything else take a flying fuck at you and if you must go down, go down with your guns blazing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• polthemol
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 15:32

polthemol

Moderator General Chat
interessant idee dit !

(on a personal note: haal die aanhalingstekens weg om mooi, het komt nu over alsof je het met het nodige sarcasme zegt ;) )

Nunc purus risus, volutpat sagittis, lobortis at, dignissim sed, sapien

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wijnands
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 10-09 20:14
Eenieder die een post zo begint wekt bij mij meteen de reactie op dat je je post ergens mag insteken.
Ik ben een stuk prettiger post gedrag van jou gewend.
ik vroeg me af of jullie hier eigenlijk iets mee gaan doen ?

help-portrait
Ongetwijfeld een mooi en goed initiatief. Waarom maak je er geen volwaardige start post van zodat we niet naar een externe website hoeven?

[ Voor 8% gewijzigd door Wijnands op 25-11-2009 07:44 ]

+++Divide By Cucumber Error. Please Reinstall Universe And Reboot +++

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zuurstok

Zuurstok

Passionately curious

Topicstarter
Wijnands schreef op woensdag 25 november 2009 @ 07:43:
[...]

Eenieder die een post zo begint wekt bij mij meteen de reactie op dat je je post ergens mag insteken.
Ik ben een stuk prettiger post gedrag van jou gewend.

[...]
daar had ik even zin in :9
Ongetwijfeld een mooi en goed initiatief. Waarom maak je er geen volwaardige start post van zodat we niet naar een externe website hoeven?
omdat ik niet weet hoe je dat moet doen ? dus als jij je aanbied ? :)
ik zal er vanavond even goed achter gaan zitten, kijken of ik er wat van kan maken :)

[ Voor 8% gewijzigd door Zuurstok op 25-11-2009 08:50 ]

Control the things you can control, maggot. Let everything else take a flying fuck at you and if you must go down, go down with your guns blazing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wijnands
Nou...

Wat is het?

Wat moet je ervoor doen?

Hoe geef je je op?

Kijk hier 's ter inspiratie: world wide photo walk 18 juli

[ Voor 37% gewijzigd door Wijnands op 25-11-2009 09:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nomad
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 16:01

Nomad

Moderator Foto & Video

a.k.a. Martijn

Even intern overlegd en we willen dit topic graag openhouden, omdat we het een mooi streven vinden.
Wel hadden we liever gezien dat er van te voren even met ons was overlegd, omdat het in principe valt onder spam/werving, wat volgens de faq niet de bedoeling is.

Commercieel fotograaf - Zakelijke portretten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zuurstok

Zuurstok

Passionately curious

Topicstarter
Topic-start aangepast, flink aangepast, en even een bedankje naar nomad toe.

excuses dan ook, zal het de volgende keer even overleggen ;)

Als er mensen nog iets aan te merken hebt op de startpost, hoor ik het graag :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Parle85
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 02-08-2023
Nette topicstart, stukken beter dan het kladje wat er eerst stond.

Ik denk dat dit voor de fotograaf een zware opgave is, zoals ook onder ervaringen vermeld staat op de site. Niet alleen emotioneel gezien, maar ook de opdracht an sich. Zie maar iemand op te vrolijken en echt te laten genieten die de boodschap heeft gekregen dat zijn horizon niet verder reikt dan een maand.

Ik zou het zelf wel graag willen doen, puur om deze mensen er een leuke dag mee te bezorgen. Toch houdt iets me tegen, en ik denk dat het de onzekerheid is dat zo'n shoot/dag kan mislukken.
Aan de andere kant denk ik dat de mensen die hieraan mee willen werken, er wel voor open zullen staan en al snel tevreden zijn met een resultaat waarvan jij zelf wat minder tevreden zou zijn.

5D III | 1D II | 17-40 | 24-70 | 35 | 85 | 70-200 | parlevlietfotografie.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zuurstok

Zuurstok

Passionately curious

Topicstarter
het klopt dat het een hele opgave is, en daarom ga ik zelf ook niet tientallen mensen uitnodigen.

wij ( Dik nicolai en ik ) houden ons aan een max van 4 á 5, zodat we hun zoveel mogelijk persoonlijke aandacht kunnen geven, en het dus niet voor ONS is ! ( dat idee kan men snel krijgen, als je met z'n 30en staat te wachten om foto's van je te laten maken :) )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Moby
  • Registratie: November 2003
  • Niet online

Moby

Iets te zeggen? Nou en!

Toch houdt iets me tegen, en ik denk dat het de onzekerheid is dat zo'n shoot/dag kan mislukken.
Aan de andere kant denk ik dat de mensen die hieraan mee willen werken, er wel voor open zullen staan en al snel tevreden zijn met een resultaat waarvan jij zelf wat minder tevreden zou zijn.
Dat laatste is mijn ervaring ook. Als ik voor mijzelf spreek: ik kijk echt heel anders naar foto's dan de meeste mensen om mij heen. Ik vind sommige foto's echt volkomen ruk terwijl andere mensen dit totaal niet vinden. Fotografen kijken anders naar foto's dan niet fotografen ofzo als je begrijpt wat ik bedoel. Goed voorbeeld is een vakantiefoto met een blauwe lucht: Onwijs mooie foto vind 95% van de mensen

Ik denk dat foto's in deze setting niet kunnen mislukken, mits je je camera een beetje technisch onder controle hebt. Emotioneel is het een heel ander verhaal denk ik.

[ Voor 21% gewijzigd door Moby op 25-11-2009 15:29 ]

Kink FM radio player. Doet aan ultracrepidarianisme

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Morrar
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 11-09 08:54
Hmm ik vraag me af of zo'n project niet het gevaar loopt om heel snel uit te komen bij:

Heeeey zwerver, hier een milkshake van een eurootje, nou ff lachen voor de foto en "thanks man" kan ik weer verder met *mijn* project.

Misschien ben ik veel te cynisch, maar hoeveel mensen zitten te wachten op zo'n photoshoot? Als je echt de wereld wilt verbeteren zijn er altijd opties waarbij je niet mensen ongevraagd voor een cameralens hoeft te trekken. Ik vind dit een beetje hoog "kijk mij eens goed doen"-gehalte...

[foute modus]
Aan de andere kant zijn er misschien wel weer een hele horde hyves huppelk*tjes die maar al te graag voor je lens willen om zich speciaal te voelen... Daar willen ze misschien zelfs nog wel een kopje koffie van een tweaker-nerd voor op de koop toenemen :Y)
[/foute modus]

[ Voor 22% gewijzigd door Morrar op 25-11-2009 22:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wijnands
@Ghenzi: Kijk, dit is een topicstart waar je trots op kan zijn!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Wijnands schreef op woensdag 25 november 2009 @ 22:25:
@Ghenzi: Kijk, dit is een topicstart waar je trots op kan zijn!
Ik klik altijd op de laatste reactie in het topic overzicht aan en kwam daarbij bij jouw reactie uit. Ik dacht dat deze enorm sarcastisch bedoeld was en wilde hem al gaan trashen met de opmerking dat er toch geen kopjes e.d. instonden. Blijkt dat de OP heftig op de schop in is gegaan en er zelfs nog meer dan alleen maar kopjes instaan :X

Kortom: hulde aan de TS!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zuurstok

Zuurstok

Passionately curious

Topicstarter
danku jongens _/-\o_

ben er dan ook een paar uur mee bezig gegaan, eerst nieteens weten hoe je iets centreert ed, en toen dit gemaakt :P

@ morrar, ik weet niet of jij vaker goede dingen doet of iets, maar dit is gewoon bedoelt als een goed project.
zoals ik in de TS vermeld, de ware essentie van kerstmis weer boven halen, iets goed doen voor een ander.
velen van ons zullen gewoon heerlijk eten krijgen en leuke cadeautjes en dergelijke.
maar er zijn ook velen mensen die buiten zitten, of drugs verslaafd, of gewoon weg in het ziekenhuis liggen.

Dus voor zulke mensen doe je het, die nergens anders heen kunnen, geen familie hebben, en mischien wel depressief zijn.
Om die mensen eens een hart onder de riem te steken, en zeggen van, heej, jij bent ook iemand.

het zijn absoluut geen intenties om zoals jij zegt ''heej zwerver, hier milkshake, lachen, daag''
maar het idee is dus, om een leuk babbeltje te maken, en door middel van een foto, kunnen hun dan zien dat ook ZIJ mooi kunnen zijn.
Dit gaat niet om mij, of welke andere fotograaf dan ook, dit doe je voor een ander !

Als ik al een project wil starten voor mezelf dan doe ik dat heel anders, en met hele andere intenties.

nog maals, dit gaat niet om mij, dit gaat niet om jou, dit gaat om hun.
zij die praktisch geen leven hebben.

en dit alles dan NOFI, maar ik vond je post echt een beetje aanvallend, sorry

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wijnands
Verwijderd schreef op woensdag 25 november 2009 @ 22:30:
[...]

Ik klik altijd op de laatste reactie in het topic overzicht aan en kwam daarbij bij jouw reactie uit. Ik dacht dat deze enorm sarcastisch bedoeld was en wilde hem al gaan trashen met de opmerking dat er toch geen kopjes e.d. instonden.
Hey, kom op zeg, je kent me beter dan dat! Ghenzi is van een kladje naar een nette topicstart gegaan (mede door mijn aansporing hoop ik) en dat mag gezegd worden. Als het echt niet kon had ik wel op de report knop gedrukt en in het topic me mond gehouden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zuurstok

Zuurstok

Passionately curious

Topicstarter
Wijnands schreef op woensdag 25 november 2009 @ 22:49:
[...]

Hey, kom op zeg, je kent me beter dan dat! Ghenzi is van een kladje naar een nette topicstart gegaan (mede door mijn aansporing hoop ik) en dat mag gezegd worden. Als het echt niet kon had ik wel op de report knop gedrukt en in het topic me mond gehouden.
eigenlijk gewoon door jou :P

Had eigenlijk geen zin om het te leren, hele topic starts maken, maar door jou aansporing + het idee dat ik misschien hier ook mensen kan motiveren om mee te doen + om half 2 al thuis zijn, dacht ik van: ik ga het gewoon doen :)

maar zullen we nu on-topic gaan ?
want ik ben wel benieuwd of jij intenties hebt om mee te doen wijnands ? :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Parle85
Morrar schreef op woensdag 25 november 2009 @ 22:19:
Hmm ik vraag me af of zo'n project niet het gevaar loopt om heel snel uit te komen bij:

Heeeey zwerver, hier een milkshake van een eurootje, nou ff lachen voor de foto en "thanks man" kan ik weer verder met *mijn* project.
Ieder zijn mening, ok. Het spijt me zeer om dit te zeggen, maar zoals de waard is vertrouwt hij zijn gasten.
Misschien ben ik veel te cynisch, maar hoeveel mensen zitten te wachten op zo'n photoshoot? Als je echt de wereld wilt verbeteren zijn er altijd opties waarbij je niet mensen ongevraagd voor een cameralens hoeft te trekken. Ik vind dit een beetje hoog "kijk mij eens goed doen"-gehalte...
De mensen die op zo'n fotoshoot zitten te wachten staan er wel degelijk open voor lijkt mij, en "iemand ongevraagd voor de cameralens trekken" lijkt me dan ook een totaal ongepaste formulering.
Ik vind dit een veel nuttiger initiatief om mensen mee te helpen dan bijvoorbeeld je geld op te sturen naar een "ontwikkelingsland", waarbij er maar maximaal 10% aankomt bij de mensen die het echt nodig heeft en de rest in handen komt van corrupte lui om zo het corrupte systeem in stand te houden.
[foute modus]
Aan de andere kant zijn er misschien wel weer een hele horde hyves huppelk*tjes die maar al te graag voor je lens willen om zich speciaal te voelen... Daar willen ze misschien zelfs nog wel een kopje koffie van een tweaker-nerd voor op de koop toenemen :Y)
\[/foute modus]
Daar gaat het hem nou juist om. Als we jouw voorbeeld volgen, dan bevestig je de gedachte van dat "huppelk*tje" dat ze lekker is. Zo help je mee dat vrouwtje te verpesten.
In mijn optiek kan je iemand die zich helemaal niet 'mooi' voelt, toch wat afleiding bezorgen en wat leuks cadeau geven. Wat zijn jouw suggesties, om wel een goede daad te doen? Mensen in een afkick-kliniek stoppen? Iemand een bloemetje geven?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wijnands
Ghenzi schreef op woensdag 25 november 2009 @ 22:53:
[...]

eigenlijk gewoon door jou :P

Had eigenlijk geen zin om het te leren, hele topic starts maken, maar door jou aansporing + het idee dat ik misschien hier ook mensen kan motiveren om mee te doen + om half 2 al thuis zijn, dacht ik van: ik ga het gewoon doen :)
Die layout is mooi meegenomen maar hoeft niet. De info en een subkopje in vet was al genoeg geweest. _/-\o_
maar zullen we nu on-topic gaan ?
want ik ben wel benieuwd of jij intenties hebt om mee te doen wijnands ? :)
Absoluut geen enkele intentie. Ik heb de indruk dat dit vooral voor hulpbehoevende mensen is en die ken ik eigenlijk niet. Verder ben ik redelijk slecht in portretten en ben ik momentele knap mensenschuw.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Morrar
Zucht, ik zei dus al: misschien ben ik te cynisch... Maar goed, het was zeker niet een aanval op de TS persoonlijk. Het blijft mij echter onduidelijk waarom er dan weer per se een camera bij moet...

En ja, ik doe zo af en toe heus goede dingen, maar van mij hoeft dat dan niet meteen te worden vastgelegd en op internet geslingerd. Ik help meer dan genoeg mensen met bijvoorbeeld PC-problemen, zowel op internet als in mijn familie- / vrienden- / kennissenkring. Ik geef mijn kleingeld vaak genoeg weg aan mensen op straat, koop een straatkrant, geef aan goede doelen. Ik werk in het onderwijs en help mijn studenten ook als het mij behoorlijk wat vrije tijd kost etc.

[ Voor 8% gewijzigd door Morrar op 25-11-2009 23:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zuurstok

Zuurstok

Passionately curious

Topicstarter
Morrar schreef op woensdag 25 november 2009 @ 23:29:
Zucht, ik zei dus al: misschien ben ik te cynisch... Maar goed, het was zeker niet een aanval op de TS persoonlijk. Het blijft mij echter onduidelijk waarom er dan weer per se een camera bij moet...

En ja, ik doe zo af en toe heus goede dingen, maar van mij hoeft dat dan niet meteen te worden vastgelegd en op internet geslingerd. Ik help meer dan genoeg mensen met bijvoorbeeld PC-problemen, zowel op internet als in mijn familie- / vrienden- / kennissenkring. Ik geef mijn kleingeld vaak genoeg weg aan mensen op straat, koop een straatkrant, geef aan goede doelen. Ik werk in het onderwijs en help mijn studenten ook als het mij behoorlijk wat vrije tijd kost etc.
en kennerlijk kom je dus niet in aanmerking met mensen die ECHT aandacht nodig hebben. :)

en zoals nou al 3x vernoemd; om ze een foto te geven, waarop hun kunnen zien dat ook zij mooi zijn, en dat dat ze mischien af en toe eens uit de put trekt :)

edit: nogmaals, dit is niet om te provoceren van '' heej kijk mij eens goed doen '' dit is gewoon een wereldwijde actie, om mensen aan te sporen om het ook te gaan doen.

de resultaten of iets dergelijks komen, van mij althans, niet online ofzo :)

[ Voor 10% gewijzigd door Zuurstok op 25-11-2009 23:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• qadn
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 31-03 20:56

qadn

Pinnacle of Perversion

Op zich ben ik het Morrar eens. Ik heb ook regelmatig voor een gehandicapten organisatie wat geschoten. Maar daarom plaats ik dat nog niet op internet voor iedereen. Heb er een dubbel gevoel bij.

Te koop: Agfa clack; DM voor details.

• Arrogant
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 07-09 14:00

Arrogant

S.F.W.

Mijn duit in het zakje:
-Waarom mag je niet aan de hele wereld laten zien dat je goed bezig bent? Maakt dat het doel minder?
-Door exposure via internet zet je in dit geval de daklozen weer eens op de kaart.

Ik vind het in ieder geval een goed initiatief.
Mijn reden om niet mee te doen is omdat mijn fotografiekunsten abominabel zijn.

Milieu? Ach man, ik kom uit een voortreffelijk milieu! / Stop de Postcodeloterij

• Milo.
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 11-09 19:01

Milo.

klik

Ghenzi schreef op woensdag 25 november 2009 @ 23:39:
en kennerlijk kom je dus niet in aanmerking met mensen die ECHT aandacht nodig hebben. :)
Dit vind ik persoonlijk een beetje onzin. Mensen die 'echt' aandacht nodig hebben die vind je vaak niet eens in zwervers, daklozen etc vaak weten die mensen donders goed waar ze mee bezig zijn. Hier in Nederland heb je gelukkig niet van die Amerikaanse toestanden. Ik denk dat de meeste mensen die in een of ander centrum zitten al genoeg aandacht krijgen, in de zin van dat ze wel voor zichzelf opkomen.

(voordat je ingaat op de onderstaande tekst, deze is algemeen en niet persoonlijk)
Net als qadn heb ik er ook een beetje een dubbel gevoel bij. Ik begrijp best dat je mensen een leuke dag wilt bezorgen maar moet het dan perse met een foto van een zwerver (zoals in het filmpje)?
Als je mensen echt even een dag wilt geven om hun zorgen te vergeten ga dan iets doen, een activiteit, dierentuin weet ik veel en maak daar wat fotos van en geef ze die mee. En ja geef dan gewoon wat geld aan uit aan vreemden, het is tenslotte kerst hehe.

Maar goed, leuk initiatief.
Misschien is het een idee om eens in de buurt rond te gaan wie er bijvoorbeeld bij een voedselbank werkt of iets doet voor vluchtelingen? Vraag die mensen eens of er mensen/gezinnen zijn die wel wat aandacht verdienen. Mensen die zichzelf dus niet zo op de voorgrond willen zetten, ik denk dat zij wel wat aandacht kunnen gebruiken. Neem zo een gezin eens mee naar bijvoorbeeld een dierentuin of (buurt)theater en geef je als herinnering een mooie foto. Dat hoeft volgensmij geen vermogen te kosten, maar goed we dwalen af.

|| Flickr || 500px || Apple || Windows || Nikon || Canon ||

• Parle85
qadn schreef op woensdag 25 november 2009 @ 23:45:
Op zich ben ik het Morrar eens. Ik heb ook regelmatig voor een gehandicapten organisatie wat geschoten. Maar daarom plaats ik dat nog niet op internet voor iedereen. Heb er een dubbel gevoel bij.
Is het plaatsen op internet niet gewoon een vorm van verspreiding van het woord en mensen meekrijgen om iets goeds te doen? Ik heb niet het idee dat dit een verzameltopic wordt van allemaal hulpbehoevende mensen-foto's.

• Morrar
Ok, nieuwe dag, nieuwe kansen. Ik zal nog 1x proberen uit te leggen wat mijn problemen zijn met deze opzet en daarna laat ik jullie met rust. Ik vind de intentie om iets goeds te doen namelijk zeer lovenswaardig en wil jullie feestje niet (verder) bederven.

Waar ik moeite mee heb is dat dit project uitgaat van de aanname dat de doelgroep zich wel lelijk zal voelen en dat ze het daarom verdienen een dagje de mooie kant van zichzelf te zien. Die aanname moet maar net kloppen, en als dat zo is, vermoed ik dat de doelgroep best eens cameraschuw kan zijn. Daarnaast confronteer je de doelgroep sowieso met het feit dat jij die aanname over hen gemaakt hebt...

Verder vind ik het lastig dat je zelf een ander doel hebt naast het helpen; namelijk het maken van een goede foto. De meesten zullen hier goed mee om kunnen gaan, maar dit doel moet natuurlijk niet het hoofddoel van de actie gaan worden **.

Tot slot vind ik dat je mensen weliswaar even een mooi moment geeft, maar daarna zitten ze toch weer in hun eigen rotsituatie. Even een gechargeerd voorbeeld: Is het goed om een straatarm kind een dagje alle luxe te geven en daarna weer terug te zetten in z'n rotbestaan? Je kan zeggen dat het kind dan in ieder geval één hele leuke dag heeft gehad, maar je kan ook zeggen dat het contrast met z'n eigen leven nog duidelijker is geworden... Natuurlijk speelt dit nu niet op zo'n grote schaal, maar even om het idee te verduidelijken.

Dat is alles wat ik wilde zeggen; ik had het beter moeten verwoorden, maar bij deze dan. Ik twijfel niet aan de goede intenties van de TS en misschien zie ik beren op de weg die er niet zijn. Dus laat ik het hierbij en wens ik jullie veel succes. Hopelijk heb ik ongelijk en wordt het inderdaad een geslaagde actie :)

** Edit: zie bijvoorbeeld de kritiek op Extreme Home Makeover, waar het maken van spectaculaire TV het soms lijkt te winnen van de goede bedoelingen: Wikipedia: Extreme Makeover: Home Edition

[ Voor 7% gewijzigd door Morrar op 26-11-2009 10:25 ]

• Peregrine
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 25-05 20:02
Parle85 schreef op donderdag 26 november 2009 @ 08:28:
Is het plaatsen op internet niet gewoon een vorm van verspreiding van het woord en mensen meekrijgen om iets goeds te doen? Ik heb niet het idee dat dit een verzameltopic wordt van allemaal hulpbehoevende mensen-foto's.
Sterker nog, op de site staat expliciet dat het niet de bedoeling is om de foto's op te sturen of te gebruiken voor je portfolio, website of verkoop. Het is puur voor de mensen zelf, en als je er wat mee hebt gedaan, goed van jou, maar niemand hoeft het te weten.

Nee, ik ben GEEN hobbit...

• Nomad

Nomad

Moderator Foto & Video

a.k.a. Martijn

Hoewel ik het erg druk heb, twijfel ik of ik mee zou doen. Maar wat Morrar aangeeft snijd voor mij ook hout, ik vind het idee mooi, maar of het ook zo mooi uitpakt als op dat filmpje betwijfel ik. Ik kan me voorstellen dat de wisselwerking anders verloopt, dat ze je maar arrogant vinden etc. Jij die even hen dag komt goed maken, wie denk je wel niet dat je bent. Of zoals Morrar al aangeeft, je geeft ze 1 bijzondere dag (eerder een bijzondere 30 minuten vermoed ik maar ok), maar laat het contrast alleen maar duidelijker zien tussen jouw leven en haar leven.

Ik ga er nog even over nadenken, misschien wil ik er wel aan mee doen, misschien ook niet. Je kan het sowieso beter met een klein team doen, maar dat zou ik wel kunnen regelen in mijn geval. Ik ga even overleggen met wat kennissen/vrienden.

• DUX
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 14:29

DUX

blijft ook nu voor Oranje

Hoe komen jullie allemaal bij het idee dat de TS iedereen van de straat plukt met "Je moet komen! We zeggen niet wat je gaat doen maar je leven staat een dag op z'n kop!"

Natuurlijk niet. Je vertelt ze gewoon eerlijk dat als ze willen ze een professionele foto(-shoot) krijgen met een printje erbij en eventueel visagie als dat geregeld kan worden zoals in het voorbeeldfilmpje. De nadruk ligt dat op dat de fotografen er geen persoonlijk gewin bij hebben doordat de foto's niet gepubliceerd worden en dat het daarom echt voor de mensen is. De fotografen staan dan een dag lang klaar voor je met een max van X personen per uur. Het is daarbij een aanbeveling contact op te nemen met daklozencentra om dit alles met een contactpersoon daar te bespreken.

Er werd hier eerder aangehaald er te weinig echte daklozen zijn. Is dat een probleem? Dan ga je toch kijken bij je bejaardencentra? Of je no-name buren? Of misschien een zekere etnische groep?

.    < G o o o o o o o o g l e >
Vorige 1 2 3 4 5 6 7 8 Volgende

Verwijderd

Ik denk zelfs dat als je een bejaardencentrum opbelt met het initiatief, dat ze er blij mee zijn :) Waarschijnlijk dat ze het nog willen aankondigen ook: win-win situatie!

• qadn

qadn

Pinnacle of Perversion

Mjah, dunno ik vind het een beetje raar. Maar er zijn allerlei gehandicaptenorganisaties met veels te weinig geld die echt wel blij zijn met een fotograaf die iets vastlegd, en de gehandicapten zelf al helemaal. (en helemaal als je ze printjes geeft van hun samen met willeke alberti enzo)

Maar om het dan zomaar op internet te gaan zetten? dat vind ik fout. Zou ik niet doen.

Zo'n project komt me dan ook verkeerd over omdat je dan altijd krijgt dat er een groep mensen deze foto's wel op internet gaat zetten onder het kopje "kijk eens hoe sociaal ik bezig ben"

• DUX

DUX

Halloooooooooo qadn (en anderen)! *facepalm* :Z

De foto's komen dus NIET OP INTERNET. Misschien is het nu tijd voor een idee van een topic-pm die je moet accepteren dat je inderdaad de TS hebt gelezen voordat je mag antwoorden.

[ Voor 3% gewijzigd door DUX op 26-11-2009 17:08 ]

• Henk
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 06-09 03:57
Ik vind het kut. Om de zelfde reden als de $1-zwerver actie van een tijdje geleden. Het lijkt leuk, maar uiteindelijk komt het er op neer dat foto's per definitie geld/whwatever moeten gaan kosten.

De foto's moeten er juis voor zorgen dat het onderwerp besproken wordt, en door anderen acties/handelingen verricht/ondernomen worden om die situaties beter te maken. Als fotograaf moet je imho daar nogal neutraal in staan, en niet de barmhartige samaritaan willen zijn. Dat laatste mag wel, maar dan moet je het 'loskoppelen' van je beroep/activiteit.

Begrijp me niet verkeerd, ik vind de bedoeling opzich ok, maar in de praktijk geeft het gewoon wat problemen. Ook omdat je dus inderdaad als een soort 'weldoener' binnenkomt, waar een hele hoop mensen helemaal niet op zitten te wachten, en soms/vaak zelfs (terecht) beledigd om zullen zijn.

Het is ook een grooot verschil dat de fotograaf in dit geval niet zijn werk laat zien, maar de actie promoot.

edit: ow, en des te harder ik er over nadenk, des te meer dat ik het nut er niet meer van in ga zien. Wat hebben mensen nou aan een foto die je van hunzelf hebt gemaakt in al hun misere, als troost? Eerder een manier van confronteren :S

[ Voor 38% gewijzigd door Henk op 26-11-2009 14:43 ]

• qadn

qadn

Pinnacle of Perversion

DUX schreef op donderdag 26 november 2009 @ 13:25:
Halloooooooooo qadn (en anderen)! *facepalm* :Z

De foto's komen dus NIET OP INTERNET. Misschien is het nu tijd voor een idee van een topic-pm die je moet accepteren dat je inderdaad de TS hebt gelezen voordat je mag antwoorden.
Halloooooooooooooooooooo, als jij nu eens eerst leest wat ik schrijf ;)

• Nomad

Nomad

Moderator Foto & Video

a.k.a. Martijn

Ja hallo iedereen, even zwaaien :w :w, ja ook even naar de eendjes zwaaien :w

goed, kunnen we dan nu weer ophouden met groeten en inhoudelijk en lief tegen elkaar zijn :)

• DUX

DUX

qadn schreef op donderdag 26 november 2009 @ 14:20:
Halloooooooooooooooooooo, als jij nu eens eerst leest wat ik schrijf ;)
Ik overtrok de reactie, zo blijkt, excuus. Je tweede zin verwarde jouw bedoeling voor mij waardoor ik de laatste alinea in een verkeerde context las.

Hoe zou je het publiek maken van foto's tegen kunnen gaan, want dit lijkt dan een serieuze zorgfactor. Is het een idee om de foto's op de locatie zelf in te leveren bij een centrale groep die de foto's (direct a la minute?) bewerkt en doorgeeft aan de zorgcentra? Of is dit dan weer te betuttelend naar de fotograferen toe?

• Zuurstok

Zuurstok

Passionately curious

Topicstarter
even ter verduidelijking:

We bellen instanties op, die het voor leggen bij hun ''clienten'' en die clienten kunnen vervolgens bij bovengenoemde zeggen van: jaa dat wil ik, of nee dat wil ik niet.

Ze kiezen er dus zelf voor :)

we verplichten niemand

en @ henk; hoe jij het bekijkt kan natuurlijk ook, er zijn natuurlijk meerdere visies die je hierover kan uiten..
Ik werd hier iniedergeval erg ''warm'' van van binnen, dus vandaar dat ik mensen aan wil sporen ook zoiets te gaan doen :)

Dit topic was zoiezo bedoelt om te zeggen van: heej, dit is er op dit moment gaande, gaan jullie hier iets mee doen?

omdat ik weet dat mensen hier wel op zitten te wachten

de 2 mensen waar ik bij woon werken bij philadelphia zorg, dat is een instantie voor minder bedeelden ( gehandicapten ) en die geef ik vaak genoeg een leuke dag, we gaan met ze naar artis en dergelijke. En heel af en toe maak ik ook foto's, en daar zijn die mensen erg blij mee altijd, vandaar dat ik niet zo let op de negatieve aspect van deze actie :)

Pagina: 1